Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: شاهد هستیم که از وقتی، نتیجه انتخابات دولت سیزدهم مشخص شده هیچ یک از مقام های رسمی که در مسند قوا نشسته اند موضعی علیه برجام اعلام نکرده اند.

«جلال خوش چهره»، کارشناس مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص دور هفتم مذاکرات وین گفت: دور هفتم مذاکرات در ابهام به سر می برد، در عین حال که ایران مطرح می کند توپ در زمین آمریکا است، آمریکایی ها و دیگر اعضای گفتگو کننده بر این نظر هستند که الان توپ در زمین ایران است و ایران باید تصمیم های جدی بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر خلاف آن چیزی که در گذشته گفته می شد که بحث های اصلی انجام شده و موارد کوچکتر باقی مانده که بر سر آن به توافق برسند. به نظر می رسد که در مسائل حاشیه ای به توافق رسیده اند اما روی محورهای اصلی همچنان اختلافات باقی هست و این به معنای این است که هم تهران باید تصمیم های جدی بگیرد نسبت به آنچه که به توافق معنا می دهد و هم آمریکا باید تصمیم های جدی تری بگیرد.

او افزود: علایم، علایم امیدوار کننده ای نیست و شاید به این دلیل است که هر دو طرف تلاش می کنند مثل کشیدن یک کش تا آنجایی که خصلت کش اجازه کشیدن می دهد همه زور خود را بزنند برای اینکه بتوانند این کش را طولانی کنند و امتیاز بیشتری بگیرند اما این خطر وجود دارد که این کش، خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و نخ نما شود و در نهایت باعث شود، نتایج 6 گفت و گوی قبلی هم بلاتکلیف باقی بماند.

خوش چهره گفت: ایران اخباری منتشر کرده مبنی بر غنی سازی اورانیوم 60 درصد و اعلام آمادگی برای 62 درصد و قرار است که اورانیوم فلزی 20 درصد هم تولید کند و این برای آژانس قابل قبول نیست. ایران می‌خواهد فشار به غرب وارد کند که اگر شما همراهی نکرده و به توافق نرسید آن مسیری که در تکنولوژی هسته ای، ایران دنبال می کند با جدیت دنبال خواهد شد و شرایط غیرقابل بازگشتی فراهم خواهد شد.

او ادامه داد: همانگونه که غربی ها معتقد هستند که صرفا در چارچوب برجام نمی توانیم به توافق برسیم بلکه باید دامنه خود را گسترده تر کنیم، خود تهران هم برایش سخت است که بخواهد به اندازه توافق سال 2015 دست پیدا کند بلکه می‌خواهد دستاوردهای جدید به رسمیت شناخته شود و خود این یک گره جدی هست که هر دو طرف باید به یک توافق جدی نزدیک شوند اما علایم خیلی امیدوار کننده نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که در صورت توافق، آیا دولت بعدی ایران به برجام پایبند خواهد بود، گفت: مذاکرات برجام خارج از اختیار دولت های مستقر در تهران بوده یعنی یک تصمیمی است که کل نظام و هسته تصمیم گیر نظام به آن رسیده است. کما اینکه مذاکرات برجام قبل از دولت روحانی از دولت احمدی نژاد و به دور از اختیار و نظر دولت او دنبال می‌شد، این مذاکرات در دولت روحانی ادامه پیدا کرده و دچار فراز و نشیب های مختلف بود اما با این حال چون اراده این بود که این مذاکرات انجام بگیرد، انجام شد. در حال حاضر هم من این مسئله را خیلی متاثر از دولت جدید و تیم مذاکره کننده در برجام نمی‌بینم  بلکه آن چیزی که نظام برای ادامه گفت و گو تصمیم گرفته باید ادامه پیدا کند اگر نظام بخواهد که به مذاکرات خود ادامه دهد.

او افزود: البته ممکن است که اعضای مذاکره کننده تغییر کنند و یا ورزیده تر یا نسبت به تیم دولت فعلی ضعیف تر باشند. در دوران احمدی نژاد جلیلی رئیس مذاکره کننده ما بود و خیلی توانمند نبودند و کار بیشتر به بیانیه و سخنرانی های معمول بود که واکنش طرف های مقابل صدور قطعنامه ها و بیانیه های جدید و بیشتر بود.

خوش چهره ادامه داد: اگر قرار باشد که مذاکرات ادامه پیدا کند، تیم مذاکره کننده اختیار این را دارد که به مذاکرات ادامه دهد اما اینکه چقدر در مذاکره توانمند بوده و مختصات مذاکره و عمق آن را می داند باید کارنامه آنها را دید اما این ربطی به دولت ندارد. اگر چه الان آرایش هرم قوا در ایران به گونه ای است که غرب شاهد این بوده که افرادی سر کار هستند که در گذشته با برجام به شدت مخالف بودند و علیه برجام نظرات مختلفی داشتند اما شاهد هستیم که از وقتی، نتیجه انتخابات دولت سیزدهم مشخص شده هیچ یک از مقام های رسمی که در مسند قوا نشسته اند موضعی علیه برجام اعلام نکرده اند. تصور می کنم ادامه برجام و توقف در آن به اراده ای بوده که نظام سیاسی در پی آن است. 7

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: زمین ایران اورانیوم هسته ای دولت احمدی نژاد انتخابات مذاکرات وین برجام کمیسیون مشترک مذاکره کننده علیه برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۳۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین موضع‌گیری مقاومت فلسطین درباره مذاکرات آتش‌بس

یکی از رهبران مقاومت فلسطین با اشاره به اینکه حماس هنوز پاسخ قطعی خود را به پیشنهاد رژیم صهیونیستی در مذاکرات نداده است تاکید کرد که حماس در صورتی این پیشنهاد را می‌پذیرد که تغییرات اساسی در آن ایجاد شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که مذاکرات آتش بس غزه و تبادل اسرا که اخیرا در قاهره برگزار شد در سایه کارشکنی‌های طرف صهیونیستی و فریبکاری‌های آمریکا هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده است، یکی از رهبران مقاومت فلسطین در گفتگو با المیادین اعلام کرد که جنبش حماس همچنان در حال بررسی پیشنهاد رژیم اشغالگر در مذاکرات است اما نباید انتظار داشت که حماس این پیشنهاد را بپذیرد؛ مگر اینکه تغییرات اساسی در آن ایجاد شود.

این رهبر مقاومت فلسطین تصریح کرد که پیشنهاد ارائه شده توسط رژیم صهیونیستی در مذاکرات بیانگر تحول اساسی در موضع این رژیم نبوده و پاسخ روشنی به شروط اصلی حماس درباره عقب‌نشینی کامل نیروهای اشغالگر از غزه و برقراری آتش‌بس جامع نمی‌دهد.

از طرف دیگر «هانی الدالی» کارشناس امور مقاومت فلسطین درباره بندهای جدید پیشنهاد رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات آتش بس اعلام کرد که این بندها شامل آزادی 20 تا 40 اسیر غیرنظامی و یا 4 تا 5 اسیر نظامی زن یا سالخورده اسرائیلی در ازای آزادی شماری از اسرای فلسطینی محکوم به حبس ابد در زندان های رژیم اشغالگر است.

وی تصریح کرد که پیشنهاداتی که اشغالگران مطرح کرده‌اند شروط یک معامله جزئی است نه یک معامله کامل.

مقاومت فلسطین: اسرائیل به کارشکنی در مذاکرات ادامه می‌دهدمقاومت فلسطین: صهیونیست‌ها به دنبال هیچ توافقی نیستند

هانی الدالی درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح نیز گفت که اسرائیل معتقد است رفح آخرین کارتی است که با آن می‌تواند مقاومت فلسطین را در مذاکرات تحت فشار قرار دهد به ویژه در زمینه پرونده اسرا.

این کارشناس عرب زبان تاکید کرد که اگر رژیم صهیونیستی قصد انجام عملیات نظامی خود را در رفح داشته باشد سناریویی که قبلا در خان یونس و دیگر مناطق غزه برای نظامیان ارتش صهیونیستی به وجود آمد در رفح هم تکرار خواهد شد و ارتش اسرائیل با یک شکست دیگر از این منطقه خارج می‌شود.

دیروز «خلیل الحیه» معاون رئیس حماس در نوار غزه در بیانیه‌ای درباره مذاکرات مربوط به آتش‌بس و تبادل اسرا که با حواشی زیادی طی هفته‌های گذشته همراه بوده است و صهیونیست‌ها مانع از به نتیجه رسیدن آن شده بودند، اعلام کرد که حماس پاسخ رسمی رژیم صهیونیستی را به موضع این جنبش درباره مذاکرات که در 13 آوریل به میانجی‌های قطری و مصری تحویل شده بود دریافت کرد.

الحیه بدون اینکه به جزئیات بیشتر اشاره کند تأکید کرد: جنبش حماس پاسخ رژیم صهیونیستی را بررسی می‌کند و بعد از اتمام بررسی‌ها موضع خود را اعلام خواهد کرد.

این در حالی است که پیشتر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که تلاش‌های جدیدی از جانب قطر و مصر جهت رسیدن به توافق میان حماس و اسرائیل در حال انجام است و یک شتاب جدیدی در مذاکرات درباره معامله تبادل اسرا وجود دارد.

پیش از آن یکی از رهبران حماس درباره مذاکرات غیرمستقیم مقاومت با رژیم صهیونیستی گفت که طرف اسرائیلی مجبور شد در پیشنهاد اخیر خود که به واسطه‌ها ارائه داده بود، تغییراتی ایجاد کند.

وی درباره این تغییرات ایجاد شده اظهار داشت که رژیم صهیونیستی زمانی این تغییرات را انجام داد که حماس و مقاومت را در پیشنهاد اخیرش مطلق و قاطع دید. اسرائیلی‌ها در حال حاضر مدام در حال تماس با مصری‌ها هستند تا به پیشنهادی برسند که حماس و مقاومت بتوانند آن را قبول کنند.

وی در ادامه گفت که جنبش حماس به طرف مصری اطلاع داده است که هیچ پیشنهادی را که شامل آتش‌بس و خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از نوار غزه نباشد، نمی‌پذیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جدیدترین موضع‌گیری مقاومت فلسطین درباره مذاکرات آتش‌بس
  • جنگ اسرائیل علیه غزه ۳۷ میلیون تُن آوار بر جای گذاشته است
  • جنگ اسراییل علیه غزه ۳۷ میلیون تُن آوار بر جای گذاشته است
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله