Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@18:32:49 GMT

۷۰ درصد دستمزد کارگران صرف اجاره بها می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۸۳۵۱۲

۷۰ درصد دستمزد کارگران صرف اجاره بها می‌شود

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، حمید حاج اسماعیلی، فعال کارگری درباره مشکلات کارگران در حوزه تأمین مسکن گفت: پرداخت وام ودیعه مسکن یکی از راه حل‌هایی است که می‌تواند بخشی از مشکلات کارگران را رفع کند.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از کارگران مستأجر هستند گفت: در شرایط کرونا وضعیت امنیت شغلی کارگران بسیار آشفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که اکثر قرارداد‌های اجاره بها حدود ۱ ساله است. مشاهده می‌کنیم که قرارداد‌ها کاری کارگران کمتر از یک سال است. نگرانی برای حفظ اشتغال در این شرایط شیوع کرونا بیشتر شده است. دولت باید از فعالیت بنگاه‌ها و هم از کارگران حمایت کند. دولت می‌بایست در کنار حفظ اشتغال کارگران وام ودیعه مسکن به آن‌ها بدهد و کالا‌های اساسی آن‌ها را تامین کند.

حاج اسماعیلی بیان کرد: پرداخت وام ودیعه مسکن باید به صورت اختصاصی برای کارگران باشد. چون شرایط پرداخت اقساط کارگران با سایر اقشار جامعه متفاوت است.

کارشناس بازار کار گفت: دولت بایدبرنامه‌ای داشته باشد تا با حمایت از تولید داخلی، مشکل بنگاه‌ها را حل کند. با توجه به شعار سال، باید هر مشکلی در مسیر تولید وجود دارد، رفع شود، اگر این همت وجود داشته باشد، حتی اگر مشکلی در مسیر تولید وجود داشته باشد، می‌توانند حل شود.

حاج اسماعیلی بیان کرد:از سوی دیگر یکی از مشکلات کارگران بحث معیشت است. هر ساله علی رغم اینکه دستمزد افزایش می‌یابد,، ولی چون تورم در اقتصاد بسیار بالا است. قدرت خرید کارگران نه تنها افزایش نمی‌یابد، بلکه کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین دولت باید برنامه پشتیبانی را برای کارگران در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: هر سال تاکید می‌کنیم که برای کمک به معیشت خانوار‌های کارگری، پرداخت وام‌های ودیعه مسکن و تسهیلات ارزان به کارگران در دستور کار قرار گیرد، ولی متأسفانه به دلیل عدم رایزنی قوی در شورای عالی کار این اتفاق نمی‌افتد. دولت می‌تواند بانک مسکن یا چند بانک دیگر را به عنوان بانک عامل در پرداخت وام ودیعه مسکن در نظر بگیرد و به کارگران مستأجر و فاقد مسکن تسهیلات اجاره مسکن با نرخ پایین پرداخت کند.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد دستمزد کارگران صرف اجاره مسکن می‌شود گفت:باید فکری برای مسکن کارگران صورت گیرد. کالا‌های اساسی باید با یارانه دولتی در اختیار کارگران قرار گیرد تا بخشی از مشکلات آن‌ها برطرف شود. با توجه به اینکه ارز ترجیحی را برداشته ایم ممکن است کالا‌ها با قیمت آزاد محاسبه شود، ولی دولت باید جلوی افزایش بی رویه قیمت‌ها را بگیرد تا کالا‌ها را با ارز ترجیحی در اختیار کارگران قرار دهد. همچنین در بخش بهداشت و درمان بایدبه کارگران کمک کنیم. دولت برای کمک به کارگران باید برنامه‌های پشتیبانی داشته باشد.

این فعال بازار کار با بیان اینکه از دیگر مشکلات کارگران هزینه‌های درمان است گفت: متأسفانه دفترچه‌های تأمین اجتماعی کارآیی لازم را برای کارگران ندارد. دسترسی کارگران باید برای درمان زیرسایه تأمین اجتماعی آسان شود. تأمین اجتماعی باید در تفاهم با دولت، امکانات وزارت بهداشت را برای کارگران در نظر بگیرد، تا دسترسی درمان با هزینه‌های پایین برای کارگران مهیا شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کرونای دلتا هور العظیم قطعی برق 1400 بحران آب فعال کارگری دستمزد کارگران اجاره بها کرونای دلتا هور العظیم قطعی برق 1400 بحران آب مشکلات کارگران وام ودیعه مسکن برای کارگران پرداخت وام کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۳۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا کسی پاسخگوی عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری نیست

امام جمعه یاسوج با بیان اینکه کارگران شرایط رفاهی مطلوبی ندارند و دولت باید برای ایجاد رفاه نسبی آنها تدبیر کند، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده برخی کارکنان شهرداری‌های استان چندین ماه حقوق و دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند و کسی هم پاسخگو نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، حجت‌الاسلام سید نصیر حسینی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به در پیش بودن روز جهانی کارگر گفت: این روز فرصت مناسبی برای تقدیر از زحمات بی دریغ کارگران بوده و باید به بهترین نحو ممکن از این فرصت استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه نقش کارگران در افزایش و‌ پایداری تولید و در مجموع در توسعه اقتصادی جامعه بی بدیل است، عنوان کرد: دولت باید برای تامین رفاه نسبی این قشر از جامعه تدبیری کند و اجازه ندهد در رنج، مشقت و سختی گذران زندگی کنند زیرا واقعیت امر در شرایط فعلی کارگران شرایط رفاهی مطلوبی ندارند.

حسینی ابراز کرد: طبق بررسی‌های انجام شده برخی کارکنان شهرداری‌های استان چندین ماه حقوق و دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند و کسی هم پاسخگو نیست، در حالی نباید این‌گونه باشد به رفاه کارگران باید توجه شود ، زیرا کارگران در جامعه زحمات زیادی می‌کشند.

دولت برای کاهش حوادث و تلفات جاده‌ای تدبیر کند

حسینی با اشاره به‌ روز ایمنی و حمل‌ونقل افزود: برای کاهش حوادث و تلفات جاده‌ای تدبیری کرد و دولت اعتبار لازم برای رفع نقاط حادثه خیز و همچنین احداث بزرگراه و آزادراه‌های منتهی به شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد را تخصیص دهد.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد این را هم گفت: بسیاری از حوادث رانندگی به دلیل بی احتیاطی و‌ بی‌توجهی به آئین راهنمایی و رانندگی است تا جایی که رانندگان شوتی در جاده‌های خطرآفرین شده‌اند و‌ مستمر شاهد تلفات جاده‌ای به دلیل بی احتیاطی و رانندگی با سرعت غیرمجاز این رانندگان هستیم.

 حسینی خاطرنشان کرد: دولت باید به فکر ساخت خودروهای ایمن و همچنین ایجاد زیرساخت‌های توسعه حمل و‌نقل باشد تا شاهد کاهش تلفات رانندگی باشیم.

معلم‌ها در کنار تعلیم به تزکیه هم توجه کنند

وی با اشاره به شهادت شهید مطهری و روز معلم گفت: شخصیت شهید مطهری شخصیتی جامع در فقه، ادبیات، اصول در فلسفه و کلام بود و همچنین انسانی شایسته و انقلابی و شخصیتی برجسته بود که فقدان این شهید برای جامعه علمی ما خسارت‌بار و سنگین است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد با تبریک روز معلم و با اشاره به اینکه معلم جایگاه رفیعی در جامعه دارد، افزود: معلمان وظیفه سنگینی دارند و تعلیم و تربیت را انجام می‌دهند پیامبران نیز معلم بودند.

حسینی بیان کرد: در کنار تعلیم، تزکیه مهم است، علم باید مهد آرامش بشر باشد، ولی امروز به مهد کشتن بشر تبدیل‌ شده است، بمب‌هایی که بر سر غزه مظلوم فرود می‌آید از علم است، اما در کنار این علم تزکیه وجود نداشته است، دانش بدون تزکیه و تربیت مثل چاقویی است که در دست بچه است.

وی گفت: اسلحه در دست انگلیس و غرب و بایدن وحشی است که هیچ‌ چیزی از مفاهیم انسانی نمی‌دانند و بر غزه مظلوم بمب می‌ریزند، چندین هزار نفر کشته و چندین میلیون نفر آواره شده‌اند و این‌ها دستآورد غرب وحشی است که ادعای حقوق بشری دارد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • واکنش عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: تورم ۱۲۶ درصد بالا رفت، حقوق ۱۱۹ درصد
  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده
  • عدم‌ پرداخت دستمزد و بیمه و نبود امنیت شغلی ظلم به کارگران است
  • چرا کسی پاسخگوی عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری نیست
  • سورپرایز بزرگ کارگران با دریافت پاداش روز کارگر | کارگران اردیبهشت ۲ تا حقوق می‌گیرند
  • سهمیه یک‌هزار و ۷۰۰ واحدی میاندوآب در طرح نهضت ملی مسکن
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد کارگران جدی شد ؟
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن