Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، چندین سال است که آفت کرم خراط به جان درختان گردو در شهرستان زیرکوه افتاده است.

این آفت باعث شده است تا درختان گردو که سالیان سال محصول می‌دادند، خشک شوند و ضربه این کار به کشاورزان وارد شود.

وقتی از درختان ۳۰ ساله تنها یک چوب خشک می‌ماند

یکی از کشاورزان شهرستان زیرکوه می‌گوید: کرم خراط از طریق برگ درخت وارد می‌شود و خود را به تنه درخت می‌رساند و آن را خراب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه می‌دهد: درختانی را که الان مجبورم به خاطر کرم خراط قطع کنم، ثمره ۳۰ سال کار و تلاش من است.

این کشاورز اهل شهرستان زیرکوه بیان می‌کند: درختان خشک شده، زمانی ۳ الی ۴ هزار گردو داشتند و چندین کیلو گردو از آن‌ها برداشت می‌شد.

بیشتر بخوانید

 هنری برآمده از ذهن‌های باز و دست‌های به ظاهر بسته/ زندانیانی که با تخم شترمرغ درآمد یک میلیونی دارند

او می‌گوید: علی رغم همه تلاش‌هایی که برای باردهی درختان کردیم، کرم خراط وارد درخت شد و ثمره تلاش ما را به باد داد و الان مجبور به قطع درختان خود هستیم.

از جمع آوری چوب برای قطع زنجیره انتقال تا ساخت مصنوعات چوبی

جمع آوری چوب درختان خشک شده و دور کردن آن‌ها از باغ، تنها راه جلوگیری از شیوع این آفت است که به گفته کشاورز زیرکوهی، این جابجایی باعث قطع زنجیره انتقال این آفت به سایر درختان شده و محصول دیگر اشجار سالم می‌ماند.

یکی از افرادی که در جمع آوری چوب‌های خشک و آفت زده مشارکت می‌کند، می‌گوید: این چوب‌ها را از روستای تجنود زیرکوه بارگیری می‌کنیم و به ساری منتقل می‌کنیم.

او ادامه می‌دهد: مشهد نیز یکی از مقاصد این چوب هاست و در کار‌هایی نظیر ام دی اف سازی کاربرد دارد.

اما یکی از هنرمندان زیرکوهی با استفاده از همین چوب‌های آفت زده و خشک شده، خلاقیت خود را شکوفا کرده و مصنوعات چوبی را ساخته است.

این نجار و هنرمند اهل زیرکوه می‌گوید: تزئینات داخلی منازل و مصنوعات چوبی ام دی اف از جمله اقلامی است که با این چوب‌ها ساخته می‌شوند و برای ساخت بعضی از مصنوعات چوبی خاص، چوب به مشهد ارسال می‌شود.

اگر چه چوب درخت گردو محبوب‌ترین چوب برای کرم خراط است، اما آموزش‌های به موقع و موثر به کشاورزان می‌تواند در جلوگیری از شیوع این آفت موثر باشد.

انتهای پیام/ س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرم خراط درخت گردو مصنوعات چوبی مصنوعات چوبی کرم خراط چوب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۳۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاده کرج ـ چالوس بسته شد

رئیس پلیس راه البرز گفت: با توجه به اجرای عملیات عمرانی در جاده کرج ـ چالوس ، این محور به مدت سه روز بسته است . - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، سرهنگ پیمان کرمی اظهار داشت: این ممنوعیت تردد به دلیل اجرای عملیات نصب توری برروی تراشه های ریزشی انجام شده است.

وی اضافه کرد: انسداد مسیر از میدان امیر کبیر کرج تا سه راهی کندر در 2 مسیر رفت و برگشت از ساعت 9 الی 15 از امروز به مدت سه روز صورت می گیرد.

سرهنگ کرمی گفت: رانندگان می توانند در طول زمان انسداد مسیر برای سفر به استان مازندران از مسیرهای جایگزین جاده آتشگاه - نوجان و آزادراه تهران شمال استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سه منبع گیاهی و فوق‌العاده امگا۳
  • فعالیت ۱۰۴ هزار تعاونی در کشور
  • آیا می‌توانید در سنین بالا عضلاتتان را بسازید؟
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • رئیسی: تعلیم‌وتربیت اساسی برای ارتقا یک نسل است (فیلم)
  • آموزش و پرورش برای ما «مساله اول کشور» است
  • جاده کرج ـ چالوس بسته شد
  • پیش بازی تاتنهام - آرسنال؛ یکی به فکر ویرانی، دیگری به فکر ساختن
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • فروش ویژه 3 نهال گردو اصلاح شده چندلر، فرنور و ژنوتیپ برتر با باردهی 11 تن