Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@11:09:07 GMT

تداوم پاندمی سبب جهش‌های گوناگون کرونا می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۸۴۱۰۰

تداوم پاندمی سبب جهش‌های گوناگون کرونا می‌شود

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، علیرضا رئیسی در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: اگر در کشوری به همه مردم واکسن تزریق کنند درست است که مصونیتی ایجاد می‌شود اما از آنجا که زنجیره بیماری و ویروس هنوز قطع نشده و پاندمی در دنیا هنوز ادامه دارد کشورهایی که درگیر کرونا هستند می توانند منشاء حرکت ویروس جهش یافته به سایر کشورها باشند اگر میخواهیم از شر ویروس خلاص شویم باید به سمتی برویم که ایمنی جمعی در سطح دنیا به وجود آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که اگر ۷۰ درصد جمعیت کل دنیا به تزریق واکسن در یک دوز اقدام نمایند احتمال قطع زنجیره ویروس کرونا وجود دارد. اما ممکن است این اتفاق بیافتاد در کشوری مانند انگلیس که تعداد تزریق واکسن بسیار بالا بوده باز هم دچار موج های کرونا می‌شود علت آن این است که زمانی که واکسیناسیون در یک کشور کامل می شود اثربخشی واکسن صددرصد نیست پس از هر ۱۰۰ نفری که واکسن می زنند ۵ نفر علیرغم تزریق واکسن باز هم مستعد ابتلا به ویروس هستند ولی این‌بار با ویروس جدیدی که از جای دیگری به آن محل آمده است.

رییسی گفت: باید باور داشت تا زمانی که پاندمی در جهان وجود دارد تزریق واکسن به تنهایی کافی نیست و پروتکل ها باید به صورت کامل رعایت گردد که در حال حاضر متاسفانه رعایت نمی شود.

او افزود: ویروس در جهان جهش های متنوع و متفاوتی انجام می دهد اما واکسن پذیر است و واکسن پذیر بودن ویروس کرونا یکی از خبرهای خوب در طی دو سال گذشته است. در حال حاضر در کشورمان بر روی یکی از واکسنهایی که در مرحله مطالعاتی است بررسی هایی انجام شده و در این روند دریافته ایم که واکسن کو پاستور تا این لحظه برروی انواع گوناگون ویروس اثرگذاری داشته است حال باید دید که بر روی ویروس دلتا هم اثرگذاری دارد یا خیر.

او ادامه داد نظر من این است که اگر با یک واکسن اثربخشی ۶۰ درصدی حاصل و آن واکسن به ۷۰ درصد جمعیت دنیا تزریق شود با همان واکسن می توان به کاهش انتقال بیماری کمک کرد.

تا زمانی که ایمنی جمعی در سطح دنیا ایجاد نشود ممکن است ویروس های گوناگونی کشور های مختلف دنیا را درگیر کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا سخنان نادرست برخي درخصوص عملکرد وزارت بهداشت گفت: مسئله کرونا تنها مسئله بهداشت نیست بلکه علاوه بر آن مسائل اجتماعی اقتصادی است که کل دنیا را درگیر کرده به این منظور از طرفی گفته می‌شود برخی مشاغل تعطیل شوند البته بسیاری از مشاغل هم در سطح کشور با ما همکاری کرده‌اند ،حال باید این نکته را پرسید که در قبال همکاری مشاغل ما برای آنها چه کار کرده‌ایم؟ در دیگر کشورهای دنیا وقتی می گویند مشاغل تعطیل شوند ،به مشاغل گفته می‌شود که بروند و خانه بنشیند و ۷۰ درصد درآمدشان را ماهیانه از سمت دولت دریافت کنند اما ما توانایی چنین اقدامی را نداریم مگر می شود در کشوری مشاغل تعطیل شوند و سپس شاهد برگشت خوردن چک های معاملاتی کاسبان بود.

انتقاد رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از ساده انگاری در قبال کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: ساده انگاری کرونا سبب کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی در این استان شده است.

دکتر حسین فرشیدی در ارتباط زنده تصویری از بندرعباس با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: از اواسط فروردین ماه به دنبال سهل انگاری و ساده انگاری بیماری کرونا متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی در استان هرمزگان کاهش پیدا کرده ، پس از آن هم به دلیل تفاوت برگزاری مراسم عید فطر در هرمزگان بعضا شاهد برپایی مراسم های چند روزه در این استان بودیم ، پس از آن هم برگزاری انتخابات، شهرها و روستاها درگیر مقدمات این امر شدند و به تبع آن انتقال ویروس از شهر و روستاها به دیگر نقاط استان هم کشیده شد.

دکتر فرشیدی افزود: از حیث دارو کمبودی وجود ندارد در حال حاضر مشکل ما با پرداختی های بیمه است زیرا مردم با دریافت هایشان از بیمه مشکل دارند ، داروهای مختلفی که در درمان کووید ۱۹ بکار می رود بیمه هستند ولی شرکت‌های بیمه از آذرماه به بعد پرداخت مناسبی در قبال این محصول نداشته اند همین حالا هم ما از بیمه سلامت و تامین اجتماعی حدود ۱۷۰ میلیارد تومان طلب داریم.باید تعامل بهتر و بیشتری میان دانشگاه ها ،شبکه بهداشت و بیمه ها ایجاد شود. فعلا که ما قطره‌چکانی دارو دریافت می کنیم تا هیچ کس بدون دارو نماند.

او تصریح کرد: آنچه در حال حاضر مورد نیاز است،تخت های بیمارستانی است.در استان هرمزگان بیمارستانی ۵۳۱ تخت خوابی وجود دارد که اگر بتوان تخت های آن را تجهیز و تامین کرد بخش بزرگی از مشکل این استان رفع خواهد شد.البته قرار شد تا در کنار این بیمارستان،بیمارستان صحرایی ۱۰۰ تختخوابی هم دایر شود.

او تصریح کرد این بیمارستان قرار شد تا پایان شهریور ماه به بهره برداری برسد و باقی بیمارستانها تا پایان اسفند ماه مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.

دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در پاسخ به گفته های دکتر فرشیدی گفت: کمبودی در رابطه با ارسال دارو وجود ندارد امروز (شنبه) هم برای استان‌های جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان ارسال‌ دارو داشتیم.

او ادامه داد در حال حاضر در روند بیماری کرونا با مسائل اقتصادی فراوانی درگیر هستیم اینجاست که دولت باید به شرکت‌های بیمه کمک کند تا در خصوص مسائل مالی رفع مشکل شود. در این باره هم قول هایی برای تخصیص منابع مالی داده شد که احتمالاً در همین هفته شاهد آن خواهیم بود اما تا این لحظه بیماران را بدون دارو نگذاشته ایم و در خصوص تخصیص کیت های تشخیصی و دارو به اندازه ی کافی ارسال داشته ایم.

دکتر رئیسی در خصوص ورود محموله واکسن کرونا به کشور گفت: با گذشت از مشکلاتی که بر سر راه ورود واکسن به کشور داشتیم در مرحله اول کادر درمان را واکسینه کردیم و سپس افراد 80 سال به بالا را مورد واکسیناسیون قرار دادیم بعد به همین ترتیب افراد بالای ۷۵ سال و بالای 70 سال و پس از آن که قرار بود افراد سن پایین تر را واکسینه کنیم این روند متوقف شد،البته گفتنی است که در روند واکسیناسیون ۸۰ سال به بالا حدود ۸۳ درصد، افراد ۷۵ سال به بالا حدود ۹۰ درصد و افراد ۷۰ سال تا ۷۴ ساله هم ۷۱درصد مورد تزریق یک دوز واکسن قرار گرفتند. به طور میانگین می‌توان گفت حدود ۵۰ درصد از این افراد هم دوز دوم واکسن را دریافت کردند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: تعداد افراد بالای ۸۰ سال حدود یک میلیون و ۲۴۳ هزار نفر و افراد ۷۵ تا ۷۹ سال حدود یک میلیون نفر و تعداد افراد ۷۰ تا ۷۴ سال یک میلیون و ۲۴۹ هزار نفر است که واکسینه شدند در حال حاضر تا این لحظه حدود دو میلیون دوز واکسن به دست ما رسیده است و امیدواریم که در هفته جاری یک میلیون دوز دیگر هم به دستمان برسد در حال حاضر در یخچالهای ما حدود دو میلیون دوز واکسن وجود دارد و از طرفی هم یک و نیم میلیون دوز تا پایان این هفته به آن اضافه می‌شود.

او تصریح کرد: مردم نباید اینگونه فکر کنند که دولت برای خرید واکسن تلاشی نکرده است زیرا هر آنچه از دست ما و دولت برای پرداخت پول و واردات واکسن برمی آمده انجام داده ایم متاسفانه برخی در کشور هستند که هنوز هم نمی خواهند باور کنند که تحریم اثر داشته ،اما واقعیت این است که تحریم ها به شدت اثر گذار بوده، یکی از بزرگان سیاسی کشور آمریکا حدود ۳ هفته قبل اعلام کرد که ديگر ایران را در زمینه ماسک و بحث کرونا دیگر نخواهیم کرد این بدان معناست که پیش از این تحریم بوده ایم.

رییسی افزود: متاسفانه کشورهایی که ما از آنها واکسن می گیریم به ما می‌گویند اسم ما را نیاورید ، زیرا ممکن است در دریافت برخی محصولات مانند رزین و غیره دچار مشکل شویم.مردم باید بدانند که برخی از محموله های واکسن از طریق کشوری مبداء به صلیب سرخ جهانی داده می شود و صلیب سرخ آن را به هلال احمر کشور ما تحویل می دهد سپس هلال احمر هم در قالب اهدایی به کشور وارد می کند اگر کشور ما هم مانند دیگر کشورها تحریم نبود ما هم واکسن داشتیم و آن را تزریق می کردیم.

او ادامه داد آنچه ما را بر آن داشت تا به سراغ تولید واکسن داخلی برویم این بود که تضمینی وجود ندارد سال آینده هم کشورهایی که امسال به ما واکسن دادند دوباره به ما واکسن بفروشند. یکی از اقدامات مثبت و بجایی که در تولیدات واکسن داخلی لحاظ شده این است که پلتفرم های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته تا چنانچه در سال آینده ،نوع جدیدی از ویروس مشاهده شد بتوان از طریق پلتفرم های مختلف با آن مقابله کرد چرا که در آینده ممکن است پلتفرم‌های دیگری برای زیر ۱۸ ساله‌های مان نیاز باشد پس باید همه جوانب را در نظر گرفت.

رئیسی اظهار داشت تا این لحظه حدود ۶۰۰ هزار دوز واکسن داخلی دریافت کرده ایم و تا پایان ماه جاری حدود یک میلیون دوز دیگر هم دریافت می کنیم و در هفته اول مرداد ماه هم محموله دیگری دریافت خواهیم کرد زیرا پس از مردادماه تولیداتشان افزایش می یابد، پیش‌بینی می‌کنیم که واکسن سازی برکت در مردادماه می تواند حدود ۳ میلیون دوز واکسن به ما تحویل دهد از شهریور ماه به بعد میزان واکسن ها به بالای ۵ یا ۶ میلیون دوز در ماه خواهد رسید مطمئن هستیم که از شهریور ماه به بعد وضعیت تولید واکسن داخلی مان بسیار خوب خواهد بود.

او خبر داد تا پایان هفته آینده واکسن کافی برای واکسینه کردن افراد ۶۰ سال به بالا آنهم در دو دوز به دست مان می رسد.روش اطلاع رسانی آنهم به این طریق است که باید اول نوبت دهی شود و طبق نوبت دهی برای تزریق واکسن فراخوانده می‌شوند.

رییسی گفت: در کشور ظرفیت تزریق واکسن ایجاد کرده ایم به گونه ای که در سطح کشور حدود ۸۷۰ مرکز تجمیعی برای شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر ایجاد شده. زیرا شهرها و روستاهای زیر ۲۰ هزار نفر مشکلی برای تزریق ندارند اما برای شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر حدود ۳ هزار تیم مستقر کرديم و هر تیم قادر به تزریق روزانه حدود ۱۵۰ عدد خواهد بود.

او ادامه داد: از آنجا که اعلام و اطلاع سانی ما برای هر مرحله ،۲سال ۲ سال است،انتظار داریم تزریق فاصله زمانی با این روش حدود ۴ روز بطول بینجامد. به این ترتیب تا پایان تیرماه افراد ۶۰ ساله هم نوبت دهی شان اعلام می شود حال ممکن است زمانشان در مردادماه ثبت شود اما اطلاع رسانی آنها تا پایان تیرماه صورت می پذیرد.

دکتر مهدی قلیان معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت : روند افزایشی ابتلا به کرونا از اواخر خردادماه تا اوایل تیرماه ادامه داشت که قسمت عمده آن در دانشگاه علوم پزشکی و شهر مشهد بود ، میانگین بستری روزانه در کل استان در انتهای خردادماه از ۱۸۰ نفر در روز ،به ۲۳۰ نفر در هفته سوم تیرماه رسید به طوری که روز گذشته ۲۷۴ نفر بستری مشکوک به کرونا داشتیم و معمولاً ۴۵ درصد از این افراد تست pcr و تست مولکولی شان مثبت است. مثل همیشه بخشی از این تعداد نفرات مهمان‌ها یا زایرینی هستند که از دیگر شهرها به استان خراسان آمده‌اند و قبلاً هم درگیر کرونا بودند.

او در خصوص احتمال قرنطینه کامل استان گفت : قرنطینه کامل در حیطه تصمیم گیری ستاد ملی مقابله با کرونا است. در حال حاضر فقط می‌توان گفت افرادی که سفرشان ضرورتی ندارد از آمدن به استان خراسان رضوی پرهیز نمایند، همچنین در حال حاضر امیدواریم روند تامین و تخصیص واکسن به این استان به گونه‌ای باشد که بتوانیم روزانه ۳۰ هزار دوز در کل استان تزریق کنیم.

دکتر رئیسی در استودیو گفتگوی ویژه خبری به تزریق چهل هزار دوز واکسن برکت در کل کشور تا این لحظه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تعداد افراد ۵۰ سال به بالای کل کشورمان حدود ۱۵ میلیون و ۶۷۷ هزار نفر می‌شود این در حالی است که برای افراد ۶۰ سال به بالا حدود چهار میلیون دوز واکسن نیاز داریم ،از آنجایی که برای ما بازگشایی برخی مشاغل و بازگشایی مدارس بسیار مهم است از مرداد ماه بطور همزمان و با تکیه بر سبد واکسن داخلی ،معلمین و اساتید مدارس و دانشگاه ها واکسینه خواهند شد حتی رانندگان سرویس مدارس مورد تایید وزارت آموزش و پرورش هنوز واکسینه می شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از وجود ویروس دلتا در کل کشور خبر داد و افزود ما هنوز نمی دانیم که نوع دیگری از ویروس هم در کشور ما وجود دارد یا خیر،در این خصوص تشدید محافظت و کنترل مرزهای شرقی کشور و جلوگیری از ورود افراد آلوده مورد تاکید قرار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفته البته وزارت کشور و نیروهای مسلح و نیروی انتظامی تلاش خود را می‌کنند تا تحولاتی که در مرزهای شرقی کشور در حال وقوع است تحت کنترل داشته باشند.در این روند تلاش می‌شود تا هر فردی که خود را از طریق مرزهای شرقی به دیگر شهرهای کشورمان رسانده‌ است به همسایگان شرقی بازگردانده شوند.

محمد هاشمی شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم گفت در خصوص تعداد افراد مبتلا در این استان نمی توان اظهار نظر دقیقی داشت.اما روند افزایشی ابتلا که شاهد آن بودیم سرعت کمتری به خود گرفته است.

او تصریح کرد تیمهای بسیاری را برای شناسایی و یافتن افراد مبتلا در استان دایر کرده‌ایم.در حال حاضر مشکل عمده همه بیمارستان های کمبود منابع مالی است ،در خصوص منابع انسانی مشکل بخصوصی نداریم.

هاشمی شهری با بیان اینکه درآمدهای ما کاهش پیدا کرده افزود :پرداختی بیمه ها با توجه به کاهش درآمدهای ما پاسخگوی تامین ضروریات ما نیست زیرا روزانه چند آمپول رمدسیویر در کلینیک های سرپایی سراسر استان تزریق می شود چیزی حدود ۱۵۰۰ بیمار در کلینیک های سراسر استان مورد تزریق این واکسن قرار می گیرند.

دکتر رئیسی در خصوص تزریق واکسن هایی که در کشورهای همسایه انجام می شود و بسیاری برای تزریق آن واکسن به این کشورها سفر می کنند گفت : اگر واکسنها در آن کشورهای همسایه مورد تایید باشد قطعا مورد تایید ما هم هست اما اینکه رفتن به آنجا کار درستی هست یا خیر بحث دیگر است،البته رفت و آمد ها هر کدام یک علت است ،برخی می‌روند تا واکسن بزنند برخی هم برای فال و تماشا می روند و برخی هم می روند تا با خود کرونا بیاورند، شاید با سرعت بخشیدن به تولید و تزریق واکسن در کشورمان بتوانیم تعداد افرادی را که به دیگر کشورها متوسل می شوند کاهش دهیم و سبب شویم.

او در پایان افزود: افراد چه واکسن بزنند و چه نزنند باید به اهمیت بحث پروتکل ها توجه نمایند ،رستوران ها (بغیر از بیرون برها)و تالارها، باشگاه های ورزشی و بدنسازی، استخرهای سرپوشیده ،نمایشگاهها ،سینما و تئاتر ها و اماکنی از این دست جزء مکانهایی هستند که سبب انتقال ویروس و بیماری می شوند. من این قول را می‌دهم که تا پایان سال جاری همه گروه‌های هدف مان دوز اول واکسن را دریافت کرده باشند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کرونای دلتا هور العظیم قطعی برق 1400 بحران آب علیرضا رئیسی ستاد مقابله با کرونا ویروس کرونا پاندمی کرونا جهش ویروس کرونای دلتا هور العظیم قطعی برق 1400 بحران آب ستاد ملی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی میلیون دوز واکسن گفتگوی ویژه خبری او ادامه او تصریح تعداد افراد تزریق واکسن سخنگوی ستاد واکسن داخلی حال حاضر تا این لحظه سال به بالا یک میلیون تا پایان هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۴۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد آقاجان زاده، معاون بهداشت و درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان، با اشاره به ضرورت انجام واکسیناسیون برای زائران، گفت: متقاضیان حج تمتع امسال استان طبق نوبت اعلام شده از امروز تا ۱۶ اردیبهشت ماه فرصت دارند برای انجام واکسیناسیون اجباری به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

وی افزود: هر فرد متقاضی سفر به حج تمتع باید ۱۵ روز قبل از اعزام، واکسن مننژیت را به منظور ایمن سازی در مقابل این بیماری دریافت کرده باشد.

آقاجان زاده در خصوص تزریق واکسن مننژیت برای متقاضیان، توضیح داد: تزریق این واکسن برای افرادی که در دو سال گذشته آن را دریافت نکرده‌اند، الزامی است.

معاون بهداشت و درمان هلال احمر استان با بیان اینکه در تبریز حدود ۴۰۰۰ نفر شامل متقاضیان اعزام، عوامل کاروان‌ها و عوامل آشپزخانه واکسینه می‌شوند، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت زمانی برای تزریق واکسن حجاج، ظرفیت پذیرش و انجام واکسیناسیون زائران غیرآذربایجان شرقی را نیز در تبریز با توجه به موقعیت مسافرپذیر این شهر داریم.

وی در ادامه به آمار زائران حج تمتع امسال استان اشاره کرد و گفت: شمار متقاضیان حج تمتع امسال آذربایجان شرقی ۳۹۵۱ نفر است که در قالب ۲۸ کاروان به این سفر معنوی اعزام خواهند شد. ۱۵ کاروان از این تعداد متعلق به زائران تبریزی است.

آقاجان زاده همچنین از آغاز معاینات پزشکی ۴۵ نفر از عوامل اجرایی پزشکی حج و زیارت که در موسم حج تمتع خدمت رسانی خواهند کرد، از روز گذشته در تبریز خبر داد.

کد خبر 6088814

دیگر خبرها

  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • حجاج ابهر و خدابنده برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد
  • واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند
  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی