Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: متأسفانه در ۸ سال گذشته ایران نقش خودش را کاملاً از دست داده است و نقش فعال و مؤثر که باید می‌داشت، نداشته است.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به تاثیر خروج غیرمسئولانه آمریکا و شکست نیروهای نظامی این رژیم از افغانستان، اظهار داشت: واقعیت این است که آمریکایی‌ها خیلی وقت است که شکست خوردند و تلاش داشتند که راه حلی برای کمرنگ کردن این شکست، از جمله توافق دوحه پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفیر پیشین ایران در افغانستان اضافه کرد: به رغم همه هزینه‌هایی که از نظر سیاسی متحمل شدند و بی‌آبرویی که برای آن‌ها در موضوع به رسمیت شناختن مجدد طالبان و آزاد کردن ۵ هزار نیروی طالبان که در اختیار دولت بود، به همراه داشت، همچنین فشاری که به دولت کابل آوردند و توافق صلح با طالبان بدون حضور دولت و مردم افغانستان انجام گرفت، مجبور شدند آخرین نیرو‌های خود را شبانه و بدون اطلاع خارج کنند و به نوعی فرار کنند.

سفیر پیشین کشورمان در ایتالیا تصریح کرد: لذا به نظر می‌رسد که آمریکا وارد دومینوی تازه‌ای شده است و این دومینوی شکست در کل منطقه صورت گرفته است یعنی ما باید در عراق و سوریه هم شاهد این وضعیت برای آمریکایی‌ها باشیم.

ظهره‌وند تاکید کرد: فراموش نکنیم که آمریکایی‌ها شکست نظامی را پذیرفتند، اما در حوزه سیاسی و امنیتی تلاش دارند که منطقه را وارد دوره جدیدی از بحران، به هزینه کشور‌ها و ملت‌های منطقه از جمله افغانستان کنند؛ بنابراین شکست نظامی آمریکا قطعی است و این در تاریخ هم ثبت شد.

وی بیان داشت: الان آمریکایی‌ها در حال تلاش هستند که ببینند می‌تواند این شکست را با به دست آوردن پیروزی در عرصه سیاسی - امنیتی با هدف مقابله با پیشرفت‌های چین و همچنین مقابله با نفوذ و موقعیت کشور‌هایی مثل ایران و روسیه در منطقه جبران کنند یا خیر.

سفیر پیشین کشورمان در افغانستان درخصوص تحولات آتی افغانستان، اظهار داشت: آینده افغانستان را نمی‌توان در یک وضعیت ثابت‌ای تعریف کرد و به بازیگران صحنه داخلی افغانستان یعنی دولت افغانستان تنظیم‌های جهادی و همچنین خود طالبان بستگی دارد. از طرفی هم به نوع همکاری و جهت‌گیری کشور‌های همسایه افغانستان بر می‌گردد که همه به نوعی این روند تحولات در افغانستان متاثر شده و خواهند شد.

این دیپلمات با سابقه با بیان اینکه وضعیت بی‌ثباتی در افغانستان قطعاً به کشور‌های منطقه هم سرایت خواهد کرد، افزود: نوع همکاری و موضع‌گیری این کشور‌ها در قبال تحولات منطقه به افغانستان و اینکه بتوانند بازیگری پنهان آمریکا را مهار کنند و اخراج کامل آمریکا از جنبه نظامی و چند جانبه سیاسی و امنیتی و اینکه اجازه ندهند پروژه زمین سوخته را در منطقه اجرایی کنند، بستگی دارد. به طور کلی براساس روند فعلی افغانستان می‌توان چند سناریو را برای آینده افغانستان برآورد و پیش‌بینی کرد.

ظهره‌وند در تشریح تقش ایران در جلوگیری از تنش در افغانستان و اجلاس تهران با حضور گروه‌های افغانستانی، گفت: متاسفانه در ۸ سال گذشته ایران نقش خودش را کاملا از دست داده است و نقش فعال و موثر که باید می‌داشت، نداشته است. این نشست هم بیشتر یک نشست صلح سوریه بود همزمان با پایان نشست بعد از صدور بیانیه‌ای اسلام‌قلعه سقوط کرد و شهر‌های دیگر مثل طورقندی ثابت می‌کند و طالبان به پیشرفت خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: بنابراین دستگاه سیاست خارجی ایران تاثیرگذار نبوده است و با برگزاری نشست‌های شکلی نمی‌توان جواب گرفت. آمدن طالبان و هیئت‌های مربوط به دولت نشان می‌دهد که ایران به ذات جایگاه خوبی در افغانستان دارد، اما سوال این است که چرا از این ظرفیت و توانایی و مرجعیت ایران در افغانستان طی این سال‌ها استفاده نشده که کار به این فرجام رسیده است؟

سفیر پیشین کشورمان در ایتالیا ابراز داشت: لذا می‌خواهم بگویم که توجه و عنایت مردم افغانستان به مواضع و رویکرد‌های ایران موضوع و نگاهی مثبت است و برای ایران مرجعیت قائل هستند، اما متاسفانه از این مرجعیت به خوبی استفاده نشده و کار در حد شکلی و بی‌تأثیر انجام شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: دیدید که نشست چهارشنبه و پنجشنبه هم تأثیر در معادلات افغانستان داشت و روز پنجشنبه که بیانیه صادر می‌شود اسلام‌قلعه سقوط کرده و در منطقه فراه مردم افغانستان مسدود می‌شود و به دست طالبان می‌افتد.

ظهره‌وند در پایان خاطرنشان کرد: ما در افغانستان به عنوان یک کشور اثر گذار و تاثیرگذار که به صورت سنتی این جایگاه را داریم استفاده نکردیم و دولت به نقش خود در افغانستان بی‌توجهی کرده است.

 

بیشتر بخوانید: آینده خوب افغانستان در گرو راه‌حل سیاسی/ اهداف ایران از گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی

 

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان طالبان ایران آمریکا نیروهای نظامی آمریکا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: افغانستان طالبان ایران آمریکا نیروهای نظامی آمریکا آمریکایی ها سفیر پیشین ظهره وند نقش خود کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۴۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان

حنان حسن بلخی، رئیس منطقه‌ مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی در دیدار با امیر خان متقی، وزیر امور خارجه طالبان گفت: عربستان، قطر و امارات متحده عربی هر یک ۳ میلیون دلار و یک بنیاد خیریه جهانی نیز ۱۵ میلیون دلار به توسعه بخش صحت در افغانستان کمک کرده اند.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی روی طرحی کار می‌کند تا زمینه گفتگو در بخش صحت بین حکومت‌های افغانستان و پاکستان فراهم شود.

در این دیدار وزیر خارجه طالبان نیز اطمینان داد که هیأت حاکمه افغانستان تلاش می‌کند تا امنیت را برای تمامی گروه‌های صحی به شمول تیم های مبارزه با پولیو تأمین کند.

این در حالیست که عبدالسلام حنفی، معاون اداری طالبان در دیدار با رئیس منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت، خواستار همکاری سازمان‌های بین‌المللی به منظور کشت محصول جایگزین خشخاش در راستای حمایت از کشاورزان افغانستانی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • کرزی: قدردان همکاری‌های همیشگی ایران با افغانستان هستیم
  • کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان
  • روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم
  • طالبان خواستار سرمایه‌گذاری تاجران روسی در افغانستان شد
  • وقوع انفجار در کابل
  • واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • قدردانی طالبان از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟