تجربههای نویسندگان شخصیاند/ادبیات داستانی قویتر میشود
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۸۴۹۳۲
خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: سارا عرفانی نویسنده و مدرس داستاننویسی، مربی اولین مسابقه سالانه خودنویس بود که در سال ۱۳۹۷ برگزار شد. در آنمسابقه ۲۰ نفر برگزیده شدند و در کارگاههای خودنویس زیرنظر مربیان باتجربه، قلم خود را پرورش دادند.
یکی از شاگردان سارا عرفانی، ترکان قربانزاده بود. او نویسنده کتاب «تنها در سامسون» است که داستانش را براساس خاطرههای واقعی خود نوشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسابقه خودنویس ۳ با موضوع «امید و باور به توان مردم» تا ۳۱ تیرماه برگزار میشود و علاقهمندان و نوقلمهای ایرانی و اتباع خارجی میتوانند در صورت نداشتن اثر منتشرشده، طرح داستانی خود را در سایت Khodnevis.ir بارگذاری کنند.
با سارا عرفانی به مناسبت برگزاری سومین مسابقه سالانه خودنویس گفتوگویی داشتهایم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
*کشف استعداد نوقلمها برای نویسندگان باتجربه چقدر اهمیت دارد؟ آیا تبدیل به دغدغه شده است یا یک فعالیت فرعی و حاشیهای محسوب میشود؟
به نظرم خیلی بستگی به آن نویسنده دارد. بعضی نویسندهها شاید کشف استعداد نوقلمها برایشان مهم باشد. اما برای بعضی دیگر اهمیتی نداشته باشد و این برمیگردد به ویژگیهای فردی آن نویسندگان و مسئولیتی که در قبال اجتماع ممکن است احساس کنند یا نه.
*برگزاری کارگاههای آموزشی داستاننویسی را کاربردی و مفید میدانید؟ نقدی به فرم و محتوای این نوع کارگاهها دارید؟
به نظرم کارگاههای آموزش داستاننویسی میتوانند مفید باشند اگر استعدادها به درستی گزینش شده باشند. یعنی اگر ابتدا بچههای مستعد شناسایی شوند، کارگاه میتواند مفید باشد. در مورد نقد به فرم و محتوای کارگاهها باید تک به تک و مصداقی صحبت کرد.
*تابهحال برایتان پیش آمده که از انتقال تجربههای نویسندگیتان به دیگران بترسید یا مردد شوید؟
من وقتی تجربههای خودم را به هنرجویان انتقال میدهم تاکید میکنم که اینها تجربههای شخصی است و ممکن است روی فرد دیگری جواب ندهد. یا سلیقه و خلاقیت او باعث شود از مسیر دیگری جواب بگیرد. برای همین لزوماً شاید تجربههای من برای همه مفید نباشد اما حتماً این را به دوستان علاقهمند گوشزد میکنم. حتی میگویم من اصول نویسندگی را آموزش میدهم. یاد بگیرید. اما در نهایت میتوانید همه را کنار بگذارید و با اصول خودتان بنویسید. اینکه چقدر موفق میشوید یا نه به خودتان و نگاه متفاوتتان بستگی دارد.
*مهمترین نکاتی که در کارگاه آموزشی خودنویس به شاگردهایتان میگفتید چه بود؟
نکات زیادی گفته شد. سعی میکردم در دورههای ابتدایی عناصر داستان را بگویم که هر نویسندهای به آن احتیاج دارد. در عین حال بعضی فوت و فنهایی که شاید خودم سالها طول کشیده و فهمیدهام را در اختیارشان گذاشتم.
*ترکان قربانزاده شاگرد شما در دوره کشف استعداد خودنویس بوده است و اولین اثر او با نام «تنها در سامسون» پس از انتشار در نشرسرای خودنویس موفقیتهای بسیاری کسب کرد. به ثمرنشستن تلاشهایتان چقدر امید و انگیزه به شما میدهد برای آموزش نوقلمهای بیشتر؟
ترکان قربانزاده از ابتدا هم روایت سفرش را خیلی خوب نوشته بود و من از خواندنش لذت بردم و میدانستم که بعد از چاپ با استقبال خوبی مواجه میشود. اما حتماً انتشار آثار دوستانم برایم بسیار شیرین است. حتی بیاغراق از چاپ آثار خودم شیرینتر است و بسیار امیدبخش است.
*آیا شما هم در زمان یادگیری اصول و فنون داستاننویسی از کارگاهها و دورههای آموزشی استفاده کردید؟
من تقریباً بیست و دو سه سال پیش در یکی از دورههای مکاتبهای آموزش نویسندگی حوزه هنری شرکت کردم. بعد از آن با مطالعه و شرکت در جلسات نقد سعی کردم نویسندگیام را تقویت کنم.
*ادبیات داستانی ایران را در سالهای اخیر قوی میبینید یا از مسیر پختگی و سوژههای خلاقانه دور شده است؟
حتماً هر چه میگذرد ادبیات داستانی قویتر میشود. اما به نظرم هنوز از نقطه مطلوب فاصلهی زیادی داریم و باید بسیار تلاش کنیم.
*در حال نگارش اثر جدیدی هستید؟
کتابی نوشتهام که روایت داستانی یکی از بچههای جهادگر است. انشاالله به زودی منتشر میشود. اتفاقاً داستان را از زاویه دید خود جهادگر که در یکی از ماموریتهای جهادی دچار سانحه شد و به رحمت خدا رفت نوشتهام و سعی کردم از فرم و تکنیک برای اثربخشی بیشتر بهره بگیرم. کتاب را به همراه یکی از دوستان نویسندهام خانم مریم علویان نوشتهام و نشر شهید کاظمی قرار است آن را منتشر کند.
*چند اثر داستانی یا غیرداستانی که برای تمرین داستاننویسی نوقلمها مفید هستند معرفی کنید.
همیشه مجموعه کتابهای آموزش نویسندگی سوره مهر را به هنرجویانم معرفی میکنم که کتابهای خوبی هستند.
کد خبر 5254578منبع: مهر
کلیدواژه: نویسندگی داستان نویسی کارگاه داستان نویسی سارا عرفانی نشر صاد تازه های نشر معرفی کتاب ترجمه مرکز فرهنگی شهر کتاب رایزنی فرهنگی درگذشت چهره ها ویروس کرونا رونمایی کتاب انتشارات کتاب جمکران ادبیات کودک و نوجوان کتاب کتاب و کتابخوانی تجدید چاپ برنامه زاویه داستان نویسی کارگاه ها نوقلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۴۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستان هنرآفرین دانشآموزی
اینجا اتاق یک مؤسسه هنری یا فروشگاه تولیدات هنرهای تجسمی نیست. اینجا کلاسی است در یک مدرسه متوسطه دوره اول؛ کلاسی که به همت معلم دوراندیش و دانشآموزان هنردوستش تبدیل به یک کارگاه تولید هنرهای سنتی شده است. حالا پسران مدرسه امامرضا(ع) در خیابان خواجهربیع به کمک محسن پاکمنش که معلمی هنردوست و هنرآموز است، عبارت «از هر انگشتش یک هنر میریزد» را معنی کردهاند.
یک مدرسه معمولی با کادر غیرمعمولی
از زیر تابلو اسم مدرسه که نام امام رضا(ع) بر آن نقش بسته، وارد حیاط شده و بعد به سمت کارگاه بچهها میرویم. در مسیر همه چیز معمولی است؛ انگار اینجا هم یک مدرسه متوسطه مثل سایر مدرسههاست. اما وارد کارگاه که میشویم، تازه ماجرا شروع میشود و متوجه میشویم با یک مدرسه با کادر غیرمعمولی طرف هستیم. کادری که به رسالت مدارس امام رضا(ع) توجه کرده و پرورش را مقدم بر آموزش قرار دادهاند تا بچهها زیر سایه امام رضا(ع) شاد، باانگیزه و توانمند بار بیایند و به سمت خودکفایی قدم بردارند. این را میتوان از نگاههای روشن بچهها به صورت معلمشان فهمید که به مهر در کنار او میایستند و با اشتیاق تمام به دستانش نگاه میکنند تا بیاموزند. معلمی که بناست آنچه در سالها آموخته را حالا با همه وجود در اختیار دانشآموزانش قرار دهد.
دانشآموزان خوشبختی که هنرها میآموزند
آقامعلم، کلاس هنر را از آنچه در ذهن ما میگذرد، فراتر برده است. در این مدرسه وقتی زنگ هنر میخورد، دانشآموزان فقط دنبال قلم خوشنویسی و جعبه مدادرنگی نیستند، از کیسه گچ گرفته تا تکههای چرم به دست میگیرند و راهی کارگاه میشوند. آنها در زنگ هنر آزادند! آزاد برای اینکه یک اثر هنری خلق کنند. این اثر هنری میتواند یک صفحه نقاشی باشد یا یک کیف چرمی دستدوز، شاید هم یک ظرف سفالی.
محسن پاکمنش دو روز در هفته در این مدرسه حاضر است. او معلم هنر است و هرچه از نوجوانی تاکنون در حوزه تولیدات صنایع دستی یاد گرفته، ریخته روی میز کار. به دانشآموزی چرمدوزی میآموزد و به دانشآموز دیگری طراحی گرافیک. دانشآموزان مدرسه امام رضا(ع) خواجهربیع خیلی خوشبختاند که در این سن، آموزشهای عملی دانشگاه را با معلم هنردوست خود میآموزند.
اولویت برایم تدریس است
آقای پاکمنش از 18سالگی انواع و اقسام هنرها را آموزش دیده و حالا هر چه در این 30سال آموخته را در کلاس هنر با دانشآموزانش به اشتراک میگذارد. دیپلم هنرهای سنتی دارد، فوقدیپلم نقاشی گرفته و در ادامه از طریق دانشگاه فرهیختگان وارد دنیای جذاب معلمی شده و لیسانس هنرهای تجسمی را زیربغل زده است. او همه دوره تحصیل را به هنر گذرانده و همین موضوع، عرق به هنر را در وجودش پرورانده است. همان چیزی که دوست دارد در صورت بروز استعداد در دانشآموزانش هم پرورش یابد.
عشق به هنرهای سنتی اصیل ایرانی سبب شده محسن پاکمنش از دوران فراغت نوجوانی و جوانی، حداکثر بهره را ببرد و در گذر زمان، آموزش طراحی فرش، بافت فرش، دوخت سنتی، سفالگری، آینهکاری، کاشی هفترنگی و تذهیب را سپری کند. آموزشهایی که حالا به کار او میآید و علاوه بر اینکه در این حوزه فعالیت دارد، آنها را به دانشآموزانش میآموزد.
آقای معلم بیش از 21سال سابقه تدریس دارد، حالا هفت سالی میشود گذرش به خواجهربیع افتاده و وقت کلاس هنر را با بچههای این محدوده از شهر میگذراند. او علاوه بر سالهای تدریس، در حوزههای فرهنگی و هنری، امور مدیریتی و مربیگری را نیز عهدهدار بوده است اما اولویت برایش تدریس است، چرا که این فضا، روح هنری او را نوازش میکند.
مهارتآموزی در کنار تعلیم و تربیت
آقامعلم در نوع خودش، آموزگاری نمونه است که سعی کرده مهارتآموزی را در کنار تعلیم و تربیت در بچهها پرورش دهد. او خاطرهای از نختین روزهای تغییر فاز کلاسهای هنر در مدرسه امام رضا(ع) دارد. آقامحسن تعریف میکند: روز اولی که وارد کلاس هنر این مدرسه شدم، یک سفره یکبارمصرف کنار کلاس پهن و روی آن شروع کردیم به سفالگری. کلاس که تمام شد، دیدیم اصلاً وضع نظافت جالب نیست. این شرایط ادامهدار بود و به این نتیجه رسیدیم نمیتوان این گونه با دانشآموزان هنر کار کنیم. از مدیریت درخواست کردیم و به ما دو میز در کتابخانه دادند. دوباره پیگیری کردیم و حالا ما یک کارگاه در مدرسه داریم که محل هنرنمایی تکتک این دانشآموزان است.
«هنر، تجربه و مهارت» این عنوان تابلویی است که بر سردر کارگاه مدرسه امام رضا(ع) حک شده است. کارگاهی که دانشآموزان زنگ هنر خود را در آن سپری میکنند. آنها در دوره نونهالی هنر را در اینجا میآموزند، با خطا و آزمون آن را تجربه میکنند و در نهایت در حوزهای که به آن علاقه دارند مهارت کسب کرده و در ادامه اتفاقات بهتر را تجربه میکنند.
«پدر مرحومم پیگیر بودند چیزی را یاد بگیرم که دوست دارم، به همین خاطر در کانون فرهنگیتربیتی کودک و نوجوان شهرمان در قوچان از کلاس هنر میآمدم، میرفتم کلاس خط، از آن کلاس به کلاس دیگر و این موضوع برای من لذتبخش بود. من از این لذت میبردم که میآموزم و تجربه میکنم»؛ این جملاتی است که محسن پاکمنش در وصف دغدغههای امروزش بیان میکند و ادامه میدهد: چون آن زمان، مرور هنرها و تجربههای مختلف برایم شیرین بود و زمینهساز درآمد و موفقیت این روزهایم شد، این برایم یک اصل شد که دانشآموزان من هم این تجربه را کسب کنند.
کسب درآمد با هنرهایی که آقامعلم آموخت
کلاس «هنر، تجربه و مهارت» مدرسه امام رضا(ع) فقط خاص زنگ هنر نیست، درِ این کلاس دو روز در هفته به روی دانشآموزان باز است. فرقی نمیکند در ساعت کلاسی به اینجا سر بزنیم یا زنگ تفریح؛ بچهها در هر فرصتی که بدست میآورند، لباس کار میپوشند، خود را به کارگاه میرسانند و لابهلای میزهای کار وول میخورند و اثر تولید میکنند. از کیف دستی چرمی گرفته تا جاسوئیچی. از آینه رنگکاری شده گرفته تا مجسمه. ظرفهای سنگی و سفالی و نقاشی و خطاطی هم دیگر تولیدات آنهاست که در قفسه نمایشگاهی کارگاهشان میتوان دید.
دستها داخل مواد و رنگ، صورتهایی که حین کار با ابزار سیاه شده و لباسهای گلی؛ این تصویری است که در چهره دانشآموزان داخل کارگاه نمایان میشود. بچهها وقتی وارد این کلاس میشوند، میدانند شاید لباسهای مرتب و اتوکشیدهشان کثیف شود، با وجود این با ذوق بسیار میآیند و آخر هم باید به زور از کارگاه به سمت کلاس بعدی هدایتشان کرد. به قول آقای پاکمنش اینجا همه آزادند و کسی نباید نگران نمره باشد، آنها باید استعداد خود را بشناسند و آن را در این کارگاه پرورش دهند. همان اتفاقی که نفرات قبلی رقم زدهاند، دانشآموزان سالهای گذشته این مدرسه الان و در دوران دانشجویی روی هنرهایی که در متوسطه فراگرفتهاند، متمرکزند و از آن کسب درآمد میکنند.
سودهای 100 درصد از هنر دست دانشآموزی
محمد، ساعتی را ساخته که برایش 4هزار تومان تمام شده و الان تا یک میلیون تومان مشتری دارد. سعید هم سه ظرف رزین خود را با قیمت 100هزار تومان ساخته و به زودی به قیمت 300هزار تومان به دوستان و آشنایان خواهد فروخت. مجبتی هم کارهای چرمی دوخته که به گفته خودش سود 500هزارتومانی به او خواهد رساند. این وضعیت بسیاری از دانشآموزان این مدرسه است که به کمک محسن پاکمنش هنرهای سنتی آموختهاند و حالا از این طریق، بخشی از مخارج تحصیل خود را تأمین میکنند.
آنها گروهی در ایتا درست کردهاند، هرکس محصولات خود را در این فضا به اشتراک میگذارد و بعد هم میفروشد و درآمدش را در جیبش میگذارد و همگی در کنار هم از این اتفاقات خوب لذت میبرند. به گفته آقای پاکمنش، برخی از بچهها تجربه فروش تولیدات خود از طریق سایت دیوار را هم دارند که مایه امیدواری برای آینده آنهاست.
معلم هنرمند منطقه ما با تجربه کار این سالها، به این نتیجه رسیده که با تکیه بر توان دانشآموزی و قشر جوان میتوان در بسیاری از حوزهها به خودکفایی رسید. او میگوید: میخواهم به تأکید رهبر معظم انقلاب بر مهارتآموزی دانشآموزان اشاره کنم؛ ایشان در سخنانی تأکید داشتند دانشآموز در کنار درس یک مهارت را کسب کند، الان دانشآموزان مدرسه ما بیش از یک مهارت دارند که اگر این اتفاق در همه مدارس رقم بخورد، میتواند نتایج مثبتی برای شهر و کشورمان به همراه داشته باشد.
زهرا زنگنه