Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@00:50:50 GMT

ابعاد تحرکات نظامی اخیر آمریکا در منطقه

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۸۷۳۷۴

ابعاد تحرکات نظامی اخیر آمریکا در منطقه

نظامیان ایالات متحده این روزها در حال جابه‌جایی از مناطق مختلف به پایگاه‌های دیگری هستند و این تحرکات به‌تازگی رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است. یکی از مهم‌ترین این نقل و انتقال‌ها، خروج از افغانستان و جابه‌جایی مهم دیگر، تخلیه پایگاه السیلیه قطر و انتقال نیروها و تجهیزات آن به اردن است. این اتفاق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در راستای تغییر اولویت‌های آمریکا در روابط خارجی خود ارزیابی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خصوص مکانی که به‌تازگی تخلیه شده، باید گفت این مرکز مهم نظامی، بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در جهان بود که در جنوب غرب دوحه قرار داشت و از لحاظ زیرساخت‌ها و تجهیزات ظرفیت استراحت ۲۰۰ هزار نظامی را دارد و به خوبی می‌توانست نقش یک سر پل مهم برای حمله به کشورهای دیگر را ایفا کند که اتفاقاً در تهاجم نظامی به افغانستان و عراق در همین زمینه از آن بهره‌برداری شد. تغییر مکان نیروهای سنتکام همزمان با تخلیه افغانستان اتفاق می‌افتد که حاکی از جدی بودن ایالات متحده برای تمرکز بر شرق آسیاست و در همین راستا، به تعهدات خود برای حفاظت از دولت‌های عربی خلیج فارس چندان پایبند نخواهد بود. اما با حضور در اردن و استقرار نیروهایش در مجاورت فلسطین اشغالی، نشان می‌دهد هنوز هم به تأمین امنیت اسرائیل متعهد است. از طرف دیگر، راهبرد‌های اعلامی آمریکا مشتمل بر حضور نظامی در نقاط مهم و راهبردی جهان بوده و حضور نظامی گسترده در اردن علاوه بر اینکه اشراف واشنگتن به شرق مدیترانه و کشورهای فلسطین، لبنان، سوریه، مصر و عراق را بیشتر می‌کند، می‌تواند بر کریدور تجاری بسیار مهم شرق به غرب نیز اثر بگذارد. این مسیر که بناست از چین تا مدیترانه برقرار شود، تأثیر تجاری بسیار مهمی بر شرق و غرب آسیا خواهد داشت و اقتصاد کشورهای اروپایی را دستخوش انفعال جدی می‌کند. نباید فراموش کرد ایجاد پایگاه تِنِف در منطقه مرزی سوریه و عراق در راستای جلوگیری از ایجاد کریدور تهران - بغداد- دمشق - بیروت بود.

نکته دیگر اینکه انتقال نظامیان آمریکایی از قطر به اردن، برخلاف تحلیل عده‌ای از تحلیلگران غربی، آنان را از تیررس ایران و حتی گروه‌های مقاومت خارج نمی‌کند؛ بنابراین بعید است این نقل و انتقال گسترده با هدف رفع تهدید از نیروهای آمریکایی در خلیج فارس و مذاکرات وین مرتبط باشد بلکه حفاظت بیشتر از رژیم اسرائیل با عطف به شکست‌های اخیر و تردید جدی در خصوص توانایی‌های ارتش این رژیم در حفاظت از صهیونیست‌ها را به ذهن متبادر می‌کند. در مجموع، به نظر می‌رسد پیام این جابه‌جایی نظامی برای دولت‌های عربی خلیج فارس این است که آمریکا تا ابد نمی‌تواند از آنان محافظت کند و آنان برای بقا و امنیت خود باید به اصل خودیاری برسند و یا از طریق ایجاد پیمان‌های منطقه‌ای با همسایگان بر اساس منافع مشترک و موازی اقدام نمایند. شیخ‌نشین‌های عربی هم پس از این رخداد با احتیاط بیشتری در خصوص ایران عمل می‌کنند؛ چرا که دیگر از حمایت قاطع آمریکا اطمینان ندارند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: نظامیان ایالات متحده پایگاه آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۷۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیرخارجه اردن: نباید اجازه داد نتانیاهو منطقه را به نابودی بکشاند

آفتاب‌‌نیوز :

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن امروز در نشست امنیتی ریاض، تاکید کرد: ما به دنبال یک صلح مبتنی بر راه حل دو کشور هستیم و اسرائیل باید پایبندی خود به صلح عادلانه و جامع را اعلام کند.

به گزارش الجزیره، وی افزود: جامعه بین‌الملل اتفاق نظر دارد که تنها راه تضمین امنیت و صلح راه حل دو کشور است.

وزیرخارجه اردن تاکید کرد: فاجعه انسانی در غزه عمیق‌تر می‌شود و کودکان غزه در حال جان دادن از گرسنگی هستند. نباید اجازه داد نتانیاهو منطقه را به سمت نابودی بکشاند.

وی افزود: تعداد شهرک‌های صهیونیستی اکنون به ۷۰۰۰ شهرک رسیده و شهرک‌سازی راه حل دو کشور را از بین می‌برد. نتانیاهو صلح را به تعطیلی کشانده و اوضاع را به سمت جنگ منطقه‌ای پیش می‌برد.

ایمن الصفدی تاکید کرد: نتانیاهو اکنون شکست خورده و اسرائیل به دولتی منحوس تبدیل شده است. کاملاً مشخص است که نتانیاهو به دنبال صلح نیست.

وی تاکید کرد: حماس آغازگر جنگ و نزاع نبوده و این را نمی‌توان انکار کرد. اسرائیل شرایط لازم را برای تشکیلات خودگردان جهت انجام وظایف خود فراهم نکرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • بررسی ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم
  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا
  • ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم بررسی شد
  • وزیرخارجه اردن: نباید اجازه داد نتانیاهو منطقه را به نابودی بکشاند
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • علی عسکری: استقلال باید در ابعاد ملی، منطقه‌ای و جهانی جزو برترین‌ها باشد
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • تایوان: چین بعد از بازگشت بلینکن تحرکات نظامی خود را از سر گرفت