Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، این روز‌ها وضعیت هورالعظیم مساعد نیست و انتشار تصاویر گسترده از تلف شدن آبزیان و تقلای گاومیش‌ها برای غلتیدن در آب گل آلود این تالاب، برای هر انسانی رنج آور است.

تحمل این شمایل، دشوار است و باعث شد تا موجی از درخواست‌ها برای احیای تالاب هورالعظیم به راه اُفتد و سازمان آب و برق خوزستان برای رها سازی آب از سد کرخه تحت فشار قرار بگیرد اما از سوی دیگر سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو حاضر نیست آب را به منظور جان بخشی به تالاب‌ها رها کند، زیرا معتقدند که با توجه به ذخیره اندک آب پشت سد‌ها به خصوص بند کرخه، در صورت رها سازی گسترده، در زمینه تولید برق و تامین آب شرب مردم با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم و زندگی قشر وسیعتری از شهروندان تحت تاثیر بی آبی و بی برقی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدتی پیش محمد جواد اشرفی مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان خشکی هورالعظیم را در این فصل سال طبیعی خواند که با توجه به خشکسالی در سال‌های اخیر و تشدید آن در سال جاری می‌توان دریافت که آورد رودخانه‌ها کم شده و کم آبی خشکی تالاب‌ها را سبب می‌گردد.

اما از سوی دیگر فعالان محیط زیست تقصیر را پای سازمان آب و برق خوزستان و نبود مدیریت آنان در زمینه منابع آبی می‌ نویسند، هر چند خشکسالی و کمبود آب بر کسی پوشیده نیست و آسمان خسیس جنوب امسال بیش از پیش روی واقعی خود را نشان داده است.

آیا آبی برای احیای هورالعظیم رها می‌شود؟

حالا پرسشی که در این مقطع مطرح می‌شود این است که آیا آبی برای هورالعظیم از سد کرخه رها می‌شود یا خیر؟

حمیدرضا یزدانی، مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه اخیرا گفته است که آبی برای هورالعظیم رها نمی‌شود، زیرا آب شرب مردم و تامین برق مورد نیاز با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز بیمارستان‌ها به برق الزامی‌تر از احیای تالاب‌ها است.

او در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در اولویت نخست باید تامین آب شرب مردم باشد، زیرا در مسیر کرخه ۲۶ شهر و بیش از یک هزار روستا قرار دارند که آب آشامیدنی خود را از همین رودخانه تهیه می‌کنند، همچنین آب طرح غدیر نیز از رود کرخه فراهم می‌گردد که ۵۰ درصد آب کلانشهر اهواز را تامین می‌کند.

یزدانی با بیان اینکه با توجه به قطعی برق اولویت دوم نیز تامین برق شهروندان است، افزود: حفظ جان مردم با توجه به شیوع ویروس کرونا و فراهم کردن برق مورد نیاز بیمارستان‌ها برای بیماران بستری در بخش‌های «آی سی یو» و «سی سی یو» برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه بیان کرد: وضعیت سد کرخه به لحاظ دارا بودن منابع آبی مساعد نیست و خشکسالی و آورد اندک رودخانه ها، به شدت در این زمینه موثر واقع شده ضمن آنکه حتی اگر آبی هم به منظور تامین حقابه هورالعظیم رهاسازی شود، در راه برای کشت شلتوک مصرف می شود و مطمئنا «یک قطره» نیز به هورالعظیم نخواهد رسید.

این مقام مسئول از رها سازی آب به صورت روزانه به منظور تامین آب طرح غدیر و همچنین تولید برق خبر داد و اظهار داشت: در حال تجربه یکی از خشک‌ترین سال‌های گرم و شرایط بحرانی هستیم که لازم است به جای یافتن مقصر یکدیگر را همراهی کنیم تا از این وضعیت عبور نماییم.

بیشتر بخوانید

خشکی هورالعظیم؛ طبیعی یا نبود برنامه ریزی؟ کمبود آب بلای جان گاومیش‌های خوزستان

حمیدرضا یزدانی همچنین ادامه داد: عالی‌ترین مرجع آب در وزارت نیرو تشخیص می‌دهد در این شرایط چه میزان آب از سد‌ها رها شود و ما تنها حفاظت و پایداری از بند را بر عهده داریم.

او گفت: مدیریت منابع آبی اکنون با سناریو‌های مختلف و تامین آب نوشیدنی و برق مردم صورت گرفته است تا بتوانیم تابستان را بدون مشکلی در خصوص ۲ مورد ذکر شده پشت سر بگذاریم.

در هر حال از این صحبت‌ها می‌توان دریافت که حقابه هورالعظیم در تابستان امسال نه تنها در اولویت نیست، بلکه احتمالا با خشکی‌های گسترده تری نیز در این تالاب مواجه می‌شویم، اما از سوی دیگر آنچه موجب نگرانی می‌شود، وقوع ریزگرد‌ها با منشاء این تالاب و تحت تاثیر قرار دادن زندگی مردم است که می‌طلبد تا هر چه سریعتر چاره‌ای در این خصوص اندیشیده شود.

هر چند رها سازی گسترده آب در این بازه زمانی برای احیای تالاب هورالعظیم می‌تواند تابستان را دشوار و شرایط بی آبی و بی برقی را رقم بزند، اما از سوی دیگر نیز هزاران انسان ساکن تالاب که معیشت آنان وابسته به آب است با شرایط سختی مواجه خواهند شد که به نظر می‌رسد تنها راه برای برون رفت از وضعیت فعلی، توقف کشت شلتوک باشد تا با رهاسازی همین آب اندک، شاید شاهد سرسبزی مجدد و جنب و جوش ماهیان در هورالعظیم باشیم.

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هورالعظیم خشکسالی در ایران اما از سوی دیگر تامین آب رها سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۷۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد طالبان بر مسیر «دوستی»

به گزارش «تابناک»، روزنامه خراسان در مطلبی نوشت: شاید وقتی سال ۷۹ دولت ایران با ترکمنستان برای احداث سد دوستی که ۸۰ درصد آب ورودی آن از هریرود افغانستان تأمین می‌شود توافق کردند و بدون حضور یا تعیین یا ضمانت حقابه آن از سوی کشور افغانستان این سد ۱.۵ میلیارد مکعبی را احداث کردند و سال ۱۳۸۴ به بهره برداری رساندند، تصور نمی‌کردند روزی برسد که دولت افغانستان در بالادست این سد سه سد «سلما»، «کبکان» و «پاشدان» را روی هریرود احداث کند.

شاید این مهلک‌ترین اشتباه دستگاه متولی آب و دیپلماسی کشور باشد که بدون تضمین حقابه بالادست سدی احداث کنند و آب ۶ میلیون جمعیت را به آن وابسته کنند، اما سال ۹۵ دولت افغانستان به کمک هندوستان سد سلما را به بهره برداری رساند و حقابه سد دوستی کاهش جدی پیدا کرد، ولی دستگاه دیپلماسی ایران بازهم قادر نشد مانع احداث سد‌های بعدی شود و سد‌های کبکان و پاشدان هم پا روی گلوی حقابه ایران از هریرود گذاشتند.

امروز بحران آب در کلان شهر مشهد و استان خراسان رضوی به نقطه جوش رسیده و همه کاسه چه کنم دست گرفته اند که از کجا آب مشهد را تأمین کنند؛ از آبخوان بی آب فرونشسته یا دریای عمان و هزار مسجد که هیچ کدام افق خوشبینانه‌ای در کوتاه مدت ندارند.

اما بحران به این جا ختم نمی‌شود و سد دوستی که ۱.۵ میلیارد مترمکعب ظرفیت دارد و تا همین چند سال پیش حدود ۶۵ درصد آب مشهد را تأمین می‌کرد الان تنها ۵ درصد آب دارد و با تجهیزات خاص آب از این سد برداشت می‌شود، زیرا کفگیر سد به ته مخزن رسیده است؛ و بنا بر اذعان مدیرعامل آبفای مشهد از ابتدای سال آبی تا پایان سال گذشته هیچ آبی از بالادست وارد سد دوستی نشده است؛ و این پایان ماجرا نیست. زیرا دو روز پیش یعنی روز یکشنبه ۹ اردیبهشتماه رسانه‌های محلی افغانستان از آغاز فاز جدید احداث «پاشدان» در ولایت هرات و روی سد دوستی با حضور ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان و عبدالطیف منصور، سرپرست وزارت آب و انرژی طالبان، خبر دادند و این تیر آخر افغانستان به حقابه سد دوستی نخواهد بود. ساختمان این سد چند سالی مسکوت مانده بود، اما اخیراً دولت افغانستان به فکر بهره برداری از این سد افتاده و دستگاه دیپلماسی ما نیز همچنان بدون تحرک است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان نیز روز گذشته در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اظهار بی اطلاعی از این اقدام دولت افغانستان گفت: تا پایان سال گذشته ما آب ورودی به سد دوستی نداشتیم و بعد از دو سیل اخیر در بالادست حدود ۴۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد دوستی شد و با این اقدام دولت افغانستان حقابه سد دوستی به مخاطره خواهد افتاد و قطعاً آن را پیگیری خواهیم کرد.

نعمت نژاد با اشاره به این که دولت جمهوری اسلامی ایران هیچ توافقنامه‌ای در خصوص تأمین حقابه سد دوستی با کشور افغانستان ندارد ابراز امیدواری کرد موضوع احداث پاشدان از مجاری دیپلماسی و تهران پیگیری خواهد شد

دیگر خبرها

  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • افغانستان حقابه را می دهد؟
  • روایتی مستند از دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ دولت چه کرده؟ | فیلم
  • تصفیه‌خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • بیش از ۱۸ هزار تن کلزا در شوش و کرخه برداشت شد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق شهر تهران