Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی فلوشیپ ‌تخصصی جراحی سرطان پستان گفت: مردان به هنگام ابتلا به سرطان پستان با تشخیصی رو به‌رو می‌شوند که تا قبل از آن گمان می‌کرده‌اند که اصلا به هویت آنها مربوط نیست و هرگز به سرطان پستان مبتلا نخواهند شد. این بیماری برای آنها غریب و ناشناخته است و حتی در محیط کار یا بین اعضاء خانواده و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. نیز از بیان بیماری خود شرم خواهند داشت.

مهدی اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مردم بایستی بدانند که بیماری سرطان پستان در مردان نیز وجود دارد. غالبا زمانی که اسم سرطان پستان می‌آید، مردان گمان می‌کنند که هرگز به این بیماری مبتلا نخواهند شد؛ بنابراین زمانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، برایشان حالت غافلگیر کننده دارد؛ زیرا اصلا هیچ پیش زمینه ذهنی درخصوص این بیماری ندارند .

وی با بیان اینکه سرطان پستان در مردان بیماری نادری است، گفت: در ازاء هر ۱۰۰ زنی که به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، یک مرد مبتلا داریم. با وجود اینکه سرطان پستان در مردان بیماری نادری است، اما نیاز به آگاهی‌بخشی و اطلاع رسانی در این زمینه وجود دارد.

رئیس بخش‌ جراحی بیمارستان امید مشهد افزود: مهمترین مشکل این است که معمولاچون آقایان این ذهنیت را ندارند که ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند، در بسیاری ازموارد این مسئله موجب تاخیر در مراجعه فرد می‌شود. فرد باوجود مشاهده تغییرات در بدن خود خیلی به آن اهمیت نمی‌دهد و آن را جدی نمی‌گیرد. همه باید مطلع باشند که در درمان سرطان هیچ فاکتوری تاثیرگذارتر از توجه و تشخیص زودهنگام نیست. معمولا سرطان پستان تا زمانی که تهاجم به اطراف نکرده باشد و گسترش نیافته باشد، به صورت توده‌های بدون درد ظاهر می‌شوند و درد نشان‌دهنده پیشرفت سرطان است؛ بنابراین در مراحل اولیه اگر فرد با توده‌ای مواجه می‌شود که بدون درد است، این می‌تواند نشانگر بروز توده بدخیم و سرطان باشد.

وی درخصوص عوامل موثر در ابتلاء مردان به سرطان پستان گفت: در زمینه عوامل ایجاد سرطان پستان در مردان، علتی که حالت علت و معلولی مستقیم داشته باشد به ندرت داریم؛ به عبارتی به ندرت پیش می‌آید که علت خاصی را بیان کنیم و بگوییم موجب ایجاد سرطان در فرد شده است و ارتباط مستقیم علت و معلولی وجود دارد. شاید تنها در مواردی که شاهد یک تغییر و جهش شناخته شده ژنتیکی در یک خانواده هستیم می‌توانیم انگشت روی آن بگذاریم و آن را به عنوان علت مستقیم و اصلی ایجاد سرطان پستان در فرد بدانیم.

اسدی افزود: در بیشتر موارد، درزمینه علت‌ ابتلاء مردان به سرطان پستان، همواره مجموعه‌ای از علل زمینه‌ساز داریم که تمامی این عوامل زمینه‌ساز دست به دست هم می‌دهند و متاسفانه به ظهور این بیمار ختم می‌شوند.

وی در خصوص علل زمینه‌ساز وقوع سرطان پستان در مردان گفت: تغذیه ناسالم، نوع فعالیت و تحرک بدنی، ورزش و... فاکتورهای بسیار مهمی هستند و تمام اینها می‌توانند در جهت یک عامل زمینه‌ساز یا پیشگیری‌کننده عمل کنند. عوامل محیطی نیز می‌توانند روی این مسئله تاثیر بگذارند مانند فردی که در معرض پرتوهای آسیب‌رسان است. تمامی این موارد می‌توانند این تغییر ژنتیکی را در هسته سلول ایجاد کنند و زمینه‌ساز بروز بیماری شوند.

این متخصص جراحی عمومی با تاکید بر اینکه تغذیه صحیح  نقش موثری در پیشگیری  از ابتلا به سرطان پستان دارد، گفت:. درمورد سرطان پستان و حتی مابقی بیماری‌ها همه افراد باید بدانند یکی از اصول بسیار مهم پیشگیری کننده، اصل تغذیه صحیح است؛ به عبارتی یک تغذیه متعادل که همه جوانب آن سنجیده شده باشد و از کربوهیدرات کافی، پروتئین کافی، میوه‌جات و سبزیجات، آنتی اکسیدان‌ها و تمام مواردی که اصول یک تغذیه سالم است در آن لحاظ شده باشد، قطعا این تغذیه‌ سالم احتمال بروز انواع بدخیم‌ها از جمله سرطان پستان را کاهش می‌دهد. اما درمورد مصرف یک سری فرآورده‌های غذایی خاص که بازار فروش آنها نیز گرم است  و ادعا می‌شود که در بهبود سرطان نقش دارند باید گفت ما زمانی می‌توانیم آن‌ها را تجویز کنیم که مستندات علمی در این زمینه داشته باشیم. در صورتی که مصرف این فرآورده‌ها ضروری باشد و تغییری در شرایط بیمار ایجاد کند، قطعا پزشک معالج به بیمار پیشنهاد خواهد داد.

وی درخصوص نشانه‌های بیماری سرطان پستان در مردان گفت: شایع‌ترین علامت سرطان پستان در خانم‌ها وآقایان، بروز یک توده است. یک توده غیرطبیعی که معمولا قابل تشخیص است. افرادی که دقت بیشتری دارند و بیشتر متوجه تغییرات جسمانی خود هستند معمولا زودتر متوجه می‌شوند. اکثریت افراد با شایع‌ترین علامتی که به مراکز درمان مراجعه می‌کنند، شکایت از ظهور توده جدیدی است که قبلا وجود نداشته است. علائم دیگر ترشح جدیدی از بافت پستان است، که این نیز زنگ خطر است.

اسدی افزود: علامت دیگر ایجاد تغییرات در ظاهر پوست است، بدین صورت که فرد توده‌ای را لمس نکند اما در سطح پوست تغییر رنگ را مشاهده کند که قبلا بی‌سابقه بوده و وجود نداشته است.

وی درخصوص الگوی سنی سرطان پستان در مردان گفت: الگوی سنی سرطان پستان در مردان در ایران با دیگر نقاط دنیا مطابقت دارد و همان الگو را پیروی می‌کند، اما در خانم‌ها این مقداری متفاوت است. در کشور ما ابتلاء به سرطان در خانم‌ها به صورت میانگین یک دهه جلوتر از میانگین سنی جهانی است اما درمورد مردان با دنیا تقریبا هماهنگی دارد.

رئیس بخش‌ جراحی بیمارستان امید مشهد ضمن بیان اینکه سرطان از زمانی که تشخیص داده می‌شود آسیب روحی شدیدی را به فرد وارد می‌کند،گفت: سرطان جدا از آسیب‌های جسمی، یک ضربه روحی- روانی سنگینی را به فرد مبتلا وارد می‌کند. به این دلیل معمولا افراد سرطان را نقطه پایان یا یک بیماری صعب العلاج می‌دانند که احتمالا همراه با فشارها و آسیب‌های شدید خواهد بود.

وی افزود: بنابراین بعد از تشخیص سرطان در فرد به موازات درمان‌های مرتبط با سرطان، نیاز به حمایت‌های روحی-روانی نیز وجود دارد. قطعا حمایت‌های روانشناختی نه تنها برای درمان ضربه‌ای که بیمار خورده، حتی برای کمک به درمان اصلی باید وارد میدان شوند. بیماری که در شرایط روحی خوب قرار می‌گیرد، می‌تواند خط درمان را تغییر دهد. بیماری که دچار از هم گسیختگی و از هم پاشیدگی روحی-روانی می‌شود طبعا مسیر درمان را نیز نمی‌تواند منظم طی کند و ممکن است در بدترین حالت درمان را نیز رها کند یا درمانش به شکلی تحت تاثیر آسیب‌ها قرار بگیرد.

اسدی با تاکید بر اینکه سرطان پستان در مردان حالت‌های متفاوتی را در بیمار برمی‌انگیزاند،گفت: در این شرایط بیمار با تشخیصی رو به‌رو می‌شود که تا قبل از این گمان می‌کرده اصلا به هویت او مربوط نمی‌باشد. ممکن است این بیماری برایش غریب باشد و حتی در محیط کار یا بین اعضاء خانواده نیز نتواند به راحتی بیماری خود را بیان کند. همه جا بایستی توضیح دهد که چرا این بیماری برایش پیش آمده است. بیمار گمان می‌کند که این حالت طبیعی است یا او یک آدم متفاوت با دیگران است.

وی افزود: بنابراین حمایت‌های خانوادگی، روانی، شغلی، درمانی از مردانی که تشخیص سرطان پستان برای آنها داده می‌شود، به عنوان یک متمم در کنار مقوله درمان مرتبط با بیماری بایستی پررنگ باشد زیرا می‌تواند درمان را تحت تاثیر قرار دهد.

این متخصص جراحی عمومی ضمن بیان اینکه مدیریت و درمان سرطان از لحظه تشخیص یک کار تیمی است،گفت: به هنگام درمان یک تیم درمانگر وجود دارد که با مشاوره درمان را پیش می‌برند. مراحل درمان بایستی برنامه ریزی شده و همراه با مشاوره تمام اعضاء تیم درمان پیش برود. حضور یک روانشناس نیز در این تیم الزامی است. بیمار به یک پزشک مراجعه می‌کند و آن پزشک موظف است همه تیم را دعوت و درگیر کند، در طراحی درمانی فرد دخالت کند و با مشارکت تیم درمان قدم به قدم درمان را جلو ببرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سرطان پستان سرطان سینه سرطان سرطان پستان در مردان سرطان پستان زمینه ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۸۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر

به گزارش خبرگزاری مهر، «طراحی و ساخت زیست حسگر الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک» عنوان رساله دکتری جلیل پرچکانی چوزکی است که با راهنمایی حسین نادری‌منش به انجام رسانده است.

پرچکانی چوزکی با مدرک دکتری بیوفیزیک از دانشگاه تربیت مدرس درباره این طرح توضیح داد: سرطان یکی از موضوعات حساس و مورد توجه است که یافتن راهی برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام آن، همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. تشخیص دیرهنگام این بیماری، می‌تواند باعث گسترده شدن آن و آلوده کردن بافت‌های دیگر از طریق پدیده متاستاز شود که این موضوع از طریق خون یا لنف صورت می‌گیرد. متأسفانه هنگامی که متاستاز رخ دهد، درمان بسیار مشکل شده و در اصطلاح به آن سرطان بدخیم گفته می‌شود.

وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سرطان سینه به همراه سرطان ریه شایع‌ترین سرطان‌ها بین افراد هستند و سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی نیز محسوب می‌شود.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: نکته مهم این است که سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است. به طوری که از هر ۸ زن ۱ نفر در طول عمرش به سرطان سینه مبتلا می‌شود اما مردان تنها ۱ درصد کل موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهد.

وی تأکید کرد: متأسفانه هیچ نشانگر سرمی معتبر برای پیش‌آگاهی اولیه وجود ندارد که حساس و به‌اندازۀ کافی خاص باشد تا به‌طور معمول مورد استفاده قرار گیرد اما در این زمینه، میکروRNA به‌عنوان نشانگر پیش‌آگاهی اولیه در بیماری سرطان در جامعه علمی، مورد توجه قرار گرفته است.

پرچکانی چوزکی خاطرنشان کرد: در این تحقیق به دنبال طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک بودیم چرا که به کمک این سنسور می‌توان سرطان سینه را در مراحل ابتدایی و با سرعت بالا تشخیص داد.

کد خبر 6089491 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • واکسن سرطان میزان بقا را دو برابر می‌کند
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص