Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@10:24:54 GMT

آیا لبنان به حل بحران سیاسی نزدیک می شود؟

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۸۸۳۹۳

آیا لبنان به حل بحران سیاسی نزدیک می شود؟

به گزارش ایرنا، جبران باسیل رئیس جریان ملی آزاد لبنان که از طرف های ذیربط در امر ترکیب کابینه دولت این کشور به شمار می رود، در آخرین موضعگیری خود اعلام کرد: فاکتورهای تشکیل دولت امروز مهیا شده است و ما همه موانع داخلی تشکیل دولت را با مایه گذاشتن از خود برطرف کرده ایم.

کشور لبنان از هفت ماه پیش شاهد بحران سیاسی ناشی از عدم توافق جریان های سیاسی برای تشکیل دولت آینده به ریاست «سعد حریری» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان روز ۲۲ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی ( اول آبان ۹۹) درپی رایزنی با جریان ‌های سیاسی پارلمان، سعد حریری را مامور تشکیل دولت جدید لبنان کرد اما اختلاف نظر جریان های سیاسی بویژه بین حریری و جریان ۱۴ مارس حامی اش از یک سو و نهاد ریاست جمهوری و  رئیس جمهور و «جبران باسیل» رئیس جریان ملی آزاد لبنان از سوی دیگر و پافشاری هر طرف بر مواضع خود درخصوص نوع ترکیب کابینه از آن زمان تاکنون مانع از تشکیل دولت شده است اما از گفته های تازه باسیل اینگونه بر می آید که تحول و تغییری در موضعگیری وی برای کمک به تشکیل دولت صورت گرفته است.

باسیل در عین با انتقاد از حریری گفته است: اگر خواسته باشیم منتظر نخست وزیر مامور تشکیل دولت باشیم، ما قربانی شدن روزانه لبنان را خواه در زمینه دارو، سوخت یا موارد دیگر خواهیم دید. از زمانی که او مامور تشکیل دولت شده است، از او خواسته ایم که آن را تشکیل دهد.

رئیس جریان ملی آزاد لبنان همچنین حریری را متهم کرد که نگاه به خارج از لبنان دارد و گفت: حریری نخست وزیر مامور تشکیل دولت باید بر مشکلات خارجی غلبه کند تا اینکه با او ملاقات کنیم. ما هرگز به بیرون از مرزها به زیان وضعیت داخلی نگاه نکرده ایم. اگر هرچه ما از جانب خود برای رفع مشکل خارجی انجام داده ایم از نظر او کافی نیست و تصمیم گرفته که از تشکیل دولت کناره گیری کند، پس چرا کشور را قربانی می کند و در خونریزی هرچه بیشتر آن سهیم می شود؟

وی ادامه داد: هرکسی که خواسته پیمان (جریان آزاد ملی و حزب الله) را بسوزاند، با این کار کل کشور را می سوزاند.

باسیل تأکید کرد که هیچ کس نمی تواند زندگی در کشور را فلج کند و حریری در رایزنی ها بدون میثاقی مسیحی معرفی شد و ما راضی بودیم و رابطه با «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی لبنان عادی است و انشاالله وقتی او آماده توسعه آن باشد، ما آماده خواهیم بود.

این موضعگیری باسیل درحالی مطرح می شود که در هفته اخیر گمانه زنی های رسانه ای و برخی شخصیت های لبنانی مبنی بر احتمال کناره گیری حریری از تشکیل دولت آینده لبنان نُقل محافل داخلی لبنان شده است.

درحالی که برخی رسانه ها و شخصیت های لبنانی از بستر سازی حریری برای کناره گیری خبر می دهند؛ برخی دیگر تاکید می کنند که وی در حال حاضر تصمیمی برای کناره گیری ندارد.

در همین ارتباط، برخی رسانه های لبنانی حتی نام «نجیب میقاتی» از نخست وزیران اسبق لبنان را برای مامور شدن جهت تشکیل دولت جدید به جای حریری مطرح کرده اند.

روزنامه الاخبار لبنان سه روز پیش نوشت: همه تلاش ها برای توافق بر سر تشکیل دولتی به ریاست حریری به بن بست رسیده است و بحث جدی درباره بستر سازی برای کناره گیری رسمی او از تشکیل دولت به شرط آنکه قبلا از این کار، توافق درباره جایگزین او و شکل دولت آینده صورت گیرد، آغاز شده است و به نظر می رسد که اسم نجیب میقاتی جلوتر از همه مطرح شده است.

این روزنامه با اشاره به دیدار چند روز پیش حریری با بری به نقل از منابع خود نوشت: به طور قطع، تلاش ها برای تشکیل دولت به ریاست حریری تمام شده و اکنون تلاش های دیگری برای تدوین نقشه راهی برای بعد از کناره گیری او در جریان است.

به نوشته این روزنامه، حریری قصد خود برای کناره گیری را به اطلاع بری رسانده است اما بری قاطعانه گفته است که این امر قبل از توافق درباره یک سبد کامل که شامل نام جایگزینش و کل ساختار دولت آینده باشد، صورت نخواهد گرفت زیرا کناره گیری او بدون تحقق این امر، یک راه حل به شمار نمی رود.

برخی منابع سیاسی بارز نیز به الاخبار گفتند که توافق اولیه برای معرفی میقاتی برای تشکیل دولت بعد از کناره گیری حریری صورت گرفته و از این رو، حریری دو شب پیش با «فواد سینوره» و «تمام سلام» نخست وزیران اسبق لبنان - بدون حضور میقاتی که در خارج به سرمی برد- جلسه داشته است. حریری در این جلسه ایده همکاری برای معرفی میقاتی را مطرح کرده است.

این منابع گفته اند که حریری موضوع را با آمریکایی ها و فرانسوی ها هماهنگ کرده است و آنها به حریری برای حرکت در این مسیر چراغ سبز داده اند.

به گفته این منابع، در این جلسه، سنیوره از طرح یاد شده ابراز نارضایتی کرده و تمام سلام هم در موضعگیری نهایی خود محتاط بوده است و اختلاف بزرگی با حریری در این باره صورت گرفته است.

این درحالی است که الاخبار به نقل از برخی منابع دیگر در عین حال نوشت که هرگونه توافق درباره جایگزین حریری در آینده نزدیک به ثمر نخواهند نشست و آنچه اکنون در جریان است، چیزی بیشتر از وقت کشی نیست.

در همین حال، شبکه تلویزیونی "LBCI" لبنان گفت که حریری در جریان دیدارش اخیرش با بری قاطعانه مخالفت خود را با هرگونه نامزد دیگری برای تشکیل دولت اعلام کرده است.

روزنامه سعودی "الشرق الاوسط " نیز سه روز پیش به نقل از یک منبع سیاسی که رایزنی های حریری را دنبال می کند، نوشت که در حال حاضر حریری تصمیمی  برای کناره گیری از تشکیل دولت ندارد؛ هرچند این امر به عنوان یکی از گزینه های جدول کاری او مطرح بوده است.

برخی منابع آگاه لبنانی نیز سه روز پیش به روزنامه الجمهوریه گفتند که حریری در سکوت و دور از انظار رایزنی های خود را ادامه می دهد و جلسه ای با نخست وزیران سابق داشته است که درخصوص بحث درباره اقدامی است که ممکن است در مرحله آینده برای خروج از بحران صورت گیرد.

یکی از شرکت کنندگان در این جلسه به الجمهوریه گفت که هنوز هیچ گامی نهایی نشده است و سناریوهای مختلف همچنان روی میز است؛ بدون اینکه یکی بر دیگری مقدم باشد.

این گمانه زنی ها امروز نیز در محافل سیاسی لبنان همچنان ادامه یافت و در آخرین مورد، یکی از نخست وزیران سابق که خواست نامش فاش نشود، به روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گفت: رسانه ها برای سوزاندن مراحل عجله دارند و از کناره گیری حریری برای تشکیل دولت آینده صحبت می کنند.

وی تأکید کرد که حریری تا این لحظه تصمیم خود برای کناره گیری را اتخاذ نکرده است؛ حتی اگر این یکی از گزینه های جدی روی میز بوده باشد. اگر هم این اتفاق بیفتد، بدون مقدمه چینی  سیاسی نخواهد بود.

این نخست وزیر سابق لبنان گفت که موضعگیری نهایی حریری براساس ارزیابی او از وضعیت سیاسی خواهد بود.

در سایه این گمانه زنی ها اما برخی از رسانه های لبنان تاحدی از باز شدن گره سیاسی و معرفی ترکیب کابینه حریری به رئیس جمهور لبنان در هفته آینده به عنوان آخرین فرصت خبر می دهند.

شبکه تلویزیونی "NBN" امروز یکشنبه به نقل از اطلاعاتی که  بدست آورده، گفت: حریری ترکیب کابینه را هفته آینده به رئیس جمهور ارایه خواهد کرد که چه بسا آخرین فرصت برای نجات باشد.

در پرتو شرایط ناگوار اقتصادی و بحران سیاسی لبنان  فراکسیون «وفاداری به مقاومت» وابسته به حزب‌الله در پارلمان لبنان نیز هشدار داده است که تأخیر در تشکیل کابینه موجب به هدر رفتن وقت و فرصت‌هایی خواهد شد که شاید در آینده به دست نیاید.

این فراکسیون تأکید کرده است که تحولات و نا امیدی موجود در فضای سیاسی لبنان، تسریع در تشکیل کابینه را ضروری می‌کند. البته این کار نه تنها برای احیای اوضاع بلکه برای جلوگیری از فروپاشی کامل ساختار کشور باید صورت گیرد.

در سایه موضعگیری جدید رئیس جریان ملی آزاد لبنان و گمانه زنی متفاوت رسانه ها و برخی شخصیت های لبنانی که از کناره گیری حریری گرفته تا ادامه کار او و معرفی کابینه به رئیس جمهور در هفته آینده سخن می گویند، فضای سیاسی لبنان در هاله ای از ابهام قرار دارد که ممکن است که با خوشبینی محتاطانه به سمت تشکیل دولت یا دستکم چانه زنی بر سر نام وزیران و ترکیب کابینه حرکت کند یا اینکه بحران سیاسی با شدت بیشتری در آینده ادامه یابد.

برچسب‌ها جبران باسیل حزب الله لبنان سعد الحریری میشل عون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جبران باسیل حزب الله لبنان سعد الحریری جبران باسیل حزب الله لبنان سعد الحریری میشل عون رئیس جریان ملی آزاد لبنان کناره گیری حریری مامور تشکیل دولت برای کناره گیری برای تشکیل دولت کناره گیری تشکیل دولت ترکیب کابینه سیاسی لبنان بحران سیاسی نخست وزیران دولت آینده رئیس جمهور گمانه زنی رسانه ها روز پیش زنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۸۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است

به گزارش خبرنگار مهر محمدطیب صحرایی بعد از ظهر شنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران این استان که با ریاست رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: وقتی صحبت از بحران می‌شود مدیریت و کنترل به‌موقع آن مدنظر است تا عوارض احتمالی به حداقل ممکن برسد.

وی با اشاره به وقوع حوادث طبیعی طی سال‌های اخیر در کرمانشاه، افزود: به دلیل شرایط اقلیمی موجود، مجموعه‌ای از حوادث ممکن شامل حوادث کوهستانی، آتش سوزی پوشش گیاهی، پدیده ریزگردها، سیل، زلزله و… این استان را در بر می‌گیرد.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه برای مجموعه این حوادث باید آماده باشیم، تصریح کرد: می‌طلبد این استان در بحث اعتبارات، تجهیزات و امکانات با یک عنایت ویژه دیده شود.

صحرایی با بیان اینکه ما وارث برخی از اقدامات و پروژه‌های نیمه تمام دولت‌های قبلی هستیم که باید آنها را به سرانجام برسانیم، گفت: یکی از این موارد بحث بازسازی مناطق زلزله زده سال ۱۳۹۶ کرمانشاه است که با اعلام جشن بی‌موقع اتمام بازسازی این مناطق، از ردیف اعتباری بودجه حذف شد.

وی اضافه کرد: در حالی که هنوز هم خرابی‌های زلزله قابل مشاهده است و ده‌ها ساختمان دولتی و عام‌المنفعه تخریب شده در این مناطق باقی مانده‌اند و قابلیت استفاده ندارند.

صحرایی تاکید کرد: برخی از این ساختمان‌ها تا مرحله ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی هم پیش رفته، اما با اعلام جشن اتمام بازسازی هم اکنون بلاتکلیف رها شده و کمترین اتفاقی برای بازسازی آنها انجام نشده است.

وی از راه آهن کرمانشاه به‌عنوان دیگر پروژه نیمه تمام افتتاح شده در دولت قبلی نام برد و گفت: برای ادامه این راه آهن تا شهر کرمانشاه در حال حاضر یک همت اعتبار نیاز است.

به گفته صحرایی، این پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده در دولت قبلی، بیش از پیش بر دوش کرمانشاه سنگینی می‌کند.

استاندار کرمانشاه به مسئله آبشوران پرداخت و تاکید کرد: در حال حاضر وجود این رودخانه خطرساز و به دغدغه مردم شهر کرمانشاه تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: اگر آبشوران ساماندهی شود، نه تنها رفع بحران صورت گرفته بلکه مسیر این رودخانه به یکی از زیبایی‌ها و جاذبه‌های تفریحی شهر کرمانشاه تبدیل می‌شود.

صحرایی گفت: بر اساس برآوردها ۲.۷ همت برای بازسازی و ایمن سازی مناطق زلزله زده و ۱.۳ همت برای ایمن سازی سایر نقاط و در مجموع چهار همت برای ایمن سازی این استان نیاز است.

کد خبر 6090256

دیگر خبرها

  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • مقام ارشد حماس: اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم
  • مقام ارشد حماس : اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهیم شد
  • حمله به رفح به یک درگیری سیاسی در اسرائیل تبدیل شده است
  • حماس: حمله به رفح به یک نزاع سیاسی داخلی برای اسرائیل تبدیل شده است
  • طرح حماس برای تشکیل دولت اضطراری بر اساس قاعده توقف جنگ
  • شرط حماس برای خلع سلاح : تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 67 و پایان اشغال
  • خلیل الحیه، از رهبران حماس: آماده آتش‌بسی 5 ساله با اسرائیل هستیم/ حماس در صورتی که کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی تشکیل شود، آماده زمین گذاشتن سلاح و تبدیل به حزبی سیاسی است