Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-28@06:09:56 GMT

روش هایی مناسب برای کاهش اضطراب شدید یا خفیف

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۸۸۶۳۷

روش هایی مناسب برای کاهش اضطراب شدید یا خفیف

همه ی ما در مواجه با مشکلات کاری، خانوادگی و ... عصبی، ناراحت و حساس می شویم. این یک روند طبیعی گاهی برخی افراد است و اگر چنین نباشد بایستی تعجب نمود. اما گاهی برخی افراد در مواجهه با شرایط دشوار، تحت فشار روانی زیادی قرار می گیرند و حالات مختلفی مثل ترس، نگرانی، تحریک پذیری، احساس ضعف و ... را تجربه می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنین افرادی از درجاتی از اضطراب رنج می برند و روان پریشانی دارند. البته که اگر این افراد تحت درمان قرار گیرند و با بهترین روانپزشک مشورت کنند، قادر خواهند بود بر اضطراب خود غلبه و به زندگی نرمال برگردند.

انواع اضطراب

برای درمان اضطراب ضروری است نخست با انواع آن آشنا شده و سپس به دنبال راه حل مناسب باشیم.

اختلال هراس

معمولا در شرایطی که عامل محرک مشخص نمی باشد، فرد به طور ناگهانی و بدون هشدار دچار وحشت شدید می شود. اغلب افرادی که از این نوع اضطراب رنج می برند علائمی نظیر تعریق، درد قفسه سینه، اختلال در روند طبیعی تپش قلب، احساس خفگی و ...را تجربه می کنند. در مواردی حتی امکان دارد فرد احساس کند در آستانه ی حمله ی قلبی قرار دارد.

اختلال هراس اجتماعی

این نوع اضطراب زمانی ایجاد می شود که فرد در اثر عواملی مثل مورد تمسخر قرار گرفتن و ... از حضور در اجتماع هراس داشته باشد.

فوبیا

این نوع اضطراب پایدار بوده و در شرایط ویژه ای بروز می کند. اغلب در این نوع اضطراب عامل خارجی آسیب رسان نیست و فقط ذهن از آن مسئله احساس خطر می کند.

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال اضطراب فراگیر اغلب دلیل مشخصی ندارد و فردی که دچار آن است همیشه در تنش است.

 معمولا مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر همیشه موضوعی برای نگرانی دارند.

علائم اضطراب

اگرچه اضطراب نوعی بیماری روانی محسوب می شود، اما علائم آن اغلب در جسم نیز بروز می کند. از جمله علائم اضطراب عبارتند از:

· احساس ترس

· احساس وحشت

· بی قراری

· اختلالات خواب ( کم خوابی یا پرخوابی )

· عرق کردن دست ها و پاها

· سرد شدن دست و پا

· تغییر در وضعیت تنفسی

· تپش قلب

· احساس بی قراری

· خشکی دهام

· بی حسی یا سوزش دست و پا

· حالت تهوع

· اسپاسم عضلانی

· سردرد و سرگیجه

علل و دلایل اضطراب

طبق تحقیقات انجام یافته، اضطراب تحت تاثیر علل گوناگونی است و میتوان گفت مجموعه ای از عوامل موجب ایجاد تغییرات ذهنی و اضطراب می شوند.

گاهی اضطراب مربوط به عوامل ژنتیکی است. طبق تحقیقات کسانی که سابقه ی انواع اضطراب در یکی از اعضای خانواده را داشته اند، ریسک ابتلا به اضطراب در آنها بیشتر است.

گاهی نیز اضطراب در اثر عوامل محیطی و مشکلات روزمره ایجاد می شود. مشکلات خانوادگی، از دست دادن شغل، مرگ عزیزان و ... از جمله علل بروز اضطراب هستند.

در تعدادی از بیماران نیز اضطراب به دنبال یک بیماری خاص ایجاد می شود. برای مثال کسانی که تولید هورمون های خون آنها مختل شده است، درجاتی از اضطراب را تجربه می کنند.

راه های درمان اضطراب تمرینات تنفس عمیق را انجام دهید

احساسات ما ارتباط مستقیمی با کیفیت تنفس ما دارند. تنفس ما بیانگر میزان اضطراب ماست. اغلب نفس های کوتاه و غیر عمیق بیانگر درجاتی از استرس و اضطراب هستند.

از این رو اولین قدم برای درمان اضطراب تنفس عمیق است. سعی کنید به طور آگاهانه نفس های عمیق و بلند بکشید تا عبور جریان هوا از مجاری تنفسی را احساس کنید.

تمرینات مدیتیشن انجام دهید

تمرکز موجب افزایش بخش خاکستری مغز و رسیدن به آرامش می شود. پس در طول روز سعی کنید برای دقایقی کوتاه تمرینات مدیتیشن انجام دهید.

خوب بخوابید

 خواب عمیق و باکیفیت نقش موثری در کیفیت زندگی روزمره دارد. طبق تحقیقات بزرگسالان بایستی طی شبانه روز 6 تا 8 ساعت بخوابند. در صورتی که شخصی کمتر از این میزان بخوابد ممکن است احساس اضطراب داشته باشد. از این رو سعی کنید برنامه ی خواب منظمی طراحی کنید و شب ها به میزان کافی بخوابید.

تغذیه ی مناسب داشته باشید

علاوه بر خواب کافی، تغذیه ی مناسب نیز نقش مهمی در سلامت جسم و روان دارد. برای درمان اضطراب بهتر است غذاهای دارای ویتامین های گروه B و امگا 3 مصرف کنید. مصرف ماهی و غلات کربوهیدرات دار موجب تعدیل سطح سروتونین و حفظ آرامش می شود.

برنامه ریزی کنید

اغلب بیشتر نگرانی ها و اضطراب های ما به علت نداشتن چشم اندازی روشن از آینده است. با داشتن برنامه ریزی روزانه میتوان در کمترین زمان بهترین بهره وری را داشت و از اضطراب نیز جلوگیری نمود.

به رایحه ها توجه کنید

روایح روی مغز تاثیر مستقیمی دارند و به همین خاطر است که کارخانه های عطرسازی سالانه عطرهای گران قیمتی تولید می کنند. یک روش مناسب برای درمان اضطراب، بوییدن رایحه های آرامش بخش مثل ریحان، بابونه و اسطوخودوس می باشد.

با دوستان صحبت کنید

بودن در کنار دوستان تجربه ای لذت بخش است و برای درمان اضطراب نیز کارآمد است. اغلب افراد درونگرا دوستان کمی دارند و بیشتر در معرض اضطراب و افسردگی هستند. توصیه می کنیم برای درمان اضطراب دوستان جدیدی پیدا کنید.

تفریح کردن را فراموش نکنید

تفریح کردن نیاز همه ی ماست. نوشیدن قهوه، تورهای طبیعت گردی، سفرهای یک روزه، ملاقات با دوستان و ...  تفریحات سالمی اند که می توانند نقش موثری در درمان اضطراب داشته باشند.

مثبت اندیش باشید

مثبت اندیشی یکی از کارهایی است که در جوامع امروزی به شدت توصیه می شود. اگرچه ممکن است در نگاه اول تصور کنید مثبت اندیشی و تاثیرات آن صرفا حقه های روانشناسی اند، اما در حقیقت مهارت مثبت اندیشی اقدام بسیار مهمی است که بهتر است همه ی ما آن را یاد بگیریم. مثبت اندیشی نقش مهمی در درمان انواع اضطراب دارد.

از یک متخصص کمک بگیرید

امروزه برای برطرف کردن مشکلات روحی و روانی علاوه بر دارودرمانی و مشاوره روش های نوین همچون نوروتراپی می تواند بسیار کمک کننده باشد.دکتر رضا دانشمند متخصص نوروتراپی و متخصص اعصاب و روان به کمک این روش ها می تواند به شما عزیزان کمک کند.

https://drd
aneshmand.com

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: برای درمان اضطراب نوع اضطراب مثبت اندیشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۸۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بارندگی‌های اخیر این پرسش را پررنگ کرده است که از نظر بارش در چه وضعی هستیم؟ آیا خشکسالی تمام شده است؟

به گزارش خبرآنلاین، مهدی زارع، کارشناس محیط زیست، در این‌باره می‌گوید: خشکسالی هواشناسی یک نیروی محرکه طبیعی اصلی بیابان‌زایی است و به دلیل دوره‌های طولانی مدت کم بارش رخ می‌دهد. کمبود آب و همچنین استفاده بی رویه از منابع آبی، عمدتاً برای کشاورزی، تعادل آبی منفی و تغییر در پوشش گیاهی ایجاد می‌کند و بیابان‌زایی را تسریع می‌کند.

او با بیان اینکه علی‌رغم اقدامات سیاسی مختلف در گذشته، بیابان‌زایی همچنان یک معضل جدی زیست‌محیطی در بسیاری از مناطق ایران است، ادامه می‌دهد: شاخص‌های خشکسالی و خشکی حاصل از داده‌های بلندمدت دما و بارندگی وقوع خشکسالی طولانی‌مدت در مناطق مختلف اقلیمی ایران را نشان می‌دهد. خشکسالی‌های شدید و فوق‌العاده شدید هواشناسی در دهه‌های اخیر با رشد سریع جمعیت، شور شدن خاک و مدیریت ضعیف منابع آب نیز به عنوان محرک‌های اصلی انسانی در نظر گرفته می‌شوند.

این استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی توضیح می‌دهد: درصد جمعیت روستایی در ایران رو به کاهش است و مناطق شهری به سرعت در حال رشد هستند. از دهه پنجاه شمسی، میزان استفاده از آب‌های زیرزمینی در ایران حدود ۴ برابر شده و میانگین کاهش سالانه سطح آب زیرزمینی حدود ۵۰ سانتی‌متر بوده است. بیابان‌زایی را نمی‌توان به طور کامل متوقف یا مدیریت کرد، اما می‌توان با اتخاذ برخی راهبرد‌های مدیریت پایدار زمین آن را کاهش داد.

زارع با اشاره به اینکه رویداد‌های طبیعی شدید مانند خشکسالی و سیلاب می‌تواند با تغییرات اقلیمی مرتبط باشد، می‌گوید: بررسی شاخص خشکسالی نشان داده است که روندی منفی به ویژه در فلات مرکزی با اقلیم خشک و نیمه خشک برقرار است. این روند منفی منجر به افزایش خشکی در آینده و بدتر شدن وضعیت خشکسالی شدید فعلی در مناطق خشک و نیمه خشک خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که کدام نواحی ایران در معرض بیابان‌زایی هستند، ادامه می‌دهد: مردم فلات مرکزی ایران نسبت به سایر نقاط کشور در معرض خطر خشکسالی شدید و بیابان‌زایی هستند. افزایش مدت و شدت خشکسالی منجر به افزایش مهاجرت خواهد شد.

زارع معتقد است: مشارکت سازمان‌های مردم نهاد محلی در تصمیم‌گیری‌های مدیریت آب برای دستیابی به مدیریت پایدار حوزه آبخیز، مطالعه بهترین روش‌های تأمین و ذخیره‌سازی آب و سامانه‌های آبیاری اصلاح‌شده برای افزایش بهره‌وری مصرف آب، انتخاب مدیران مناسب و چارچوب‌های مدیریتی مناسب در طرح‌های توسعه روستایی برای ایجاد بستر مناسب برای تسریع در روند مبارزه با بیابان‌زایی و توسعه برنامه‌های چند رشته‌ای برای ترکیب یافته‌های علمی مدرن با دانش بومی از روش‌هایی است که می‌توان در مدیریت خشکسالی به کار بست.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اظهار می‌کند: در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰ بارندگی ایران به طور متوسط حدود ۱۱ درصد، آب‌های سطحی حدود ۴۴ درصد و آب‌های تجدیدپذیر حدود ۳۲ درصد کاهش یافته است. در دهه‌های اخیر میانگین دمای شهر‌های اصلی ایران حدود ۰.۶ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است. پیش‌بینی‌ها تا ۱۴۱۵ بین ۰.۷ (در سناریوی متوسط) تا ۱ (در بدترین حالت) درجه افزایش دما را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه در ایران کاهش حدود ۱۵ درصدی بارش و از سوی دیگر افزایش تا حدود ۴.۵ درجه سانتیگراد در میانگین دمای ایران در هفت دهه آینده پیش‌بینی شده و اگر اقدامات فوری برای حل این مشکلات انجام نشود، وضعیت می‌تواند به زودی فاجعه‌بارتر شود، می‌گوید: آب تنها منبع طبیعی است که جایگزینی ندارد و نیاز به آن طاقت فرسا، ثابت و فوری است. رقابت برای دستیابی به منابع کمیاب آب، حداقل به صورت ناخودآگاه، می‌تواند افراد را به رفتار‌های خودخواهانه، غیرهمکاری و حتی تهاجمی و خشونت‌آمیز سوق دهد. علاوه بر این، کمبود بارش ممکن است درآمد مردم را کاهش دهد، مثلاً در بخش کشاورزی، و بنابراین، اضطراب و استرس مرتبط می‌تواند مردم را به سمت خشونت سوق دهد.

دیگر خبرها

  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور از غرب کشور/ افزایش دما در اغلب مناطق کشور
  • درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده‌ درد کمک می‌کند
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲
  • انجام ۲۰ دقیقه بازی تتریس می تواند از ابتلا به اختلال اضطراب پس از حادثه جلوگیری کند
  • شیوه‌ای مناسب برای کاهش وزن
  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • سقوط شدید فروش گوشی‌های اپل در چین
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفر‌های نوروزی