Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان "آکادمی عصب شناسی آمریکا"(AAN) در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند، پیروی از رژیم غذایی کتوژنیک ممکن است برای بیماران مبتلا به سرطان مغز مفید باشد.

به گزارش برنا ؛ نتایج مطالعه اخیر محققان نشان می‌دهد رژیم غذایی کتوژنیک اصلاح شده ممکن است برای افراد مبتلا به تومور مغزی مفید باشد چرا که این رژیم غذایی سرشار از چربی و دارای کربوهیدرات کم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش سای تک دیلی، یافته‌های این مطالعه نشان داد که این رژیم غذایی برای افرادی که تومورهای مغزی به نام "آستروسیتوما"(astrocytomas) دارند ایمن و مفید است. طی این مطالعه محققان به بررسی افرادی که دوره‌های پرتودرمانی و شیمی درمانی را گذرانده بودند و از این رژیم غذایی پیروی کرده بودند، پرداختند. محققان دریافتند پیروی از این رژیم غذایی به تغییراتی در متابولیسم بدن و مغز منجر می‌شود. گفتنی است این مطالعه به منظور تعیین اینکه این رژیم غذایی می‌تواند تاثیری در کند شدن رشد تومور داشته و یا سبب افزایش بقا افراد بیمار شود، طراحی نشده است.

"روی ای استرود"(Roy E. Strowd) نویسنده این مطالعه گفت: درمان‌های کاربردی زیادی برای درمان این نوع تومورهای مغزی وجود ندارد و میزان بقای بیماران مبتلا نیز پایین است، بنابراین از هرگونه پیشرفت در این زمینه استقبال می‌شود. این سلول‌های سرطانی برای رشد و تقسیم وابسته به گلوکز یا قند هستند و از آنجا که رژیم کتوژنیک رژیمی کم قند است روند مصرف انرژی بدن را تغییر می‌دهد و طی آن بدن به جای استفاده از کربوهیدرات از کتون استفاده می‌کند. سلول‌های طبیعی مغز می‌توانند توسط کتون زنده بمانند، اما سلول‌های سرطانی نمی‌توانند به منظور داشتن انرژی از کتون استفاده کنند.

در این مطالعه ۲۵ فرد مبتلا به آستروسیتوما حضور داشتند. آنها به مدت هشت هفته از نوعی رژیم کتوژنیک به نام "رژیم اتکینز اصلاح شده با روزه منقطع"(modified Atkins diet with intermittent fasting) پیروی کردند.

این رژیم غذایی شامل غذاهایی مانند بیکن، تخم مرغ، خامه، کره، سبزیجات برگی سبز و ماهی است. در این مطالعه شرکت کنندگان نخست در ابتدای مطالعه و سپس هر دو هفته یک بار با یک متخصص رژیم غذایی ملاقات می‌کردند. آنها پنج روز در هفته "رژیم اتکینز" اصلاح شده را(که دارای کربوهیدرات کم و سرشار از چربی بود) دنبال می‌کردند و دو روز در هفته نیز  تنها ۲۰ درصد از مقدار کالری توصیه شده برای مصرف روزانه را مصرف می‌کردند.

هدف اصلی محققان از انجام این مطالعه این بود که دریابند آیا این بیماران می‌توانند این رژیم غذایی را بدون هیچ عارضه جانبی جدی دنبال کنند یا خیر. در کل ۲۱ فرد این مطالعه را به پایان رساندند و ۴۸ درصد از افراد نیز بنابر سوابق غذایی خود رژیم را به طور کامل دنبال کردند. آزمایش ادرار افراد نشان داد که ۸۰ درصد آنها به سطحی رسیده‌اند که بدن آنها به جای کربوهیدرات‌ها، از چربی و پروتئین برای سوخت وساز استفاده می‌کند. در طول مطالعه محققان شاهد عوارض جانبی جدی تنها در دو نفر بودند که یکی از این عوارض مرتبط با رژیم غذایی و دیگر غیر مرتبط با رژیم بود.

در انتها محققان شاهد تغییرات در متابولیسم بدن و مغز بودند. سطح هموگلوبین A۱c ، سطح انسولین و توده بدن چربی کاهش یافته و سطح توده بدون چربی بدن افزایش یافته بود. اسکن‌های مغزی که تغییرات متابولیت‌های مغز را تشخیص می‌دهند نیز افزایش غلظت کتون‌ها و تغییرات متابولیکی در تومور را نشان دادند.

استرود در انتها افزود: برای تعیین اینکه آیا این رژیم غذایی می‌تواند از رشد تومورهای مغزی جلوگیری کرده و به افزایش بقا افراد کمک کند، مطالعات بیشتری مورد نیاز است اما نتایج نشان می‌دهد که پیروی از این رژیم غذایی برای افرادی که تومور مغزی دارند بی خطر باشد و می‌تواند سبب تغییراتی در متابولیسم بدن و مغز شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا رژیم غذایی شیمی مغز رشد درمان قند انرژی سبزیجات سرطان مغز رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۳۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سرطان پستان پس از سرطان کبد، شایع ترین نوع سرطان در جهان است. گزارش شده است که از هر هشت زن، یک نفر در بخشی از زندگی خود به سرطان پستان مبتلا می گردد. این نوع سرطان همچنین بعد از سرطان پوست، شایع ترین سرطانی است که در زنان تشخیص داده می شود. گرچه علت سرطان پستان نامشخص است، ولی فاکتورهای مختلفی از جمله مشخصه های فردی و اجتماعی مانند سن، وزن، سن یائسگی، شیوه زندگی و نوع تغدیه، استعداد ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند. با توجه به عدم وجود راه پیشگیری قطعی، تشخیص زودرس و درمان در مراحل اولیه بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: تغذیه چگونه خطر ابتلا به سرطان را تقویت می‌کند؟

به گفته صاحب نظران، تشخیص زودرس سرطان پستان در مراحل اولیه بیماری با ماموگرافی، انتخاب روش های درمانی مختلف، موفقیت درمان و طول عمر بیماران را زیاد می کند. همان گونه که اشاره شد، عوامل متعددی در بروز سرطان پستان نقش دارند که عمدتا شامل سن، جنس، شرح حال خانوادگی، استعداد ژنتیکی و یائسگی دیررس هستند. همچنین سبک زندگی، سایر بیماری ها، سابقه ژنتیکی، الگوی غذایی و استرس نیز در این خصوص تأثیرگذار هستند. برخلاف پژوهش های زیادی که به بررسی ارتباط غذاها، درشت مغذی ها و ریزمغذی ها با خطر سرطان پستان پرداخته اند، به جز ارتباط قطعی مستقیم الکل، سایر ارتباط ها هنوز به درستی مشخص نشده و بحث برانگیز باقی مانده اند.

در همین زمینه، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی جهرم و دانشگاه علوم پزشکی شیراز تحقیقی را انجام داده اند که در آن ارتباط میان پیش‌آگهی سرطان پستان با الگوهای غذایی مختلف در زنان مبتلا به این بیماری مورد بررسی قرار گرفته است.

در این مطالعه، ۱۰۷ زن مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به مرکز خاتم‌الانبیاء شهرستان جهرم مشارکت داشته اند و اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران را از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه ارائه داده اند. این اطلاعات سپس با کمک نرم افزارهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

در مطالعه فوق که نتایج آن را ماهنامه «زنان، مامایی و نازایی ایران» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر کرده است، ارتباط معنی‌دار و قابل توجهی بین شدت سرطان پستان و الگوهای غذایی یافته شد. بر این اساس، همبستگی مثبت با مصرف چای و نوشابه، همبستگی منفی با مصرف فست‌فود و تفاوت در مصرف شکلات و قهوه در افراد مبتلا به سرطان از نظر عود و متاستاز وجود داشت.

به گفته نوید کلانی، محقق گروه بیهوشی مرکز تحقیقات مؤلفه‌های اجتماعی نظام سلامت دانشگاه علوم پزشکی جهرم و همکارانش، «فست فود نسبت به سایر متغیرهای بررسی شده، اثرگذاری و پیش آگهی بدتری در عود و مرگ و میر بیماران مبتلا به سرطان پستان دارد».

آن ها می افزایند: «نتایج ما نشان داد که همبستگی معنی دار و معکوسی بین مدت زمان دریافت شیمی درمانی و میزان مصرف فست فود وجود دارد. مطالعات نشان می دهند که درمان بدخیمی ها ممکن است از طریق ایجاد بیزاری از غذا بر ترجیحات غذایی تأثیر بگذارد».

آن ها در انتها اشاره کرده اند که مطالعات بیشتری برای مقایسه الگوی غذایی این افراد با افراد سالم برای علت‌یابی بین اختلالات تغذیه‌ای سرطان پستان موردنیاز است.

انتهایی پیام/

کد خبر: 1228439 برچسب‌ها سرطان

دیگر خبرها

  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • یافته محققان نشان داد؛ نقش پیوند مدفوع در بهبود علائم حرکتی پارکینسون
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • درباره شیر شتر، نوشیدنی محبوب این‌روزها
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟