Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@00:52:42 GMT

کووید 19 عضلات را ضعیف می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۹۳۷۴۰

کووید 19 عضلات را ضعیف می‌کند

بررسی‌های جدید محققان کشورمان در خصوص بیماری کووید 19 نشان از آن دارد که این بیماری علاوه بر سایر نشانه‌ها و ضربه‌هایی که به بدن وارد می‌کند، راه رفتن فرد را نیز دچار مشکل نموده و احتمال سرنگونی او را به دنبال ضعف عضلانی افزایش می‌دهد.

به گزارش برنا؛  کروناویروس ها، خانواده‌ای بزرگ از ویروس‌ها هستند که باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی از زکام معمولی گرفته تا امراض شدیدتری مانند سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندروم حاد تنفسی (SARS) می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال 2019 نیز یک کروناویروس جدید در ووهان چین شناسایی شد که قبلاً در بین انسان‌ها شناسایی نگردیده بود. این ویروس که عامل بیماری کووید 19 نشاهته شده، از همان زمان تاکنون، کل کره زمین را درنوردیده و عالم و آدم را گرفتار خود کرده است، ضمن آن که به طور مرتب جهش پیدا کرده و از زیر دام‌ واکسیناسیونی که برای آن پهن می‌شود، رهایی می‌یابد!

در انسان، به گفته متخصصان، این ویروس عمدتاً از طریق تماس مستقیم با فرد بیمار سرایت پیدا می‌کند. کروناویروس جدید همچنین می‌تواند از طریق لمس سطح آلوده و سپس لمس دهان، بینی یا چشم‌ها سرایت پیدا کند، اگرچه گمان می‌رود این شیوه اصلی سرایت ویروس نباشد.

موارد زیر علائم ویروس کرونای جدید هستند:

تب یا لرز، سردرد، سرفه، گلودرد، انسداد بینی یا آبریزش بینی، از دست دادن ناگهانی حس چشایی یا بویایی، تنگی نفس یا مشکل در تنفس، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال، سرگیجه، یا درد عضلات یا بدن. با این حال هرچه زمان بیشتری از وقوع اولیه فاجعه کووید 19 می‌گذرد، ابعاد جدیدی از علائم آن بروز پیدا می‌کنند.

در همین رابطه، تعدادی از محققان کشور از دانشگاه محقق اردبیلی، پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن نقش این ویروس در کاهش قدرت و فعالیت عضلانی افراد بررسی شده است.به گزارش سیناپرس،آن‌ها برای انجام این تحقیق، وضعیت فعالیت الکتریکی عضلات منتخب اندام تحتانی را با استفاده از دستگاه الکترومایوگرافی در 15 بیمار جوان مبتلابه کووید 19 و 15 فرد سالم اندازه گیری کرده و نتایج را با یکدیگر مقایسه و تفسیر نمودند.

نتایج این پژوهش نشان داد که به دنبال ابتلا به کووید 19، کاهش ظرفیت عملکردی در عضلات اندام تحتانی روی می‌دهد که این امر منجر به عدم کنترل مناسب نیروی عکس‌العمل زمین شده و احتمال آسیب و سقوط را در بیماران افزایش می‌دهد.

امیرعلی جعفرنژاد گرو، دانشیار و محقق بیومکانیک ورزشی گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی و همکارانش در این باره می گویند: «به‌طورکلی عوارض حسی و حرکتی ناشی از آسیب اعصاب محیطی به دنبال ابتلا به کووید 19 بر عملکرد عضلات در فازهای مختلف راه رفتن تاثیرمی گذارد و موجب خارج شدن الگوی راه رفتن بیماران به لحاظ طیف فرکانس فعالیت عضلات از الگوی نرمال می‌شود».

به گفته آن‌ها، «در واقع شرایط عملکردی نادرستی که به دنبال کووید 19 بر افراد مبتلا عارض می‌شود، راه رفتن نرمال فرد را تحت تأثیر قرارمی دهد، به این صورت که سبب تغییر میزان لرزش سه عضله پهن داخلی، پهن خارجی و سرینی که جزو ماهیچه‌های اندام‌های تحتانی بدن محسوب می‌شوند در خلال راه رفتن می‌گردد».

به گزارش سیناپرس، این نتایج که گوشه ای دیگر از هنرنمایی ویروس SARS-CoV-2 را در بدن انسان به نمایش درآورده و لزوم توجه ویژه به آن را گوشزد می‌کنند، در دوماهنامه علمی پژوهشی «طب توان‌بخشی» وابسته به دانشکده علوم توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی منتشر شده‌اند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خاورمیانه چین ویروس زمین بدن انسان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عضلات کووید19 راه رفتن کووید 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۳۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاوردهای نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشورهای پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و داروهای مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشورهای منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیازهای بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیا می‌توانید در سنین بالا عضلاتتان را بسازید؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • شوخی روی کین با هالند: حالا به سطح چمپیونشیپ رسید!
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کمیته فوتسال مقصر بازی‌های ضعیف تیم ملی است
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی