Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ درحالی که قرار است از امروز واکسیناسیون روزانه ۴۰۰ نفر اجرایی شود سخنگوی وزارت بهداشت خبر از رشد ۱۰ درصدی موارد فوتی و ۴۰ درصدی موارد سرپایی می‌دهد. - اخبار استانها -

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، نیمه دوم تیرماه 1400 درحالی شروع شد که گمانه‌زنی‌های آغاز پیک پنجم رفته رفته بیشتر به واقعیت نزدیک شد تا اینکه اواخر هفته گذشته مقامات مسئول رسماً اعلام کردند این پیک با فعالیت ویروس جهش یافته هندی یا همان دلتا آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درنگاه اول شاید آغاز پیک پنجم دور از انتظار نبود اما در طول این چند روز که رسماً این موضوع اعلام شده است می‌بینیم تقریباً سیاست‌گذاری‌ها و همچنین تصمیم‌گیری‌های مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا متناسب نیست در عین حال اینکه تاب‌آوری مردم هم در دوره 16 ماه اخیر به حداقل خود رسیده و شاهد کم‌توجهی آنها به پروتکل‌های بهداشتی بوده‌ایم.

به‌هرحال به این نقطه رسیدیم و به گفته کارشناسان برای مدیریت هرچه بهتر شرایط باید سطح ایمنی جامعه را به میزان حداقل 70 درصد با استفاده از واکسیناسیون و اجرای دقیق غربالگری‌های هدفمند برسانیم؛ اما می‌بینیم در هر دو مورد و البته همکاری مردم به حداقل‌ها بسنده شده است، به صورتی می‌بینیم اکنون حداکثر روزانه نزدیک به 70 هزار نفر در مقابل ویروس منحوس واکسینه می‌شوند و در خوشبینانه‌ترین حالت تقریباً روزانه 85000 تست کرونا انجام شده است.

این درحالی است که باید به موارد یاشده اضافه کنیم که به تایید مقامات وزارت بهداشت هم اکنون میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی نقاط ایران به زیر 40 درصد نیز رسیده و همین روند مشکلات مدیریت پیک پنجم را با ویروس سرکش دلتا دوچندان کرده و می‌بینیم که آمارها نیز حکایت از بحرانی قابل توجه در روزهای پایانی اولین ماه تابستان 1400 می‌کنند.

افزایش معنادار آمارها در سراسر کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه اظهار داشت:  در هفته گذشته تعداد مراجعه‌های سرپایی کرونا مثبت در کشور حدود 40 درصد افزایش داشته و همچنین شاهد افزایش 17 درصدی در موارد مثبت بستری به علت کرونا و افزایش 10 درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

سیما سادات لاری همچنین تاکید کرد: میانگین بروز موارد بستری کرونا مثبت در کشور 13.12 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت گزارش شده است و استان‌های ایلام، یزد، کرمان، مازندران و بوشهر به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری کرونا مثبت در کشور بودند.

وی ادامه داد: همچنین میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری حدود 12.13 نفر به ازای هر یک میلیون نفر است و استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد و بوشهر دارای بیشترین میزان موارد مرگ و میر ناشی از بیماری ناشی از ویروس کرونا هستند.

معاون وزیر بهداشت گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور با حد مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد و استان‌های یزد و هرمزگان دارای پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستند.

 لاری اظهار کرد: ویروس جهش یافته نوع دلتا سرعت تکثیر و شیوع بالاتری نسبت به جهش‌های قبلی ویروس کرونا دارد و با توجه به شیوع گسترده آن در بسیاری از نقاط کشور، لزوم پایبندی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد و در صورت تداوم روند کاهشی عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی، شرایط بیماری در کشور به مراتب سخت‌تر خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: از همه مردم عزیز کشورمان می‌خواهیم که حتی در صورت تزریق واکسن کرونا نیز موارد بهداشتی مانند استفاده از ماسک و عدم حضور در محل‌های سربسته و پرتجمع را رعایت کنند. امیدواریم در روزهای آتی با رسیدن محموله‌های جدید واکسن کرونا، فرآیند واکسیناسیون کووید 19 سرعت بیشتری بگیرد.

در همین حال کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به اظهار نظر معاون وزیر درباره ورود محموله‌های جدید واکسن معتقدند: این اظهار نظر حکایت از ناتوانی در اجرای وعده وزیر بهداشت یا همان روزانه 400 هزار نفر دارد؛ احتمالی که اگر واقعاً وجود داشته باشد در شرایط پیک پنجم و فعالیت گسترده ویروس دلتا بدون تردید منجر به رشد بسیار بالای آمار مرگ و میر در سراسر کشور نه مستقیماً به دلیل بیماری کرونا بلکه بدلیل ناتوانی ارایه خدمات مراکز درمانی با توجه به حجم بالای مراجعات است.

 

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| ویروس دلتا به پایتخت رسید/ 2 هفته گذشته متوسط روزانه 132 فوتی/ غربالگری و واکسیناسیون کم‌هزینه‌ترین راهکار مدیریت پیک پنجم + نقشه و نمودار جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رشد 13.2 درصدی موارد سرپایی/ واکسیناسیون قطره‌چکانی!/ در آستانه 85000 مورد فوت کرونایی+ نقشه و نمودار جدیدترین اخبار کرونا در ایران| مراکز استان‌ها یک به یک قرمز می‌شوند/فقط 6.7 درصد جامعه هدف واکسینه شده‌‌اند/ شرایط بحرانی در بهشت‌زهرا(س)+ نقشه و نمودار

 

استان هرمزگان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: متاسفانه شرایط کرونایی استان مناسب نیست و آمارها بیانگر رشد این بیماری در استان هستند. 

وی افزود: روز گذشته با توجه با حجم مراجعات بخش‌های کرونایی کاملاً پرشد و ناچارا برخی بیماران در راهرو بستری شدند، این مورد به این سبب است که روزانه بالغ بر 200 نفر بستری می‌شوند اما تعداد کمتری ترخیص می‌شوند و همین عدم توازن سبب می‌شود تخت کرونایی کمبود داشته باشیم. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در حال حاضر 772 نفر با تشخیص کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 101 بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت 10 بیمار بسیار وخیم است. 

وی تصریح کرد: متاسفانه همچنان آمار بیماران قرنطینه در منزل نیز بالغ بر 10 هزار نفر است که اگر مراقبت نشود احتمال افزایش این افراد هم وجود دارد. 

نوروزیان گفت: متاسفانه در در شبانه روز گذشته کرونا جان 9 بیمار دیگر شامل 5 زن و 4 مرد در محدوده سنی 32 الی 81 سال از شهرستان‌های بندرعباس و بندرلنگه، سیریک، رودان و بندرخمیر را گرفت و شمار جان باختگان به 1510 نفر رسید. 

استان کرمان

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 746 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 362 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 64 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 182 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 71 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 67 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 139 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 25 هزار و 83 مورد رسیده است.

وی به فوت 10 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 221 نفر رسیده است.

استان آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، هم اکنون از 17 شهرستان آذربایجان‌غربی، شهر خوی در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشته و 12 شهر ماکو، شوط، چالدران، سلماس، ارومیه، اشنویه، نقده، پیرانشهر، مهاباد، بوکان، میاندوآب و شاهین‌دژ نارنجی و چهار شهر پلدشت، چایپاره، سردشت و تکاب در وضعیت زرد کرونا به سر می‌برند.

این وضعیت سبب شده که سفر به شهرستان‌های قرمز و نارنجی ممنوع شده، ضمن اینکه تاکید فراوان بر روی جدی گرفتن خطر انواع جهش یافته کرونا شده باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی در رابطه با آخرین وضعیت بستری، ابتلاء و فوتی‌های کرونایی در استان اظهار داشت: هم اکنون به ترتیب شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد جزو بیشترین میزان بستری‌های 24 ساعت گذشته در آذربایجان‌غربی هستند.

جواد آقازاده بیان کرد: همچنین در این بازه زمانی، چهار نفر از شهروندان ارومیه‌ای و یک نفر از شاهین‌دژ و در مجموع پنج نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

وی افزود: از سوی دیگر هم اکنون 291 نفر بستری مشکوک در بیمارستان‌های سطح استان وجود داشته و کل بستری سندروم حاد تنفسی نیز 646 نفر هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون در مجموع 183 هزار و 898 نفر در استان به کرونا مبتلا و از این تعداد چهار هزار و 801 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 

درحال تکمیل... .

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: واکسن ایرانی کرونا ویروس کرونا واکسن ایرانی کرونا ویروس کرونا مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جدیدترین اخبار کرونا در ایران سخنگوی دانشگاه علوم پروتکل های بهداشتی رعایت پروتکل ها آذربایجان غربی نقشه و نمودار وزارت بهداشت موارد بستری استان کرمان درصدی موارد مرگ و میر هم اکنون هزار نفر استان ها پیک پنجم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۵۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست

به گزارش خبرگزاری مهر، در صد و بیست و هشتمین نشست شورای آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت که با حضور سیدحسن امامی رضوی رئیس نشست، محسن شیرازی رئیس گروه دندانپزشکی فرهنگستان و جمعی از مسئولان وزارت بهداشت و اعضای گروه دندانپزشکی همزمان به صورت حضوری و مجازی در فرهنگستان برگزار شد، به موضوع چالش‌ها و راهبردهای موجود در پذیرش و آموزش دانشجویان و جذب و ماندگاری اعضای هیات‌علمی دندانپزشکی پرداخته شد.

در این نشست، محمدجواد خرازی فرد عضو گروه دندانپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی و دبیر کمیته اعتباربخشی برنامه‌ای دانشکده‌های دندانپزشکی کشور به بررسی مسائل و چالش‌های حوزه دندانپزشکی پرداخت و تاکید کرد: افزایش ظرفیت دندانپزشکان، بهبود شاخص‌های دهان و دندان را در پی ندارد.

وی اظهار داشت: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو به شدت تأثیر مخربی در پی خواهد داشت و هنوز دانشکده‌های دندانپزشکی در شوک افزایش ظرفیت دوره‌های قبل است و این موضوع باعث کاهش انگیزه در دانشجویان و پایین آمدن سطح سواد و توانایی قبول شدگان این رشته می‌شود و یک بحران را به دنبال خواهد داشت و باعث تقاضاهای القایی در آینده خواهد شد.

خرازی فرد گفت: یک دندانپزشک توانمند باید مهارت‌های برقراری ارتباط، تعهد حرفه‌ای، پیشرفت فردی و فراگیری مستمر، ارتقای سلامت و پیشگیری، مهارت‌های بالینی و دستیابی به توانمندی‌های مورد انتظار را دارا باشد.

وی خاطرنشان کرد: مطالعه‌ای با حمایت فرهنگستان علوم پزشکی کشور انجام شد که در آن، میزان دستیابی به ۴۲ توانمندی اصلی بالینی در بین دانش‌آموختگان دانشکده‌های پزشکی کشور بررسی شد.

عضو کمیته بازنگری برنامه آموزش دندانپزشکی عمومی و تخصصی به چالش‌های مهم در آموزش دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: کمبود شدید هیأت علمی، عدم ماندگاری و عدم تمایل متعهدین، افزایش فضاهای آموزشی، تخصیص نامناسب نیروی متعهد خدمت ضریب K به دانشگاه‌ها، پذیرش و به‌کارگیری متخصصان متعهد خدمت بومی، کمبود شدید فضا و امکانات و بودجه‌های آموزشی، کمبود بیمار آموزشی، ایده‌آل نبودن محتوای آموزشی و اجرای آن و…، از جمله چالش‌های مهم رشته دندانپزشکی است.

خرازی ادامه داد: متأسفانه کمتر از ۳۰ درصد فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی به شبکه بهداشت وارد می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌تر از تأمین نیروی انسانی مناسب؛ فراهم آوردن بستر برخورداری عموم مردم از خدمات دندانپزشکی مخصوصاً با استفاده از پوشش مناسب بیمه‌ها، تجهیز مراکز خدمات درمانی دولتی و دانشکده‌های دندانپزشکی و نیز تأمین هیأت علمی مناسب است.

در ادامه، عباسعلی خادمی دندانپزشک و عضو گروه دندانپزشکی فرهنگستان نیز به راهکارهای جذب و ماندگاری اعضای‌هیات علمی دانشکده‌های دندان‌پزشکی پرداخت و افزود: پذیرش دانشجویان دندانپزشکی ظرف ۲۰ سال ۳ برابر شده است با وجود آنکه کمبود هیأت علمی در دانشکده‌های دندانپزشکی ۴۰ درصد تخمین زده شده است.

وی در این نشست به مشکلات دانشکده‌های دندانپزشکی، مشکلات اعضای هیأت علمی، عوامل منجر به کمبود عضو هیأت علمی و راهکارهای پیشنهادی، تجارب موفق جذب هیأت علمی در کشورهای دیگر اشاره کرد.

همچنین، رضا یزدانی دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت به فعالیت‌های صورت‌گرفته در این حوزه اشاره کرد و گفت: کارهای مثبتی همچون افزایش تجهیزات و مواد مصرفی را آغاز کرده‌ایم و آئین‌نامه دانشجویان بین‌المللی نیز در حال طراحی است و با همکاری وزارت بهداشت ۱۰ درصد سقف تعرفه‌ها افزایش یافته و ما باید بیشترین بودجه را صرف پیشگیری کنیم.

در ادامه، محمدعلی محققی معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: بدون تردید، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین موضوع در حوزه دندانپزشکی، ارائه آموزش و پژوهش، بهداشت و درمان و توانبخشی حوزه دندانپزشکی با التزام به ارزش‌های اسلامی و انسانی است که بند اول سیاست‌های کلی سلامت است و ناتوانی و ضعف‌های ما در حوزه سلامت ریشه در بی توجهی به این اصل تحول آفرین و ضروری است و یک بعد این موضوع، بعد فرهنگی است و مسئولان باید مفاهیم فرهنگی را در حوزه فرهنگ‌سازی درک کنند.

وی با تاکید بر ضرورت‌های فرهنگی، افزود: مدیران و برنامه‌ریزان حوزه سلامت باید به توجه به اهمیت مسئولیت خود، تعالیم فرهنگی را دریافت کنند.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی اذعان داشت: از دیدگاه فرهنگستان‌علوم پزشکی، مهم‌ترین راهبردی که موجب اصلاح و تحول و ارتقا در نظام سلامت می‌شود آموزش است و اصلاح روند کنونی از آموزش آغاز می‌شود. پیشنهاد فرهنگستان علوم‌پزشکی این است که اجرای همه‌جانبه سیاست‌های کلی سلامت برای آموزش و اصلاح است و در بند ۹ نیز به وضوح به وظایف حوزه دندان‌پزشکی پرداخته است.

محققی بیان داشت: در فرهنگستان یک مجموعه از فعالیت‌های حوزه سلامت بعد از ۴۵ سال در نظام جمهوری اسلامی ایران تنظیم و به مسئولان منعکس خواهد شد.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: برای تنظیم راهبردهای بحث در حوزه دندانپزشکی، وضع موجود بر اساس شاخص‌ها بررسی و پیشنهادات برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب بررسی خواهد شد.

کد خبر 6090328 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت