Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جدیدترین قسمت برنامه تلویزیونی «به وقت ایران» با موضوع آموزش و مهارت‌های حقوقی در مسائل ملکی با حضور مهدی اقبال معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مهدی رنجگری مدرس دانشگاه پخش شد.

لزوم ریل‌گذاری درست برای قوانین

مهدی رنجگری مدرس دانشگاه در ابتدا در پاسخ به این پرسش که چرا فرهنگ سند رسمی در کشور رایج نشده است، بیان کرد: در حوزه معاملات ملکی با ۲ مقوله مردم به عنوان شهروند و اقدامات حاکمیتی روبه‌رو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر من شهروند بخواهم معامله حقوقی داشته باشم باید اطلاعات لازم را داشته باشم که این اطلاعات توسط حاکمیت ارایه می‌شود.
وی ادامه داد: ما باید قانون درست داشته باشیم و ریل‌گذاری درستی انجام بدهیم چراکه تعداد عمده‌ای از پرونده‌ها در مراجع قانونی مرتبط با اسناد رسمی است این اتفاق تا کی قرار است رخ بدهد.

در معاملات نقش حاکمیت پُررنگ است

مدرس دانشگاه تاکید کرد: ما قانون خوب هم داریم، اما گاهی درست آن را اجرا نمی‌کنیم در حالیکه در معاملات نقش حاکمیت پُررنگ است.

رنجگری ادامه داد: هر کس در هر کشوری برای جایگاهی تعریف شده است، اما شان قوه قضاییه وضع قوانین نیست در حالیکه می‌تواند لایحه ارایه بدهد برای به نتیجه رسیدن یک کار باید همه قوا با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم ساختار فساد در این کشور به گونه‌ای از بین برود که امکان وقوع جرم وجود نداشته باشد.

در حال حاضر یکی از اشکالات عمومی رواج پیدا نکردن سند رسمی است

مهدی اقبال معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سخنانی اظهار کرد: اگر مردم می‌خواهند امنیت حقوقی و قضایی داشته باشند باید نگاهشان به سند رسمی باشد چراکه همه دردسر‌های ما از سند عادی است. هرچه قدر سند رسمی را توسعه بدهیم مشکل اساسی مردم حل خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از اشکالات عمومی که در حال حاضر وجود دارد، رواج پیدا نکردن سند رسمی است و مردم به دنبال انتخاب راحت‌ترین راه برای یک معامله هستند، اما اگر در یک مرجع قانونی معامله را انجام بدهند به مشکلات مختلف برنمی‌خورند.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: ما علاوه بر قانون ثبت یکسری عملیات ثبتی بر طبق قوانین قدیم داریم که صدور سند و تنظیم سند مالکیت ملک از این راه بسیار طول می‌کشد و من از دوستان در مجلس می‌خواهم قوانین را اصلاح کنند.

الزام به سند رسمی باید قانونگذاری و پایه‌گذاری شود

اقبال درباره سند مالکیت عنوان کرد: متقاضی یک ملک در اولین مرحله با مراجعه به واحد‌های ثبتی ملک خود را ثبت می‌کند و تا زمانی که مالک مراجعه نکند سند رسمی تنظیم نمی‌شود.

به گفته وی، الزام به سند رسمی باید قانونگذاری و پایه‌گذاری شود چراکه این موضوع از ایجاد سند عادی جلوگیری می‌کند.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توضیح داد: وظیفه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فراهم کردن زیرساخت‌ها است، اما ما در برخی موارد واقعا مشکل قانونی داریم و خوب است زمانی که قانون در مجلس به تصویب می‌رسد به صورت جزئی، با درایت کامل و با نگاه کارشناسی بدان پرداخته شود.

اقبال خاطرنشان کرد: بیشترین پرونده‌های ورودی قوه قضاییه به سند عادی باز می‌گردد و ما در مجلس به دنبال تصویب قانونی هستیم که بنگاه‌ها اجازه تنظیم سند نداشته باشند و این اتفاق در دفاتر اسناد رسمی رخ بدهد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سند رسمی معاملات معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مدرس دانشگاه سند رسمی باید قانون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۷۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نخستین کانون بازنشستگان ثبت اسناد و املاک کشور در مشهد

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در این مراسم گفت: کانون بازنشستگان ثبت اسناد این استان نخستین کانون در نوع خود در سطح کشور است که به همت اعضای هیات مؤسس و تلاش آنها در مشهد تاسیس شده است.

سید مرتضی مولوی پور افزود: امروز با تلاش‌های رییس سازمان ثبت اسناد کشور شاهد حمایت‌های وی از ‌کارکنان شاغل و بازنشستگان بوده و ما نیز درصدد هستیم تا در سطح استان از تجارب و علم و دانش این عزیزان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: به منظور حمایت و کمک به بازنشستگان ثبت اسناد خراسان رضوی آماده هستیم تا محلی در اداره کل اختصاص دهیم تا ضمن استفاده از مشاوره، علم و دانش و تجربیات عزیزان، محلی برای پیگیری امور بازنشستگان باشد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با ذکر این نکته که توجه به امور رفاهی، اجتماعی، درمانی و بهداشتی و امور فرهنگی از جمله برنامه‌ها و اهداف این کانون است، افزود: مشهد به برکت امام هشتم(ع) همواره شهر اولین‌ها بوده و خرسندیم که اولین کانون بازنشستگان ثبت اسناد و املاک کشور در این شهر افتتاح شده است.

در این مراسم «سیدعلی تقوی، محمد صدیقی‌غفاری و کاظم محمدی‌پناه» که در سال‌های گذشته از مدیران سازمان ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی بودند و در حال‌ حاضر اعضای هیات مدیره کانون بازنشستگان ثبت اسناد استان هستند به ارائه گزارشی از روند شکل گیری و افتتاح رسمی این کانون پرداختند.

در پایان این مراسم لوح تقدیری از سوی کانون به مولوی‌پور و همچنین از سوی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان به تعدادی از دست‌اندرکاران تأسیس کانون بازنشستگان این اداره اهدا شد.

دیگر خبرها

  • ادارات فرهنگ و ارشاد، نقش ویژه‌ای در ترویج فرهنگ ثبت رسمی دارند
  • الزام ثبت قرار داد اجاره در سامانه خودنویس
  • افتتاح نخستین کانون بازنشستگان ثبت اسناد و املاک کشور در مشهد
  • الزام ثبت قرار داد در سامانه خودنویس
  • بسیاری از مراجعات مردم به محاکم به دلیل اعتبار دادن به اسناد عادی است
  • مراحل پایانی طرح الزام ثبت رسمی معاملات غیر منقول در مجمع تشخیص
  • صدور کیفرخواست برای باند جعل اسناد سازمان یافته املاک در قم
  • انهدام باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم
  • باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم شناسایی شد
  • باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم منهدم شد