Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-28@11:34:39 GMT

خبر مهم از رایزنی مقامات ایران و مصر در قاهره

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۹۸۷۶۹

خبر مهم از رایزنی مقامات ایران و مصر در قاهره

روزنامه قطری «العربی الجدید»، با انتشار گزارشی اختصاصی از رایزنی اخیر میان مصر و ایران با هدف بهبود روابط میان دو کشور و دستیابی به دیدگاه‌هایی نزدیک درباره برخی پرونده‌های منطقه‌ای خبر داد.

وبگاه این روزنامه قطری به نقل از «منابع ویژه» نوشت: «در سایه سیاست خارجی جدید مصر در قبال کلیه قدرت‌های بزرگ و کشور‌های منطقه که می‌کوشد، از هرگونه ورود نیابتی به بحران‌های کشور‌های دیگر اجتناب ورزد و منافع مصر را در اولویت قرار دهد، قاهره هفته گذشته میزبان یک هیأت ایرانی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هیأت با مقامات مسئول بلندپایه در سرویس اطلاعات مصر دیدار و درباره پرونده‌های حساس فیمابین که چند دهه محل اختلاف دایمی و عاملی برای تیرگی روابط دو طرف بوده، مذاکره کرد».

به گفته این منابع، هدف از این رایزنی‌ها، عادی‌سازی روابط به صورت کامل میان دو کشور نیست بلکه هدف، برقراری روابط متوازن و ایجاد کانال‌های ارتباطی مشخص و دائم با هدف هماهنگی دوجانبه در مسائل گوناگون و مرتبط به طرفین، به منظور جلوگیری از هرگونه تنش، تضاد و درگیری است.

رویکرد تازه در سیاست خارجی مصر

این منابع در این خصوص که آیا این رویکرد به خشم برخی طرف‌ها در شورای همکاری خلیج فارس مانند امارات و عربستان سعودی که روابط خوبی با مصر دارند، می‌شود، گفتند که اخیرا برنامه‌ریزان جدید سیاست خارجی مصر، رویکرد تازه‌ای در پیش گرفته‌اند که به موجب آن کلید روابط و منافع مصر را به هیچ کشور دیگری در هیچ سطحی از روابط، نخواهند سپرد. سیاست‌گذاران مصری از هر نوع رابطه‌ای در منطقه برای منافع مصر استفاده می‌کنند و به دنبال کسب بیشترین منفعت برای قاهره هستند.

به گفته این منابع، کاهش فشار کشور‌های شورای همکاری بر قاهره به دلیل توقف حمایت مالی و اقتصادی از سوی این کشورها، به میزان زیادی در تلاش دولت مصر برای کاهش محدودیت‌های اعمال شده از سوی این نیرو‌ها در زمان‌های گذشته نقش داشته و لذا به دنبال بازیابی نوعی تعادل در این روابط است.

پاسخ مثبت مصر به سیگنال‌های تهران برای بهبود روابط

بر اساس ادعای این گزارش، تحول اخیر درباره رابطه مصر با ایران، پس از آن حاصل شد که، ایران مدت‌ها پیش پیام‌هایی به مصر برای بهبود روابط ارسال کرده بود، اما قاهره آن‌ها را بی پاسخ گذاشته بود. تازه‌ترین این پیام‌ها، از طریق «ناصر کنعانی»، کاردار ایران در مصر، ارسال شد که از تمایل ایران به گشایش صفحه تازه‌ای در روابط با مصر و وجود اراده سیاسی قوی در کشورش برای این امر سخن گفت.

به گفته این منابع، این شیوه جدید در نتیجه اتحاد متغیر‌های متعدد و در رأس آنها، مدیریت جدید مسئول سیاست‌گذاری خارجی مصر و تعیین مواضع قاهره در قبال قضایای منطقه‌ای است که در کمیته‌ای تحت هدایت «فایزه ابوالنجا» وزیر سابق همکاری بین‌المللی و معاون کنونی «عبدالفتاح السیسی»، در حال پیگیری است.

نتایج نشست مقدماتی مقامات ایرانی و مصری

بر اساس این یادداشت، نشست‌های مقدماتی میان مقامات مسئول دو کشور، به ایجاد برخی رویکرد‌های جدید منجر شد که مهمترین آن‌ها عدم توهین به مقامات دو کشور یا اتخاذ گفتمان سیاسی یا رسانه‌ای توهین آمیز بود. این منابع فاش کردند که دستگاه اطلاعات مصر دستورالعملی را برای رسانه‌های مصری صادر کرده است تا از انتشار هر مطلبی که حاوی اهانت به ایران و متحدانش در منطقه است پرهیز کنند و علاوه بر آن، برخی اصطلاحات در توصیف نقش ایران کنترل شود.

تلاش مصر برای میانجیگری میان کشور‌های شورای همکاری و ایران

به گفته این منابع، از جمله اهداف مصر از تصحیح روند روابط با ایران، تلاش برای یافتن یک نقش جدید به عنوان میانجیگر میان ایران و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و تهران است که این امر به نفوذ مصر و برخورداری از برگه‌های بیشتر برای جذب منافع اقتصادی در مرحله آتی، منجر می‌شود.

مهمترین موضوعات مطرح در نشست مقامات مصری و ایرانی

بنابراین یادداشت، فعالیت ایران در منطقه دریای سرخ و یمن و تعارض آن با منافع مصر در این منطقه از دیگر موضوعات مورد بحث در نشست اخیر قاهره بوده و طرف ایرانی تأکید کرده که آماده رعایت همه ملاحظات مصر و تأمین امنیت مسیر آبی دریای سرخ و تنگه باب‌المندب است؛ امری که برای قاهره برای تامین مسیر کشتی‌هایی که از کانال سوئز عبور می‌کنند، نسبتا حیاتی است.

در پایان این یادداشت آمده است که برخی موضوعات مربوط به اوضاع در سوریه و امنیت شرکت‌های مصری که در پروسه بازسازی عراق شرکت خواهند کرد از دیگر موضوعات مطرح در مذاکرات اخیر میان مقامات ایرانی و مصری بود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: مصر گفته این منابع شورای همکاری منافع مصر دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۸۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روز به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

پایگاه خبری النشره لبنان به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که «سفر آتی بلینکن به ریاض بر سر ارائه تضمین‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تمرکز خواهد داشت.»

در این بیانیه تاکید شده است که «وزیر خارجه آمریکا در نشست ریاض درباره موضوعات اساسی منطقه از جمله تحولات منطقه و تلاش برای برقراری صلح و امنیت منطقه‌ای و تشکیل دولت مستقل فلسطینی با هدف تضمین امنیت اسرائیل با شرکای منطقه‌ای خود دیدار و رایزنی خواهد کرد.»

به گزارش رویترز بلینکن قرار است روز یکشنبه با سفر به عربستان سعودی با وزیران شواری همکاری خلیج فارس و همچنین در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض دیدار و رایزنی کند.

گفتنی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در ابتدای این هفته به عربستان سعودی، اردن و سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد.

کد خبر 6090416

دیگر خبرها

  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات ارشد اکو
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • بالانسر ایران و اسرائیل
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • رایزنی دو مقام نظامی ایران و چین درباره حمله به اسرائیل، مسائل امنیتی منطقه و ...
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی