Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-02@02:29:20 GMT

حمایت از همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام در بوسنی

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۹۹۳۲۸

نماینده ویژه جمهوری ایران با شرکت در آئین بیست و ششمین سالگرد قربانیان سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین پیام وزیر خارجه کشورمان را قرائت و بر بسط روابط دو کشور تأکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  ابراهیم طاهریان، فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران با شرکت در آئین بیست و ششمین سالگرد قربانیان سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین که نمایندگانی از کشورهای مختلف نیز حضور داشتند با قرائت پیام محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان گفت: در بیست و ششمین سالگرد نسل‌کشی هزاران انسان بی‌گناه از کشور بوسنی و هرزگوین در جنایت دهشتناک سربرنیتسا فرصت را مغتنم شمرده، به روح بلند آن شهیدان درود می‌فرستم و با دولت و ملت بوسنی هرزگوین به ویژه خانواده‌های داغدار آنان اعلام همدردی و همبستگی مجدد می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در پیام ظریف که توسط فرستاده ویژه کشورمان در جمع مقامات عالی رتبه خارجی حاضر در مراسم قرائت شده آمده است: «جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد که از ابتدای استقلال کشور بوسنی و هرزگوین در کنار مردم مظلوم این کشور قرار داشته و در این راه از هیچ‌گونه کمکی دریغ نورزیده و همچنان نیز خود را نسبت به حمایت از استقلال، تمامیت ارضی و همزیستی مسالمت‌آمیز همه اقوام در کشور بوسنی و هرزگوین متعهد می‌داند.»

در بخش دیگری از این پیام آمده است: «حوادث جولای ۱۹۹۵ یکی از فصل‌های تاریک تاریخ معاصر بشریت است، اگرچه این حادثه نباید منشاء ایجاد تنفر بین اقوام شود ولی در عین حال هرگز نباید فراموش شود. یادبود این نسل کشی به جامعه بین المللی لزوم تعهد به عدالت، پرهیز از خشونت و احساس مسئولیت در دفاع از مظلومین را یادآوری می کند و جامعه جهانی به ویژه قدرت های مدعی حقوق بشر و دموکراسی را به پایبندی واقعی به ارزش‌های اصیل انسانی فرا می‌خواند.»

ظریف در این پیام اظهار داشته است: «اگرچه احکام دادگاه جنایات جنگی یوگسلاوی سابق (ICTY) و مکانیسم پرونده‌های باقیمانده دادگاه‌های بین المللی جنایی- IRMC ، گام های مهمی در مسیر اجرای عدالت محسوب می شود، لکن سربرنیتسا همچنان زخمی بر وجدان بشریت است که بسیاری از بازماندگان قربانیان، مادران سربرنیتسا و آورگان، از آن رنج می برند.»

ظریف با ابراز همدردی به قربانیان سربرنیتسا افزوده است: «ما خود را در غم خانواده های قربانیان سربرنیتسا که بیست و شش سال به صورت خستگی ناپذیر در جستجوی عدالت رنج کشیده و شبانه روز تلاش کرده اند، شریک می دانیم و متعهد هستیم که یاد و خاطره قربانیان این واقعه دردناک را حفظ کنیم تا از فراموشی و انکار آن جلوگیری شود.»

در پایان پیام آمده است: «بار دیگر به روح بلند شهیدان مظلوم سربرنیتسا ادای احترام می‌کنم و برای آنان و رهبر فقیدشان مرحوم علی عزت بگوویچ رحمت و رضوان الهی و برای دولت و ملت شریف بوسنی و هرزگوین، امنیت، پیشرفت و سربلندی آرزو دارم و تاکید می کنم که اراده جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط با کشور بوسنی هرزگوین در همه عرصه ها قرار دارد.»

در این مراسم، اجساد ۱۹ مسلمان از قربانیان این حادثه در سال ۱۹۹۵ میلادی که هویت آنها با آزمایش‌های تخصصی مشخص شده بود، با حضور بازماندگان قربانیان و هزاران شهروند سربرنیتسا و دیگر مناطق بوسنی و هرزگوین و همچنین نمایندگان کشورهای خارجی در قبرستان پوتوچاری با اجرای آیین مذهبی به خاک سپرده شد.   برچسب ها: وزارت خارجه ، ظریف ، وزیر امور خارجه ، بوسنی و هرزگوین

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: وزارت خارجه ظریف وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین قربانیان سربرنیتسا بوسنی و هرزگوین کشور بوسنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۹۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیراز میزبان جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور شد

مدیرکل صدا وسیمای فارس از برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور در شیراز خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، احمد پهلوانیان در جلسه شورای عشایری استان اظهارداشت: تنوع در موسیقی، زبان و گویش‌های مختلف، فرهنگ و آداب و رسوم بسیار متنوع، پوشش‌های زیبای زنان و مردان، غذا‌های سنتی و... در جای جای استان، گویای اقوام مختلف در آن سرزمین است و فارس با این ویژگی، به حق ایرانی کوچک و سرزمین رنگین کمان اقوام است.

وی با تأکید بر وحدت اقوام ایرانی بیان کرد: مؤلفه ایران قوی در سایه «وحدت اقوام ایرانی» شکل گرفته و توسعه وحدت بین اقوام و ترویج این فرهنگ وظیفه همگانی است.

پهلوانیان با تأکید بر ظرفیت‌های اقوام و عشایر در استان یادآور شد: می‌طلبد مدیران ارشد استان و رسانه با هدف ایجاد وحدت، نمایش جذابیت‌ها، فرهنگ، تمدن و هویت اقوام، عشایر و ایلات ساکن در استان و با تکیه بر دو اصل هویت‌محوری و عدالت‌گستری، عملیات رسانه‌ای ویژه‌ای را طراحی کنند.

مدیرکل صدا و سیمای فارس از برگزاری نخستین جشنواره تولیدات رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور در سطح ملی و با محوریت استان فارس در بهمن‌ ماه خبر داد و گفت: برگزاری این جشنواره می‌تواند یک رویداد ارزشمند فرهنگی در پاسداشت اقوام و عشایر و معرفی فرهنگ و هویت این بخش و پررنگ‌تر شدن جایگاه اقوام و عشایر کشور باشد.

وی، معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی، اجتماعی اقوام و عشایر، بسترسازی تقویت وحدت و افزایش تعامل بین اقوام کشور، توجه به اشتراکات فرهنگی، مذهبی و آئینی اقوام ایرانی، توجه به عشایر به عنوان قطب مولد کشور و توجه به نقش تاثیرگذار زنان عشایر در عرصه‌های مختلف و نقش مدیریتی آنان در تحکیم بنیان خانواده را بخشی از اهداف این جشنواره عنوان کرد.

مدیرکل صدا و سیمای فارس افزود: این جشنواره در دو بخش تولیدات مراکز استان‌ها و بخش مردمی مدنظر است که شامل تولیدات رادیویی، تلویزیونی، و مجازی است.

انتهای پیام/424/.

دیگر خبرها

  • ادامه سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکا
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم
  • مخالفت روسیه با پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درباره سربرنیتسا
  • روسیه: شورای امنیت باید از درگیری در بوسنی جلوگیری کند
  • اجتماع دانشگاهیان خاش در حمایت از دانشجویان و دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی طرفدار غزه
  • دیدار شیخ الازهر و رئیس جمهور بوسنی و تاکید بر اتحاد مسلمانان
  • انتقاد دیده‌بان‌ حقوق بشر از سرکوب حامیان فلسطین در آمریکا
  • شیراز میزبان جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور شد
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • اروپا در حال سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در حمایت از فلسطین است