Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@07:42:53 GMT

بی‌توجهی دولت، عامل گرانی نهاده‌های دامی است

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۴۱۰۲

بی‌توجهی دولت، عامل گرانی نهاده‌های دامی است

سیدمحمدپاکمهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد، اظهار کرد: علی‌رغم به صرفه نبودن قیمت نهاده‌های دامی، قیمت گوشت دام نیز از سال گذشته افزایش نیافته و موجب تضرر دامداران شده است.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در مجلس شورای اسلامی به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت تذکر داده شده، تصریح کرد: حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد مردم خراسان شمالی از راه کشاورزی ارتزاق می‌کنند و این جمعیت با توجه به تورم نهاده‌های دامی مقرون به صرفه نبودن، متأسفانه نمی‌توانند دام خود را نگه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: نهاده‌های دامی علاوه بر آسیب زدن به صنعت دامی، مساله برداشت محصول استراتژیک گندم را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

پاکمهر ادامه داد: قیمت تضمینی خرید گندم را دولت ۵ هزار تومان اعلام کرده که کشاورز اگر بخواهد گندم را چندبرابر پایین تر از هزینه تولید که شامل کود، شخم، آب، دستمزد کارگری و دیگر مخارج است بفروشد درحالیکه قیمت جو ۷ هزار تومان و کاه ۵ هزار تومان به بالا است نمی‌صرفد و حاضر به فروش نخواهد شد؛ علاوه بر آن گندم بجای نهاده‌های دامی صرف خوراک دام می‌شود.

این نماینده مجلس بابیان اینکه شرایط موجب شده محصول گندم بجای مصرف انسانی، به مصرف حیوانی تعلق بگیرد، افزود: اگر کمبود گندم در کشور ایجاد شود ناچار به واردات این محصول هستیم که به مراتب گران‌تر تمام می‌شود و با این توصیف نه کشاورز نفع می‌برد و نه به نفع دامدار و مردم است.

وی تأکید کرد: قصور پیش آمده در مدیریت این موضوع به ضرر تمامی کشور است که ما جلسات متعددی با جهاد کشاورزی داشتیم تا بتوان نهاده‌های دامی تهیه کرده و تا الان ۸۰۰ تن وارد استان شده است.

پاکمهر یکی از دلایل دیگر معضل فعلی را خشکسالی و کاهش ذخیره علوفه به ویژه در بخش عشایر که از راه طبیعت‌گردی دام خود را زنده نگه می‌دارند دانست و عنوان کرد: صنعت دامپروری ما درآستانه ورشکستی است که ما درتلاشیم این مشکل حل شود.

این مقام مسؤول در ادامه از وجود ۱۲ کارخانه خوراک دام در استان خبر داد و خاطر نشان کرد: طی نشست‌هایی با مسؤولان جهاد کشاورزی و مدیران کارخانه‌های دام خراسان شمالی، در خصوص تأمین نهاده دامی، توانستیم بخش قابل توجهی از این خوراک دام را از وزارت خانه دریافت کنیم و از دوهفته پیش برای هر رأس دام، ۵ کیلوگرم خوراک در تیرماه درنظر گرفته شد که همین رقم، پیش از این یک الی ۳ کیلوگرم بوده است.

وی اذعان کرد: توزیع نهاده دامی، بهتر شده اما هنوز مطابق با نیاز نیست و امیدواریم که با تنفیذ حکم ریاست جمهور جدید این مشکل به صورت کامل حل خواهد شد در غیر این صورت سال آینده با چالش تأمین گوشت مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: خراسان شمالی گندم خوراک دام نهاده های دامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۴۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۰ تن انواع خوراک آبزیان خارجى قاچاق در مراغه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی سرهنگ توحید فارسی افزود: در اجراى طرح تشدید مبارزه با کالاى قاچاق، ماموران پلیس آگاهی حین کنترل خودروهاى عبوری در محورهاى مواصلاتی به یک دستگاه کامیون بنز حامل بار مشکوک شدند و آن را متوقف کردند.

وی افزود: ماموران در بازرسی از این خودرو ۴۰۰ کیسه ۲۵ کیلویی انواع غذاى ماهى و آبزیان خارجى قاچاق به وزن ۱۰ تن را کشف کردند و در این خصوص یک نفر متهم دستگیر و به همراه پرونده به مرجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی مراغه با اشاره به اینکه قاچاق کالا همواره ضربه سنگینی را به اقتصاد کشور وارد می‌کند از شهروندان خواست، در صورت اطلاع از هرگونه قاچاق کالا و موارد مشابه مراتب را با پلیس ۱۱۰ در میان بگذارند.

 

دیگر خبرها

  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • آیت الله علم‌الهدی: بهبود معیشت مردم در دستور کار دولت باشد
  • تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد
  • محموله ۱۵ تنی خوراک ماهی قاچاق در الیگودرز توقیف شد
  • کشف ۱۰ تن انواع خوراک آبزیان خارجى قاچاق در مراغه
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی