Web Analytics Made Easy - Statcounter

«هیثم بن طارق»، سلطان عمان که روز یکشنبه در اولین سفر خارجی خود به عربستان سعودی سفر کرده بود، شب گذشته به این سفر پایان داد. این دیدار فراتر از امضای چند تفاهمنامه و اهدای نشان‌ها، بود و در خلال آن مسائل مهم منطقه‌ای، همچون جنگ یمن و روابط با ایران و البته در پس پرده آرایش سیاسی در شورای همکاری خلیج فارس مورد مذاکره قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «بلومبرگ»، مشکلات اقتصادی عمان که اکنون دیگر تبدیل به بحرانی برای این کشور شده است، از سال 2014 و سقوط بهای نفت در این سال آغاز شد.
طوری که اکنون نسبت بدهی این کشور به تولید ناخالص داخلی آن از حدود 15 درصد در سال 2015 به 80 درصد در سال 2020 رسیده است. همین وضعیت اقتصادی باعث شده، سلطان عمان در ماه‌های اخیر با فشارهای فزاینده مردم کشورش به‌خاطر بیکاری‌های ناشی از کرونا و همچنین فشارهای ناشی از بدهی‌ها که این کشور را نیازمند اصلاحات اقتصادی جدی و اقدامات ریاضتی کرده است، رو‌به‌رو شود. از همین‌رو نخستین هدف «هیثم بن طارق» از سفر به شهر نئوم در دریای سرخ و دیدارهای آن، مسائل اقتصادی بود. به گفته بدر‌البوسیدی، وزیر خارجه عمان، در این سفر توافقنامه‌هایی بین دو طرف به امضا رسید که این منظور و مقصود را برآورده می‌کرد و روابط تجاری، فرهنگی و سرمایه‌گذاری‌های مختلف بین ریاض و مسقط را ارتقا می‌داد. به گفته او، دو طرف تفاهمنامه‌ای نیز برای ایجاد شورای هماهنگی به امضا رساندند که به‌منظور سازماندهی این توافقنامه‌ها ایجاد می‌شود.
شورای هماهنگی مشترک بین دو کشور همچنین زمینه برای مشاوره و هماهنگی دائم بین مسقط و ریاض در همه موضوع‌های مورد علاقه آنان را فراهم می‌کند. بجز این افتتاح یک خط جاده‌ای جدید بین دو کشور که بتواند مسیر بین آنان را برای پروژه‌های زیربنایی کوتاه‌تر کند، مورد توافق قرار گرفت.
با این حال به‌زعم تحلیلگران، عربستان با گسترش روابط تجاری با عمان در پی اهداف سیاسی نیز هست. این نکته است که «ایهم کامل»، رئیس تیم خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه مشاوره‌ای اوراسیا، به سایت شبکه خبری «الجزیره» گفته و تأکید کرده: «پشت صحنه کارهای زیادی انجام شده تا تلاش کنند نشان دهند توافق‌ها بر سر برخی مسائل قابل توجه غیر از آنچه که واقعاً مدنظر بوده، انجام شده است.» آنچه وی به آن اشاره کرده، اختلافات بین امارات و عربستان بر سر سیاست‌های نفتی، دیدگاه‌های ژئوپلیتیک و رقابت اقتصادی است که اکنون به نظر می‌رسد، دامنه آنها به شورای همکاری خلیج فارس کشیده است. این اختلافات درکنار سایر عواملی که وجود دارد، باعث شده، عربستان ترجیح دهد دست به تغییراتی در آرایش سیاست خارجی خود بزند. از همین‌رو نیز بوده است که بن سلمان به‌طور خاص در چند ماه اخیر تلاش کرده روابط کشورش با قطر را به سمت آشتی پیش ببرد.
در این بین هرچند عمان عموماً در شورای همکاری خلیج فارس جانب عربستان را در مقابل سایر اعضا می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد، عربستان خواهان آن است که این حمایت‌ها با قدرت و قوت بیشتری انجام شود.
به نوشته «الجزیره»، «ایهم کامل» در همین ارتباط می‌گوید: «بن‌سلمان تبدیل به بن‌سلمانی جدید شده است که به گونه‌ای دیگر درباره مسائل منطقه فکر می‌کند. او که زمانی اتحاد با امارات را در شورای همکاری خلیج فارس کافی می‌دانست، اکنون دیگر مثل سابق نمی‌اندیشد و خواهان ایجاد یک رابطه چندوجهی در این شورای منطقه‌ای است.»
از همین‌رو نمی‌توان گفت آنکه بیشترین سود را از این دیدار برده، عمان به‌خاطر منافع اقتصادی حاصل از این نشست‌ها بوده است؛ زیرا عربستان نیز در پس پرده سود سیاسی خود را از این دیدار  برده است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شورای همکاری خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۵۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی قضایی به مشکلات ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علی دهقانی بیان کرد: نام سال با تدبیر رهبر معظم انقلاب به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است و همه باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات برای تحقق این شعار و راهبرد مهم تلاش کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تولید و نقش آن در رونق اشتغال در خوزستان اظهار کرد: حمایت از تولید همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری و از سیاست‌های کلان قوه قضائیه است، لذا بر همین مبنا، دادگستری استان همچون سنوات گذشته با عزم جدی برای حمایت قضائی از تولید در فرایند‌های قانونی ورود پیدا خواهد کرد.

وی بیان کرد: ارتباط و تعامل بین ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید باید همچنان اولویت کار مسؤولان خوزستان در سال جاری قرار گرفته به نحوی که شاهد رفع موانع تولید و گسترش تولید در واحد‌های تولیدی استان باشیم.

دهقانی با بیان اینکه خوزستان ظرفیت بالایی در زمینه تولید و اشتغال دارد و نباید اجازه داد مشکلات مانع شکوفایی اقتصادی در این استان شود، نشان کرد: انتظار ما این است که دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق شعار سال از تمام ظرفیت خود برای حمایت از تولید استفاده کنند.

وی گفت: در سال گذشته در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ مهار تورم، رشد تولید، با ورود به موقع دادگستری و حمایت‌های قضائی ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی استان، ۲۶ هزار و ۳۴۲ نفر کارگر خوزستانی به کار بازگشتند و یا از اخراج آنها جلوگیری شد.

دیگر خبرها

  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران
  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • AFC: ایران پادشاه فوتسال آسیاست/ ادامه سلطه یوزها در قاره‌کهن
  • وزیر اقتصاد به عربستان می‌رود
  • وزیر اقتصاد راهی عربستان می‌شود
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • واکنش مفتی عمان به تظاهرات دانشجویی در آمریکا و اروپا
  • رسیدگی قضایی به مشکلات ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان