Web Analytics Made Easy - Statcounter

روز 29 اوت کیف را ترک کردم و در ادامه سفرم به جمهوری های شوروی سابق از مولداوی و بلاروس نیز دیدار کردم. با این سفرها قصد داشتم به روسیه نشان دهم که ما به طور مستمر بر مسائلی که در اطراف آن کشور می گذرد نظارت داریم و قصد نداریم این کشورها را که در حال جان کندن هستند، تنها رها کنیم تا تسلیم روسیه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر من مدت بیشتری در پست مشاور امنیت ملی باقی می ماندم، طرح های مهمتری را برای سر و سامان دادن و تقویت روابط امریکا با جمهوری های شوروی سابق به مرحله اجرا می گذاشتم ولی تقدیر به گونه ای رقم خورد که این اتفاق روی ندهد. با وجود سوابق بد «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس در زمینه رعایت حقوق بشر، من در مینسک، پایتخت این کشور به طور ویژه به دنبال این بودم که نشان دهم امریکا مثل یک تماشاچی بی تفاوت کنار نخواهد ایستاد تا بلاروس دوباره توسط روسیه بلعیده شود. به نظر من پوتین به طور جدی این موضوع (بلعیدن مجدد جمهوری های سابق) را مدنظر داشت. بخشی از راهبرد من در قبال کشورهای اطراف روسیه در آن مقطع، حضور در جلسه ای بود که لهستانی ها برای روز شنبه 31 اوت هماهنگ کرده بودند. قرار بود در این جلسه علاوه بر من، مشاوران امنیت ملی کشورهای لهستان، بلاروس و اوکراین هم حضور داشته باشند. بگذارید فکر کرملین حداقل برای مدتی مشغول این جلسه باشد. البته من چیزهای خیلی بیشتر و مهمتری از برگزاری صرف یک جلسه در ذهن داشتم اما این جلسه ای بود که برای سایر جمهوری های شوروی سابق نیز پیام روشنی داشت و نشان می داد که نه ما و نه آنها هنگام مواجهه با تهدیدات و تجاوزات روسیه، هرگز نباید منفعلانه برخورد کنیم. کارهای زیادی وجود داشت که همه ما می توانستیم در دو جبهه دیپلماتیک و نظامی انجام دهیم. بعد از استعفای من، به نظر می رسید که دولت امریکا و سایر دولت ها در همین مسیر حرکت می کنند.

در مسیر مینسک به ورشو، تلفنی با پمپئو صحبت کردم و او را در جریان مذاکراتم در اوکراین، مولداوی و بلاروس قرار دادم و به طور ویژه آنچه را که تیلور کاردار ما در کیف با صراحت تمام گفته بود، به وزیر خارجه منتقل کردم. تیلور (در اتفاقی نادر، اگر نگوییم بی سابقه) کار خود را در بخش خصوصی به طور موقت رها کرد تا به عنوان کاردار به کشوری اعزام شود که زمانی  خودش در آنجا سفیر بوده است؛ فقط به این دلیل که او واقعاً از روابط نزدیکتر امریکا و اوکراین حمایت می کرد. او به من گفت؛ «اگر رویکرد امریکا نسبت به اوکراین خصمانه و یا حتی توام با بی تفاوتی باشد، من دیگر آدم شما در اینجا نخواهم بود.» پمپئو نیز تایید کرد که تیلور قبل از انتصاب به عنوان کاردار امریکا در کیف همین نکته را صراحتاً به او نیز گفته است. تیلور در بهار 2019 و پس از برکناری ماری یووانوویچ سفیر سابق امریکا در اوکراین به این سمت منصوب شد. نه من و نه پمپئو هیچ گونه شک و تردیدی نداشتیم که اگر کمک های نظامی امریکا به اوکراین به جریان نیفتد، به احتمال قریب به یقین، تیلور استعفای خود را تسلیم خواهد کرد.
از پمپئو سوال کردم آیا این امکان وجود دارد قبل از اینکه ترامپ واشنگتن را به مقصد ورشو ترک کند، وضعیت بودجه کمک های امنیتی و نظامی امریکا به اوکراین تعیین تکلیف شود؟ پمپئو خوشبین بود، بویژه که اشاره می کرد هنگام عزیمت رئیس جمهوری به ورشو او را همراهی می کند و این فرصت را خواهد داشت که در هواپیمای ایرفورس وان هم با ترامپ صحبت کند. ترامپ قرار بود جمعه شب پایگاه هوایی اندروز را ترک کند و صبح شنبه وارد پایتخت لهستان شود. برنامه ملاقات ترامپ با رئیس جمهوری جدید اوکراین برای صبح یکشنبه تنظیم شده بود و ما در ورشو نیز حداقل یک فرصت دیگر برای قانع کردن ترامپ در مورد تایید کمک نظامی اوکراین در اختیار داشتیم. سناتور «جیم اینهوف» رئیس کمیته نیروهای مسلح در مجلس سنا هم در پی گفت و گو با من در مورد اوکراین بود. من و پمپئو از مدتی قبل بی سر و صدا درباره راهکارهای مختلفی که کنگره می تواند برای تمدید ضرب الاجل 30 سپتامبر در مورد کمک های نظامی اوکراین به کار بگیرد صحبت می کردیم و در این تماس تلفنی هم مجدداً چند گزینه را در این ارتباط مرور کردیم تا شاید راهی برای خریدن زمان وجود داشته باشد. هرچند که انجام این قبیل کارها در پایان سال مالی تقریباً غیرممکن به نظر می رسید ولی در این مورد خاص به دلیل حمایت های گسترده و فراحزبی از کمک های نظامی امریکا به اوکراین، کنگره راه های مختلفی برای جلوگیری از حذف این کمک ها در اختیار داشت.
شب هنگام خبردار شدیم که به دلیل نزدیک شدن «توفان دوریان» به فلوریدا و اعلام وضع اضطراری، ترامپ سفر خود را لغو کرده و مایک پنس معاون او در مراسم سالروز آغاز تجاوز آلمان نازی به لهستان شرکت خواهد کرد. همه برنامه ریزی های انجام شده برای سفر ترامپ به لهستان به هم ریخت. پنس به جای روز شنبه، صبح یکشنبه وارد ورشو می شد و پمپئو و اسپر هم در هیات امریکا حضور نداشتند. با توجه به اینکه پنس با 24 ساعت تاخیر نسبت به برنامه تنظیم شده برای ترامپ وارد لهستان می شد، بنابراین دیدار با زلنسکی باید بعد از برگزاری مراسم رسمی سالروز تجاوز آلمان نازی به لهستان و شروع جنگ جهانی دوم انجام می شد. همه این برنامه ریزی ها قابل انجام بود ولی کاملاً روشن بود که غیبت ترامپ در ورشو به معنای عقب افتادن مجدد تصمیم گیری در مورد کمک نظامی امریکا به اوکراین خواهد بود. زمان به سرعت و به ضرر ما در حال سپری شدن بود.
عصر روز جمعه 30 اوت به وقت ورشو من از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه شورای امنیت ملی که با حضور ترامپ در اتاق وضعیت کاخ سفید برگزار می شد، شرکت کردم. بعد از اینکه اکثر وقت جلسه به گفت و گو درباره افغانستان گذشت، متوجه شدم که ترامپ در حال ترک جلسه است. بلافاصله با صدای بلند و از طریق مانیتوری که تصویر مرا برای حاضران در جلسه پخش می کرد، گفتم؛ لطفا صبر کنید، موضوع اوکراین را چه کنیم؟ حاضران در جلسه دوباره به صندلی های خود تکیه دادند و ترامپ گفت: «من اهمیتی به ناتو نمی دهم، دیگر چیزی به اعضای ناتو پرداخت نخواهم کرد. اگر آنها سهم شان را در بودجه ناتو پرداخت نکنند، ما از آنها دفاع نخواهیم کرد.» رئیس جمهوری افزود: من می خواهم 300 میلیون دلاری که برای اوکراین تعیین شده از طریق ناتو پرداخت شود (البته فکر می کنم منظور ترامپ همان 250 میلیون دلار تعیین شده به عنوان بخشی از کمک نظامی و امنیتی امریکا به اوکراین بود). هیچ مطلب جدیدی در مورد اوکراین نبود، البته با توجه به عدم درک درست ترامپ از این کمک ها و نحوه تعیین آنها، چه 300 میلیون دلار و چه 250 میلیون دلار، عملاً امکان پرداخت آنها از طریق ناتو وجود نداشت. ترامپ در ادامه گفت: «اوکراین مثل یک دیوار بین ما و روسیه است.» فکر می کنم منظور ترامپ این بود که اوکراین به مانعی بر سر راه گسترش روابط روسیه و امریکا تبدیل شده است. رئیس جمهوری سپس از معاونش مایک پنس خواست با استولتنبرگ دبیرکل ناتو تماس بگیرد و از او بخواهد که ناتو پول را پرداخت کند؛ «به دبیرکل ناتو بگو رئیس جمهوری امریکا از تو حمایت می کند ولی پول (مورد نیاز برای کمک به اوکراین) باید از ناتو بیاید.» به نظر من این حرف هیچ گونه توجیه منطقی نداشت. ترامپ سپس تاکید کرد به دبیرکل و اعضای ناتو بگویید «منتظر باشند تا اجلاس سران ناتو در ماه دسامبر تشکیل شود.» این حرف ترامپ حداقل برای من این معنی را داشت که او احتمالاً می خواهد در اجلاس ماه دسامبر ناتو خروج امریکا را از این پیمان اعلام کند.
به هر حال این اتفاق اصلاً اتفاق خوبی نبود، هرچند که کوپرمن به من اطلاع داد که بعد از جلسه شورای امنیت ملی، سناتور اینهوف حدود نیم ساعت درباره موضوع کمک های نظامی اوکراین با ترامپ صحبت کرد. ترامپ در نهایت به این سناتور گفته بود که «پنس پیام مرا تعدیل خواهدکرد.» سناتور «ران جانسون» چند روز بعد به من گفت که او هم با ترامپ صحبت کرده و این نکته مهم سیاسی را به رئیس جمهوری یادآوری کرده است که حمایت از اوکراین در کنگره تقریباً یکپارچه است. سناتور جانسون مطمئن نبود که تاثیری بر دیدگاه ترامپ گذاشته باشد ولی من اطلاع داشتم تعداد نمایندگان و سناتورهای کنگره که می خواستند در مورد موضوع اوکراین با ترامپ صحبت کنند، به سرعت در حال افزایش بود. شاید صحبت های خام سیاسی در مقایسه با صحبت های کارشناسی تاثیر بیشتری بر روی ترامپ بگذارد. در هر حال جلسه شورای امنیت ملی در روز جمعه بدون هرگونه نتیجه گیری مشخصی پایان یافت./ ایران

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نظامی امریکا به اوکراین کمک های نظامی ترامپ صحبت رئیس جمهوری امنیت ملی کمک نظامی کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۶۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور غیرمنتظره دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات

دبیرکل ناتو ینس استولتنبرگ امروز دوشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد کی‌یف شد و با رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی دیدار کرد. استولتنبرگ همچنین قرار است در پارلمان اوکراین سخنرانی کند. 

دبیرکل ناتو روز دوشنبه سوار بر قطار به سوی کی‌یف گفت که اعضای این ائتلاف نظامی در ماه‌های اخیر به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند، اما گفت که جریان تسلیحات و مهمات اکنون افزایش خواهد یافت.

اشاره او به بسته کمکی بیش از ۶۰ میلیارد دلاری بود که کنگره آمریکا سرانجام بعد از کشمکش‌های فراوان تصویب کرد و همچنین «تعهد بی‌سابقه» که نخست‌وزیر انگلیس ریشی سوناک هفته گذشته اعلام کرد.

این سفر سومین حضور دبیرکل ناتو در اوکراین از فوریه ۲۰۲۲ و آغاز درگیری‌های این کشور با روسیه است.

بعد از ضدحمله ناموفق کی‌یف در سال گذشته، نیرو‌های روسیه ابتکار عمل را در دست گرفته‌اند که کمبود تسلیحات در ماه‌های اخیر وضعیت را برای اوکراین سخت‌تر کرده است.

استولتنبرگ گفت که آلمان با ارائه سامانه جدید دفاع هوایی پاتریوت به اوکراین موافقت کرده و هلند کمک‌های خود به اوکراین را افزایش داده و افزود انتظار دارد تعهدات جدید دیگری در راه باشد. 

او با اشاره به عقب‌نشینی‌های اوکراین در میدان نبرد، گفت: «این تفاوت ایجاد می‌کند، همانطور که عدم حمایت باعث تفاوت شد».

استولتنبرگ مدعی شد روس‌ها بهای گزافی برای آنچه وی «دستاورد‌های ارضی حاشیه‌ای» خواند، پرداخته‌اند و اوکراین همچنان می‌تواند اوضاع را تغییر دهد.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • تحولات اوکراین| زلنسکی ناتو را به بدقولی متهم کرد
  • استولتنبرگ: آمریکا و متحدان اروپایی فقط وعده کمک به اوکراین داده‌اند
  • سفر غافلگیر کننده دبیر کل ناتو به اوکراین
  • حضور سرزده دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات
  • حضور غیرمنتظره دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات