Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد ، این‌ها سخن "حسین رضا" دامدار ۵۰ ساله است که می‌گوید هر سال علاوه بر سهمیه‌ای که دولت برای دام او تخصیص می‌داد، خودش می‌توانست یونجه و جو مورد نیاز دام را خریداری کند، اما امسال خشکسالی آمد و انگار همه چیز پس از آن رفت.

حسین رضا که بیش از ۱۰ سال است دامداری می‌کند و تاکنون هم ناراضی نبوده از کشت و کاری می‌نالد که دیگر تولید ندارد، دست زمینش از جو و یونجه خالی شده است و نمی‌تواند امسال سهم خودش را برای دام خریداری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۲۵۰ راس دام سنگین دارد و نگران است روز‌ها و ماه‌های آینده چه می‌شود، می‌گوید قبلا جو را در نهایت تا هر کیلوگرم سه هزار تومان خریداری و حتی ذخیره می‌کرد، اما زمین‌ها که خشک شده است و برداشت محصول ناچیز، جو را به سختی می‌تواند تا هر کیلوگرم هفت یا هشت هزار تومان تامین کند.

همه هم صنفی هایش کم و بیش مشکلاتی مشابه او دارند، از سامانه " بازارگاه" می‌پرسم که قرار بود سهمیه نهاده‌ها (جو، ذرت و سویا) مورد نیاز دامداران و مرغداران از آن طریق بین آن‌ها توزیع شود، اما مشکل فراتر از این حرف‌ها است، می‌گوید سامانه بازارگاه کمک دولت به دامداران است، اما دامداران در خشکسالی امسال نمی‌توانند خودتامینی کنند و سهم خودشان را خریداری نمایند.

خشکسالی امسال که طی ۵۰ سال گذشته در لرستان بی سابقه بوده است تولید علوفه در مراتع استان را ۶۰ درصد کاهش داده و به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان متوسط برداشت جو دیم از در برخی مناطق مثل نورآباد و کوهدشت را به صفر رسانده است.

کمبود جو و فقر مراتع، امسال دامداران و عشایر را برای تهیه علوفه سهم خود با مشکل مواجه کرده است و از طرفی کمک‌های دولت هم محدود است و قابلیت حل تمامی مشکلات این اقشار را ندارد.

خودتامینی دامداران، مشکل بزرگ کمبود علوفه

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان  گفت: وظایف دولت در قالب سامانه بازارگاه برای مرغداران و دامداران انجام می‌شود، اما مشکلی که وجود دارد این است که سهمیه‌های دولتی پاسخگوی نیاز نیست و این افراد نمی‌توانند سهمی از علوفه را که هر سال خودشان برای دام تولید یا خریداری می‌کرده اند امسال تامین کنند.

ناصر نجیب زاده با بیان اینکه مشکلات کمبود علوفه در خصوص خودتامینی است تصریح کرد: دولت ملزم به تامین ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد دانه‌ای در سطح دامداری‌ها بوده و تامین مابقی آن بر عهده خود دامدار است.

وی اظهار کرد: در حوزه طیور۹۰ تا ۹۵ درصد نهاده‌ها و در حوزه دام ۳۰ تا ۴۰درصد به خارج وابسته ایم که نیاز به ارز دارد و دولت باید آن را تامین کند بنابراین دامداران باید مابقی نیازشان را خودشان تهیه کنند.

نجیب زاده همچنین گفت: در کل کشور تامین علوفه خشبی (چوبی) مثل کاه و یونجه در حیطه وظایف دولت نیست و دامداران خودشان حدود ۶۰ درصد علوفه مورد نیاز دام از جمله جو را تامین می‌کرده اند.

وی ادامه داد: دولت در کنار این خود تامینی دامداران، سهمیه‌هایی را برای کمک به تغذیه دام در قالب جو، ذرت و سویا تخصیص می‌دهد و موظف به تامین آن است که این امر از طریق سامانه‌ای موسوم به بازارگاه انجام می‌شود و هرسهمیه‌ای که از این طریق برای دامدار ثبت شده است تحویل می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت واردات علوفه ندارد تصریح کرد: مشخصات و سهمیه تمامی دامداری‌های کشور در سامانه بازارگاه موجود است و کمک‌های دولتی در این قالب به دامداران داده می‌شود که در لرستان علاوه بر این، سامانه " گال یار" راه اندازی و تمامی نهاده‌های دامداری‌هایی که ثبت هویت شده اند ذخیره شده است و تخصیص علوفه بر این اساس با دقت بیشتری صورت می‌گیرد.

سامانه بازارگاه منبع اصلی تامین نهاده مرغداری‌ها

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین در خصوص تامین نهاده‌های مورد نیاز دامداری‌ها گفت: اینکه مرغداری ادعا کند اکنون نهاده ندارد، سخن درستی نیست چراکه تمامی فرآیند‌های تحویل و توزیع نهاده‌های مرغداری در سامانه بازارگاه ثبت شده است.

نجیب زاده افزود: ثبت نام اولیه مرغداری‌ها و ورود جوجه به سیستم با تایید دامپزشکی در سامانه‌ای موسوم به " سماصط" (سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور www.samasat.ir,) انجام می‌شود و پس از ثبت نام جوجه ریزی در این سامانه، بخش تامین نهاده در بازارگاه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ثبت اطلاعات در این سامانه به طور معمول یک هفته تا ۱۰ طول می‌کشد ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام، یکی از مباشران خرید نهاده هایی، چون ذرت و سویا است (حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد) و مابقی نیز توسط شرکت‌هایی وارد می‌شود که آن‌ها نیز ملزم به فروش این نهاده‌ها از طریق بازارگاه هستند.

وی با اشاره به حجم ترافیک بار نهاده‌ها در بنادر افزود: احتمال تاخیر در رسیدن به موقع این نهاده‌ها به مقصد وجود دارد، اما هیچ مرغداری نیست که سهمیه کامل ۵۰ روزه دان را نداشته باشد به این نحو که مرغداری‌ها بر حسب تجربه و با توجه به تاخیر در ترخیص نهاده‌ها در بنادر، همیشه مقداری دان ذخیره شده دارند که تا زمان رسیدن محموله اصلی از آن استفاده می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: از مجموع ۶۲۰ مرغداری استان حدود ۵۵۰ واحد فعال است که معمولا هر ماه سه میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می‌دهند و به ازای هر قطعه ۴.۵ تا پنج کیلوگرم نهاده لازم است.

صدور بارنامه از لرستان برای دریافت سریع نهاده‌ها

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: باتوجه به برخی تاخیر‌ها و ترافیک در بنادر و مسیر‌های منتهی به بندر امام (ره) برای نخستین بار طی تفاهمنامه‌ای با راهداری و حمل و نقل جاده ای، صدور بارنامه برای کامیون‌های لرستان در استان انجام می‌شود و سهمیه مشخص شده نهاده‌های دام و طیور را به طور مستقیم به مقصد لرستان بارگیری می‌کنند.

محمدرضا راستگو افزود: در این صورت محموله سهم لرستان بدون توقف و یا حضور دلالان، به طور مستقیم بارگیری می‌شود و به این صورت مشکلی در ترخیص کالا برای استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت انبار‌های شرکت پشتیبانی امور دام استان معادل ۷۰ هزار تن ذرت و جو و ۲۰ هزار تن کنجاله سویا است ادامه داد: سهم هر واحد دامداری یا مرغداری بر اساس میزان تعیین شده در سامانه بازارگاه تحویل داده می‌شود و اکنون مشکلی در خصوص تامین سهمیه‌های دولتی وجود ندارد.

حال با توجه به این اظهارات به نظر می‌رسد عشایر لرستان بزرگترین قشر حسارت دیده از خطر خشکسالی باشند به نحوی که مراتع فقیر و عدم ذخیره سازی علوفه برای خودتامینی به عامل کاهش سهمیه‌ها دولتی گرده خورده و در حال تبدیل کردن این قشر مولد به جامعه‌ای مصرف کننده است.

عشایر لرستان با جمعیت حدود ۸۴ هزار نفر در ۱۴ ایل و ۱۵ طایفه مستقل سازمان یافته هستند و با داشتن یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی سالانه ۲۵ درصد از پروتئین مورد نیاز استان را تامین می‌کنند.

تولیدات سالانه عشایر لرستان شامل ۱۲ هزارتن گوشت قرمز، ۲۹ هزار تن شیر، یک هزار و ۳۲ تن پشم، ۱۸ تن عسل، ۱۷ تن روغن حیوانی، ۶۳۰ تن پرورش ماهی سردآبی، ۱۵ هزار و ۵۵۷ تن گندم، ۱۵ هزار و ۵۲۳ تن جو، پنج هزار و ۳۲ تن حبوبات، هفت هزار و ۴۶۰ تن صیفی جات و همچنین پنج درصد صنایع دستی استان است که باتوجه به اظهارات مدیرکل عشایری استان این ارقام امسال به دلیل خشکسالی به ۵۰ درصد کاهش یافته و ۱۲۰ میلیارد تومان خسارت تنها در حوزه تولید گوشت قرمز به آن‌ها وارد شده است.

دست خالی عشایر لرستان از مراتع و ذخیره علوفه

مدیرکل امور عشایر لرستان نیز معتقد امسال عشایر استان برای تامین علوفه در بحران هستند چرا که مراتع به دلیل خشکسالی‌های بالا فقیر هستند و از طرفی عشایر پارسال نسبت به ذخیره علوفه مورد نیاز خود اقدام نکرده اند.

سید ضیا موسوی توضیح داد: امسال خشکسالی شدید و زودرس در استان حادث شد و از ۲۰ اسفند ۹۹، بارندگی موثری رخ نداد که همین امر موجب شد مراتع در اوایل فصل رشد، خشک و فقیر شوند و دامداران در مناطق ییلاقی مجبور به خرید علوفه دستی شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از کشت جو و گندم دیم استان امثال به دلیل خشکسالی به مرحله برداشت نرسید تاجاییکه گفته می‌شود برداشت ۱۵۰ هزار تن جو از اراضی استان در سال، امسال به ۲۰ تا ۳۰ هزار تن کاهش می‌یابد و همین امر موجب شده است هر کیلوگرم جو تا قیمت هفت هزار تومان به فروش برسد که برای دامدار و عشایر به صرفه نیست.

ورود محموله ۱۰۰ هزار تنی جو به کشور

مدیرکل امور عشایری لرستان با بیان اینکه از مجموع ۸۰ میلیون راس دام سبک کشور حدود ۲۳ میلیون راس در اختیار عشایر است تصریح کرد: یک محموله ۱۰۰ هزار تنی جو برای مصرف عشایر کل کشور در حال ورود است که به دلیل نیاز بالا، قرار است به صورت کنسانتره توزیع شود.

موسوی توضیح داد: هر واحد دام سبک باید ۱۲ کیلوگرم جو مصرف کند تا یک کیلوگرم افزایش وزن داشته باشد در حالیکه به ازای هفت کیلوگرم کنسانتره، همین میزان وزن اضافه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مجوز‌های اولیه نیز برای واردات یک میلیون جو به سازمان امور عشایری داده شده است افزود: این اقدام، مجوز شورای قیمت گذاری را دریافت کرده است، اما به نظر می‌رسد، تامین منابع ارزی و واردات آن اندکی زمانبر باشد.

وی گفت: دست کم بیش از ۱۰۰ هزار تن ازعلوفه دام عشایر استان را دولت تامین می‌کند و حدود ۶۰ درصد مابقی وابسته به مراتع است، امسال بخشی از علوفه خشبی (یونجه و کاه) از استان خوزستان وارد شد و مقداری نهاده دامی مورد نیاز عشایراستان (بدون اشاره به عدد و رقم) که بیشتر جو می‌باشد ذخیره شده است.

موسوی ادامه داد: قبل از سال ۹۹، متوسط تامین علوفه برای عشایر لرستان ۱۲ تا ۱۴ هزار تن در سال بود که پارسال به دلیل اینکه خود عشایر علوفه‌ای ذخیره نکرده بود ۳۵ هزار تن بین آنان توزیع شد، اما امسال هیچ علوفه مناسبی در مراتع نیست و عشایر بر خلاف تابستان سال‌های قبل، اکنون نیازمند کمک هستند.

کاهش سه هزار تنی گوشت قرمزدر مناطق عشایری لرستان

مدیرکل امور عشایر لرستان گفت: کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌ها موجب خسارت بیش از ۴۱۷ میلیارد تومان به اقتصاد عشایر استان شده و حدود نیمی از مجموع درآمد آنان را کاهش داده است.

موسوی‌نیا افزود: میزان پیش بینی تولید گوشت قرمز استان توسط جامعه عشایری ۱۲هزار تن است که باخسارت ۲۵ درصدی و کاهش سه هزار تنی تولید، ۱۲۰میلیارد تومان خسارت به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: ۸۰ هزار تن جو و کنسانتره دامی با قیمت سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به عنوان نهاده‌های دامی مورد نیاز جهت جلوگیری از کاهش تولید گوشت قرمز جامعه عشایری توزیع شد که با توجه به فقر مراتع و عدم ذخیره علوف توسط خود عشایر، همچنان مشکلاتی وجود دارد.

وی به وضعیت مراتع استان نیز گریزی زد و افزود: علاوه بر اینکه به حدود۵۰ درصد زراعت دیم و باغات عشایر خسارت وارد شد، رشد مراتع ییلاقی از ابتدای رویش به دلیل عدم بارندگی متوقف شده است و در حال حاضر مراتع بسیار فقیر هستند و در وضعیت خیلی ضعیف قرار دارند که باتوجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد تعلیف دام عشایر در طول سال وابسته به مراتع است همین امر نگرانی بابت تامین علوفه مورد نیاز را دوچندان می‌کند.

لرستان در حالی با نگرانی کاهش حدود ۵۰ درصدی درآمد عشایر خود مواجه است که عشایر سایر استان‌ها نیز امسال در کوچ به استان‌های سردتر و هنگام گذر و اتراق‌های کوتاه یا بلند مدت در این استان خسارتی بیش از۴۰ میلیارد تومان به مراتع آن وارد کرده اند چراکه این مراتع نیمه جان از مهرماه پارسال تاکنون بارش آنچنانی به خود ندیده اند.

کاهش ۶۰ درصدی تولید علوفه در مراتع لرستان

مسئول اداره مراتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز گفت: عشایر کوچ رو غیربومی امسال ۴۳ میلیارد و ۸۴۸ میلیون تومان به مراتع این استان خسارت وارد کردند.

به گفته حاجی رضا جودکی عمده‌ترین خسارت را عشایر غیربومی استان‌های همدان و کرمانشاه به مراتع لرستان وارد و عشایر بومی استان با انجام کوچ ماشین رو، خسارت کمتری ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به زمان کوچ عشایر از ابتدای اسفند تا اواخر فروردین ماه گفت: حدود ۸۰۰ خانوار عشایر استان‌های همدان و کرمانشاه هر ساله به مدت ۲ ماه از لرستان عبور می‌کنند و اگر میانگین دارایی هر خانوار را ۳۰۰ واحد دامی در نظر بگیریم حدود ۲۴۰ هزار واحد دامی محسوب می‌شود.

وی نیاز علوفه هر واحد دامی را به طور میانگین ۱.۵ کیلوگرم و روزانه ۳۶۰ هزار کیلوگرم محاسبه کرد و اظهار داشت: در ۲ماهه زمان کوچ ۲۱ هزار و ۶۰۰ تن علوفه از مراتع لرستان مصرف می‌شود که با احتساب قیمت هر کیلوگرم علوفه ۲ هزار و ۳۰ تومان، در مجموع ۴۳ میلیارد و ۸۴۸ میلیون تومان خسارت به مراتع لرستان وارد شده است.

جودکی ادامه داد: این حجم از تغذیه علوفه مرتعی استان در حالی است که به دلیل نبود بارش‌های کافی و مناسب، مراتع استان در شرایط خوبی نیستند و در اصطلاح فقیر هستند و از طرفی گرمای زودهنگام خوزستان موجب کوچ زودهنگام عشایر به لرستان شد و در کاهش علوفه مراتع تاثیرگذار بود.

جودکی با اشاره به وجود ۸۴ هزار و ۳۵۷ هکتار مرتع در لرستان گفت: به طور متوسط و در شرایط ایده‌آل میانگین تولید علوفه در استان ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است که اکنون با توجه به خشکسالی این تولید ۶۰ درصد کاهش یافته و طبق آمار، ۱۲۰ کیلوگرم علوفه افت تولید در هکتار گزارش شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی لرستان تولید علوفه سازمان جهاد کشاورزی لرستان معاون بهبود تولیدات سامانه بازارگاه تولید علوفه میلیارد تومان مورد نیاز دام مراتع لرستان عشایر لرستان انجام می شود تامین علوفه عشایر استان دامداری ها امور عشایر گوشت قرمز واحد دامی برای دام استان ها واحد دام سهمیه ها هزار تنی نهاده ها وارد شد ۶۰ درصد سه هزار هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۶۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان

ابراهیم کوهکن مسئول بانک خون رویان هرمزگان گفت: در این مدت ۳۲ نمونه موفق در بانک خون بند ناف نوزاد استان ذخیره شده است.

 کوهکن افزود: پارسال ۵۰۰ نمونه موفق بند ناف نوزاد در بانک خون استان ذخیره سازی شد که نسبت به سال پیش از آن ۵۶ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه بانک خون بند ناف رویان هرمزگان از سال ۸۸ در استان راه‌اندازی شد، گفت: هزینه نگهداری خون بند ناف نوزادان در هنگام قرارداد ۱۰ میلیون تومان در دو قسط با فاصله زمانی ۳ ماه است و هزینه سالانه ذخیره آن ۵۶۰ هزار تومان است.

مسئول بانک خون رویان هرمزگان با اشاره به اینکه زمان نگهداری خون بند ناف نوزاد۲۰ سال است، افزود: از خون بند ناف نوزاد برای درمان بیماری‌های مانند تالاسمی، سرطان‌های خونی، اوتیسم، بهبود فلج مغزی، دیابت و آلزایمر استفاده می‌شود.

کوهکن گفت: مراکز بانک خون بند ناف نوزاد در همه‌ی بیمارستان‌های هرمزگان مستقر هستند.

وی افزود: مادران باردار می‌توانند از ابتدای ماه نهم بارداری در این مراکز نام نویسی کنند.

مسئول بانک خون رویان هرمزگان گفت: خون باقیمانده در بند ناف و جفت نوزاد سرشار از سلول‌های بنیادی بسیار پرتوان و زنده است که بر اثر تکثیر‌های پی‌درپی دچار پیری نمی‌شوند و با تزریق و یا جایگزینی این سلول‌ها می‌توان به بهبودی سلول‌های آسیب‌دیده کمک کرد.

کوهکن افزود: نمونه گیری از دندان‌های شیری و مایع‌های آمنیوتیک جفت از برنامه‌های امسال بانک خون رویان هرمزگان است.

وی گفت: از پرده آمنیوتیک برای درمان زخم‌های سوختگی و زخم‌های عمیق استفاده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • قلک پورشه خالی شد
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان پرداخت شد
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد