Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نویسنده و پژوهشگر معتقد است که کتاب خوب زمانی می‌تواند آئینه دفاع مقدس باشد که ناشر آن دنبال تجاری‌سازی نباشد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس که به انتخاب بهترین کتاب با این موضوع در سال‌های 1397 و 1398 می‌پردازد، امسال برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رویداد فرهنگی به‌منظور ارزیابی آثار منتشره در حوزه دفاع مقدس، ارج نهادن به تلاش‌های فعالان عرصه فرهنگ پایداری و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت پرداخته و از بهترین آثار تقدیر می‌کند.

براساس فراخوانی که از این رویداد منتشر شده است، ناشران و پدیدآورندگان آثار که علاقمند به شرکت دادن کتاب‌های منتشره خود در این جایزه ادبی‌اند، باید کتاب‌های منتشره در موضوعات دفاع مقدس، مدافعان و مقاومت (کودک، نوجوان و بزرگسال) خود را به تعداد دو نسخه آماده کرده و به دبیرخانه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس واقع در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارسال کنند. 

همزمان با برگزاری این رویداد، گفت‌وگویی با فرزانه قلعه‌قوند، نویسنده کتاب «زمان ایستاده بود» و معاون پژوهشی نشر پیام آزادگان داریم. او درباره ادبیات دفاع مقدس، کتاب‌های این حوزه و تأثیر انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس بر ادبیات این بخش صحبت کرد. 

تسنیم: به نظر شما انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس چه تأثیراتی می‌تواند بر نشر و گسترش کتاب دفاع مقدس در کشور دارد؟

ادبیات دفاع مقدس نیاز به خلاقیت دارد

اگر دست‌اندرکاران جشنواره‌ها و انتخاب بهترین کتاب‌ دفاع مقدس به تغییر و کارآیی فکر کنند، یقیناً راهی برای رسیدن به آن پیدا خواهند کرد و در این صورت اگر خوشبینانه و آرمانی فکر کنیم این اتفاق به ارتقاء صنعت نشر، کمک به اوضاع اقتصادی ناشران، ترویج فرهنگ دفاع مقدس، ارتقاء صنعت سینما و فیلم‌سازی، الگوبرداری نویسندگان نوقلم و جوان از کتاب منتخب و ... خواهد انجامید، اما طی سال‌هایی که از این داستان می‌گذرد تا به امروز اتفاق خاصی را شاهد نبودیم، یا حداقل انتشارات‌هایی که در این رقابت اقبال چندانی با غول‌های نشر ندارند، دستشان به دامن این کارآیی هم نرسیده است. این نشان می‌دهد که متولیان و دست‌اندرکاران باید کمی از لاک سنتی خود بیرون بیایند و نیم‌نگاهی به خلاقیت داشته باشند حتی اگر از تجربه‌های موفق خارج از حوزه دفاع مقدس در جهان استفاده کنند.

- به نظر شما آیا انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در ارتقاء کمی و کیفی تولید کتاب نقشی ایفا کرده است؟

چرا شاخص‌های کتاب خوب دفاع مقدس اعلام نمی‌شود؟!

اگر منظور از ارتقاء کمی افزایش کتاب‌های ارسالی است، دست‌اندرکاران ثابتی که سال‌ها در این بخش فعالیت می‌‌‌کنند، می‌توانند پاسخگو باشند. انبوه کتاب‌های ارسالی از استان‌ها که اغلب آنها متأسفانه در چارچوب کتاب منتخب نیست، با افزودن به آمار کتاب‌های ارسالی فقط امتیازی خوب برای برگزارکنندگان محسوب می‌شود و گزارش‌ها را رنگین‌تر می‌سازد ولی ارتفاء کیفی به همراه ندارد.

البته تولید کتاب متأثر از علت‌های زیادی است. امروزه با اوضاع بد اقتصادی که گریبانگیر جامعه شده است، کتاب جایگاهی در سبد خرید مردم ندارد و این امر موجب شده است که تعداد شمارگان تنزل یابد و ناشران ناگزیر به چاپ کتاب‌های دیجیتالی با کیفیت نامناسب شوند که به نظر می‌رسد اعلام تعداد شمارگان کتاب زیر سؤال رفته است.

در نشست بهترین کتاب منتخب دفاع مقدس یکی از پیشنهادات، ارسال شاخص‌های کتاب خوب به انتشاراتی‌ها، به‌خصوص شهرستان‌ها بود که این اتفاق نیفتاد. اگر امکانش فراهم می‌شد تا همه بدانند چه ویژگی‌هایی در ترازوی داوران مورد‌ توجه قرار می‌گیرد، قطعاً می‌توانستند خودشان را به آن مرز نزدیک کنند. به همان دلایلی که در سؤال بالا ذکر شد، تاکنون شاهد این ارتقاء نبوده‌ایم.

ناشر کتاب دفاع مقدس نباید دنبال تجاری‌سازی باشد

البته اگر رویکردها و سیاست‌گذاری‌ها تغییر کند، قطعاً باعث ارتقاء خواهد شد و این از چند منظر قابل‌بررسی است:

الف) دیده‌شدن کتاب

اولاً تولید انبوه و ارتقاء شمارگان کتاب که در این امر علاوه‌بر نگاه اقتصادی که با عنایت به فروش بیشتر اتفاق می‌افتد، بالطبع سودآوری برای انتشارات و گاهی نویسنده را به‌دنبال دارد.

ثانیاً تسریع در انتخاب، کتاب خوب را برای پژوهشگران و علاقه‌مندان این عرصه که معمولاً دنبال به‌دست‌آوردن کتاب خوب و قابل استنادند، به‌دنبال دارد.

ب) ترویج فرهنگ دفاع مقدس

کتاب خوب و منتخب، آئینه دفاع مقدس است و این انتخاب موجب ترویج سبک‌ زندگی رزمندگان و اهالی دفاع مقدس در محدودیت‌های حاکم بر مناطق جنگی است و نیز به ترویج فرهنگ دفاع مقدس خواهد انجامید. اگر ناشری صرفاً دنبال تجاری‌سازی دفاع مقدس نباشد و با این نگاه به فعالیت بپردازد، می‌تواند به هدفش برسد و مخاطب می‌تواند در بهترین کتاب‌های منتخب، فرهنگ دفاع مقدس را جست‌وجو کند.

- ناشران، پدیدآورندگان و فعالان نشر دفاع مقدس چگونه می‌توانند در جریان انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس تاثیرگذار و همراه باشند؟

رقابتی که عده‌ای خاص در آن مجوز عرض اندام دارند!

باید با کیفی‌تر کردن محتوا و رعایت استانداردهای لازم در همه قسمت‌های کتاب، از جمله جلد، عنوان، صفحه‌آرایی و … که قطعاً در کتاب‌های منتخب دیده می‌شود، به الگوبرداری بپردازند، انتظار می‌رود با استمرار این حرکت، کتاب‌ها به سمت کیفی‌تر‌شدن حرکت کنند، اما متأسفانه شاخص‌های انتخاب ناشر برتر فقط و فقط متوجه کمیت است و در واقع رقابتِ برندهای این عرصه مطرح است نه دلسوزی برای تغییر وضعیت. در این رقابت فقط طیف از‌ پیش‌تعیین‌شده‌ای مجوز حضور و عرض‌اندام دارند و بقیه فقط به کمیت اضافه می‌کنند.

شاخص‌ها باید یا تغییر کند و یا برایشان ضریب تعیین شود؛ در این‌ صورت‌ است که انتشاراتی‌های برخوردار و غیر از آن عادلانه مورد داوری قرار می‌گیرند؛ زیرا این تفاوت و تبعیض موجب دلسردی و درجا‌ زدن و در واقع شهیدشدن کیفیت آثار و نابودی ناشران خواهد شد.

- آیا انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس توانسته جریان‌سازی مطلوبی ایجاد کند و ناشران و نویسندگان را به سمت و سوی کارهای بهتر و متنوع‌تر سوق دهد؟

باید این اتفاق رخ می‌داد اما متأسفانه به همان دلایلی که در سؤال قبلی پاسخ دادم به دلیل توجه ویژه‌ای که به برندها (هم نویسنده و هم ناشر) می‌شود، این‌طور نشد.

- انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس چه سازوکارهایی می‌تواند برای ناشران داشته باشد؟

قطعاً موجب رونق نشر خواهد شد؛ البته برای رسیدن به این هدف، ناشران راهی ندارند جز اینکه برای ورود به این عرصه سراغ برندها بروند، طراح صاحب‌نام، نویسندة معروف و شاخص که قطعاً در یکی از کتاب‌هایش تقریظ مقام معظم رهبری ثبت‌شده باشد، فرصت خوبی برای ناشران جویای نام‌ونان است.

خاطرات شهدا|دست برتر «جنگال» رزمنده‌های ایرانی در دفاع مقدس/ماجرای «شنود» دشمن و هدایت اشتباهکتاب زندگینامه "بانی مسجد امام‌علی هامبورگ" رونمایی شد/ مردی که اسلام را تک بعدی نمی‌دید

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ادبیات دفاع مقدس دفاع مقدس کتاب ادبیات دفاع مقدس دفاع مقدس کتاب انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس دنبال تجاری سازی فرهنگ دفاع مقدس دفاع مقدس کتاب خوب خواهد شد شاخص ها کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۸۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب بنیه فیلمساز را قوی می‌کند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران می‌روم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ستاد برگزاری سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون که تجربه فیلمسازی اقتباسی از کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» پیرامون زندگی و زمانه شهید محمد بروجردی از فرماندهان دوران دفاع مقدس با عنوان «غریب» را در کارنامه دارد، با تاکید براینکه اساساً زیربنای هنرمند، اول استعداد و سپس مطالعه و آگاهی اوست، گفت: معتقدم پی و بتن یک فیلمساز باید سفت باشد که کتاب این کارکرد را برای او دارد.

وی افزود: اینکه من به عنوان فیلمساز استعداد دارم و هرچیزی را که در ذهن داشته باشم، بنویسم نهایتا برای یک فیلم کارایی خواهد داشت و در ادامه قابل تکرار نیست. قطعاً من به تمام جوان‌ها خواهم گفت؛ نباید کتاب از دست‌تان بیفتد تا در موضوع و آن چیزی که دوست دارید، قوی شوید.

لطیفی همچنین به موضوع اقتباس سینما از کتاب اشاره کرد و ادامه داد: در اقتباس یک متنی وجود دارد که به متنی دیگر و در قالب دیگری در می‌آید. یعنی یک رمان نوشته شده که بر اساس آن رمان اقتباسی صورت می‌گیرد. اقتباس روایت نعل به نعل کتاب نیست، چرا که قالب فیلم تفاوت با قالب رمان دارد. اقتباس یعنی اینکه ابتدا روح کار و شخصیت‌ها از رمان اخذ شود. در ادامه یکسری سکانس‌های حیاتی مشخص و سپس روایت در یک قالب دیگر آغاز شود. قالب متفاوت می‌شود، اما رگ و پی مسئله در قصه کتاب است. در برنامه‌ام است تا با اقتباس از رمان دو جلدی «از عشقاباد تا عشق‌آباد» منصور انوری فیلم «عشق آباد»‌ را بسازم. نمونه اقتباس در دوران قبل از انقلاب سریال «دایی جان ناپلئون» است و ما وقتی سریال و فیلم را در کنار هم قرار می‌دهیم، می‌فهمیم که رمان خیلی قوی‌تر است. اقتباس را باید برای نسل جدید تدریس کرد.

او درباره تجربه حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: یکی از علاقه‌مندی‌های من حضور در نمایشگاه کتاب تهران است اما گاهی من در زمان نمایشگاه مشغول پروژه‌هایی بوده‌ام که امکان حضور در نمایشگاه را از من می‌گرفت، اما امسال حتماً سعی خواهم کرد در نمایشگاه حضور داشته باشم.

کارگردان فیلم «غریب» مرادوه اهالی سینما با اهالی قلم و نویسنده‌ها و ناشران را موجب پیشرفت سینما دانست و تاکید کرد: کتاب‌های هنری و نفیس که مربوط به سینما است سهم کمی از تولیدات ناشران را دارند و کتاب‌های تخصصی ما در عرصه‌های فیلمسازی و کارگردانی خیلی دیر چاپ می‌شوند و میان ناشران این کتاب‌ها سهم کمی را میان ناشران به خود اختصاص داده‌اند که امیدوارم این روند تغییر کند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • کتاب بنیه فیلمساز را قوی می‌کند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران می‌روم
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • نشر آموت با ۱۸۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود