Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، شرکت تعاونی سلسله زعفران زرین به مدیرعاملی فرج اللهی سال 97 و 99 به عنوان تعاونی نمونه انتخاب شده است، فرج اللهی که 36 سال سن دارد کشت زعفران را سال 81 و 82 در متراژ 500 متری شروع کند و در حال حاضر ده‌ها نفر را  به این سمت کشانده است.

این زعفران کاربا تلاش و پشتکار و استفاده از تکنولوژی توانسته کشت زعفران را نه تنها در روستای خود بلکه جای جای استان گسترش دهد، وی کارگاه تولید و بسته بندی را با استفاده از ظرفیت روستاییان درروستای کهریزراه‌اندازی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی می‌گوید: سال 81 و 82 از شرق کشور نمونه زعفران را یک کشاورز آورد پس از تحقیق و بررسی متوجه شدم که از کیفیت بالایی نسبت به بازار برخوردار است، همین امر باعث شد به سمت کشت زعفران بروم پس از تولید یک هفته طول کشید تا توانستم ده نیم گرمی  زعفران را به فروش برسانم هر کجا که مراجعه می‌کردم کسی نمی‌پذیرفت بالاخره یک مغازه‌دار قبول کرد و سفارش بعدی را داد همین امر من را ترغیب به ادامه کار کرد.

فرج اللهی معتقد است: اگر کسی در استان با توجه به شرایط مناسب آب و هوا و خاک حاصلخیز بیکار باشد از ضعف اوست زیرا با کشت زعفران و گیاهان دارویی دیگر می‌تواند سالانه درآمد پایداری داشته باشد، من تضمین می‌دهم در صورت دریافت تسهیلات 50 میلیون تومانی سالانه بالای صد میلیون تومان درآمد کسب کنند.

 

در آمد خوب به شرط تراکم بالا

مدیرعامل شرکت تعاونی سلسله زعفران زرین در مورد درآمدزایی حاصل از کشت زعفران می‌گوید: کشت زعفران یک دوره چندین ساله است و به عواملی چون آب و هوا، خاک حاصل‌خیز، پیاز، کاشت و تراکم بستگی دارد، در لرستان که شرایط آب و هوایی و خاک مناسب است بنابراین اگر از پیازمرغوب با تراکم بالا استفاده شود درآمد زایی خوبی دارد.

کشت زعفران در یک هکتار با تراکم بین 4 تا 12 تن برداشت سی کیلو و سالانه درآمدی بالای سیصد میلیون تومان دارد که در نهایت 150 میلیون تومان سود خالص برای کشاورز باقی می‌ماند همچنین حدود دو ماه برای 20 تا 30 نفر اشتغال زایی مستقیم دارد.

در گذشته کاشت زعفران به شکل سنتی تراکم کمتری داشت اما کشت مکانیزه افزایش تراکم و به تبع افزایش درآمد را به دنبال دارد که ما روی این موضوع تمرکز کرده‌ایم، با وجود خشکسالی توسعه کشت زعفران با توجه به نیاز آبی کم به صرفه و دارای توجیه اقتصادی است.

 

اشتغال 500 مددجو در حوزه کشت زعفران

فرج اللهی به علل انتخاب شرکت تعاونی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از اقداماتی که انجام دادیم درگیر کردن برخی سازمان‌ها و نهادها مانند کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید برای توسعه و کشت زعفران بود که باعث شد تسهیلاتی را برای کشت زعفران باز کنند و سالانه چندین میلیارد تومان به مددجویان در راستای خرید پیاز پرداخت کنند.

نکته دیگر اینکه نظارت و تضمین خرید را هم به آنها دادیم همین امر موجب شده در حال حاضر 500 نفر یعنی 500 خانوار در حوزه زعفران به طور مستقیم و حدود دو هزار نفر به صورت فصلی مشغول باشند و سالانه درآمد خوبی  به دست بیاورند، موضوع دیگر کارورزی فارغ التحصیلان از طریق اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی بود که موجب شد خیلی‌ها به این عرصه ورود کنند.

ساماندهی زعفران کاران با صدور دفترچه، رفتن به سمت تولید محصول ارگانیک و تشکیل کارگاه برای بسته‌بندی زعفران و ورود به حوزه صادرات از دیگر کارهایی بود که انجام دادیم.

 

زعفران لرستان عیار بالایی دارد

در حوزه صادرات چندین نفر را شناسایی و از آنها دعوت کردیم به استان سفر کنند سفارش‌های خوبی از کشورهایی چون عراق، عریستان، قطر و ترکیه گرفتیم زیرا زعفران لرستان به دلیل کروسین بالا از قابلیت و عیار خوبی برای صادرات برخوردار است، اما مشکل و چالش پیش روی صادرات زعفران دراستان پایین بودن سطح زیر کشت است و در نهایت تولید است، ما به دلیل تولید پایین که سالانه رقمی بین یک تن تا یک و نیم تن است مجبور هستیم زیر بار قیمت مشهد برویم.

نکته دیگر اینکه ما در لرستان مشکل خشک کردن زعفران را هم داریم که نیازمند دستگاه سوپر نگین است، متاسفانه برای کشاورز جا نیفتاده که دستگاه خشک کن قابل خریداری است.

البته مجوز کارخانه دو هزارتنی را برای تحویل زعفران به شکل سوپرنگین به کشاورز دریافت کرده‌ایم که قطعا نقش مهمی در صادرات زعفران لرستان دارد، همانطور هم که اشاره کردم زعفران لرستان از قابلیت بالایی برای صادرات برخوردار است و قابل مقایسه با مشهد نیست، کروسین زعفران لرستان بین 250 تا 300 است این درحالی است که کروسین زعفران مشهد بین 180 تا 220 و 230 است، با توجه به اینکه صادرات باعث پیشرفت است بنابراین فراهم کردن زیرساخت‌های لازم ضروری است.

 

استقبال از کشت زعفران در روستای کهریز 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه من کشت زعفران را با متراژ 500 متر شروع کردم، می‌گوید: اکنون اما نه تنها چندین هکتار را به کشت زعفران اختصاص داده‌ام بلکه به دلیل استقبال روستای کوچک کهریز که 40 تا 50 خانوار دارد بالای بیست هکتار زعفران کشت می‌شود به طوری که روستای کهریز به قائنات مشهد معروف است، و در صورت دستگاه خشک کن قطعا این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

فرج‌اللهی اما در خصوص کشت زعفران به صورت دیم معتقد است: من با کشت زعفران به شکل دیم موافق نیستم زیرا ریسک یالایی دارد، زعفران محصولی است که 7 تا 8 دوره آب نیاز دارد و چون دوره رشد آن پاییز تا زمستان است بنابراین جواب می‌دهد از طرفی کشت آبی زعفران سبب کیفیت و افزایش قیمت آن می‌شود.

وی در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: تسهیلات پرداختی به مددجویان براساس توانایی و تراکم کاشت و نه سطح زیر کشت است، در این زمینه معاون اشتغال کمیته امداد استان نگاه مثبتی داشته و به دنیال ایجاد شغال و درآمد پایدار برای مددجویان است، اگر این روند ادامه داشته باشد قطعا ظرف ده سال آینده بیکاری در لرستان وجود ندارد البته به شرط اینکه مردم بخواهند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: زعفران صادرات لرستان درآمد زعفران لرستان میلیون تومان کشت زعفران فرج اللهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۹۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود

رحیم نیازی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به مازاد تولید سیب زمینی، بخشی از محصول مورد نیاز در انبار‌ها دپو شده است که اتخاذ سیاست نادرست عوارض ۶۰ درصدی صادرات سیب زمینی می‌تواند آسیب جدی به تولید این محصول وارد کند.

او قیمت تمام شده هرکیلو سیب زمینی را ۱۲ تا ۱۳ هزارتومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون هرکیلو سیب زمینی با نرخ ۷ تا ۹ هزارتومان از کشاورزان خریداری می‌شود، درحالیکه هزینه‌های بالای بذر، کارگری، آب و برق، حمل و نقل، دنباله بند‌های کشاورزی و تعمیرات ماشین آلات هیچ تناسبی با درآمد سیب زمینی کاران ندارد.

نیازی ادامه داد: با توجه به بحران منابع آبی و کمبود نقدینگی انتظار می‌رود که حمایت‌های لازم از بخش تولید صورت بگیرد چراکه دریافت عوارض ۶۰ درصدی صادرات راهکار تنظیم بازار نیست و برای استمرار صادرات و پایداری تولید هرچه سریع‌تر باید این عوارض حذف شود.

عضو هیئت مدیره انجمن سیب زمینی با بیان اینکه مشکلی در تولید سیب زمینی نداریم، افزود: بنابر آمار سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود که با احتساب سرانه مصرف، این رقم مازاد بر نیاز کشور است که باید در راستای تعادل بازار، تولید مازاد به بازار‌های هدف صادر شود.

او با بیان اینکه صادرات سیب زمینی راهکار تنظیم بازار داخل است، گفت: بنابر آمار طی ۵ سال اخیر به طور متوسط سالانه ۵۰۰ هزارتن سیب زمینی به بازار‌های هدف صادر می‌شود و در شرایط کنونی باید عوارض صادرات حذف شود تا مازاد تولید صادر شود، در غیراین صورت دلالان و کارخانه‌ها با سوء استفاده از شرایط بازار، قیمت‌ها را کاهش می‌دهند که این امر به زیان بخش تولید تمام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۳ هزار بسیجی لرستانی به اردوی راهیان نور اعزام می‌شوند
  • مینی پالایشگاه دهدشت اشتغال زایی مستقیم ۳٠٠ نفر را محقق می کند
  • ثبت‌ نام بیش از ۶۰۰۰ نفر از مادران غیرشاغل لرستانی در صندوق بیمه
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • مرغداری ۲۰ هزار قطعه‌ای در نمین به بهره برداری رسید
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان