Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-29@00:39:25 GMT

انقلاب اسلامی و ایجاد خودباوری در زنان

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۹۹۸۱

انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) تحولی اساسی و ژرف در وضعیت زنان جامعه ایران پدید آورده است. انقلاب اسلامی جایگاه و منزلت زنان را اعتلا بخشید و دامنه مشارکت آنان را گسترش داد. خبرگزاری میزان - حجت الاسلام ابوذر کاظمیان سورکی - یکی از واقعیت‌های غیرقابل‌انکار در هر جامعه‌ای، نقش و سهم زنان در جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت اجتماعی زنان ایران در طول تاریخ، دستخوش تحولات و دارای فرازوفرود‌های فراوانی بوده است.
سهم زنان در تحولات جامعه، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. همچنین باید اعتراف کرد که در جامعه، زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. بااین‌وجود، شاهدیم که زنان ایرانی همدوش مردان و در کنار آن‌ها سعی در شکوفایی استعداد و پیشبرد اهداف جامعه را دارند.
در دوران پهلوی و قبل از انقلاب اسلامی، به لحاظ تسلط فرهنگ غرب و نبود مکانیزم فرهنگی با محوریت اسلام، یک بافت اجتماعی خاص ایجاد شد و هرگونه تحرک و فعالیت سیاسی از زنان مسلمان سلب شده بود. در جامعه‌ پیش از انقلاب، نگرش کلی در مورد نقش و جایگاه زنان به دو صورت تصور می‌شد:
۱ ـ زن، عنصری زیبا، افسونگر، تنوع آفرین و گذراننده اوقات فراغت هوس‌بازان به شمار می‌رفت.
۲ ـ با توجه به آناتومی و وضعیت زنان، انتظار هیچ کار جدی و مهمی از او نمی‌رود.
محمدرضا شاه در مصاحبه باخانم اوریانا فالاچی، خبرنگار ایتالیایی در سال ۱۳۵۲ درباره زن این‌گونه اظهارنظر کرد: «در زندگی یک مرد زن به‌حساب نمی‌آید. مگر وقتی‌که زیبا و دلربا باشد و خصوصیات زنانه خود را حفظ کرده باشد شما زنان هرگز یک میکل‌آنژ یا یک باخ، نداشته‌اید یا حتی یک آشپز بزرگ، هیچ‌چیز بزرگی نداشته‌اید. راستی شما در طی این مصاحبه‌هایتان چند زن قادر به اداره یک کشور را دیده‌اید.» [۱]   از طرفی جامعه‌ غربی با این تصور که در نقش و جایگاه زن در جامعه اسلامی، در پستو‌ها و مخفی خانه‌های منازل بوده و از حقوق خود محروم می‌باشند، زن‌ها را به‌عنوان عناصر ناراضی در میان مسلمانان معرفی می‌کردند؛ لذا با این فکر، تصور می‌کردند اگر انقلابی با اهداف اسلامی پیدا شود و ازجمله رویکرد‌های آن، برقراری ارزش‌های اسلامی باشد، زنان حتماً در جبهه مخالفین انقلاب قرار خواهند گرفت.
انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) تحولی اساسی و ژرف در وضعیت زنان جامعه ایران پدید آورده است. انقلاب اسلامی جایگاه و منزلت زنان را اعتلا بخشید و دامنه مشارکت آنان را گسترش داد.
امام خمینی (ره) زنان را انسان‌ساز و مربی بیان می‌کنند: «قرآن کریم انسان‏‌ساز است، زن‌ها نیز انسان‏‌ساز. وظیفه زن‌ها انسان‏‌سازى است. اگر زن‌هاى انسان‌‏ساز از ملت‌ها گرفته بشود، ملت‌ها به شکست‏ و انحطاط مبدل خواهند شد، شکست خواهند خورد، منحط خواهند شد. زن‌ها هستند که ملت‌ها را تقویت مى‏‌کنند، شجاع مى‏‌کنند.» [۲]   ایشان زن را همانند مردان دانسته، ازاین‌رو به آن‌ها تکلیف می‌کنند که باید در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، باقدرت تلاش کنند.
ـ [در بُعد علمی]«شما‌ها در تحصیل کوشش کنید که برای فضایل اخلاقی بر فضائل اعمالی مجهز شوید، شما برای آتیه مملکت ما جوانان نیرومند تربیت کنید.» [۳]   ـ [در بُعد اجتماعی]«شما باید در همه صحنه‌ها و میدان‌ها آن‌قدر که اسلام اجازه داده وارد باشید.» [۴]   ـ [در بُعد سیاسی]«همان‌طور که مرد‌ها باید در امور سیاسی دخالت کنند و جامعه خودشان را حفظ کنند زن‌ها هم باید دخالت کنند و جامعه را حفظ کنند.» [۵]   ـ [در بُعد فرهنگی]«این فرهنگ را باید زنده کرد و شما خانم‌ها همان‌طوری که آقایان مشغول هستند همان‌طوری که مرد‌ها در جبهه علمی و فرهنگی مشغول هستند، شما هم باید مشغول باشید» [۶]   لذا می‌توان مدعی بود که انقلاب اسلامی منجر به هویت بخشی و نوسازی نگاه به زن در اجتماع شد.
۱ ـ هویت بخشی به زنان
با توجه به نقش مربی‌گری زن در خانواده در عصر پهلوی، بزرگ‌ترین ظلم و ستم در حق زنان روا شد. آن‌ها دریافتند که زن در جامعه نقش انتقال‌دهنده فرهنگ را بر عهده دارد و برای تغییر باید زن را منحرف کرد و با انحراف و انحطاط زن، کم‌کم زن به‌مثابه یک شی تلقی می‌شود و هویتی برای خود ندارد. شخصیتی که پهلوی پدر و پسر، به زن داده بودند، با هویت اصلی او مغایر بود. آن‌ها به زن فقط درحد یک بدن و فرم نگاه می‌کردند نه یک فرد متفکر، سازنده، خلاق و مکمل مرد.
«زن درصحنه اجتماع آن روز الهه دل‌فریبی بود که تنها نقش دلبری خویش را خوب می‌دانست، زندگی او عاری از هدف بود و عمر خود را در تاریکی و بی‌خبری سپری می‌کرد.» [۷].
اما امروز شاهدیم که زنان ایرانی بعد از انقلاب نه‌تنها نگاهی کالا محور بر آن‌ها نشده است بلکه بر اساس آمار میزان شرکت‌کنندگان زن در کنکور، حضور در دانشگاه‌ها و پست‌های مدیریتی حتی انتخاب به‌عنوان وزیر را شاهد هستیم؛ بنابراین زن ایرانی از آن قالب فرمایشی و عروسکی بیرون آمد و درنهایت خویشتن گمشده خویش را یافت و به همان زن قهرمان و حماسی ایران تبدیل شد.
۲ ـ نوسازی نگاه به زن کاظمیان:
آنچه در زمان پهلوی به‌عنوان راهی برای پیشرفت و توسعه‌ی زنان به شمار می‌رفت، تجدد یا به‌نوعی همرنگی با زنان غربی بود. این ارمغان، بعد از سفر رضا پهلوی به ترکیه و ملاقات او با آتاتورک بیشتر نمود پیدا کرد تا اینکه رضاخان در تاریخ هفدهم دی ۱۳۱۴ فرمان کشف حجاب را صادر کرد.
محمدرضا پهلوی در کتاب «پاسخ به تاریخ» می‌گوید: «در عصری که در کشور‌های مترقی روزبه‌روز در‌های مراکز علم و اقتصاد و سیاست به روی زنان بازتر می‌شود، ایشان همچنین پرده‌نشین باشند و حق کمترین دخالتی در امور اجتماع کشوری که خود نیمی از آن را تشکیل می‌دهند، نداشته باشند؟ برای ازمیان‌بردن این ظلم و تبعیض بزرگ اجتماعی بود که پدرم در سال ۱۳۱۴ حجاب زنان را که مانع اصلی آنان از شرکت در زندگی اجتماعی بود، ملغی کرد و پس‌ازآن به آنان امکان داد که مانند زنان کشور‌های مترقی در شئون مختلف اداری و اجتماعی به کار بپردازند.» [۸]   درحالی‌که این عمل رضا پهلوی و فرزندش نه‌تنها منجر به اجتماعی شدن زنان نشد بلکه حداقل نتیجه آن این بود که به دلیل مذهبی بودن اکثریت اقشار جامعه، وقتی هزینه‌ی سوادآموزی را به قیمت برهنگی نوامیس خود دیدند، راه تحصیل را بر فرزندان خود بستند و عملاً رشد تحصیلی کشور به دلیل عدم استقبال مردم، ضربه وارد شد. همچنین این عمل شاه منجر به فاصله‌ طبقاتی میان زنان شد. چون زنان شهری و روستایی هرکدام به‌تناسب شیوه زندگی‌شان از دگرگونی‌ها تأثیر پذیرفتند. نوگرایی به شکاف میان شهر و روستا، افزایش ثروت، توزیع نامناسب آن در سطح جامعه و نهایتاً قطبی‌شدن جامعه انجامید.
این درحالی است حضرت امام خمینی (ره) در مورد نگاه به زن می‌فرمود: «صدر اسلام زن‌ها توی لشکر‌ها هم بودند، توی میدان‌های جنگ هم می‌رفتند. اسلام با فساد دانشگاه‌ها مخالف است... اسلام با دانشگاه‌های استعماری، مخالف است نه با دانشگاه. اسلام با هیچ‌چیز از این مظاهر تمدن مخالفت ندارد. اسلام زن‌ها را دستشان را گرفته آورده در مقابل مرد‌ها نگه‌داشته، درصورتی‌که درزمانی که پیغمبر آمد، زن‌ها را هیچ حساب می‌کردند. اسلام زن‌ها را قدرت داده است... آنچه اسلام مخالف است، این است که این‌طوری می‌خواهند زن را بار بیاورند که یک ملعبه‌ای در دست مرد‌ها باشد و به قول شاه «زن باید فریبا باشد». ما می‌خواهیم این کلام را بگیریم، این غلط را بگیریم. ما می‌خواهیم زن آدم باشد مثل سایر آدم‌ها، انسان باشد مثل سایر انسان‌ها، آزاد باشد مثل سایر آزادها.» [۹]   براین اساس برخلاف نوع نگاهی که قبل از انقلاب نسبت به زنان بود و همچنین تحلیلی که غرب از نوع نگاه اسلام به زنان دارد، در عمل، زنان شرکت گسترده‌ای در انقلاب داشتند و با استقبال زیاد انقلاب را پذیرفتند، آن‌ها خودشان را باور کردند. رشد و زیستن آموختند و با وسعت بخشیدن به آرمان‌ها، پیکره اجتماع را با ستون‌های عشق محبت و ایمانشان مستحکم کردند و شاهدیم که در دوران مبارزاتی قبل از انقلاب و همچنین دوران هشت سال دفاع مقدس و دوران سازندگی و امروز در نقش مدیران جامعه نقش فعالی دارند.

پی‌نوشت:
۱). فالاچی اوریانا مصاحبه‌های تاریخی، ص ۷۴.
۲). صحیفه‌ی امام خمینی، ج ۶، ص ۳۰۰.
۳). همان، ج ۶، ۵۲۱.
۴). همان، ج ۱۸، ص ۴۰۳.
۵). همان.
۶). همان، ج ۲۰، ص ۹.
۷). فرزانه مافی، آشنایان ناآشنا، دبیرخانه کنگره بررسی نقش زنان در دفاع و امنیت، ۱۳۶۷.
۸). محمدرضا پهلوی، پاسخ به تاریخ، به کوشش شهریار ماکان، انتشارات شهرآب، ۱۳۷۱.
۹). صحیفه امام خمینی، ج ۵، ص ۲۱۷.

انتهای پیام/ برچسب ها: زن انقلاب اسلامی امام خمینی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: زن انقلاب اسلامی امام خمینی انقلاب اسلامی امام خمینی مرد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۹۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه زن و خانواده لبه رویارویی تمدنی جمهوری اسلامی با غرب است، گفت: در این عرصه انقلاب اسلامی منطقی دارد که در سطح جهانی قابل پیاده‌سازی است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در دیدار اعضای هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، گفت: کار ویژه بانوان با رویکرد اسلامی در قم نیازمند رویکردهای ویژه محتوایی است.

او با اشاره به اینکه فلسفه، اخلاق و فقه سه زاویه دید هستند که در عمق دانش تحول آفرین می‌شوند، مطرح کرد: این سه زاویه دید با شعار محقق نخواهند شد بلکه باید در لایه‌های عملیاتی به آن توجه کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه امروز در برخی از عرصه‌ها مانند معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم، عنوان کرد: وجود افرادی مانند شیخ بهایی در زمان صفویه موجب شد که امروز آثار برجسته معماری را در کشور داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: علت این اتفاق این بود که شیخ بهایی بر فقه و معارف الهی مسلط و در علوم روز نیز صاحب نظر بودند و امروز باید به پرورش چنین افرادی توجه داشته باشیم.

 

آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی

 

اعرافی با اشاره به اینکه زن و خانواده لبه رویارویی تمدنی جمهوری اسلامی با غرب است، خاطرنشان کرد: در این عرصه انقلاب اسلامی منطقی دارد که در سطح جهانی قابل پیاده‌سازی است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی در موضوع زن الگوهایی در جامعه خلق کرده است، تصریح کرد: دشمن از این موضوعات آگاهی دارد ولی تلاش می‌کند با بزرگ‌نمایی نقاط ضعف این دستاوردها را نادیده بگیرد.

اعرافی با اشاره به اینکه منطق زن مسلمان پیشتاز موفق در عرصه‌های گوناگون و متعهد به ارزش‌های الهی الگوی مدنظر انقلاب اسلامی است، یادآور شد: این الگو باید ساخته شده و در متن تمام کارها قرار بگیرد.

او با بیان اینکه باید دانشگاه حضرت معصومه(س) به طور ویژه به این موضوع بپردازد، ابراز کرد: ارتباط دانشگاه با جامعه الزهرا(س) باید موجب نقش آفرینی‌های مشترک شود.

اعرافی با اشاره به اینکه این دانشگاه باید بنیه علمی قوی داشته باشد، بیان کرد: بعد بین المللی دانشگاه حضرت معصومه(س) می‌تواند به عنوان یک محور مهم در دستور کار قرار بگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه البته در درجه نخست باید دانش فنی لازم در این دانشگاه تولید شود، اظهار کرد: در عصری قرار داریم که دشمنان از بسیاری از اقدامات خود ناامید شده و کارزار فرهنگی سنگینی را به وجود آورده‌اند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه وظیفه اصلی حوزه و دانشگاه حضور اثرگذار در این کارزار فرهنگی است، مطرح کرد: جامعه خوبی داریم و اگر حوزه و دانشگاه به خوبی نقش آفرینی کنند، وضعیت بهبود خواهد یافت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نهضت هنر انقلاب در خوزستان شعله‌ورتر از گذشته‌ شد‌
  • بانوان نماد خودباوری و مسوولیت پذیری در جامعه هستند
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • اراده ملت ایران بود که عملیات «وعده صادق» را رقم زد
  • بانوان نماد خودباوری و مسؤولیت پذیری در جامعه
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • کارگران نقش مهمی در استقلال اقتصادی کشور دارند
  • زنان نباید از تحصیل محروم شوند
  • کارگر خالق و محور در امر تولید است