هفت بنای تهران ملی شدند
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۱۰۱۲۳
در جلسه کمیته ثبت ملی آثار تاریخیِ وزارتخانه میراث فرهنگی، هفت پرونده تهیهشده توسط یک گروهِ داوطلبِ تهیه پروندههای آثار تاریخی و معاصر تهران ثبت ملی شدند و چهار پرونده آثار تاریخی نیز در فهرست بناهای واجد ارزش مُهر تایید خوردند.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، امیرحسین راد، معمار و پژوهشگر معماری با اشاره به تخریبهای ادامهدار بناهای باارزش معماری معاصر در شهر تهران گفت: از حدود یک سال پیش گروهی از داوطلبان با همراهی استادان معماری و میراث فرهنگی شکل گرفت تا توجه بیشتری به این بناها شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او که یکی از اعضای گروه داوطلب برای تهیه پروندههای ثبت ملی است، ادامه داد: به طور کلی ما ۱۸ پرونده تهیه کردیم که دو جلسه ثبت نیز برای آنها برگزار شده است. در جلسه اول چهار پرونده تهیهشده توسط گروه داوطلب ثبت ملی شد و در جلسه ۲۱ تیر نیز از مجموع ۱۱ پروندهای که ارائه کردیم، هفت پرونده ثبت ملی شد و چهار بنای دیگر واجد ارزش شناخته شد.
خانه موزه بتهووناین پژوهشگر معماری معاصر شهر تهران درباره بناهای ثبت ملیشده توضیح داد: سینما آسیا اثر هوشنگ سیحون، خانهای در بلوار کشاورز اثر پل آبکار، خانه خیابان سیتیر در تقاطع صالح اثر اوژن آفتاندیلیانس، ساختمان صندوق کاوه در میدان توپخانه، خانه بتهوون در خیابان میرزای شیرازی، دبستان گیو از مدارس شاخص زرتشتیها و مسجد الغدیر اثر جهانگیر مظلوم که توسط این گروه داوطلب تهیه و تدوین شده، در این کمیته تاییدیه ثبت ملی را گرفتند.
سینما آسیا در تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان جمهوریراد تاکید کرد: در این جلسه خانه و مطلب دکتر انتخابی به نام خانه نگار ۱۴ اثر گروه معماری نظام عامری، کمونه و خسروی، خانه منسوب به خانواده سارواریان و کودکستان سارواریان (نخستین کودکستان ایران) و همچنین خانه نهاوندی اثر داریوش بوربور به عنوان بناهای واجد ارزش شناخته شدند.
مسجد الغدیر خانه ارزشمند معاصر در خیابان سیتیر تهرانانتهای پیام
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: ثبت ملی آثار تاریخی بنای تاریخی تهران واجد ارزش ثبت ملی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۰۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار مسکن کارکنان و اساتید
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اکبر نصراللهی، رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در نخستین همایش کشوری معماری و شهرسازی در شاهرود اظهار کرد: شاهد تهاجم فرهنگی از نوع مرکز و پیرامون در معماری ایران هستیم. دکتر اکبر نصراللهی گفت: معتقدم، معماری، رسانه است؛ چون هم پیام است و هم ابزار انتقال پیام و هم اینکه مخاطبان انبوه دارد.
این استاد دانشگاه افزود: آنچیزی که رسانه، معماری را از سایر رسانهها متمایز میکند، استفاده از هنر هم در ابزار یعنی نوع معماری و هم در طراحی و انتشار پیام است.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در تشریح تحولات معماری و اثرگذاری و اثرپذیری آن از رشتههای دیگر، گفت: استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی در معمــاری تــا جایــی پیــش رفتــه اســت کــه مفهــوم جدیدی به نام «مدیاتکچر» را موجب شـده اســت به گونهای که در برجها و ساختمانها اخبــار و اطلاعات بــرای مــردم بــه نمایش گذاشته میشود.
وی در اهمیت معماری ابراز کرد: معماری تبلور فرهنگ و تمدن و هنر، روانشناسی و... در هر جامعه است و در طراحی فضای شهری و برنامهریزی نباید از جایگاه مهم آن غلفت شود، اما متاسفانه الان وضع خوبی ندارد و خود ابزار تهاجم فرهنگی شده است.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه هشدار داد: تهاجم فرهنگی از نوع مرکز پیرامون در معماری به صورت ترویج الگوی معماری از غرب به ایران و تهران به شهرستانها، معماری اسلامی و ایرانی را تهدید میکند.
نصراللهی ادامه داد: تقلید کورکورانه و ناشیانه و افراطی از معماری غربی، اختلال در توازان ارتباطاتی و بصری و شبیخون به محیط زیست، حریمها، آرامش، امنیت، زیبایی، توازن، تعادل و معنویت بناها و غلبه بینظمی، ناهماهنگی، فشار روانی، سیطره مادیت و کمیت به زندگی انسان راموجب است.
وی همچنین اضافه کرد: ساختمانهای نازیبا و مغایر با فرهنگ مردم، ناهماهنگی بین ابعاد و ارتفاع ساختمانها، الگوهای طراحی، رنگها، مصالح و فرمهای متفاوت و ناهمگون در عناصر دخیل در سیمای شهر، حقوق اجتماعی مردم را نقض کرده است.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح نقشهای دوگانه رسانه در معماری اظهار : سواد معماری حلقه مفقوده، معماری و شهرسازی است؛ این سواد به مردم محدود نیست، معماران، گروهای دانشی، استادان و متخصصان این رشته بیش از مردم و مسئولان به آن نیاز دارند و باید این مهارت و توانایی ساخت و عرضه متناسب با زیستبوم، فرهنگ و اعتقادات مردم در عین زیبایی و صرفه اقتصادی را داشته باشند.
نصراللهی ادامه داد: رسانهها میتواند مروج معماری غرب و عامل اصلی مصرف گرایی و مدگرایی در معماری و در عین حال راهنما و وسیله برونرفت از این وضعیت باشند. آنها میتوانند مردم را برای انتخاب و خرید بناهای متاثر از فرهنگ غرب ترغیب کنند و یا مطالبه کننده بناهایی منطبق با فرهنگ ایران و اسلامی و یا ناظر قدرتمند برای مقابله با آشفتگی و آزادی بی حد و حصر در این زمینه باشد.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در پایان از استادان خواست از رسانههای کلاسیک، شبکههای اجتماعی و همچنین رسانه معماری برای تصویرسازی صحیح از رشتههای معماری و شهرسازی و بالا بردن سواد معماری مردم و تحقق راهبردهای بازسازی و بازآرایی، توسعه، تمایز، اقبال اجتماعی و سودمندی آن استفاده کنند.
وی در پایان گفت: گروه کشوری معماری و رسانه آماده است با تشکیل موسسه دانشبنیان متشکل از استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، طراحی ساخت ۵۰ هزار مسکن دانشگاه را عهده دار شود.
همایش دو روزه کارگروه کشوری معماری بعد از دو روز بحث کارگروههای مختلف در دامغان، امروز در شاهرود با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون علوم انسانی و هنر در شاهرود به کار خود پایان داد.
انتهای پیام/