Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، بر اساس یافته های پژوهشی این موسسه، از زمان سقوط ۹۰ درصدی ارزش پول کشور لبنان، ۴۵ درصد از مردم این کشور از عدم توانایی شان برای تامین غذای مورد نیاز خود خبر می‌دهند عدم توانایی و کشمکشی که طبق آمار موسسه گالوپ در ۱۶ سال اخیر بی سابقه بوده است.  

در ادامه این گزارش آمده است: کاهش ارزش پول این کشور و تورم بی سابقه و در ادامه افزایش تنش ها برای تهیه  غذا، سرپناه، سوخت و بسیاری از نیاز های اولیه دیگر، باعث افزایش نارضایتی هایی شده است، نارضایتی هایی که بدبینی شدیدی نسبت به آینده را با خود به همراه داشته و به اعتراضاتی گسترده در لبنان ختم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"حسن دیاب"، نخست وزیر موقت لبنان اخیرا هشدار داد که کشورش  فقط چند روز تا انفجار اجتماعی فاصله دارد چرا که این وضعیت هررور بیشتر به درون آنچه که بانک جهانی می گوید که یکی از شدیدترین بحران های اقتصادی در تاریخ معاصر لبنان از نظر چگونگی تأثیر بر استاندارد زندگی مردم است فرو می رود.

همه بخش ها از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی با بحران هایی همچون بیکاری گسترده، افزایش بدهی ها و فروپاشی ارزی مواجه شده اند. در میان یک همه گیری جهانی، اکنون تعداد بی سابقه ای از مردم کشور لبنان درگیر تامین مایحتاج زندگی خود هستند.  در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از سه چهارم مردم لبنان به سختی از عهده تامین مخارج زندگیشان بر می آمدند.

وضعیت اقتصادی کنونی لبنانی ها نسبت به وضعیت قبل از ورود کشورشان به یک بحران اقتصادی در ماه اکتبر سال  ۲۰۱۹  میلادی، و در ادامه تلاش های دولت برای تصویب مالیات بر نرم افزار واتس آپ، بسیار متفاوت است. پس از اعتراضات گسترده علیه دولت، ارزهای خارجی از کشور خارج شد و باعث تشدید و عمیق تر شدن  مشکلات اقتصادی کشور شد.

**کشمکش حدود نیمی از لبنانی ها برای تهیه  غذا

 ارز این کشور  ۹۰درصد ارزش خود را از دست داده است و همچنان هم ادامه دارد، کاهشی که با افزایش ناگهانی قیمت مواد غذایی، دارو، سوخت و دیگر نیاز های اولیه بدتر شده است. در سال گذشته، بین سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰  میلادی، درصد لبنانی هایی که گفتند  در تامین غذای مورد نیاز خود ناتوان هستند، در بالاترین میزان  و با رشد سه برابری از ۱۵ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافت. در همین بازه، درصد "کشمکش برای تهیه  سرپناه"، با افزایش دو برابری از ۷  درصد به ۱۸ درصد رسید.

  **رضایت از سطح استاندارد زندگی در کمترین میزان

قبل از این بحران، بیش از نیمی از مردم کشور  لبنان (۵۷ درصد) از استاندارد زندگیشان رضایت داشتند. این درصد درحال حاضر، با رضایت یک چهارم مردم لبنان از سطح زندگیشان، از نصف آن هم کمتر است که  کمترین میزان  در روند ثبت شده توسط  موسسه گالوپ برای این کشور  بشمار می آید.

لبنانی ها درباره آینده  اقتصادی خویش، بدبین تر نیز شده اند. در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی تنها ۶ درصد مردم این کشور دیدگاه مثبتی به بهتر شدن استاندارد زندگیشان داشتند، درحالی که  ۸۷ درصد از مردم معتقد بودند که این وضعیت رو به بدتر شدن است.

 **ختم کلام

مشکلات اقتصادی  گسترده و نابود کننده لبنان به نا آرامی های گسترده در این کشور دامن زده است. خشونت برخاسته از این مشکلات در میان مردم لبنان منجر به اعتراضات گسترده ای شده است که هرچند ممکن است فعلاً پراکنده باشند اما تا امروز ادامه دارند. همزمان، با ادامه سقوط ارزش ارز، بانک مرکزی یارانه کالاهای اساسی غذایی و سوخت را به تدریج کاهش می دهد، قیمت ها افزایش یافته اند، و کمبود نیاز های اساسی، دارو و گازوئیل درحال افزایش است.

علت افزایش مشکلات اقتصادی، مشکلات سیاسی این کشور می باشد. درحال حاضر، کشور لبنان از ثبات مورد نیاز دولت برای اجرای هرگونه اصلاح یا سیاست با هدف بهبود وضعیت اقتصادی برخوردار نیست و این درگیری سیاسی ادامه دار، چندین بار مانع از تشکیل کابینه دولت در زمان بحران اقتصادی و همه گیر سراسری کرونا شده است.

رو به رو شدن با این بحران پیش روی کشور لبنان حتی برای یک دولت قوی نیزمی تواند سخت باشد با این حال، غلبه بر آشفتگی سیاسی فعلی، نبود توافق میان رهبران سیاسی و شرایط اقتصادی که روز به روز درحال بدتر شدن است ممکن است دشوار باشد.   

https://news.gallup.com/poll/۳۵۲۲۱۴/lebanon-brink.aspx

برچسب‌ها اعتراض های خیابانی بحران مالی لبنان موسسه گالوپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اعتراض های خیابانی بحران مالی لبنان اعتراض های خیابانی بحران مالی لبنان موسسه گالوپ کشور لبنان مردم لبنان لبنانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۰۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات استان زنجان صعودی شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ گنج‌خانلو گفت: فروردین ماه امسال ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن کالا به ارزش تقریبی ۳۱ میلیون دلار از گمرک استان صادر شده که به لحاظ ارزش حدود ۲۶ درصد افزایش و از نظر وزن نیز ۱۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

وی افزود: ۳۴ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۰.۶ میلیون دلار به صورت موقت وارد استان شده که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۱۸ درصد و از نظر وزن ۱۹ درصد افزایش دارد.

مدیرکل گمرک استان زنجان ادامه داد: بعد از یک سال روند کاهشی صادرات، ارزش صادرات استان نسبت به مدت مشابه گذشته ۲۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

گنج‌خانلو گفت: همچنین در رویه ورود موقت نیز شاهد افزایش هستیم که امیدواریم با رونق فعالیت واحد‌های صنعتی استان، سطح تجارت خارجی نیز افزایش یابد.

وی افزود: در این مدت همچنین واردات قطعی بیش از ۲۴.۵ میلیون دلار کالا به وزن بیش از ۱۴ هزار تن ثبت شده است که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۵۹ درصد کاهش و از نظر وزن ۴۲ درصد کاهش دارد.

مدیرکل گمرک استان زنجان ادامه داد: طی سال گذشته عمده کالای صادراتی این استان شامل شمش روی، ترانسفورماتور و متعلقات، پروفیل، میلگرد، نبشی، شمش فولادی، مفتول مسی، فیلم پروپیلن، اسید سولفونیک، کنسانتره روی، لبنیات، شمش سرب، کاغذ فلوتینگ، تست لاینر و مقوا بود.

دیگر خبرها

  • مالیات آری؛ اما نه ۳۰ و ۵۰ و ۷۰ درصد!
  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید
  • تجمع ضد آمریکا و انگلیس در بورکینافاسو
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • تولید ورونق اقتصادی دربزرگترین معدن کرومیت خاورمیانه
  • بازارهای نوظهور جهان با سریع‌ترین رشد در دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹
  • ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • صادرات استان زنجان صعودی شد