Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اجرای 5 طرح پژوهانه و دانش‌بنیان در تلاش است تا به ارتقای صنعت غذا در کشور کمک کند. پروژه‌هایی که بازار داخلی این محصولات را رونق می‌دهد.

 

شکر سبک

تولید صنعتی شکر سبک (40 هزار تن محصول در سال)، شکر انواع مختلفی دارد و بسته به نوع آن کاربردهای مختلفی برای آن تعریف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکر سفید، شکر قهوه‌ای، شکر کاستر . غیره. این ماده علاوه بر صنعت داروسازی و و مصارف خانگی، در صنایع غذایی و پخت شیرینی، کیک و انواع دسر به کار می رود. شکر از شیرین کننده هایی است که در اشکال مختف مانند قند، نبات، شکر های رنگی و تزیینی دیده می‌شود.

یکی از ماموریت‌های ستاد توسعه زیست‌فناوری تولید شکر سبک برای مصارف صنعتی و خانگی است. شکر استویا ، در دهه اخیر به سرعت جای خود را باز کرده و جایگزینی برای شکرهای دیگر به خصوص در صنایع مواد غذایی شده است. این شکر جایگزین بسیار ارزشمندی برای قند و شکر های طبیعی و مصنوعی دیگر است.

 

استارتر لبنی

تولید استارتر لبنی (60 هزار بسته در سال)، یکی از این برنامه‌ها است. استارتر های لبنی میکروارگانیسم‌هایی هستند که در صنایع لبنی به عنوان مایه میکروبی برای تبدیل شیر به ماست و پنیر استفاده می‌شود. همچنین این مواد در دیگر صنایع برای افزایش ارزش غذایی و سلامت بخشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به اهمیت مصرف لبنیات و فرآورده‌ های آن در الگوی تغذیه و  مصرف استارتر که از اقلام بنیادین صنعت لبنیات شناخته می شود، این محصولات همواره مورد توجه کشورهای مختلف از جمله ایران بوده است. از این‌رو سیاست‌ های مختلف حمایتی برای افزایش تولید و مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی به عنوان یک صنعت در کشور ها اتخاذ شده است و لذا تولید استارتر لبنی به عنوان کالای وارداتی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

اسانس، عصاره و چاشنی

تولید انواع اسانس، عصاره و چاشنی (1000 کیلوگرم محصول در سال) هم برنامه‎‌ای است که برای ارتقای صنعت غذا در کشور اجرایی شده است.  عصاره و اسانس موادی هستند که معمولا برای تغییر یا افزودن عطر و طعم به مواد مختلف اعم از خوراکی و صنعتی از آن ها استفاده می شوند. این مواد نقشی موثر در بهبود غذای مصرفی دارد به همیت دلیل تولید آنها مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد.

این 5 پروژه ملی است که از حمایت کامل ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار شده است.

همچنین طرح‌های در دست اقدام این حوزه نیز شامل تولید صنعتی ژلاتین (3500 تن محصول در سال)، تولید صنعتی لاکتوز (4 هزار تن محصول در سال)، تولید پپتون و محیط کشت باکتریایی و بازیافت ضایعات نان برای تولید نان لاکتیکی یا نان فراسودمند می‌شود.

توسعه زیرساخت‌های لازم برای تولید افزایه‌های غذایی، افزایش تعرفه افزایه‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شود و اعطای مشوق‌های لازم برای ایجاد واحدهای فرآوری و بسته‌بندی هم چالش‌هایی است که با همکاری دیگر نهادها در حال رفع است.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: صنعت مواد غذایی دانش بنیان پروژه ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محصول در سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۲۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای نوبت‌دهی الکترونیکی در پایانه‌های بار سراسر کشور در راستای توزیع عادلانه

مهرداد حمداللهی، مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران  با بیان اینکه تسریع وتسهیل و افزایش ظرفیت حمل بار از سوی رانندگان را سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در دستور کار خود قرار داده است گفت:  برنامه ریزی جامع برای واردات کالا‌های اساسی و توزیع متناسب آن در بنادر مختلف و پرداخت به موقع کرایه رانندگان توسط صاحبان کالا یکی از مهم ترین اقدامات در این حوزه به شمار می رود.

وی بیان کرد: تهیه سامانه پرداخت متمرکز کرایه حمل در شرکت‌های صاحب کالا همچنین درخواست اعلام بار به صورت مستمر و در طول سال از سوی صاحبان کالا یکی از مهم ترین برنامه هایی است که در بخش تسریع در حمل کالا و بار در دستور کار خود قرار داده ایم.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل تاکید کرد:  عدم تداخل زمانی درخواست حمل با زمان اوج درخواست یا ورود سایر کالا‌ها و همچنین زمان برداشت محصولات کشاورزی از دیگر برنامه هایی است که در این بخش در دستور کار قرار داده ایم.

حمداللهی با بیان اینکه در راستای تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم سازمان راهداری برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده است گفت:  توزیع عادلانه بار از طریق توسعه اعلام بار و نوبت دهی الکترونیکی در پایانه‌های بار سراسر کشور همچنین  توسعه و اجرای فاز‌های اجرایی بعدی بارنامه الکترونیک شامل ارسال پیامک یکبار مصرف otp برای رانندگان و اجرای طرح‌های احراز هویت ذینفعان بارنامه از برنامه هایی است که امسال در حوزه توزیع بار اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد:  بازنگری و ابلاغ ضوابط جدید بازارگاه‌ها با رویکرد جهش تولید خدمت با مشارکت مردم و  توسعه کمی و کیفی شرکت‌های حمل و نقل بزرگ مقیاس در کشور و تقویت نظارت بر فعالیت آنها از مهم ترین برنامه های است که امسال به مرحله اجرایی وعملیاتی شدن می رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • کدام ‌حوزه‌های فناورانه در کیش به توسعه می‌رسند
  • مقام دوم گردش مالی در کشور برای صنعت غذایی
  • انتصاب رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال است
  • اجرای نوبت‌دهی الکترونیکی در پایانه‌های بار سراسر کشور در راستای توزیع عادلانه
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معرفی شد
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد
  • رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد