Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در بحث کودکان کار محور فعالیت، خانواده کودکان کار است، گفت: تلاش شده که خانواده‌های آنها توانمند شوند و مشکلاتشان در حد رفع فقر مطلق مرتفع شود. مبلغ سه میلیارد تومان فقط برای توانمندسازی خانواده‌های آنها اعم از ایرانی و غیرایرانی قرار داده شده و سعی شده است که به جای پاک کردن صورت مسئله یا طرح‌های ضربتی جمع آوری کودکان، موضوع ساماندهی در دستور کار قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گزارش ایسنا، وحید قبادی دانا در نشست خبری امروز خود که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، در پاسخ به سوالی درخصوص آئین نامه اجرایی حمایت از کودکان در معرض‌ بزه و همچنین موضوع کودکان کار، اظهار کرد: از نظر ما جای کودک در خیابان نیست و طبق قوانین موجود، اگر فردی بخواهد از حضور کودک سوءاستفاده و بهره‌کشی کند، از مصادیق بزه و زیرپا گذاشتن قانون است و مشمول مجازات اسلامی قرار خواهد گرفت.

قبادی‌دانا با تاکید بر اینکه هدف بهزیستی این است که کودک در خیابان مشغول کار نباشد، افزود: بر این مبنا باید ببینیم که عوامل حضور کودک در خیابان چیست؟ براین اساس طرحی به صورت پایلوت در شهر تهران در سال جاری انجام شد. اطلاعاتی که از این طرح استخراج شده به ما کمک می‌کند که درک صحیحی از کودکان کار خیابان در سطح کشور و در کلان شهرها داشته باشیم. طبق آمار دقیقی که در این طرح در شهر تهران به دست آمد، ۹۴۹ کودک کار شناسایی و ساماندهی شدند که ۱۷۰ نفر از آنها ایرانی و ۷۶۴ نفر اهل افغانستان و ۱۵ نفر پاکستانی بودند؛ یعنی بیش از ۸۰ درصد کودکان کار خیابان تابعیت ایران ندارند و اهل یکی از کشورهای خارجی هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تا زمانی‌ که مرزهای ما طوری باشد که کودک افغانستانی، ظرف مدت ۲۴ ساعت از افغانستان در خیابان تهران به کار گمارده شود، سازمان بهزیستی یا هر دستگاه متولی و مسئول دیگر چه اقدامی می‌تواند انجام دهد؟ تا زمانی که باندهای ساماندهی و بهره‌کشی از کودکان و باندهای بین‌المللی قاچاق کودکان فعال هستند و برخورد کافی با آنها صورت نگیرد، حضور آنها ادامه‌دار خواهد بود. اما تعدادی از این کودکان، کودکان ایرانی هستند که عده‌ای از آنها توسط خانواده یا توسط صاحب کارانی که دارند به کار گمارده شده و بهره کشی می‌شوند که باید با آنها هم برخورد قانونی صورت گیرد، اما ریشه بسیاری از این مسائل فقر است.

قبادی‌دانا با بیان اینکه در بحث کودکان کار محور فعالیت، خانواده کودکان کار است، افزود: تلاش شده که خانواده‌های آنها توانمند شوند و مشکلاتشان در حد رفع فقر مطلق مرتفع شود. مبلغ سه میلیارد تومان فقط برای توانمندسازی خانواده‌های آنها اعم از ایرانی و غیرایرانی قرار داده شده و سعی شده است که به جای پاک کردن صورت مسئله یا طرح‌های ضربتی جمع آوری کودکان، موضوع ساماندهی در دستور کار قرار گیرد. در طرح های گذشته برای ساماندهی کودکان کار، آنها جمع آوری می‌شدند و در مراکزی که ظرفیت مناسبی نداشتند نگهداری و بعد رهاسازی می‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح جدید که در ۱۳ کلانشهر کشور اقدامات برای این فعالیت در حال آغاز است، این است که افراد ساماندهی‌شده از طریق اطلاعات بیومتریک‌شان تشخیص و تعیین هویت داده می‌شوند. یعنی براساس استفاده از دوربین عنبیه مشخصات آنها ثبت و کد یونیک به آنها اختصاص داده می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كودك كار سازمان بهزیستی خانواده های آنها کودکان کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۲۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا کودکستان‌های کشور رتبه بندی می‌شوند؟

همتی فر، سرپرست سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، متولی مجموعه مراکزی است که در حوزه تربیت کودکان زیر هفت سال فعالیت می‌کنند.

وی افزود: این سازمان باید آیین‌نامه‌ها را مصوب و ساماندهی کرده و مجوزها را  تحت نظر خود در بیاورد.

او ادامه داد: سازمان تعلیم و تربیت کودک در انتهای سازماندهی و ساماندهی مراکز فعال پیشین است. مجوز این مراکز بر اساس قوانین و ضوابط جدید مورد بررسی و پالایش قرار می‌گیرد.

سرپرست سازمان تعلیم و تربیت کودک تصریح کرد: به علت ساماندهی کودکستان‌ها، این مراکز و مربیان رتبه‌بندی نمی‌شوند.

گفتنی است که پیش از این همتی فر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرده بود: مراکز باید خود را با قوانین جدید تطبیق داده و در صورت نیاز قوانین خود را اصلاح کنند و پایگاه اطلاعاتی این مراکز ایجاد و به مردم اعلام می‌شود.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک اظهار کرد: فرایند مجوزدهی در سراسر کشور به صورت همزمان و مجازی انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • شناسایی ۳۰۵۴ کودک مشمول قانون حمایت از جمعیت در لرستان
  • کاهش کودکان کار در پایتخت
  • ساماندهی کودکان گل‌فروش در مسیر بهشت‌زهرا
  • کاهش کودکان کار در پایتخت 
  • بازگرداندن ۳۰۰۰ کودک گلستانی بازمانده از تحصیل به مدارس
  • ساماندهی کودکان گل‌فروش از بزرگراه شهید هاشمی و بهشت‌زهرا
  • ساماندهی کودکان گل فروش در حاشیه بهشت زهرا (س)
  • آیا کودکستان‌های کشور رتبه بندی می‌شوند؟
  • جمع آوری متکدیان و کودکان کار در دزفول
  • مصوبات شورای ترافیک شهرستان هرسین لازم الاجرا و الزام آور است