Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از بررسی اثرگذاری‌های داروهای التهابی برای بیماری‌های التهابی روده و تاثیر آن در درمان کرونا به میزبانی سازمان جهانی بهداشت خبر داد.

به گزارش مشرق، علیرضا زالی روز سه شنبه در نشستی که در پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد برگزار شد، با اشاره به ابلاغ طرح‌هایی از سوی سازمان جهانی بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: بررسی اثرگذاری‌های داروهای التهابی برای بیماری‌های IBD و تأثیر آن در درمان کرونا که به میزبانی سازمان جهانی بهداشت و پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این طرح کوهورت در حال نهایی سازی اخذ کدهای اخلاق است که مراحل اجرای آن بعد از اخذ کدهای مربوطه به زودی اجرا خواهد شد.

زالی با بیان اینکه این پژوهشکده در حوزه‌های مختلف همچون آموزش و ارائه کاربردهای پژوهشی در سطح جامعه الگوی بسیار موفقی در سطح دانشگاه و وزارت بهداشت محسوب می‌شود، اظهار کرد: این رشد چند ساحتی نشان دهنده استراتژی روشن پژوهشکده است و باعث می‌شود بتوانیم بستر مطلوبی را برای رشد در بخش‌های مختلف ایجاد کنیم.

زالی نسبت به گسترش و توسعه نیروهای انسانی تخصصی برای اجرای برنامه‌های راهبردی آینده نگارانه این پژوهشکده اعلام آمادگی کرد.

وی با اشاره به مطلوب بودن مدل آموزش در این پژوهشکده اظهار کرد: بسیار مهم است که بتوانیم درباره فراگیران با رعایت استانداردها و معیارهای اصیل آموزشی به اهداف آموزشی برسیم.

لزوم طراحی مدلی موفق از آموزش‌های پودمانی

زالی، تصریح کرد: اگر مدل موفقی از آموزش‌های پودمانی طراحی شود می‌تواند به سایر نیازهای حوزه سلامت تسری پیدا کند. علاوه بر راه اندازی دوره‌های کوتاه مدت مهارت محور، نگاهی بین المللی به این دوره‌ها با توجه به جذابیت این دوره‌ها در کشورهای منطقه، اهمیت بسیار دارد.

به گفته رئیس دانشگاه، با شروع بحران کرونا، آموزش مجازی رونق پیدا کرده است و می‌توان از بسیاری از مدلسازی در این زمینه کمک گرفت، در این صورت قیمت تمام شده دوره به حداقل ممکن می‌رسد.

برگزاری ۲۵۶ کارگاه مهارتی کشوری توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

وی با بیان اینکه تا چندسال پیش ۹۰ درصد دوره‌های مهارتی کشور، متعلق به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران بود، یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این مسئله را آسیب شناسی و سال گذشته ۲۵۶ کارگاه مهارتی کشوری را برگزار کرد. برای برگزاری این دوره‌ها در این مرکز نیز می‌توان اقدام کرد.

رئیس دانشگاه در خصوص راه اندازی دوره MDPHDT، عنوان کرد: برنامه ریزی هایی در این زمینه انجام شده و نوعی مدل سازی جدید در نظر گرفته شده است که این مرکز می‌تواند نقطه شروع خوبی برای پیاده سازی آن، هرچند به صورت پایلوت، باشد.

زالی اظهار کرد: آموزش همگانی، اقدام خوبی است که در این پژوهشکده کلید خورده که برای معرفی این مرکز نقطه قوتی است. خیلی از بیماری‌ها و مسائل با اصلاح آموزش‌های عمومی قابل پیشگیری است، بنابراین در حوزه آموزش آمادگی کامل برای توسعه وجود دارد.

به گفته وی، بسیاری از رشته‌های نوین همچون پرستاری گوارش، نیاز به زیرساخت‌های قوی آموزشی دارد که در این مرکز فراهم است.

وی یکی از راهبردهای دانشگاه را پژوهش‌های کاربردی دانست و بر لزوم توسعه این موضوع تاکید کرد و گفت: در این زمینه امکان همکاری با وزارت علوم هم وجود دارد، برخی از این پژوهش‌های می‌تواند به مدلی در بستر آموزش نیز تبدیل شود.

زالی افزود: برخی از مراکز در دانشگاه، مراکز متمایز و مرجع هستند و این شخصیت در پژوهشکده گوارش قابل لمس است. این مراکز نیاز به سرمایه گذاری‌های متفاوتی دارد. از طرفی کیفی سازی مطالعات و پژوهش‌ها نیز از رتبه‌های جهانی این مرکز قابل مشاهده است.

رئیس دانشگاه، تصریح کرد: بهره گیری از تحقیقات در جامعه باید بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد که این مهم با اعمال اصلاحاتی منطبق بر شرایط بحرانی حاکم امکان پذیر است.

زالی در خصوص طرح روستای سالم، گفت: دانشگاه تمایل دارد با همکاری پژوهشکده گوارش در این طرح با سایر نهادها سهیم باشد.

وی با اشاره به اینکه بحران کرونا نشان داد چه معضل بزرگی در زمینه ویروس شناسی وجود دارد، افزود: اعضای هیئت علمی در گروه ویروس شناسی، باید در کنار رعایت مسائل سازمانی، در بستر آموزشی نیز فعالیت داشته باشند.

وی از مشارکت مسئولانه متخصصان و پرسنل پژوهشکده در کنترل کرونا تقدیر کرد و گفت: انجام بالغ بر ۷ هزار نمونه گیری، عملکرد قابل توجهی است. توالی یابی ژنی ویروس کووید -۱۹ در آینده می‌تواند بسیاری از استراتژی‌های درمانی را تحت تأثیر قرار دهد، از همین رو مطالعه در این زمینه را نیز در دستور کار قرار دهید تا واریانت های جدید شناسایی شوند.

رئیس دانشگاه از وجود ظرفیت بالقوه برای بهره گیری از دانش هوش مصنوعی در پژوهشکده خبر داد و گفت: اهمیت توسعه این دانش در دوران همه گیری کرونا خودنمایی کرده است. همکاری ستاد مقابله با کرونای تهران با شرکت مخابرات و راه اندازی برنامه ریسک من از مصادیق بارز آن محسوب می‌شود. کیفیت و غنای داده، از المان‌های مهم توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی است که پژوهشکده گوارش با این مؤلفه‌ها مشکلی ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: همه دستاوردها حاصل یک نگاه راهبردی عمیق است و این مهم، رمز بقا و سبوط استراتژی‌های علمی شناخته می‌شود که پژوهشکده گوارش و کبد به خوبی این وظیفه را به انجام رسانده است.

در بخش دیگری از این جلسه محمدرضا زالی رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاریخچه و فعالیت‌های این پژوهشکده به پژوهش‌های هدفمند این مرکز اشاره کرد و کمک به ارتقا سلامت جامعه را یکی از مهمترین رسالت‌های این مرکز عنوان کرد.

شبنم شاهرخ مدیر امور پژوهشی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد نیز در ادامه درباره دستاوردهای ارزشمند این پژوهشکده نکاتی را عنوان و اهم دستاوردهای سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پژوهشکده گوارش و کبد را تبیین کرد.

وی با اشاره به اینکه این پژوهشکده با حضور ۱۲ عضو هیئت علمی علاوه بر انجام فعالیت‌های پژوهشی که به ارتقا درمان بیماران منجر می‌شود، تربیت و آموزش دانشجویان را نیز یکی از رسالت‌های خود می‌داند از تربیت ۱۰۷ دانشجو در سه سال اخیر در این پژوهشکده خبر داد.

شاهرخ رشد مقالات چاپ شده در مجلات ISI را نشان از ارتقا کیفیت فعالیت‌های پژوهشی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد در این مرکز پژوهشی عنوان کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه از تحقیقات پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد در زمینه سل تراپی خبر داد و گفت: خبر خوب این است که این پژوهش‌ها با دارودرمانی به سمت بالین سوق داده شده، هدف از این پژوهش‌ها بهبود سلامت افراد مبتلا در زمینه درمان‌هایی است که هنوز در هیچ جای دنیا به درستی درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

وی پژوهش در زمینه مقاومت‌های میکروبی بیمارستانی را به عنوان یکی از مهمترین عفونت‌های رایج را تشریح و از در اختیار داشتن بزرگترین بانک اطلاعاتی این پژوهشکده در حوزه عفونت‌های بیمارستانی خبر داد.

پژوهش در زمینه مقاومت‌های باکتریایی و عفونت‌های میکروبی که از عوامل ایجاد سرطان‌های گوارشی است بخش دیگری از سخنان دکتر شاهرخ را به خود اختصاص داد.

بررسی اپیدمیولوژیک در طرح باکتریال سبزیجات در مزارع جنوب تهران، طرح پژوهشی پارازیت‌ها و تصفیه خانه‌های جنوب تهران، تحقیقات در حوزه پاتوژن های آبزیان خلیج فارس و سیکل انتقالی پانوژن های انگلی بین انسان، محیط و حیوان از جمله پژوهش‌های کاربردی بود که دکتر شاهرخ به آن اشاره کرد.

وی گفت: پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تنها مرکز پیوند مدفوع در بیماری‌های التهابی روده در زمینه بیماری‌های مقاوم به درمان است.

مجهز بودن مرکز گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آزمایشگاه مرجع کشوری، بررسی بیوتن موجود در غذا بخش دیگری از گزارش دکتر شاهرخ را به خود اختصاص داد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه این پژوهشکده در زمینه بهداشت کووید ۱۹ و خدمات تشخیصی اقدامات ویژه انجام داده خاطرنشان کرد: در بخش تشخیص، برخی مبتلایان به کرونا علائم گوارشی را تجربه می‌کنند بنابراین پروژه تحقیقاتی با هدف بررسی و علل و راه‌های درمان این عارضه در مبتلایان در پژوهشکده گوارش و کبد دنبال شده است.

وی افزود: تحقیقات اولیه در بیماران مبتلا به کرونا که علامت‌های شدید گوارشی دارند در پژوهشکده گوارش و کبد انجام شده و در روزهای آتی نتایج این تحقیقات در قالب اولین طرح کوهورت در مبتلایان بهبود یافته دنبال خواهد شد.

اجرای سیستم تشخیصی در واریانت های مختلف کرونا و کیت‌های سریع تشخیصی بخش دیگری از گزارش عملکرد دکتر شاهرخ را به خود اختصاص داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه با بیان اینکه ۱۸ مرکز درمانی در ۱۲ استان کشور آمادگی خود را برای اجرای طرح کوهورت گوارشی کرونا اعلام کرده‌اند اظهار امیدواری کرد که در روزهای آتی این طرح با بالاترین سطح استاندارها اجرایی شود.

وی از تشکیل گروهی با هدف بررسی ابعاد مختلف گوارشی کرونا متشکل از اساتید و دانشجویان داخلی و خارجی خبر داد و گفت: طی دو سالی که از بحران کرونا می‌گذرد بیش از ۵۰ مقاله با همکاری پژوهشگران، پژوهشکده گوارش و کبد در زمینه کرونا در معتبرترین مجلات داخلی و خارجی به چاپ رسیده است.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مزارع جنوب تهران خلیج فارس بحران کرونا وزارت بهداشت علیرضا زالی سازمان جهانی بهداشت پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد پژوهشکده گوارش و کبد عضو هیئت علمی رئیس دانشگاه بخش دیگری پژوهش ها دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۵۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون

ایتنا - مدت‌هاست که مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.
تحقیقات جدید ژنتیکی، اکنون افرادی را که ممکن است آسیب‌پذیرتر باشند را نشان می‌دهد. تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی 800 بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان در انتشار خبری خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلا به این بیماری در معرض 10 آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال 1974 در معرض این بیماری قرار داشتند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند. گروهی به سرپرستی دکتر برنت فوگل، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی توضیح دادند که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با پیدایش پارکینسون مرتبط است. این مطالعه نشان داد که انواع فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت‌کش‌ها قرار داشتند "غنی" شد.

این یافته‌ها در 25 آوریل در مجله NPJ Parkinson’s Disease منتشر شد.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار متابولیت‌ها در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن در معرض مزمن با آفت‌کش‌ها رخ می‌دهد.

 
همانطور که ترکیبات سمی - از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌هاست با پارکینسون مرتبط است - در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند و می‌توانند اجسام لویی در بافت‌ها را تشکیل دهند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع اجسام لوی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل گفت:« این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند. به صورت روزانه، این گونه‌ها تاثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت‌کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به توسعه بیماری پارکینسون شود که به آن تعامل ژن-محیط می‌گویند.»

آیا می‌تواند گونه‌های ژنی دیگری وجود داشته باشد که افراد را مستعد خطر کند و در مسیرهای عصبی دیگر عمل کند؟ دکتر کیمبرلی پاول، سرپرست تیم تحقیق، گفت که این بسیار ممکن است. پاول، استادیار عصب شناسی در UCLA گفت: «این بیماران به نوعی مستعد بودند و اگر بتوانیم بفهمیم که چرا آنها مستعد هستند، شاید بتوانیم در این مسیرها عمل کنیم.»

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم. این یک گام رو به جلو در این مسیر است.»

دیگر خبرها

  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • بررسی علل مهاجرت و پیامدهای آن در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی
  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا