Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، دفع بی‌دغدغه پساب یا پسماند همواره یکی از چالش‌های پیش‌روی صنایع شیمیایی بوده و از این رو بکارگیری شیوه‌های ابتکاری و ایجاد چرخه تولید و بازفرآوری، مهم‌ترین راهکار برای برون‌رفت از آن به شمار می‌رود.

صنعت شیشه نیز به عنوان یکی از صنایعی که از مواد شیمیایی برای چرخه تولید خود استفاده می‌کند، با چالش جدی برای دفع پساب‌ خروجی خود روبرو است و در این راستا، تولید جوش‌شیرین از پساب گروه صنعتی کاوه سودا، ابتکاری نوین محسوب می‌شود که می تواند زمینه جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی حاصل از خروجی صنایع را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای تولید جوش شیرین (بی‌کربنات سدیم) چندین روش صنعتی از جمله استخراج از منابع طبیعی و نیز شیوه سنتز شیمیایی وجود دارد؛ 
در شیوه سنتز شیمیایی،  بی کربنات سدیم به روش سلوی، به عنوان متداول ترین روش تولید جوش شیرین از پساب کارخانه که دارای کربنات سدیم می باشد، استخراج می شود.

اهمیت تولید جوش شیرین از بازفرآوری پساب صنعت شیشه سازی در مراغه از این رو دو چندان است که جوش شیرین در صنایع مختلفی از جمله در زمینه صنایع غذایی، تولید تجهیزات آتش نشانی، تهیه چرم، داروسازی، مواد غذایی،  آب های گازدار، مواد شیمیایی، خوراک دام و طیور، پودرهای شوینده و نیز خنثی سازی اسید ها و باز ها در محیط های آزمایشگاهی ها کاربرد دارد.

با این نگاه، راه اندازی خط تولید جوش شیرین از پساب کارخانه هایی چون صنایع شیمیایی و شیشه، علاوه بر اشتغال و مزایای اقتصادی، موجب کاهش هدر رفت و انباشت پساب های آلاینده محیط زیست خواهد بود.

بر این اساس،  ایجاد خط تولید جوش شیرین نیز با استفاده از پساب های خروجی مجتمع صنعتی کاوه سودا نیز از جمله حرکت هایی بوده که می تواند در پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی حاصل از صنایع در منطقه موثر و کارآمد باشد.

مدیر مجتمع کاوه سودا می گوید: در این واحد صنعتی برای  فرآیند تولید کربنات سدیم  مجموعه ای از برج های شستشوی غبار نصب شده تا از انتشار غبارات کربنات سدیم به فضای اطراف جلوگیری شود.

سعید حسنی اضافه می کند: محلول شستشوی این برج ها پس از مدتی تغلیظ شده و به صورت پساب ظاهر می شود که  در صورت استفاده از فرآیند تولید جوش شیرین، این پساب به صورت خوراک ورودی برای تولید این ماده غذایی استفاده می شود.

وی با اشاره به ایجاد چرخه تولید و بازفرآوری پساب در مجتمع صنعتی کاوه در مراغه ادامه می دهد: در واحد صنعتی ما، بخشی از پساب طی فرایندی به محصول ارزشمند و ارزآور جوش شیرین تبدیل می‌شود.

وی تشریح می کند: با ایجاد خط تولید جوش شیرین در کارخانه کاوه سودا، انرژی جدیدی طی این فرآیند در مجتمع استفاده نمی شود، ضمن اینکه برای حدود ۳۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد می شود.

حسنی می گوید: خط تولید جوش شیرین از بازفرآوری پساب با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد تومانی، ایجاد و راه اندازی شده و محصول تولید شده در آن خوراک تولیدی و پایه برخی از صنایع کشور خواهد بود.

وی یادآوری می کند: ظرفیت تولید این واحد ۱۵ تن در روز بوده که با بهره برداری از طرح توسعه آن، ظرفیت تولید به ۱۰۰ تن تا پایان سال جاری افزایش خواهد یافت.

به گفته مدیر مجتمع کاوه سودا، ۴۰ درصد محصول تولیدی به خاطر کیفیت بالا و رعایت استانداردهای بهداشتی  به کشورهای خارجی از جمله اوکراین و اندونزی صادر می‌شود.

وی اضافه می کند: تمامی مراحل طراحی و ساخت خط تولید جوش شیرین این واحد به دست متخصصان جوان گروه صنعتی کاوه انجام شده است.

شرکت کاوه سودا در مراغه، بزرگ ترین کارخانه تولید کننده کربنات سدیم و شرکت آسافلوت به عنوان زیرمجموعه آن، بزرگ ترین مجموعه تولید شیشه در کشور است و بیش از ۲ هزار نفر به صورت مستقیم در این مجتمع فعالیت می کنند.

هم اکنون بیش از ۳۵۰ هزار تن کربناب سدیم سالانه به عنوان مواد اولیه صنایع شوینده و شیشه در این واحد صنعتی تولید می شود.

آسافلوت به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان شیشه و آیینه کشور محسوب می شودکه هم اکنون محصولات تولیدی خود را به ۴۵ کشور جهان صادر می کند.

برچسب‌ها رونق تولید آذربایجان شرقی مدیریت پسماند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رونق تولید آذربایجان شرقی مدیریت پسماند رونق تولید آذربایجان شرقی مدیریت پسماند تولید جوش شیرین کربنات سدیم صنعتی کاوه کاوه سودا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۷۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مهران سحرابی نیک، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان با طراحی و ساخت دستگاهی در زمینه تصفیه آب و هوا رتبه نخست جایزه ملی محیط زیست کشور در بخش اختراعات را از آن خود کرد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ صادر شد
  • سند جامع مدیریت پسماند ایلام تهیه می‌شود
  • تعریف ۷۵ پروژه در قالب ۵۲ تصفیه‌خانه برای ۹.۳ میلیون نفر
  • آزادسازی آب شرب از صنایع آذربایجان شرقی
  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی
  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ