Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@19:56:01 GMT

آفتی که زودتر از پسته جوانه می‌زند

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۱۷۴۸۸

آفتی که زودتر از پسته جوانه می‌زند

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: پسیل معمولی پسته مهم‌ترین آفت باغات پسته در ایران محسوب می‌شود و امروزه این آفت به یک معضل جدی برای باغداران تبدیل شده و سالانه هزینه هنگفت اقتصادی را به باغداران تحمیل می‌کند.

سیدمحسن نصیرائی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پسته با سطح کاشت ۱۳۷ هکتار بعد از زرشک و عناب جایگاه سوم محصولات باغی شهرستان درمیان را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر شهرستان درمیان و افزایش دما و بررسی داده‌های هواشناسی احتمال طغیان شدید آفت پسیل پسته در شهرستان درمیان دور از انتظار نیست.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان بیان کرد: پسیل معمولی پسته مهم‌ترین آفت باغات پسته در ایران محسوب می‌شود و امروزه این آفت به یک معضل جدی برای باغداران تبدیل شده و سالانه هزینه هنگفت اقتصادی را به باغداران تحمیل می‌کند.

نصیرائی ادامه داد: علاوه بر تبعات اقتصادی این آفت، بدون تردید سم‌پاشی‌های بی رویه با سموم خطرناک، فجایع زیست محیطی و بهداشتی متعددی در پی خواهد داشت؛ همچنین احتمال مقدار بالای باقیمانده سموم در مغز پسته از دید مشتریان سخت گیر خارجی، زنگ خطر را برای صادرات این محصول استراتژیک به صدا در خواهد آورد.

وی اظهار کرد: متاسفانه به علت تعدد نسل، تغییرات اکولوژیکی و مقاومت آفت نسبت به سموم شیمیایی، شاهد افزایش جمعیت و طغیان‌های ادواری این آفت هستیم و از طرفی با افزایش مقاومت پسیل به بسیاری از سموم در کشورهای مختلف، هم اکنون کنترل پسیل در باغات پسته ایران و بسیاری از کشورهای پسته خیز به یک معضل جدی تبدیل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان بیان کرد: پسیل پسته با تغذیه از شیره پرورده گیاه پروتئین گیاه را جذب و قند را دفع می‌کند که این عمل باعث ضعف درخت، ریزش برگ و جوانه، تولید میوه‌های کوچک و افزایش درصد پوکی و دهان بستگی محصول می‌شود.

نصیرائی ادامه داد: در صورت عدم مبارزه خسارت بسیار شدیدتر و جوانه‌های زایشی سال آینده نیز ریزش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه تمام اعضای شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز، بازدید مداوم از باغات پسته و اطلاع‌رسانی‌های لازم در این خصوص را انجام می دهند، یادآور شد: با توجه به مشاهده مبارزات غیررسمی و غیر اصولی با این آفت کشاورزان صرفاً در چارچوب دستورالعمل‌های کارشناسان جهاد کشاورزی نسبت به مبارزه با این آفت اقدام کرده و هیچ کار غیر کارشناسی در این خصوص انجام ندهند چراکه خسارات را بیشتر خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی پسته درمیان جهاد کشاورزی باغات پسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۷۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: برای نخستین بار گلخانه‌ای به سطح ۳۸۰ متر مربع با ۱۰۳ درخت موز در شهرستان داراب ایجاد شد.
وی افزود: تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم موز از این گلخانه برداشت شده است.
فتحی گفت: تغییر الگوی کشت و اجرای کشت گلخانه‌ای یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دولت در بخش کشاورزی است که شرایط را برای حرکت به سمت کشاورزی پیشرفته و علمی فراهم می‌کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب بیان کرد: کشاورزی در محیط گلخانه، علاوه بر آن که اثربخشی مستقیم بر مبارزه با آفات و امراض گیاهی دارد، در مدیریت مصرف آب هم نقش به‌سزایی داشته و برای شهرستانی چون داراب که با کمبود منابع آبی همراه است، بهترین روش برای استفاه مناسب از منابع آبی موجود خواهد بود.

دیگر خبرها

  • کشف بیش از یک تن نان خشک در مشهد
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • افزایش ۱۰۰ درصد کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • زنجیره ارزش پسته باید با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان تکمیل شود