Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-02@02:27:42 GMT

رکود مهمان این روز‌های بازار خودرو

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۱۸۹۵۸

یک کارشناس صنعت خودرو در رابطه با وضعیت بازار خودرو می‌گوید: این روز‌ها بازار خودرو به شدت راکد است و ارقامی که برای قیمت خودرو در بازار می‌شنویم و یا در آگهی‌ها می‌بینیم به معنای این نیست که ما خرید و فروشی در بازار داریم.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ابتکار نوشت: با وجود تعطیلی و توقف فعالیت نمایشگا‌های عرضه خودرو به دلیل شدت گرفتن شیوع کرونا، رشد قیمت خودرو در بازار توقفی نداشته و نرخ‌ها همچنان با شیب ملایمی در گرانی پیش می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی قیمت خودرو‌های پرتیراژ در آگهی‌ها و بازار نشان از شیب صعودی آن‌ها دارد؛ به گونه‌ای که پراید ۱۱۱ توقف تولید با چهار میلیون افزایش به ۱۳۸ میلیون تومان رسیده یا در محصولات ایران‌خودرو پژو پارس سال و پژو ۲۰۷ اتوماتیک هریک با هفت میلیون افزایش قیمت نسبت به یک هفته گذشته، بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

این در حالی است که با اعلام محدودیت ما شاهد تاثیر آن بر بازاری همچون سکه و طلا بودیم، اما بازار خودرو رفتاری متفاوت را در پیش گرفت و با شیب بسیار ملایمی در مسیر صعود قرار گرفته است.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که چرا بازار خودرو در روز‌های اخیر روند افزایشی قیمت را در پیش گرفته است گفت: واقعیت این است که بازار خودرو در مسئله قیمت عقب‌تر از بازار‌های دیگر است. به عبارتی دیگر از ابتدای سال قیمت واقعی خودرو متناسب با کاهش ارزش ریال بالا نرفت. قیمت دلار در ابتدای سال حدود ۲۲ هزار تومان بود، اما الان در کانال ۲۵ هزار تومان قرار دارد. اما در این شرایط وقتی قیمت خودرو در بازار آزاد را با قیمت دلار مقایسه کنیم خواهیم دید که افزایش قیمتی برای خودرو اتفاق نیوفتاد و جا داشت که قیمت‌ها بالا برود.

وی افزود: اکنون خودرو آرام و تدریجی بالا می‌رود تا خود را به قیمت مشخص شده برساند؛ بنابراین افزایش قیمت طی روز‌های اخیر بر اساس تصمیم و دستور نبوده و کاهش ارزش ریال سبب صعودی شدن قیمت در بازار خودرو شده است.
کاکایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بررسی تاثیرپذیری بازار‌ها پرداخت و در این خصوص گفت: شرایط در برخی از بازار‌ها متفاوت است مثلا در بازار طلا می‌بینیم که قیمت‌ها به سرعت تحت تاثیر مسائل مختلف قرار می‌گیرند. به عبارتی دیگر قیمت طلا ارتباط مستقیم و سریعی با ارزش ریال دارد و اگر صبح تا ظهر تغییری در نرخ ارز ایجاد شود به سرعت آن تغییر را در قیمت طلا می‌بینیم. البته قیمت طلا بر اساس ارزش ریال و انس جهانی است؛ بنابراین بازار طلا و خودرو با یکدیگر قابل مقایسه نیستند.

پراید خودرویی ارزشمند بود

وی با اشاره به راکد بودن بازار طی ماه‌های اخیر ادامه داد: این روز‌ها بازار خودرو به شدت راکد است و ارقامی که برای قیمت خودرو در بازار می‌شنویم و یا در آگهی‌ها می‌بینیم به معنای این نیست که ما خرید و فروشی در بازار داریم. اما به هر حال با وجود راکد بودن شدید بازار، قیمت‌هایی اعلام می‌شود. من نشنیده‌ام که بازار طی روز‌های اخیر هیجان‌زده شده باشد.

این کارشناس صنعت خودرو در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تمایل مصرف‌کنندگان برای خرید پراید اشاره کرد و گفت: خودرو با خودرو متفاوت است، مثلا خودرو‌های ۲۰۶، پراید و تیبا را در نظر بگیرید. طی روز‌های اخیر نوسان در خودرو پراید به نسبت دو خودرو دیگر بیشتر بوده است. دلیل نوسان بیشتر پراید هم این است که دیگر این خودرو تولید نمی‌شود و این خودرو ارزان‌ترین خودرو در بازار است. من معتقدم خودرو پراید نسبت به تیبا خودرویی ارزشمندتر بود، اما از تولید خارج شد. درست است که تیبا از جهات گوناگون امتیازاتی نسبت به پراید داشت، اما برای مردم عادی که هزینه نگه‌داری از خودرو برای‌شان اهمیت دارد پراید علی‌رغم افزایش قیمتی که داشته است، اما بازهم ارزان‌ترین خودروی بازار به حساب می‌آید.

وی اظهار کرد: درمجموع می‌توان گفت طی روز‌های اخیر خودرو مسیر افزایشی را در پیش گرفته است و اگر قیمت این بازار را با ارزش ریال مقایسه کنیم هنوز جا برای افزایش دارد.

رکود در بازار خودرو ماندگار است

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار خودرو را طی ماه‌های آتی چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اگر دلار ثابت بماند و محدوده‌های فعلی را حفظ کند می‌توان این اطمینان را داد که رکود در بازار ماندگار خواهد شد. مگر اینکه یک‌سری هیجانات مانند سال گذشته در خصوص نرخ ارز اتفاق بیفتد و در آن شرایط بازار خودرو نیز از این هیجان بی‌نصیب نمی‌ماند. اما در کل معتقدم با توجه به وضعیت فعلی اگر ثبات حداقلی کنونی برای نرخ ارز حفظ شود بازار قطعا راکد خواهد ماند و از سوی دیگر قیمت‌ها تا زمانیکه خود را با ارزش ریال متناسب کند به آرامی افزایش می‌یابد.

وی کاهش قیمت خودرو در ماه‌های آتی را بعید دانست و در این باره گفت: اگر تولید و عرضه افزایش یابد هم نمی‌تواند تغییر آنچنانی در بازار ایجاد کند چراکه ما به جایی رسیده‌ایم که تولید به اندازه کافی بالا رفته، از سوی دیگر قیمت خودرو‌های پرمصرف تعدیل نشده است و در این شرایط سرمایه‌گذاران تمایلی به ایجاد هیجان در بازار ندارند. این در حالی است که توان مالی مصرف‌کننده نیز طی سال‌های اخیر متناسب با قیمت خودرو‌ها بالا نرفته است. از سوی دیگر انتظاراتی از دولت جدید شکل گرفته است و مصرف‌کنندگان توقع دارند تغییراتی را در بازار شاهد باشند در نتیجه خریداران معامله‌های خود را به تعویق می‌اندازند، به همین دلیل فعلا ما رکود را در بازار خواهیم داشت و بعید می‌دانم که قیمت بازار طی ماه‌های آتی به شکل معناداری پایین بیاید. چراکه اقتصاد ما ظریفت کاهش قیمت را ندارد. البته اگر قیمت دلار به یکباره به کانال ۱۸_۹ هزار تومان برسد آن موقع رفتار بازار‌های اقتصادی متفاوت خواهد بود، اما در شرایط فعلی من گمان می‌کنم که ما تا پایان سال ۱۴۰۰ در بازار خودرو رکود را خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: عرضه خودرو در بورس؛ از کاهش تا واقعی شدن قیمت‌ها

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: خودرو بازار خودرو

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: خودرو بازار خودرو قیمت خودرو در بازار طی روز های اخیر افزایش قیمت بازار خودرو ارزش ریال بازار ها خودرو ها قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۸۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت روز خودرو در بازار آزاد سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت خودرو در بازار آزاد امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بر اساس معاملات انجام شده نسبت به آخرین معاملات روزهای گذشته به شرح زیر است.

بیشتر بخوانید: قیمت روز محصولات ایران‌خودرو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت روز خودروهای داخلی در بازار آزاد

خودرو قیمت به تومان
پژو پارس سال (LX) ۱۴۰۲ ۸۶۰،۰۰۰،۰۰۰
پژو ۲۰۷ TU3 مدل ۱۴۰۳ ۶۸۰،۰۰۰،۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما ۱۴۰۲ ۶۶۰،۰۰۰،۰۰۰
پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU5P مدل ۱۴۰۳ ۱،۰۸۰،۰۰۰،۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای ۱۴۰۳ ۸۰۵،۰۰۰،۰۰۰
تارا اتوماتیک v2 مدل ۱۴۰۳ ۹۷۵،۰۰۰،۰۰۰
تارا دنده ای v1 مدل ۱۴۰۲ ۸۲۵،۰۰۰،۰۰۰
رانا پلاس سقف شیشه‌ای ۱۴۰۳ ۶۴۵،۰۰۰،۰۰۰
دنا پلاس EF7 اتوماتیک توربو آبشنال مدل ۱۴۰۳ ۹۶۰،۰۰۰،۰۰۰
دنا پلاس ۵ دنده‌ توربو ۱۴۰۲ ۸۲۰،۰۰۰،۰۰۰
دنا پلاس۶ دنده توربو چهار ایربک ۱۴۰۲ ۹۲۵،۰۰۰،۰۰۰
ام وی ام X22 دنده‌ای اسپرت لاکچری ۱۴۰۲ ۸۲۰،۰۰۰،۰۰۰
اطلس G دنده‌ای ۱۴۰۳ ۵۸۵،۰۰۰،۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۲ ۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰
ساینا s دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ ۴۴۰،۰۰۰،۰۰۰
سمند سورن پلاس ۱۴۰۳ ۸۲۰،۰۰۰،۰۰۰
تیبا صندوق دار sx بنزینی ۱۴۰۱ ۳۹۷،۰۰۰،۰۰۰
تیبا ۲ (رینگ فولادی) ۱۴۰۱ ۴۰۲،۰۰۰،۰۰۰
شاهین G مدل ( ۱۴۰۳)اتومات

۸۵۰،۰۰۰،۰۰۰

کوییک دنده‌ای R مدل ۱۴۰۲ ۴۳۵،۰۰۰،۰۰۰
زامیاد وانت نیسان بنزینی آپشنال ۱۴۰۱ ۵۷۵،۰۰۰،۰۰۰
زامیاد وانت نیسان دوگانه سوز آپشنال ۱۴۰۲ ۶۲۰،۰۰۰،۰۰۰

جدیدترین قیمت خودروهای وارداتی در بازار

مدل خودرو قیمت به تومان
رنو کولیوس ۲۰۱۸ ۵،۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰
رنو تالیسمان E3 مدل ۲۰۱۸ ۵،۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰
میتسوبیشی اوتلندر تیپ ۵ ۲۰۱۸ ۵،۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰
کیا سونت ۱.۵ لیتر ۲۰۲۳ ۳،۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰
کیا۲k۵لیتر

۵،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰

کیا سورنتو ۴ سیلندر GT لاین مدل ۲۰۱۷ ۵،۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰
کیا سراتو ۲.۰ لیتر اتوماتیک ۲۰۱۸ ۳،۷۵۰،۰۰۰،۰۰۰
کیا سراتو (مونتاژ) ۲.۰ لیتر آپشنال ۱۳۹۸ سایپا ۲،۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰
هیوندای النترا ۱.۶ لیتر مدل ۲۰۲۳ ۳،۰۵۰،۰۰۰،۰۰۰
هیوندای سانتافه (ix45)۴ سیلندر. دو دیفرانسیل مدل ۲۰۱۸ ۶،۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰
هیوندای توسان (ix35) ۲ لیتر. دو دیفرانسیل مدل ۲۰۱۸ ۵۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰
لکسوس NX300 H هفت کلید مدل ۲۰۱۷

۱۰،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰

کد خبر: 1229057 برچسب‌ها قیمت خودرو

دیگر خبرها

  • جهش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژ، دنا، سمند، شاهین، تارا و کوییک + جدول
  • قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت خودرو امروز 12 اردیبهشت 1403
  • قیمت تارا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت خودرو امروز ۱۲ اردیبهشت +جدول
  • بازار خودرو روی دور تند ارزانی افتاد
  • قیمت روز خودرو در بازار آزاد سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت خودرو امروز 11 اردیبهشت 1403
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول
  • قیمت خودرو امروز 10 اردیبهشت 1403