Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، گذشته پرچالش مداخله نیروهای نظامی خارجی در هائیتی باعث شده تا بیشتر مردم این کشور در مورد درخواست ها برای اعزام نیروهای آمریکایی و بین المللی یا ابراز نگرانی کنند و یا مخالفت خود را علنی اعلام کنند.

ترور جوونل مویز رئیس‌جمهوری هائیتی اکنون چالش‌های جدی نسبت به ثبات این کشور فقیر در قاره امریکا ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این کلود جوزف نخست وزیر موقت هائیتی خواستار حضور نیروهای آمریکایی و سازمان ملل به دنبال ترور رئیس جمهوری این کشور شده بود تا به زعم وی حفاظت از تاسیسات زیربنایی مهم این کشور از جمله فرودگاه پایتخت و بندر مهم این کشور تامین شود.

اما ایده اعزام نیروهای خارجی به هائیتی با مقاومت و مخالفت گروههای مدنی، عوامل نظامی بازنشسته و شهروندان عادی این کشور روبرو شده است.

ژوزه ماسلین ۵۵ ساله یک شهروند هائیتی در این رابطه گفت: نمی‌خواهیم دیگر کشورها برای ما دولتی را تحمیل کنند.

انجمن نظامی هائیتی که افسران بازنشتسه ارتش هائیتی در آن حضور دارند نیز از دولت موقت این کشور به دلیل عدم اتخاذ طرح های میهن پرستانه در راستای فراهم کردن زمینه مداخله خارجی ها در امور این کشور انتقاد کرد.

در این میان نهادها و مراکز مدنی در هائیتی نیز خواستار راه حل بومی برای بحران این کشور شدند.

"پییر اسپرانسه" مدیر اجرایی شبکه ملی دفاع از حقوق بشر در هائیتی از آمریکا خواست به نظرات گروههای مختلف مدنی طی روند انتقال قدرت در هائیتی گوش دهد و از آنها حمایت کند.

وی افزود: نگرانیم آمریکا آنچه که همیشه انجام داده در هائیتی انجام دهد و به دنبال ارائه راه حل خود که تامین منافع واشنگتن است، باشد.

این مخالفت ها در هائیتی نسبت به مداخله نیروهای خارجی در پس سابقه پرچالش و طولانی عوامل نظامی خارجی در این کشور بوده که در برخی مواقع اتهاماتی علیه این نیروها مطرح شده است.

در همین حال واشنگتن احتمال استقرار نیروهای آمریکایی را در هائیتی رد نکرده است.

جیک جانسون  از مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاسی در آمریکا معتقد است که مداخله جامعه جهانی ممکن است منجر به وخامت اوضاع متزلزل هائیتی شود.

الکس دوپوی کارشناس مسائل بین الملل در آمریکا نیز گفت: مداخله خارجی راه حل  بحران هائیتی نیست.

در این میان اوضاع خیابان های هائیتی طی روز گذشته آرام گزارش شد؛ این در حالی است که گفته شده برخی گروههای تبهکاری بخش هایی از پایتخت این کشور از جمله یک مسیر مهم انتقال سوخت را در کنترل دارند.

همزمان با تداوم تحقیقات در مورد ترور رئیس جمهور هائیتی، مسئولان و فعالان این کشور تلاش می کنند تا وحدت را در هائیتی احیا کنند.

 سه مقام آمریکایی نیز اعلام کردند که شماری نیروی آمریکایی برای تقویت امنیت سفارت این کشور در هائیتی اعزام شده اند.

پیش از این شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا گزارش داده بود که یکی از مظنونان ترور رئیس جمهوری هائیتی مخبر اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا بوده است.

  بسیاری از عاملان ترور رئیس جمهوری هائیتی  با واسطه یک شرکت امنیتی مستقر در ایالت فلوریدا از سوی کلمبیا اجیر شده بودند.

هائیتی طی چهار سال گذشته دستخوش بحران‌های سیاسی متعددی بوده و موئیز در این مدت هفت بار اقدام به تغییر نخست‌ وزیر آن کشور کرده بود. این کشور  یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که گفته می‌شود حدود ۶۰ درصد مردم این کشور در سطحی پایین‌تر از خط فقر زندگی می‌کنند.

برچسب‌ها هائيتي ایالات متحده آمریکا آمریکای لاتین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هائيتي ایالات متحده آمریکا آمریکای لاتین هائيتي ایالات متحده آمریکا آمریکای لاتین رئیس جمهوری ترور رئیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۹۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان صادر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری هرمزگان، مهرداد حسن زاده اظهار کرد: پیرو هشدارهای هواشناسی از سوی اداره‌کل هواشناسی استان و خروجی نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی برای روزهای آینده بیانگر شرایط ناپایدار جوی و دریایی خواهد بود.

حسن زاده از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی خبر داد و گفت: این سامانه سبب تشدید فعالیت سامانه بارشی در روزهای چهارشنبه تا پنج شنبه این هفته خواهد شد.

وی افزود: این سامانه همراه با رگبار شدید باران و رعد و برق همراه با تگرگ و تندباد لحظه‌ای خواهد بود و چهارشنبه در شهرستان‌های بستک، پارسیان، جزیره کیش، جزیره لاوان، جزیره سیری، ابوموسی، بندرلنگه، حاجی آباد و تنب بزرگ بیشترین فعالیت را خواهد داشت.

حسن زاده گفت: روز پنج شنبه نیز این سامانه بارشی در بندرعباس، بستک، خمیر، سیریک، بندرلنگه، پارسیان، تنب بزرگ، جاسک، ابوموسی، جزیره سیری حاجی آباد، رودان، بشاگرد،، قشم، کیش، جزیره لاوان، میناب و هشتبندی فعالیت خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این سامانه سبب سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، احتمال خسارت در اثر تندباد لحظه‌ای و خسارت به محصولات کشاورزی می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان همچنین از صدور هشدار سطح زرد خبرداد و گفت: بر این اساس یک هشدار سطح زرد هواشناسی صادر شده که مطابق آن شاهد فعالیت سامانه بارشی در پاره‌ای از نقاط استان از صبح چهارشنبه تا آخر وقت جمعه هفته جاری خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت بحران‌ها استانداری هرمزگان گفت: بر اساس این سامانه شاهد رگبار باران و رعدوبرق گاهی تندباد لحظه‌ای با احتمال تگرگ با تاکید بر سراسر استان از جمله در شهرستان‌های بندرعباس، خمیر، سیریک، جاسک، میناب، رودان، قشم، بشاگرد، حاجی‌آباد، بندرلنگه، ابوموسی، جزیره سیری، جزیره کیش، جزیره لاوان، بستک، پارسیان، تنب‌بزرگ، هشتبندی سواحل و ارتفاعات خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اثر مخاطره این سامانه آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال طغیان رودخانه‎‌های فصلی و بالا آمدن آب رودخانه‌ها، احتمال آسیب به محصولات کشاورزی است و توصیه می‌شود از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌های فصلی، خودداری از صعود به ارتفاعات و چرای دام در مناطق مرتفع، اطمینان ازاستحکام سازه‌های سبک، احتیاط در ترددهای جاده‌ای، محافظت از محصولات کشاورزی خودداری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و شهرستان‌های تابعه ضمن آمادگی کامل، هماهنگی لازم را به‌منظور فراهم‌نمودن تمهیدات لازم از جمله اطلاع‌رسانی و هشدار به‌موقع از طریق رسانه‌های محلی، رعایت نکات ایمنی و … به‌عمل آورند.

کد خبر 6092490

دیگر خبرها

  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • ۲ هشدار هواشناسی در هرمزگان صادر شد
  • ۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان صادر شد
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • احتمال اعزام نیروهای انگلیسی به غزه
  • تشدید دوباره حملات انصارالله یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند
  • شبکه تلویزیونی آمریکایی درباره چین به بلینکن خط داد!
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • از نقشه‌های آمریکا با خبر هستیم