Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری‌یزدی صبح امروز در جریان بازدید از پارک علم و فناوری یزد در جمع مدیران شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این پارک حاضر شد و اظهار کرد: هر انسان عاقلی باید بپذیرد که برای پیشرفت و توسعه باید به دانش و فناوری توجه جدی داشت و حرکت بزرگی که باید انجام شود، تجدیدنظر جدی و نگرش تحولی در سبک آموزش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پایه‌ریزی آموزش‌های کشور ما از ۱۰۰ سال پیش توسط غربی‌ها به صورت حساب شده انجام شد و متاسفانه سه نکته بسیار مهم تفکر، تعقل و تدین از آموزش‌ها حذف شده است.

امام جمعه یزد گفت: غربی‌ها به دنبال هویت‌سازی برای ما هستند و با حذف تعقل و تدین از آموزش‌ها به دنبال هویت سازی بر اساس خواسته خود برای جوانان و فرزندان این مرز و بوم هستند.

ناصری یزدی با تاکید بر این‌که آموزش‌های ارائه شده در این سبک، سطحی و بر اساس «بخوان، حفظ کن، نمره بگیر» بوده است، تصریح کرد: در این سبک، مقوله خلاقیت و نوآوری مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که تلاش برای عقب نگه داشتن مسلمانان به ویژه ایرانیان از دوران تحصیل و آموزش آغاز شد و تلاش کردند با حذف تدین، تفکر و تعقل از سیستم آموزشی، از رشد مسلمانان جلوگیری کنند، افزود: آنها می‌دانستند مسلمانان با این سه عنصر رشد می‌کنند و قدرت تشخیص حق و باطل از یکدیگر را پیدا می‌کنند و اگر این اتفاق بیفتد، از سیطره و تسلط آنها خارج خواهند شد و بازار آنها کساد خواهد شد زیرا آنها ما را همواره مصرف کننده علم و کالای خود می خواهند.

تدین از سیستم آموزشی کشور حذف شده است

نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: بعضا دانش آموزان ۱۲ سال در مدرسه و سال‌ها در دانشگاه درس می‌خوانند اما برخی از آنها حتی چند ساعت در مورد آنچه می‌خوانند، فکر نمی‌کنند و وقتی هم از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، اول بیکاری آنهاست در حالی که فارغ التحصیلی باید ابتدای مسیر کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری و تلاش باشد.

امام جمعه یزد تصریح کرد: غربی‌ها دین را به نحوی از آموزش‌های ما کنار گذاشته اند که دانش آموزان ما از اول هویت خدایی نداشته باشند و با معنای توکل آشنا نباشند تا همواره چشمشان به دست بیگانگان باشد.

وی اظهار کرد: از طرف دیگر تدین، تعهد به دنبال دارد و تربیت نخبگان متعهد، کشور را به سمت پیشرفت می‌برد اما همه این عناصر از سیستم آموزشی ما حذف شد و دست‌اندرکاران امر نیز نسبت به این موضوع غفلت کردند و نتیجه آن، وابسته بودن صنعت ما به ماشین آلات و قطعات کوچک است که در برخی موارد کار کارخانه‌ها را معطل نگه داشته است.

ناصری خاطرنشان کرد: این نتیجه سیستم «بخوان، حفظ کن، نمره بگیر» است در حالی که اگر سیستم آموزشی ما «بخوان، تفکر کن، نوآور باش» بود، امروز در همه زمینه‌ها پیشرفته بودیم.

وی با تاکید بر این‌که استعدادهای جوانان ما بسیار بیشتر از جوانان کشورهایی نظیر چین است، گفت: اینکه امروز صنعت عظیم ما وابسته به قطعات و ماشین آلات چینی است به این دلیل است که جوانان ما خودباوری ندارند و لازم است این مهم از دوران کودکی و نوجوانی در آنها تقویت شود.

لزوم تحول در سیستم آموزشی کشور

امام جمعه یزد با بیان این‌که اکنون سبک کار در کارخانجات ما به این شکل است که یک کارگر ۳۰ سال در کارخانه کار می‌کند و بعد از ۳۰ سال با همان معلومات و اطلاعات بازنشسته می شود، تصریح کرد: این در حالی است که با فکر و استعدادی که کارگران ایرانی دارند، می توان شرایط رشد آنها را فراهم و از توان آنها در خودکفایی تولید قطعات و ماشین آلات استفاده کرد.

وی اظهار کرد: استعداد جوانان ما از جوانان همه کشورها بیشتر است اما از آنجا که از ابتدا فکر کردن و نوآوری کردن در آنها تقویت نشده، چینی‌ها و آلمانی‌ها و … از ما پیشی گرفته‌اند که لازم است این شرایط با تلاش معلمان و آموزش و پرورش، تغییر کند و شایستگی جوانان ما در عمل نیز اثبات شود.

ناصری ادامه داد: پارک علم و فناوری به سهم خود تلاش کند تفکر، تعقل و تفکر را به سهم خود در آموزش‌ها وارد کند تا شرایط به سمت توسعه و پیشرفت تغییر کند.

لزوم تشکیل سه گروه برای شناسایی و حمایت از نخبگان

امام جمعه یزد با اشاره به تاکیدات خود به معاون فناوری رئیس جمهور بر تشکیل سه گروه در دانشگاه ها برای جذب نخبگان ادامه داد: گروه اول ردیاب هستند که این گروه باید کار شناسایی و جذب نخبگان را انجام دهند و پس از شناسایی نیروهای نخبه، آنها را جذب کنند.

وی افزود: گروه بعدی، گروه نگهدارنده است که باید با جذب، مراقبت، تامین امکانات و راهبری نخبگان از مهاجرت آنها جلوگیری کنند و در مقابل اقدامات و لابی‌گری خارجی‌ها برای جذب نخبگان ما بایستند.

ناصری ادامه داد: گروه سوم، گروهی است که باید نخبگان را به صنایع و گروه های مختلف معرفی کنند و با موظف کردن آنها در به کارگیری نخبگان و تامین نیازها و تجهیزات مورد نیاز آنها، از دانش نخبگان برای تولید ماشین آلات و قطعات و هرآنچه که اکنون از خارج از کشور وارد می شود، صنایع را ظرف مدت معین به دانش بومی تجهیز کنند.

امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد، ظرف سه سال در زمینه تولید ماشین آلات و قطعات به خودکفایی می‌رسیم.

انتهای پیام/د

 

منبع: فارس

کلیدواژه: امام جمعه یزد آیت الله محمدرضا ناصری یزدی استان یزد خبرگزاری فارس پارک علم و فناوری شرکت های دانش بنیان امام جمعه یزد سیستم آموزشی ماشین آلات جوانان ما آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۹۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیام تبریکی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش، این دهه را فرصت مغتنمی دانست تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، متن پیام تبریک قاسم عموعابدینی به شرح زیر است:

خدمت‌رسانی به جامعه، فرهنگ‌سازی و توسعۀ حرفه‌ای تدریس از جمله اهداف راهبردی دانشگاه‌های موفق دنیاست. جایگاه والای ایران در کسب دستاورد‌های علمی، مرهون تلاش‌های عالمانه و متعهدانه اعضای هیئت علمی و یاوران علمی است که روشنی‌بخش مسیر اعتلای دانایی و فرهیختگی‌اند. بخش اعظم این تلاش‌ها در کلاس‌های درس که سنگر اصلی خدمت‌رسانی اساتید است، در تعامل اثربخش با دانشجویان رقم می‌خورد.

دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی است تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم. توجه به کیفیت در آموزش عالی از لوازم نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است و همت ستودنی و کوشش خستگی‌ناپذیر بزرگ‌مردان و زنانی که طلایه‌داران علم‌آموزی و معرفت‌افزایی هستند، در تحقق دانشگاه حکمت‌بنیان و تمدن‌آفرین نقشی مهم و غیر قابل انکار دارد.

در دانشگاه ها، اساتید نه تنها از آثار علمِ آموزش، بهره‌مند هستند، بلکه در تولید آن مشارکت دارند و تولید این دانش منحصر به متخصصان آموزش نیست. تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت‌بنیان و تحقق مرجعیت علمی و سرآمدی جهانی آموزش، نیازمند توجه جدی به مقولۀ آموزش است و بر این اساس رویکرد برنامه‌محوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌مداری در کانون توجه نظام آموزش عالی کشور بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار دارد.

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر نقش مهم اساتید در این مسیر، انتخاب سرآمدان آموزشی را مورد توجه قرار داده است. دهه سرآمدی آموزش در سال ۱۴۰۳ با شعار «سرآمدی آموزشی، هدفمندی و مردمی‌سازی آموزش» از هشتم تا هفدهم اردیبهشت ماه در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با هدف تبیین جایگاه والای آموزش و تقدیر و تجلیل از سرآمدان آموزشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برگزار می‌شود.

در پایان، با تبریک دهۀ سرآمدی به همه تلاشگران عرصه آموزش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، بر عهد خود، که حمایت همه‌جانبه از توسعه کیفی، نیازمحوری و مبتنی بر دانایی فرایند آموزشی است، تأکید می‌کنم و از همه دست‌اندرکاران برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم دعوت می‌نمایم.

دیگر خبرها

  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • "الف تا" رویدادی برای ارائه خلاقیت‌های آموزشی معلمان در سطح بین‌المللی
  • معلمان نسبت به مسائل مهم کشور حساسیت ویژه داشته باشند
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش
  • کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند
  • رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
  • کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی اولویت حلقه صالحین باشد
  • جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود