Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- یک فوق تخصص بیماری‌های غدد گفت: عدم درمان تیروئید و دیابت قبل و حین بارداری، می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی در جنین شود. پوپک اسدی، فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم، اظهار کرد: زمانی که میزان قند‌ مادر در سه ماهه دوم یا سوم بارداری افزایش پیدا می‌کند، دیابت بارداری به وجود می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۵۰ درصد از مادرانی که دچار دیابت بارداری شده اند، ممکن است بعد از زایمان، دیابتی شوند، در نتیجه باید شش هفته پس از زایمان و سپس هر سال میزان قند خونشان بررسی شود.
اسدی افزود: سابقه قبلی دیابت بارداری، تخمدان پلی کیستیک، سابقه خانوادگی مثبت دیابت، سابقه داشتن جنین درشت و سن بالای مادر در دوران بارداری؛ عواملی هستند که احتمال دیابت بارداری را افزایش می‌دهند.
او ادامه داد: زایمان زودرس، افزایش مایع آمینیوتیک، مسمومیت بارداری (اکلامپسی و پره اکلامپسی)، افزایش احتمال سقط جنین، افزایش احتمال رشد داخل رحمی جنین (ماکروزومی) و بروز ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش وزن و یا افت قند خون نوزاد هنگام تولد؛ از عوارض دیابت بارداری هستند.
این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم گفت: تشخیص به موقع و درمان‌های لازم برای دیابت بارداری و جلوگیری از عوارض ناگوار آن برای مادر و جنین ضروری است.
اثرات تیروئید مادر بر جنین
اسدی بیان کرد: در سه ماهه اول بارداری، جنین وابسته به هورمون‌های تیروئید مادر است، بنابراین، اختلال عملکرد تیروئید مادر (پرکاری و کم کاری) روی جنین هم اثرات سوء دارد.
او گفت: برخی تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی در دوران بارداری، روی عملکرد تیروئید اثر می‌گذارد اما اگر این تغییرات، پاتولوژیک باشد، باعث بیماری می‌شود.
او ادامه داد: احتمال بروز زایمان زودرس، سقط خودبه خودی، مرگ جنین در رحم، تولد نوزاد نارس یا با وزن کم، همچنین فشار خون بارداری در مادر و بیماری تیروئید در جنین و... افزایش می‌یابد.
این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم تصریح کرد: عارضه کم کاری تیروئید درمان نشده در مادر باردار، می‌تواند باعث ایجاد اختلالات شناختی عصبی و یا حتی کاهش ضریب هوشی جنین و یا تولد نوزاد نارس شود؛ بنابراین مادران باید، قبل از بارداری و پس از زایمان، باید تحت نظر پزشک آزمایش‌های معمول خون که برای عملکرد تیروئید است را انجام دهند تا به محض تشخیص، به منظور جلوگیری از عوارض ناخواسته اختلال عملکرد تیروئید، درمان‌های لازم صورت بگیرد.

  باشگاه خبرنگاران جوان برچسب ها: بیماری های غدد ، دیابت ، زایمان زود رس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بیماری های غدد دیابت فوق تخصص بیماری های غدد عملکرد تیروئید دیابت بارداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۲۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حسن ذبیحی شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: شعار هفته سلامت به‌عنوان سلامت خانواده با مشارکت مردم نامیده شده و اهمیت این شعار این است که مردم در امر سلامت، مشارکت داشته باشند تا سلامت جامعه و یک شهرستان تأمین شود.

وی افزود: سطح سواد سلامت مردم در جامعه باید افزایش یابد و از منابع جدید و معتبر شبکه بهداشت استفاده کنند که اگر این امر مهم محقق شود، در پیشگیری از بیماری مؤثر خواهد بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان تصریح کرد: پرونده سلامت الکترونیک مهم است، شهروندان می‌توانند با مراجعه به شبکه بهداشت از خدمات رایگان این عنوان استفاده کنند و به سلامت خود اهمیت دهند.

ذبیحی بیان کرد: ۹ هزار سالمند در شهرستان اردستان وجود دارد و از این حیث به عنوان شهرهای پیر استان محسوب می‌شود، در سال گذشته سالمندان شهرستان بیش از ۳۶۰ هزار قرص کلیسم دریافت کردند.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۲۰ هزار نفر در شهرستان اردستان آزمایش قند خون انجام دادند و نزدیک به چهار هزار نفر در این شهرستان مبتلا به بیماری دیابت هستند که ضرورت دارد به این مهم توجه شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۳۳ هزار نفر بالای ۱۸ سال از نظر بیماری‌های فشارخون و قندخون بررسی شدند که از این مجموع ۳۰ هزار نفر از شهر اردستان بودند و ۹۱ درصد مردم بالای ۱۸ سال در این زمینه بررسی شدند.

ذبیحی اضافه کرد: در این بررسی‌ها، حدود ۱۸۲ نفر مشکوک به بیماری دیابت و ۹۹۶ نفر نیز مشکوک به بیماری فشارخون شناسایی شدند همچنین بیش از دوهزار نفر بیماری پیش‌دیابت دارند.

وی تصریح کرد: بیش از چهار هزار خانم میانسال در اردستان از نظر سرطان سینه غربالگری شدند و حدود یک‌هزار نفر از این‌ها حداقل یک مشکل در سینه داشتند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان ادامه داد: بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ مورد بازرسی توسط کارشناسان بهداشت محیط شهرستان از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی صورت گرفته که ۲۵۸ مورد اخطاریه دریافت کرده، ۶۱ مورد ارجاع به مراجع قضائی و در ۱۱ مورد نیز پلمب انجام شد.

ذبیحی یادآور شد: سال گذشته بیش از دوهزار کیلوگرم موادغذایی تاریخ گذشته در شهرستان جمع‌آوری شد.

وی با بیان اینکه شدت بیماری سالک در شهرستان اردستان نسبت به گذشته کاهش یافته، گفت: عملیات مبارزه با مخزن بیماری سالک در مناطق آلوده انجام می‌شود، شهر زواره و مهاباد همراه با روستاهای اطراف آن‌ها کانون بیشتر بیماری سالک هستند که عملیات مبارزه در این مناطق نیز انجام شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان تاکید کرد: گزارشاتی به شبکه بهداشت شهرستان رسیده است که متأسفانه عده‌ای واکسن گریز هستند و خانواده‌ها را به عدم واکسیناسیون فرزندان ترغیب می‌کنند که این بسیار خطرناک بوده و موجب شیوع مجدد بیماری‌هایی می‌شود که صدها سال قبل کنترل شدند.

کد خبر 6089374

دیگر خبرها

  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • زایمان موفق خانم دامغانی در خانه با کمک اورژانس
  • اولین فرزندان مرکز ناباروری ساوه پا به عرصه هستی گذاشتند
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین