Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه کوبا هشدار داده که درخواست برای مداخله بشردوستانه در کوبا که در رسانه‌های اجتماعی دیده شده، ممکن است به مداخله نظامی از سوی ایالات متحده بینجامد.

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا به خبرنگاران گفت: درخواست برای مداخله بشری در کوبا درخواست مداخله نظامی از سوی ایالات متحده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقصر اعتراضات گسترده در کشور، واشنگتن است. من دولت واشنگتن را به دست داشتن مستقیم در این اعتراضات متهم می‌کنم و این کشور به طور قطع مسئول رویدادهایی است که در ۱۱ ژوئیه سال جاری میلادی در کوبا اتفاق افتاده؛ واشنگتن باید مسئول پیامدهای این اتفاقات باشد.
 

در همین حال، همزمان با اینکه آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری مکزیک اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه کوبا عامل ناآرامی‌ها در این کشور است، مارچلو ابرارد، وزیر امور خارجه مکزیک نیز گفت، از دولت کوبا پرسیده که چه نوع کمک بشردوستانه‌ای مدنظرشان است.

وی همچنین گفت، در حال گفتگو با مقام‌های هاوانا از طریق نقش رئیس جمهوری مکزیک در جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب پس از اعتراضات گسترده در کوبا علیه کمبود مایحتاج اولیه است.

دولت‌های کشورهای آمریکای لاتین درباره اعتراضات کوبا دچار تفرقه شده‌اند به طوریکه رئیس جمهوری مکزیک، تحریم‌های ایالات متحده را عامل اصلی این ناآرامی‌ها می‌داند اما شیلی و پرو به دولت کوبا تاکید کردند تا به اعتراضات حامی دموکراسی در این کشور اجازه فعالیت دهد.

شیلی و پرو روز سه شنبه از حق مردم کوبا برای اعتراضات حمایت کرده و دولت شیلی در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ هیچ توجیهی برای اعمال خشونت با هدف خاموش کردن شهروندانی که به صورت صلح آمیز به دنبال آزادی بیشتر، بهداشت و زندگی بهتر هستند، وجود ندارد. مقام‌های کوبا باید به آنها اجازه دهند تا به صورت آزادانه و بدون تهدید و ارعاب راهپیمایی کنند.

در همین حال، وزارت خارجه پرو نیز در توئیتی خواستار مساعدت جامعه بین‌الملل برای همکاری با مردم کوبا و دولت این کشور شد.

"فرانسیسکو ساگاستی"، رئیس جمهوری موقت پرو گفت، از حق مردم کوبا برای برگزاری راهپیمایی صلح آمیز حمایت می‌کند و به مقام‌های این کشور تاکید کرد تا به تعهداتشان در راستای یک روحیه دموکراتیک عمل کنند.

اما رئیس جمهوری مکزیک همراه با وزیر خارجه این کشور، تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه دولت هاوانا را عامل مشکلات در این کشور دانست.

در همین حال، آژانس خبری دولتی کوبا اعلام کرد که یک مرد در نتیجه اعتراضات روز دوشنبه در حومه هاوانا کشته و چند تن دیگر از شهروندان و نیروهای امنیتی زخمی و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

این آژانس خبری گزارش کرد، گروه‌های سازمان یافته ضد اجتماع‌ و عناصر مجرم تلاش کردند تا به ایستگاه پلیس "لا گوئینرا" وارد شوند و هدفشان حمله به ماموران پلیس و تخریب زیرساخت‌ها بود.

اعتراضات و ناآرامی‌ها در کوبا باعث شده تا دولت این کشور دسترسی به رسانه‌های اجتماعی و پلتفورم‌های پیام‌رسان چون فیسبوک و واتس‌اپ را محدود کند.

کارگروه نظارت بر اینترنت جهانی موسوم به NetBlock مستقر در لندن اعلام کرد که فیسبوک، واتس ‌اپ، اینستاگرام و تلگرام در کوبا به صورت نسبی روزهای دوشنبه و سه شنبه مسدود بودند و امکان دسترسی به آنها وجود نداشت.

وزیر خارجه کوبا در پاسخ به این که آیا دولت به عمد ارتباطات اینترنتی را محدود کرده، گفت:‌ اوضاع پیچیده است. قطع برق احتمالا بر خدمات اینترنت اثر گذشته و کوبا هرگز حق مردم را در دسترسی به اینترنت جهانی محدود نمی‌کند.

آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت کشور آمریکا نیز خطاب به مهاجرانی که از کوبا فرار می‌کنند، گفت: بگذارید صریح بگویم؛ اگر به دریا بروید، به ایالات متحده نخواهید آمد. مهاجرانی که در دریا رهگیری می‌شوند، صرف نظر از ملیتشان، اجازه ورود به ایالات متحده را نخواهند داشت. به جان خریدن این خطر ارزشش را ندارد.

وی ادامه داد، ۲۰ تن در هفته‌های اخیر که قصد داشتند از این طریق مهاجرت کنند، کشته شدند. گارد ساحلی آمریکا اخیرا دو قایق برای پشتیبانی از نیروهای مستقر در سواحل هائیتی اعزام کرده که این کشور نیز شاهد بحران سیاسی در پس ترور رئیس جمهوری خود است؛ اولویت اصلی دولت واشنگتن حفاظت و نجات جان انسان هاست.

البته صحبت‌های وزیر امنیت کشور آمریکا در حالی مطرح شده که هنوز مشخص نیست آیا ناآرامی‌ها در کوب باعث می‌شود تا مردم از این کشور پناهنده شوند یا خیر.

هزاران معترض کوبایی در اعتراضی بی‌سابقه در خیابان‌های این کشور حضور یافتند و نارضایتی خود را بابت شرایط بد اقتصادی، روند واکسیناسیون کرونا و بی اعتنایی دولت ابراز داشتند.

میگوئل دیاز کانل، رئیس جمهوری کوبا که ریاست حزب کمونیست این کشور را نیز به دست دارد، در خطابه‌ای تلویزیونی‌، ایالات متحده را مقصر ناآرامی‌های کشورش دانست.

کوبا دو سال است که با بحران اقتصادی پیچیده‌ای روبروست و دولت هاوانا، تحریم‌های واشنگتن و پاندمی کرونا را مقصر اصلی آن می‌داند./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس جمهوری مکزیک ایالات متحده ناآرامی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۲۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار رادان در باره گشت حجاب: ما به خواست رئیس جمهور ، رئیس دستگاه قضا و وزیر کشور وارد شدیم

به گزارش صدای ایران از ایسنا، سردار احمدرضا رادان در اجتماع مشهد در حمایت از پلیس برای اجرای طرح نور گفت: موضوع عفاف و حجاب و برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های اساسی دشمن برای نابود کردن خانواده ها، با هدف نفوذ و استحاله است.

وی افزود: ما به حکم قانون و به خواست مردم، مسئولین به ویژه رئیس جمهور، رئیس دستگاه قضا، وزیر کشور و با حمایت نمایندگان و رئیس مجلس وارد این صحنه شدیم؛ در کنار مضجع شریف حضرت علی بن موسی الرضا قسم یاد می‌کنیم و عهد و پیمان می‌بندیم با جانبازان و شهدا و کسانی که دل در گرو خدا بستند تا حمایت‌های مردم عزیز را داریم به لطف خدا و عنایات اهل بیت (ع) به هیچ عنوان از این جنگ شناختی و حوزه اجتماعی که رها شده بود و مورد هجمه دشمن قرار گرفته، لحظه‌ای آرام و قرار نداشته و برای رسیدن به عفت اسلامی درنگ نخواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • واکنش بایدن به اعتراض دانشجویان حامی فلسطین
  • حمایت از ایرانیان خارج از کشور از دغدغه‌های مهم دولت است
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • سردار رادان در باره گشت حجاب: ما به خواست رئیس جمهور ، رئیس دستگاه قضا و وزیر کشور وارد شدیم
  • فقیرترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد
  • وزیر کشور: تقسیم استان تهران در دست بررسی است
  • علی اف: تحدید مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده
  • بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند