Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای خبری «العربی الجدید» در این زمینه به نقل از منابع عراقی نوشته است که دور چهارم گفت و گوهای راهبردی واشنگتن – بغداد در حال آماده سازی است و به احتمال بسیار مقام های بلند پایه دو کشور بر سر خروخ نیروهای نظامی آمریکا از عراق توافق کنند.

دو مقام بلندپایه عراقی خبر دادند که هیاتی رسمی در عراق در حال انجام هماهنگی‌های لازم با سفارت آمریکا درباره تعیین موعد برگزاری دور چهارم گفت ‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار است این گفت و گوها، اواخر ماه جاری میلادی (جولای) در واشنگتن برگزار شود.

این هماهنگی‌ها شامل موضوع های مورد بحث و تلاش برای رسیدن به توافق های نخستین درباره آنها به ویژه موضوع خروج نیروهای رزمی آمریکایی از عراق مربوط می‌شود.

دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا که نخستین آنها پس از ریاست جمهوری «جو بایدن» بود، آوریل گذشته به ‌صورت وبیناری و به ریاست وزیران امور خارجه دو کشور برگزار شد.

یکی از مهمترین توافق های دو طرف در این دور از گفت‌وگوها این بود که نقش نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش به سرکردگی آمریکا به طور کامل جنبه آموزشی و مستشاری داشته باشد و این نیروها هیچ‌گونه فعالیت نظامی در عراق نداشته باشند.

در همین پیوند، یک مقام بلندپایه در دفتر نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که هنوز مشخص نیست ریاست این دور از گفت‌وگوها را خود «مصطفی الکاظمی» بر عهده می‌گیرد یا مانند دو دوره پیش، وزیر امور خارجه عراق به جای او رئیس هیات عراقی خواهد بود.

به گفته وی، تصمیم‌گیری در این زمینه به مسائل سیاسی و امنیتی عراق بازمی گردد.

این مقام گفت که هیات هماهنگ کننده با سفارت آمریکا درباره مقدمات و تدارکات برگزاری این نشست شامل مقام هایی از وزارت خارجه، مشاور امنیت ملی (قاسم العراجی )، دفتر نخست‌وزیر و فرماندهی ستاد عملیات عراق است.

وی ادامه داد که به احتمال بسیار این دوره از گفت‌وگوها به اعلام رسمی خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق  بیناجامد و نیروهای آموزشی و مستشاری در چارچوب ائتلاف بین‌المللی به فعالیت خود ادامه دهند.

این منبع افزوده که با وجود این، تحولات جاری و احتمال تشدید تنش میان نیروهای آمریکایی و گروه های مسلح ممکن است موجب تغییر همه سناریوها شود.

پایگاه خبری «میدل ایست نیوز» نیز در این باره نوشت که «مصطفی الکاظمی» به نیروهای سیاسی عراقی تعهد داده پیشرفتی بزرگ در پرونده خروج نیروهای آمریکایی از عراق رخ دهد.

این در حالی است که روزهای گذشته و در پی حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی به مواضع الحشد الشعبی در مرز عراق و سوریه، حمله  های راکتی و پهپادی علیه پایگاه‌های نیروهای آمریکایی شدت گرفته است.

در شدیدترین مورد، هفته گذشته ۱۴ راکت به سمت پایگاه نظامی «عین الاسد» شلیک شد که بر پایه آمارهای غیر رسمی دست‌کم ۲ نیروی آمریکایی در نتیجه آن زخمی شدند.

دور نخست گفت و گوهای راهبردی ژوئن سال گذشته از طریق وبینار انجام شد و چند ساعت به طول انجامید که در آن مقام های امنیتی، نظامی و همچنین مقامات وزارتخانه های امور خارجه دو کشور شرکت کردند.

به دنبال آن دور دوم گفت و گوهای راهبردی عراق و آمریکا آگوشت سال گذشته در واشنگتن و همزمان با سفر مصطفی الکاظمی به پایتخت آمریکا و پس از دیدار وی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین ایالات متحده انجام شد.

برچسب‌ها گروه تروریستی داعش واشنگتن سوریه دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا عراق سفارت آمریکا الحشد الشعبی مصطفی الکاظمی بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گروه تروریستی داعش واشنگتن سوریه گروه تروریستی داعش واشنگتن سوریه دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا عراق سفارت آمریکا الحشد الشعبی مصطفی الکاظمی بغداد گفت و گوهای راهبردی مصطفی الکاظمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۳۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت

شبکه المیادین در این باره گزارش داد که آمریکا تحرکات خود را در سوریه با هدف تقویت پایگاه‌های غیرقانونی خودش در استان‌های «حسکه» و «دیرالزور» تشدید کرده است.

طبق این گزارش، این تحرکات در پی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال خروج نظامیان آمریکا از عراق و ترس از تشدید حملات مقاومت صورت گرفته است.

طبق این گزارش، حملات روز‌های اخیر به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق به‌منزله یک پیام هشدار برای آمریکایی‌هاست و بر این نکته تاکید دارد که در صورت طفره رفتن واشنگتن از خروج از عراق و حتی سوریه، مقاومت بر تصمیم خود برای تشدید حملات پایبند است.

المیادین همچنین گزارش داد، در پی این تحولات، آمریکایی‌ها طی ماه آوریل ۱۲۰ کامیون حامل تسلیحات نظامی و اسلحه و همچنین سامانه‌های پدافندی وارد پایگاه‌های آمریکا در حسکه و حومه شرق دیرالزور کردند. همچنین در برهه زمانی مذکور، هشت هواپیمای ترابری نیز در این پایگاه‌ها فرود آمدند.

منابع خبری همچنین از تمرینات نظامی اشغالگران آمریکایی در پایگاه‌های غیرقانونی خودشان در حومه حسکه و دیرالزور خبر داده‌اند.

منابع میدانی نیز به المیادین اعلام کردند آمریکا از زمان هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران در سوریه به دست صهیونیست‌ها، طرح تقویت اضافی برای پایگاه‌های غیرقانونی خود در سوریه را آغاز کرده است و این تدابیر شامل تسلیحات و تجهیزات مختلف از جمله استقرار سامانه‌های پدافند هوایی اضافی با هدف حفاظت از این پایگاه‌ها در برابر حملات مقاومت است.

در همین راستا منابع مطلع اعلام کردند: مقاومت عراق در حمایت از ملت فلسطین حملات خود را به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و بلندی‌های اشغالی جولان متمرکز کرده و آماده تشدید دوباره حملات خود در سوریه و عراق است.

این منابع گفتند: خروج آمریکایی‌ها از عراق باید خروج از سوریه را نیز به همراه داشته باشد، اما واشنگتن نمی‌خواهد پرونده‌های اردوگاه‌های داعش و زندان‌های سوریه بسته شود به همین دلیل ممکن است تمایل به ماندن بیشتر در سوریه داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است 
  • احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه
  • احتمال اعزام نیروهای انگلیسی به غزه
  • تاکید مقام آمریکایی بر شکست رژیم صهیونیستی در غزه
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن