Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نیرو گفت: ما اعلام آمادگی کردیم تعدادی از سایت های‌مان را در قالب مقررات عرضه کنیم. تعدادی از نیروگاه‌های ما نیز آماده واگذاری هستند و این در پرتوی اظهار آمادگی از ناحیه صنایع بزرگ بوده است و تا دو تا سه سال آینده منجر به کاهش فشار روی سایر بخش ها خواهد شد. به زودی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به مدار خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش برنا، «رضا اردکانیان» وزیر نیرو در حاشیه دولت در رابطه با قطعی برق گفت: خوشبختانه بعد از مذاکرات مفصل و اعلام آمادگی صنایع بزرگ از طریق وزارت صنعت و معدن و تجارت که در حدود یک هفته پیش صورت گرفت 13 واحد بزرگ صنعتی در فولاد و در آلومینیوم و در مس اعلام آمادگی کردند که برای مصارف خود نیروگاه هایی را احداث کنند  که جمعا به ظرفیت ده هزار و بیش از پانصد مگاوات موافقت اصولی برای احداث این نیروگاه ها صادر شد . 

او ادامه داد: علاوه بر اینها برای سرعت بخشیدن به احداث نیروگاه توسط صنایع بزرگ که خوشبختانه در نتیجه تلاش و فعالیتشان و امکانی که برای صادرات محصولاتشان است سود و منابع قابل ملاحظه ای در اختیارشان است می توانند براحتی سرمایه گذاری کنند برای تامین برق مورد نیاز و فشار سنگینی را از دوش صنعت برق کشور بردارند زیرا که می بایست جوابگوی نیازهای متعددی در بخش های خانگی و تجاری و سایر مصارف باشد  . ما اعلام آمادگی کردیم تعدادی از سایت های‌مان را در قالب مقررات عرضه کنیم. تعدادی از نیروگاه‌های ما نیز آماده واگذاری هستند و این در پرتوی اظهار آمادگی از ناحیه صنایع بزرگ بوده است و تا دو تا سه سال آینده منجر به کاهش فشار روی سایر بخش ها خواهد شد.

اردکانیان گفت: تعدادی از ساختگاه های ما هم مهیا است و منتظر سرمایه است و چنانچه صنایع آمادگی و علاقه داشته باشند این ساختگاه ها که همه تدارکات آن دیده شده و مجوزهایش فراهم است و فقط باید منابع مالی بیاید و واحدها احداث شود اینها را هم واگذار خواهیم کرد. این در پرتو اظهار آمادگی و علاقمندی است که از ناحیه صنایع بزرگ صورت گرفته و به نظر من در دو تا سه سال آینده منجر به ایجاد ظرفیت قابل ملاحظه ای برای تامین برق صنایع بزرگ کشور و متناسبا کاهش فشار بر روی سایر بخش ها خواهد بود. بدلیل خشکسالی ها و مسائل تغییر اقلیم و مصارف شرب و بهداشت و حق آبه های زیست محیطی و بعضا سایر حق آبه ها و حق آبه های کشاورزی اینها در معرض تنگنا هستند و برای صنعت بصرفه است که آب مورد نیاز خودش را چه از فاضلاب تصفیه شده و یا از شیرین سازی آب دریا انجام بدهد، دریچه هایی باز شد برای سرمایه گذاری در این زمینه بحمدالله این اتفاق در بخش انرژی الکتریکی هم در حال انجام است.

او ادامه داد: در حالی دولت دوازدهم را به پایان می رسانیم که  علاوه بر بیست هزار مگاواتی که نیروگاه در دوران دولتهای یازدهم و دوازدهم به بهره برداری رسیده، شانزده هزار و سیصد مگاوات هم نیروگاه در حال ساخت است که به دولت بعد منتقل می شود و این اتفاقی است که همیشه رخ می دهد مثلا از دولت دهم هم کمتر از 5 هزار مگاوات به دولت یازدهم منتقل شد . حالا هم بیش از 16 هزار مگاوات از دولت دوازدهم به سیزدهم منتقل می شود که درصد پیشرفت آن از رقمهای بزرگ تا رقمهای کوچک است که ان شاالله به تناوب در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وزیر نیرو در خصوص شرایط برق بیان  کرد: بحمدالله ما خاموشی نداریم و امیدواریم که با همراهی مردم بالاخص تلاش هایی که همکاران رسانه ای و رسانه ملی درهمه شبکه ها، مردم عزیز ما از انجام کمک های کوچکی که اثرات بزرگی دارد دریغ نکنند حتی یک لامپ در یک واحد مسکونی خاموش شود این در مقیاس 32 میلیون مشترک خانگی که ما داریم حتی بیش از میزان ظرفیتی باشد که ما امروز از صنایع بزرگ خواستیم که مصرفشان را کاهش بدهند. شب گذشته هم خوشبختانه موفق شدیم با همکاری نزدیک با وزارت صمت در شیفت آخر شب یعنی نیمه شب به بعد میزانی که مقدور است از همکاری صنایع بزرگ فولاد و سیمان کم کنیم، حدود 700 مگاوات از آن میزانی که همکاری داشتند که حدود 2800 مگاوات بوده این را کاهش بدهیم یعنی آنها بتوانند تولید خود را افزایش بدهند که دراین بازه زمانی 7-8 -10 روزه که ما با گرمای فزاینده مواجه هستیم ان شاالله تولید هم در مقیاس وسیع آسیبی نبیند. امیدواری من این است که ان شاالله با کاهش دما و با افزایش سطح همکاری مردم ما این دوره را با کمترین آسیب ها پشت سر بگذاریم. امیدوارم که مضیقه بیشتری برای مردم بویژه در بخش خانگی ایجاد نشود و اطمینان می دهم که خدمتگزاران مردم در صنعت برق تا جایی که من شاهد هستم و انصافا شبانه روز و سر از پا نمی شناسند و مخصوصا وقتی که خبر می رسد که یک واحدی یک پستی و یک ترانسی دچار حادثه شده و از مدار خارج شده همه تلاش می کنند که با دقت و به اتکای تخصص در کمترین زمان ممکن این واحد را به مدار برگردانند و از همکاری همه شما هم تشکر می کنم. 

او در پاسخ به این سوال که روزهای گذشته آلودگی تهران تشدید شده است آیا ما شاهد مازوت سوزی هستیم؟ گفت: به هیچ وجه ما گزارشی نداریم نیروگاه هایی که الان در مدار هستند نیروگاه هایی هستند که مجاز به کار بودند. سخوت نیروگاه های ما عمدتا سوخت گاز هستند. اکنون در شرایطی نیستیم که مشکل سوخت داشته باشیم یکی از پاکترین سوخت ها سوخت گاز است. این 4 سال چهارسال خاص و   فراموش نشدنی است . در سال اول یعنی سال 96و 97 و در سال آخر خدمتگزاری بنده یعنی 99 و 1400 دو دوره از خشک ترین سالهای 50 سال اخیر را تجربه کردیم و در سال دوم و سومش هم دو دوره از ترسال ترین ها پشت سر گذاشتیم. تجربه گرانقدری است برای دست اندرکاران آب و برق و مدیریت است، طبق گزارشاتی که رسیده و امیدواریم که سمت و سوی این تفاوت واقعیت با پیش بینی ها به نفع پربارشی باشد و به نفع بهره مندی مردم از این نعمت باشد و ما ایام بهتر و مناسب تری برای مدیریت آب و برق آرزو می کنیم. 

وزیر نیرو در پاسخ به سوال خبرنگاری که به گزارش قوه قضاییه درباره قطعی برق اشاره می کرد، گفت: آن بررسی هنوز تمام نشده است جلسات خوبی را برگزار کردیم همکاران من در دسترس هستند برای ارائه اطلاعات بحث‌های تخصصی را حتما در جمع های تخصصی با مجال و حوصله باید مطرح کرد. پیش بینی ها اما از درجه صحتی برخوردار هستند مثلا اگر از الان برای یک سال آینده پیش بینی کنید درجه صحت آن کمتر از زمانی است که برای سه ماه آینده پیش بینی می کنید. برنامه ریزی هایی که باید برای آب و برق صورت گیرد متکی است بر گزارشهای رسمی که سازمان هواشناسی ارائه می کند. ما همواره پاسخگوی دوستان محترم قضایی هستیم.

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برق صنعت و معدن تجارت فولاد سرمایه گذاری صنعت سرمایه منابع مالی خشکسالی زیست محیطی کشاورزی انرژی دولت دولت دهم رسانه رسانه ملی سیمان گاز قوه قضاییه سازمان هواشناسی وزیر نیرو اعلام آمادگی صنایع بزرگ نیروگاه ها وزیر نیرو سال آینده پیش بینی بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۳۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۴ شهر بر مدار قرمز و نارنجی

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هفت صبح یکشنبه نهم اردیبهشت با میانگین ۷۶ وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان و کردآباد با عدد ۵۶، خیابان احمدآباد، پارک زمزم و رهنان ۷۴، میدان انقلاب ۶۲، بزرگراه خرازی ۹۶، سپاهان‌شهر ۵۲، خیابان فیض ۵۱، بولوار کاوه ۷۳ AQI در وضعیت قابل قبول و در ایستگاه خیابان‌های فرشادی و میرزا طاهر به ترتیب با عدد ۳۷ و ۲۳ پاک است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه دانشگاه صنعتی و خیابان زینبیه با عدد ۱۵۳ AQI وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان و در ایستگاه ولدان با عدد ۱۰۱ ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۵۴، کاشان ۷۳ و مبارکه با میانگین ۵۵ AQI در وضعیت قابل قبول، سجزی با میانگین ۱۴۱، شاهین‌شهر ۱۰۶ و قهجاورستان با ۱۲۲ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس و در نجف‌آباد با ۱۵۲ AQI قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6090493

دیگر خبرها

  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۴ شهر بر مدار قرمز و نارنجی
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق
  • خروج از مدار واحد ۳ بخار نیروگاه نکا
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • واحد ۳ بخار نیروگاه نکا از مدار تولید خارج شد
  • ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع قشم به دلیل قطعی برق
  • نیروگاه‌های برق به استقبال روزهای اوج مصرف تابستان می روند | وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد