Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-09@14:45:27 GMT

نرخ بیکاری بهار امسال چقدر شد؟

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۲۴۲۰۵

نرخ بیکاری بهار امسال چقدر شد؟

مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار بهار ١٤٠٠ را منتشر کرد. 

  جمعیت فعال زیاد شد

بر اساس این گزارش، در بهار امسال در مقایسه با فصل مشابه سال قبل، بیش از ٤٩٩ هزار نفر به جمعیت فعال از نظر اقتصادی (شاغل و بیکار) افزوده شده است.  این میزان در فاصله بهار ١٣٩٨ نسبت به بهار ١٣٩٩ کاهشی معادل یک و نیم میلیون نفر داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود، جمعیت فعال ٢٥ میلیون و ٩٦٧ هزار نفری در بهار امسال، همچنان نسبت به جمعیت فعال ٢٧ میلیون و ٤٦٠ هزار نفری بهار ١٣٩٨ از فاصله قابل توجهی برخوردار است.

وضعیت شاغلان و بیکاران

 بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٨,٨ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل ( بهار ١٣٩٩)، یک درصد کاهش یافته است.

  

در بهار ١٤٠٠، به میزان ٤١,٤ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٩) ٠.٤ درصد افزایش یافته است.

  

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٦٧٦  هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧١٣ هزار نفر افزایش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ١٤٠٠، بخش خدمات با ٤٨,٨ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣,٢ درصد و کشاورزی با ١٧.٩ درصد قرار دارند./ایسنا

  

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٢,١ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ١٤٠٠ بیکار بوده‌اند.

بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٩) ٢.٤ درصد کاهش یافته است.

  

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در بهار ١٤٠٠، ١٥,٦ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند.

این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به بهار ١٣٩٩، به میزان ١.١ درصد کاهش یافته است.

 بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در بهار ١٤٠٠، ٩,٨ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٦.٤ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

منبع: فردا

کلیدواژه: مرکز آمار ایران نرخ بیکاری نسبت به فصل مشابه ١٥ ساله و بیش تر نشان می دهد بهار ١٤٠٠ نرخ بیکاری جمعیت فعال بهار ١٣٩٩ هزار نفر بوده اند سال قبل ٤ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۴۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین سنتی حجاج تمتع استان سمنان ۵۶ سال است

به گزارش خبرنگار مهر، قدرت الله چتری صبح پنجشنبه در دیدار مسئولان حج و زیارت و کاروان‌های تمتع با استاندار سمنان به میزبانی استانداری، از اعزام یک هزار و ۱۳۰ زائر استان خبر داد و تاکید کرد: ۲۵ اردیبهشت ماه نخستین کاروان تمتع استان اعزام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹ کاروان امسال حجاج استان سمنان را به سرزمین وحی می‌برند، تاکید کرد: میانگین سنی حجاج اعزامی استان ۵۶ سال است.

مدیرکل حج و زیارت استان سمنان با بیان اینکه ۶۰ درصد از حجاج استان در تمتع امسال تحصیلاتی بالای دیپلم دارند بیان کرد: کاروان امسال حجاج استان هم جوان‌تر و هم به لحاظ سواد بالاتر از سال‌های قبل است و این کار را برای اعزام راحت تر کرده است.

چتری با بیان اینکه ۵۶ درصد حجاج استان سمنان زن و ۴۴ درصد مرد هستند، گفت: دو کاروان از استان سمنان مدینه قبل و هفت کاروان دیگر مدینه بعد هستند.

وی از اعزام ۲۱ نفر به عنوان مدیران کاروان‌ها و خادمان حجاج استان سمنان خبر داد و ابراز کرد: ۱۲ روحانی معین نیز با کاروان‌های استان به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

در پایان این دیدار کارکنان و مدیران و کارگزاران زیارتی با حضور بر مزار شهدای گمنام در محوطه استانداری سمنان، به مقام شامخ بیش از یک هزار و ۴۰۰ شهید استان ادای احترام کردند

کد خبر 6101085

دیگر خبرها

  • میانگین سنتی حجاج تمتع استان سمنان ۵۶ سال است
  • 35 واحد راکد و غیر فعال گلستان در سال گذشته احیا شد
  • هلال احمر ایران عضوی فعال و تلاشگر است
  • دستور رئیس جمهور برای حل مشکل استان‌های دارای نرخ بیکاری بالا/ دهقانی فیروزآبادی: حضور ۴۰۰ شرکت دانش‌بیان همراه در Inotex امسال
  • فعال‌سازی ۳ هزار خانه هلال در ۴۰۰ شهر و شهرستان
  • ۲۷ درصد ولادت‌های فروردین امسال فرزند سوم هستند
  • بیش از ۹۰ درصد از درخواست‌های مردم در حوزه اشتغال است
  • دولت در فروردین ۵۶ هزار میلیارد تومان مالیات گرفت
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی