Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین عسگری در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در مورد مشکلات و اشتباهات تاثیرگذار داوری فوتبال در این فصل باشگاهی اظهار داشت: مسایل مختلفی در ایجاد این شرایط داوری دخیل است. اولین مساله مربوط به بی‌ثباتی مسئولان داوری فوتبال است. از زمانی که من از ریاست کمیته داوران فدراسیون فوتبال رفتم کمیته و دپارتمان ۵-۶ رئیس به خود دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دپارتمان داوری  رفعتی، سهرابی، کامرانی فر و… رئیس شدند در کمیته داوران هم اصفهانیان، ممبینی، سهرابی، صفیری و دوباره اصفهانیان رئیس شدند واکنون هم خداداد افشاریان رئیس این کمیته است.

عگسری ادامه داد: وقتی این هم تغییر و تحول در مدیریت داوری ایجاد می شود دیگر مسئولان داوری زمانی برای داشتن برنامه‌های بلند مدت و میان مدت ندارند و فقط برنامه کوتاه مدت خواهند داشت که خلاصه می شود در چیدمان داوری مسابقات و بحث‌هایی مثل آموزش، کشف استعداد و… به فراموشی سپرده می شوند.

وی افزود: مشکل دیگر داوری ما تعداد زیاد داورانی است که در لیگ برتر قضاوت می‌کنند. سقف تعداد داورانی که باید در لیگ برتر هر کشوری حضور داشته باشند سه برابر تعداد مسابقات هفتگی آنهاست. یعنی وقتی ما در هفته ۸ مسابقه لیگ برتر برگزار می‌شود حداکثر باید ۲۴ داور وسط در اختیار داشته باشیم اما در کشورمان بیش از ۱۴۰ داور و کمک داور دعوت می‌شوند. کجای دنیا چنین چیزی را شاهد هستیم؟

عسگری تاکید کرد: در لیگ کره جنوبی و ژاپن حداکثر ۱۰-۱۵ داور وسط حضور دارند. نتیجه حضور این همه تعداد داور در لیگ برتر کشورمان این می‌شود که داور به جای اینکه در فصل ۲۰ بازی را قضاوت کند فقط در ۷ مسابقه به میدان می‌رود و در نتیجه نسبت به کارش و داوری در فوتبال بی‌تفاوت می‌شود. به همین دلیل هم درصد اشتباهاتش در میدان بالا می‌رود چون بی تفاوت قضاوت می‌کند. 

رئیس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال تصریح کرد: کمیته داوران باید مستقل عمل کند نه اینکه وام‌دار هیات‌های فوتبال استانی باشد. اکنون هم که مدیران جدید به کمیته و دپارتمان داوری آمده‌اند نمی‌دانند چگونه باید تعداد این داوران لیگ برتری را کاهش بدهند.  بدون تعارف شاید این بزرگترین چالش مدیران جدید کمیته و دپارتمان داوری باشد. چون اگر بخواهند روی نام هر داوری قلم قرمز بکشند هیات فوتبال استان مربوطه لشگر کشی می‌کند! به وزیر و وکیل زنگ می زند و به رئیس فدراسیون فوتبال و مسئولان و مدیران داوری فوتبال فشار وارد می‌شود که نباید این داور خط بخورد.  در حالیکه تعداد داوران در لیگ برتر دقیقا مثل تعداد بازیکنان دعوت شده به تیم ملی است. ما در نهایت بتوانیم ۲۵ بازیکن به تیم ملی دعوت کنیم در حالیکه در لیگ برتر بیش از ۳۰۰-۴۰۰ بازیکن بازی می کنند. اگر بازیکنی نیم درصد با بازیکن بیست و ششم تفاوت داشته باشد خط می‌خورد. در داوری لیگ برتر هم باید همین گونه عمل کنیم. بهترین و شایسته‌ترین داوران در لیگ برتر قضاوت کنند.

عسگری با اشاره به بحث آموزش داوران فوتبال عنوان کرد: طبیعی است که ویروس کرونا باعث شد آموزش داوران تحت الشعاع قرار بگیرد اما جالب است بدانید بنده که ۱۲ سال داور بین المللی فوتبال بوده‌ام، ۲۱ سال است که ناظر داوری در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هستم مدام باید به روز باشم کلاس‌های ناظران فقط سال قبل بخاطر کرونا برگزارنشد و امسال هم تاکنون سه کلاس آموزش آنلاین ‌AFC برای‌مان برگزار کرده اما در لیگ برتر کشور خودمان داوری که شاید ۲۰ یا ۴۰ قضاوت دارد در نهایت یک کلاس آنلاین نیمه وقت و چند ساعته برایش برگزار شده است.

وی با اشاره به ضعف امکانات و همچنین وضعیت جسمانی داوران خاطرنشان کرد: از سویی دیگر نداشتن آمادگی جسمانی مناسب داوران هم باعث می شود که در لیگ برتر شاهد اشتباه‌های فاحشی از سوی داوران باشیم. در همه فدراسیون های فوتبال کشورهای مختلف  داوران مسئول آمادگی جسمانی داوران مسئول فنی( تکنیکال)  دارند اما در کشور ما داوران حتی زمین برای تمرین ندارند! زمین فوتبال یا پیست دو و میدانی در اختیار داوران نیست که آنها تمرین کنند. امکانات داوران ما خیلی کم و بد است. وضعیت سیستم‌های رادیویی را که همه می‌بینند. حتی به داوران می‌گویند برای حضور در کلاس داوری خودتان باید پول بلیت هواپیما را بدهید! مگر می شود داوری که ۸۰۰ هزار تومان دستمزد برای قضاوت می‌گیرد از کجا بیاورد بلیت ۲ میلیون تومانی تهران و مشهد را بخرد؟ فدراسیون برای داور کلاس می‌گذارد باید هزینه رفت و آمد، تغذیه و اقامتش را هم بدهد. کنفدراسیون  فوتبال آسیا به ما بلیت هواپیما، اقامت در هتل ۵ ستاره و… را برای شرکت در کلاس‌ها می‌دهد.

عسگری همچنین با اشاره به دستمزد‌های داوران فوتبال کشورمان عنوان کرد: دستمزد داوران کشورهای همسایه ما هم با دستمزد داوران ایرانی قابل مقایسه نیست. در عراق برای هر مسابقه ۲۰۰ دلار به داور دستمزد می‌دهند این را یکی از داوران عراقی به من گفت می دانید ۲۰۰ دلار در عراق خیلی پول است در کشور ما هم حدود ۵-۶ میلیون تومان می شود. ازبکستان به داورانش دستمزد ۷۰۰ دلاری می دهد. امارات دستمزد ۲هزار دلاری به داورانش می‌دهد اما ما دستمزد یک میلیون تومانی آنهم چند ماه بعد پرداخت می‌کنیم! قطعا مساله دستمزد داوری هم در اشتباه‌هات داوری می‌تواند تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: فدراسیون فوتبال کمیته داوران لیگ برتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۷۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یزدانی: قبل از گل‌های اول پرسپولیس و آلومینیوم خطا رخ داد

کارشناس داوری کشورمان اعتقاد دارد، داور در صحنه گل‌های اول پرسپولیس و آلومینیوم مرتکب اشتباه شده است. - اخبار ورزشی -

علیرضا یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم درباره قضاوت امیر عرب‌براقی در دیدار آلومینیوم اراک - پرسپولیس در جام حذفی اظهار داشت: بازی طوری نبود که سختی زیادی داشته باشد و بازیکنان کار خودشان را می‌کردند. تنها مورد گل اول پرسپولیس بود که به نظرم زمانی که ارونوف توپ را گرفت، توپ در کنترل کامل بازیکن آلومینیوم بود و بازیکن پرسپولیس با عمل شارژ کردن، دستش را پشت کمر حریف گذاشت و دستش کامل باز و همین باعث شد تعادل بازیکن آلومینیوم به‌هم بخورد. این حرکت به اعتقاد من خطا بود. گاهی ببیننده در این صحنه‌ها فکر می‌کند خطایی نشده است، ولی چون دست بازیکن روی کمر بازیکن حریف بوده و شارژ کرده، خطاست. دو صحنه مشابه دیگر هم در جریان بازی رخ داد که داور خطا اعلام کرد.

 

.

 

وی در ادامه تصریح کرد: یک صحبتی هم درباره چیدمان داوری دارم، داور چهارم این بازی، داور بازی قبلی پرسپولیس در جام حذفی مقابل نفت و گاز گچساران بوده است. متأسفانه این نوع چیدمان درست نیست. با این همه داورهایی که داریم به نظرم این نوع چیدمان برای داوری ما نقص است.

کارشناس داوری کشورمان درباره گل اول آلومینیوم به پرسپولیس نیز توضیح داد: در دقیقه 85 گل اول آلومینیوم زمانی به ثمر رسید که قبل از ورود توپ به داخل محوطه، یک بازیکن آلومینیوم با گرفتن دست بازیکن پرسپولیس مانع از توانایی بازیکن برای دفع توپ شد. در آن صحنه هم باید داور به نفع پرسپولیس خطا اعلام می‌کرد.

 

.

 

کارشناس داوری کشورمان در پایان درباره اخطار داور به لیموچی به دلیل شبیه‌سازی در وقت‌های اضافه گفت: این اخطار درست بود و مهاجم آلومینیوم تمارض کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پوچتینو: VAR به فوتبال صدمه زده است؛ تصمیم داوران بازی باورنکردنی بود
  • تعلیق تمام مسابقات «لیگ 2 تهران» به دلیل ضرب و شتم داور
  • عواقب کتک زدن داور در تهران؛ یک لیگ تعلیق شد
  • تعلیق مسابقات لیگ دو تهران به دلیل ضرب و شتم داور
  • صدور حکم موقت علیه ضاربان داور دیدار لیگ ۲ تهران
  • دلیل محرومیت چی‌چی اوغلو از المپیک؛ آنتونیو کوتاه می‌آید؟
  • حذف رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی از المپیک
  • یزدانی: قبل از گل‌های اول پرسپولیس و آلومینیوم خطا رخ داد
  • لزوم سرعت بخشی بانک‌ها به پرداخت تسهیلات مددجویان کمیته امداد
  • تاریخ‌سازی در فوتبال ایتالیا؛ قضاوت یک تیم داوری زن در سری آ