Web Analytics Made Easy - Statcounter

حدود یک هفته است که جنگل‌های گچساران طعمه حریق شدند و طبق بررسی‌ها و برآورد‌های صورت گرفته تاکنون بیش از ۴ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع منطقه نارک و خامی، گناوه لری، فتح و مارین در آتش سوخته‌اند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حدود یک هفته است که اراضی و جنگل‌های گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد طعمه حریق شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وسعت آتش سوزی به حدی گسترده بوده که کار مهار آتش را برای آتش نشانان و نیرو‌های امدادی، نیرو‌های منابع طبیعی، محیط زیست، نیرو‌های مردمی و محلی و بسیج سخت کرده است، صعب العبور بودن منطقه و واقع شدن جنگل‌ها در ارتفاعات بر مشکل کنترل آتش می‌افزاید.


جنگل‌های زاگرس کشور جزو مناطق پر خطر از نظر وقوع آتش سوزی هستند و گردشگران، دامداران و حاشیه‌نشینان جنگل‌ها و مراتع نقش بسزایی در حفظ و نگهداری آن دارند. وجود شاخ و برگ‌های خشکیده و مواد سوختنی فراوان در کف جنگل‌ها و مراتع در فصل تابستان وزش باد گرم و مهم‌تر از آن بی‌توجهی، احتمال حریق را چندین برابر می‌کند؛ البته در این زمینه نیاز به مشارکت و همکاری عموم مردم است.

مهار آتش جنگل‌های منطقه حفاظت شده کوه خامی، مارین، ارتفاعات فتح و گناوه لری به کندی پیش می‌رود بر اساس اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان گچساران وزش باد، صعب العبور بودن منطقه و گرمای ۵۰ درجه کنترل آتش را با کُندی مواجه کرده است.


 بیشتر بخوانید:

۴۰۰۰ هکتار جنگل گچساران سوخت مهار آتش سوزی جنگل‌های «نارک» گچساران بخش گسترده‌ای از آتش جنگل‌های گچساران کنترل شده است  

بار‌ها شاهد آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس بوده‌ایم، اما رضا بیانی جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور- از انتشار نقشه پیش‌بینی حریق در جنگل‌ها خبر داده و گفته بود که برخی از نقاط منطقه زاگرس در شرایط بحرانی به‌لحاظ ریسک بالای وقوع آتش هستند که ازجمله این مناطق می‌توان به بخشی از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و کردستان اشاره کرد.


شنیده‌ها حاکی از این است که طبق بررسی‌های صورت گرفته علت آتش سوزی جنگل‌های نارک و خامی در شهرستان گچساران عمدی بوده است؛ چراکه محل شروع آتش را پیدا و بررسی شده است که شواهد نشان می‌داد که عاملان آتش سوزی بالا و پایین جاده‌ای را در منطقه نارنج آتش زدند.

با توجه به ناهماهنگی بین دستگاه‌ها جهت اطفای حریق در مناطق صعب‌العبور زاگرس و با توجه به کمبود امکانات در این زمینه، داوطلبان و نیرو‌های سازمان‌های مردم نهاد مجبور هستند وسایل و امکانات از جمله بیل و کلنگ و آب را با شرایط دشواری به نیرو‌های اطفای حریق برسانند.


۴۰۰۰ هکتار از جنگل‌های گچساران سوخت

جواد نارکی، رئیس انجمن زیست محیطی و مردم نهاد سبزگامان گچساران در مورد آتش سوزی در جنگل‌های استان می‌گوید: طبق بررسی‌ها و برآورد‌های صورت گرفته متاسفانه از روز ۵ شنبه تاکنون بیش از ۴ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع منطقه «نارک» و «خامی»، «گناوه لری»، «فتح» و «مارین» در آتش سوخته است.

نارکی با بیان اینکه در انتهای منطقه خامی به سمت منطقه نیمدور در حال اطفاء آتش جنگل‌ها هستیم، گفت: خط آتش را مهار کردیم، اما هنوز شعله‌های آتش را داریم و ادامه دارد البته احتمال خاموش کردن آتش وجود دارد.


شنیده‌ها حاکی از این است که نیرو‌های مختلفی برای کمک به اطفاء حریق جنگل‌های نارک و خامی گچساران حضور دارند؛ البته رئیس انجمن زیست محیطی و مردم‌نهاد سبزگامان گچساران می‌گوید: کمبود‌هایی نیز وجود دارد مثلا در روز‌های قبل با کمبود آب مواجه بودیم، اما نیرو‌ها جهت مهار آتش سوزی مجهزتر به ارتفاعات اعزام شدند.

نارکی در ادامه می‌افزاید: به محض مطلع شدن از آتش سوزی در جنگل‌های «نارک» از ساعت اولیه شروع آتش سوزی با ۲۰ نفر جهت مهار آتش به منطقه اعزام شدیم البته برای مهار آتش نیاز به همت بیشتری بود و اگر در همان ساعات اولیه نسبت به مهار آتش اقدام جدی صورت می‌گرفت هم اکنون با این وضعیت مواجه نبوده ایم.

رئیس انجمن زیست محیطی و مردم‌نهاد سبزگامان گچساران اظهار داشت: منطقه نارک یک اکوسیستم است که با این حادثه ناگوار و نادر مواجه شده است و متاسفانه طبق بررسی‌ها و برآورد‌های صورت گرفته تاکنون بیش از ۴ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع منطقه نارک و خامی، گناوه لری، فتح و مارین در این آتش سوختند.

 


وی می‌گوید: باید مسئولان و متولیان امر قبل از گرم شدن هوا و خشک شدن مراتع برای آموزش مردم نیرو‌ها و جوامع محلی اقدام کنند تا در مواقع آتش سوزی جنگل‌ها به موقع، اصولی، بهتر و سریعتر جهت اطفاء حریق اقدام شود..

نارکی با اشاره به علت آتش سوزی جنگل‌های استان معتقد است: آتش سوزی جنگل‌های استان دلایل مختلفی دارد و یا در اثر سهل انگاری و یا عمدی است و از مسئولان کشوری و استانی از جمله استاندار و مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد تقاضا داریم به صورت ویژه پیگیر اختصاص یک فروند بالگرد برای کمک به آتش سوزی جنگل‌های این استان که ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس را دارد، باشند.

وی تاکید می‌کند: استانی که کوهستانی و سخت گذر است و هر ساله شاهد آتش‌سوزی‌های زیادی در جنگل هاست چرا نباید یک بالگرد آبپاش برای مهار این آتش سوزی‌ها داشته باشد؟

 

 


از سال گذشته و در فصول بهار و تابستان تقریبا ۱۰۰ هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های دامنه زاگرس در آتش سوخته و خاکستر شده است. این مناطق بزرگترین بلوطستان دنیا، با قدمتی نزدیک به هزارسال است و انواع گیاهان، جانوران، خزندگان و پرندگان را در خود جای داده است که در حال حاضر، با این آتش سوزی‌ها شاهد کوچ اجباری و یا نسل کشی انواع جانوران اعم از کفتار، گرک، گراز، روباه و جوجه پرندگانی که توان پرواز ندارند، هستیم.

شایان ذکر است، منطقه نارک در استان کهگیلویه و بویر احمد اکوسیستم کامل بود با انبوه جنگل پرپشت و عمده پوشش جنگلی این منطقه از گونه‌های بلوط، زالزالک، بنه، کیکم و تاگ و شن که متاسفانه در این آتش‌سوزی خسارات جبران‌ناپذیری دیده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آتش سوزی جنگل های زاگرس آتش سوزی جنگل های گچساران منابع طبیعی محیط زیست آتش سوزی جنگل جنگل های گچساران هکتار از جنگل ها آتش سوزی جنگل ها جنگل ها و مراتع هزار هکتار طبق بررسی ها نارک و خامی منطقه نارک جنگل ها گناوه لری مردم نهاد مهار آتش نیرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۸۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جبران خسارت‌های سیل به روستای قطرم بافق

ملک زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد در بازدید از  روستای قطرم بافق گفت: شش واحد مسکونی نیاز به مرمت و بازسازی دارند که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته است. 

او افزود: از محل صندوق بیمه حوادث و مسئولیت‌های اجتماعی نیز پیگیر هستیم که برای جبران خسارت سیل، کمک کنند. 

.ی گفت: مجموعه دهیاری و بخشداری مرکزی بافق، برای رفع مشکلات باغداران اقدام خواهند کرد و تسهیلاتی هم جبرای خسارت به کشاورزان پرداخت می‌شود

ملک زاده ادامه داد:  زیرساخت‌های طراحی شده جوابگوی سیلاب نبوده است که مقرر شد به صورت اضطراری از ظرفیت ماشین آلات دستگاه‌ها استفاده شود تا وضعیت آرام شود،خوشبختانه قطعی برق و مشکلی در آب وجود ندارد، تنها در راه دسترسی مشکل وجود دارد که دستگاه‌های مربوطه در حال اقدام برای حل مشکل هستند.

نادریان زاده مدیر کل بنیاد مسکن استان یزد نیز گفت: تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی به صورت قرض الحسنه و ۲۰ میلیون تومان بلاعوض به منازلی که دچار آبگرفتگی شده اند، پرداخت می‌شود.

او گفت: در بررسی اولیه مشاهده شد که ۶ منزل مسکونی تخریب و ۳۵ دیگر نیز دچار آبگرفتگی شدید شده است که نیاز به تعمیرات اساسی دارد.

او افزود: اعتبار واحد‌ها از بنیاد مسکن استان تامین و به منظور ترمیم مسائل زیربنایی و راه دسترسی بعد از برگزاری جلسه در استان تصمیم نهایی گرفته می‌شود.

نادریان زاده همچنین از پرداخت تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی بصورت قرض الحسنه و ۲۰ میلیون تومان بلاعوض به منازلی که دچار آبگرفتگی شده اند خبر داد و گفت: مالکین منازلی که بصورت کامل تخریب شده است از تسهیلات ۲۵۰ میلیونی قرض الحسنه و ۵۰ میلیون تومانی بلاعوض می‌توانند بهره‌مند شوند.

پس از جاری شدن سیل در روستای قطرم بافق، مسئولان استان از جمله مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد و همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد و مسئولان شهرستان از جمله فرماندار، امام جمعخ و دیگر اعضای ستاد بحران، چندین مرتبه از این روستا بازدید کردند. 

همچنین در جلسات و نشست‌های متعدد برای رفع مشکلات روستا و روستاییان، گردهم آمدند تا هرچه زودتر اقدامات لازم برای مرمت و بازسازی پل‌ها، زیرساخت‌ها و معابر انجام شود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی در مغازه شارژ سیلندر گاز مهار شد
  • مهار آتش‌سوزی در مغازه شارژ سیلندر گاز
  • خسارت جبران ناپذیر در کم توجهی به امر نماز
  • آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد
  • کم‌کاری تیروئید را با این ۳ ورزش جبران کنید
  • آتش‌سوزی یک باب مغازه در تالش
  • جبران خسارت‌های سیل به روستای قطرم بافق
  • گرمای شدید و اعلام وضع اضطراری در جنوب آسیا
  • موج گرمای کم‌سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس
  • موج گرمای کم‌ سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس