Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بررسی‌های ملی و بین‌المللی نشان می‌دهند که افزایش سطح اعتیادپذیری نوجوانان و شیوع اعتیاد در بین آن‌ها بسیار نگران‌کننده است، زیرا اکثر نوجوانانی که مصرف مواد را در سال‌های اولیه نوجوانی آغاز می‌کنند، به مصرف این مواد در سال‌های بعد نیز ادامه می‌دهند و میزان مصرف مواد و مشکلات مرتبط با آن نیز مرتباً افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استرس‌های این دوران خطراتی مانند سیگار کشیدن و مصرف مواد را افزایش می‌دهند، زیرا مواد برای آن‌ها معنایی از ایجاد مسئولیت مشترک با گروه مرجع خاص و طغیان در برابر اقتدار والدین یا ایجاد هویت فردی را فراهم می‌کند.

بر اساس دیدگاه‌های متخصصان، سنین نوجوانی به دلیل قرار دادن فرد در موقعیت‌های اجتماعی متنوع‌تر می‌تواند بیشتر مستعد ارتکاب رفتارهای پرخطر از قبیل مصرف مواد و آمادگی اعتیاد باشد. البته حدود نیمی از خطر ابتلا به اعتیاد به مسائل ژنتیکی ربط داده می‌شود، به‌گونه‌ای که ژن‌ها بر میزان پاداشی که فرد به‌واسطه مصرف مواد کسب می‌کند، تأثیرگذار هستند. این موضوع می‌تواند نشانگر آن باشد که چرا برخی افراد تنها پس از چند بار مصرف، به مواد وابسته می‌شوند، درحالی‌که برخی دیگر این گونه نیستند. مطالعات انجام شده در حوزه آمادگی اعتیاد در نوجوانان عنوان می‌کنند که در حال حاضر در این قشر، دیدگاه منفی قوی نسبت به مواد مخدر وجود ندارد و از بار ارزشی منفی آن کاسته شده است و لذا بسیاری از نوجوانان مستعد افتادن در دام اعتیاد هستند.

این موضوع، با توجه به اهمیت بالایی که دارد، نظر محققی از دانشگاه لرستان را به خود جلب کرده تا در خصوص آن پژوهشی را انجام دهد. در این پژوهش، رابطه بین بروز حالت بی‌حوصلگی در نوجوانان با آمادگی آن‌ها به اعتیاد به شکل علمی مورد ارزیابی واقع شده است.

در این پژوهش که روی نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانش آموزان نوجوان پسر منطقه ۱۴ شهر تهران با سن ۱۶ تا ۱۸ انجام شده است، محقق از مقیاس استاندارد سنجش بی‌حوصلگی، استعداد اعتیاد و بهزیستی معنوی استفاده کرده و سپس داده‌های حاصله را با استفاده از روش‌های آماری به کمک کامپیوتر، تجزیه‌وتحلیل کرده ‌است.

نتایج بررسی‌های انجام شده در این تحقیق نشان داد که بین میزان بی‌حوصلگی و آمادگی به اعتیاد در نوجوانان رابطه مثبت و قابل توجهی وجود دارد. این بدان معنا است که هرچه بروز بی‌حوصلگی در نوجوانان پسر بیشتر باشد، امکان گرایش آن‌ها به سمت مواد مخدر بیشتر است.

در این رابطه، سلمان زارعی، پژوهشگر گروه روان‌شناسی دانشگاه لرستان می‌گوید: «نوجوانانی که سطح بی‌حوصلگی بالایی دارند، در تجربه لذت از فعالیت‌های روزانه و اوقات فراغت خود دچار مشکل می‌شوند و به دنبال رفتارها و فعالیت‌هایی می‌گردند که خیلی سریع برای آنان پاسخ لذت را فراهم کند و منجر به کاهش احساس بی‌حوصلگی در آن‌ها شود».

به گفته این محقق، «پژوهشگران در مقایسه رفتارهایی از قبیل قماربازی، بازی‌های اینترنتی و مصرف مواد در نوجوانان، معتقدند مصرف مواد برای آنان احساسی را فراهم می‌کند که با تجارب معمول در زندگی روزانه آنان متفاوت‌تر است. بنابراین می‌توان استنباط کرد که هرچه سطح بی‌حوصلگی نوجوانان بالا باشد، احتمال گرایش آن‌ها به مصرف مواد و اعتیاد بیشتر خواهد بود».

بر اساس یافته‌های این تحقیق، احساس بی‌حوصلگی به مرور زمان باعث می‌شود که خودکنترلی نوجوانان کاهش یابد و آنان در مواجهه با استرس‌های ناشی از مدرسه و سایر حوزه‌های زندگی، به دلیل ناتوانی در تعدیل احساسات و شناخت‌های خود، به برخی رفتارهای تکانشی به‌منظور مقابله با بی‌حوصلگی دست بزنند. یکی از این رفتارها جستجوی لذت فوری در زمان حال به‌جای پاداش‌های بزرگ‌تر در آینده است.

بنابراین به نظر می‌رسد که نوجوانان با سطح بی‌حوصلگی بالا هنگام تجربه استرس شدید و به‌منظور تعدیل بی‌حوصلگی و رهایی از ملالت و یکنواختی ناشی از این احساس به سمت لذت‌های روانی مانند مصرف مواد گرایش داشته باشند.

زارعی معتقد است: «بااین‌حال می‌توان از طریق تقویت بهزیستی و باورهای معنوی، به نوجوانان کمک کرد که بی‌حوصلگی روان‌شناختی خود را مدیریت کنند و به‌احتمال کمتری به اعتیاد گرایش داشته باشند. باورها و بهزیستی معنوی مهارت و منبعی است که متخصصین می‌توانند از طریق آموزش و مداخلات مشاوره‌ای آن را ارتقاء دهند».

این یافته‌ها را فصل‌نامه «اعتیادپژوهی» وابسته به دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری منتشر کرده است.

پربیننده ترین از فشار تا قندخون تحت تاثیر یک قرص چرا باید هنگام پیاده‌ روی آدامس جوید؟ چرا صدای غذا خوردن دیگران آزار دهنده است؟ ۷ دلیلی که ضرورت ورزش‌ های قدرتی را نشان می دهد توصیه‌ هایی برای درمان تاریِ دید

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اعتیاد نوجوان بی حوصلگی مصرف مواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۰۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ کشور با بهترین غذاها در جهان؛ کدام کشور بهترین کیفیت غذا را دارد؟ (+عکس)

اگر از علاقمندان به غذا خوردن هستید پس می‌دانید که سفر و غذا لازم و ملزوم یکدیگرند. یکی از بهترین راه‌ها برای تجربه فرهنگ یک کشور، مزه کردن غذاهای آن است و در این میان برخی از کشورها به ارائه برخی از بهترین غذاهای جهان شهرت دارند.

به گزارش روزیاتو، رده‌بندی زیر از کشورهایی با بهترین غذاها در وهله اول به کمک کتاب‌های معروف «راهنمای رستوران و هتل میشلن» به دست آمده که با اعطای ستاره به آنها به ارزیابی کیفیت غذاها می‌پردازد. در مرحله بعد نیز نظرات کاربران در وبسایت‌های مختلف ازجمله سی‌ان‌ان‌ و همچنین پلتفرم‌های گفتگو مانند ردیت و کورا در نظر گرفته شده است.

  ۱۰. کره جنوبی

آشپزی کره جنوبی در سطح بین‌المللی شهرت دارد و در لیست کشورهایی با بهترین کیفیت غذا در جهان در رتبه دهم قرار دارد. مانند بسیاری از غذاهای آسیای شرقی، برنج جزء اصلی غذاهای کره جنوبی است. کیمچی از موارد منحصر به فرد آشپزی در این کشور است و در اکثر خانواده‌ها مصرف می‌شود. برخی از غذاهای کره جنوبی که در جهان معروف هستند عبارتند از: گوچوجانگ، بیبیم‌بپ و بولگوگی.

۹. سوئیس

حدود ۴۰۰ نوع غذا در سوئیس وجود دارد که در سال ۲۰۰۸ به طور رسمی در میراث آشپزی سوئیس گنجانده شدند. یک فرد در این کشور سالانه نزدیک به ۱۱ کیلوگرم شکلات مصرف می‌کند که سوئیس را به بزرگترین مصرف‌کننده شکلات در جهان تبدیل می‌کند. محصولات غذایی سوئیس بسیار متنوع و فراوان است، این کشور ۷۰۰ نوع پنیر، بیش از ۲۰۰ نوع نان و ۲۵۰۰ نوع انگور تولید می‌کند.

۸. انگلستان

غذاهای بریتانیا به دلیل تجارت‌های این کشور با دیگر کشورها به شدت تحت تأثیر غذاهای سراسر جهان قرار گرفته است. غذاهای بریتانیایی به‌طرز آشکاری از از غذاهای بومی چینی، هندی، فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی، آمریکایی، مکزیکی، اسپانیایی، تایلندی و ترکی تاثیر پذیرفته‌اند. بسیاری از اقلام غذایی بریتانیایی در سطح بین‌المللی محبوبیت یافته‌اند نظیر پای شپردز، پای سیب و اسکون‌. روستای چدار در سامرست نیز جایی است که پنیر چدار اولین بار در آن ساخته شده است.

۷. چین (ماکائو و هنگ کنگ)

 

غذاهای چینی ازجمله معروف‌ترین غذاهای دنیا هستند. کیفیت غذا در این کشور بی عیب و نقص است و چین دارای نزدیک به ۲۱۵ رستوران ستاره دار در «میشلن» است. غذاهایی مانند دیم سام و هات‌پات در میان غذاهای چینی بسیار معروف هستند و در کشورهای دیگر نیز رواج دارند.

۶. آلمان

غذاهای آلمانی غنی و متنوع هستند زیرا از مواد اولیه موجود در هر فصل در آنها استفاده می‌شود. غذاهای رایج در این کشور عبارتند از: براتوورست، کوفته سیب زمینی، کلم ترش، شنیسل و اشترودل. در طول جشنواره اکتبر این کشور، غذا و نوشیدنی آلمانی با شور و اشتیاق جشن گرفته می‌شود. Sauerbraten غذای ملی این کشور محسوب می‌شود.

۵. ایالات متحده

آشپزی آمریکایی یک آش شلم‌شوربای واقعی است زیرا به دلیل عوامل زیادی مانند مهاجرت، تغییرات منطقه‌ای و تاثیرات فرهنگی تنوع گسترده‌ای دارد. ایالات متحده آمریکا بزرگترین کشور صادرکننده مواد غذایی در جهان است. در حالی که فرهنگ فست فود در این کشور بیداد می‌کند، دارای رستوران‌های با استاندارد بالاست و بیش از ۲۳۰ رستوران ستاره‌های میشلن را دریافت کرده‌اند.

۴. اسپانیا

اسپانیا به دلیل آب و هوای منطقه ای متنوع و تأثیرات فرهنگی، غذای بسیار متنوعی دارد. علاوه بر این، مادرید و بارسلونا به ترتیب ۵۳ و ۴۸ غذای بومی ارائه می‌دهند. غذاهای اسپانیایی از مواد تازه و باکیفیت تشکیل می‌شوند. مواد تشکیل‌دهنده از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است و انواع مختلفی از غذاهای دریایی، گوشت پخته شده، انواع پنیر و زعفران در غذاهایشان زیاد به کار می‌رود.

۳. ژاپن

غذاهای ژاپنی به دلیل ارزش زیبایی شناختی، مواد اولیه تازه و طعم های متعادل شناخته شده است. در حالی که سوشی یک غذای معروف ژاپنی به حساب می‌آید، غذای ملی این کشور کاری با برنج است که در این منطقه بسیار مصرف می‌شود. سایر غذاهای ژاپنی که معمولاً در کشورهای دیگر موجود است عبارتند از: ساشیمی، سوپ میسو، ماچا و رامن. ماچا یک صادرات مهم مواد غذایی این کشور است و به ایالات متحده، چین، سریلانکا و هند عرضه می‌شود.

۲. ایتالیا

طبق یک مطالعه، غذاهای ایتالیایی معروف‌ترین و پیتزا شاخص‌ترین و محبوب‌ترین وعده غذایی در جهان است. میراث آشپزی ایتالیایی غرق در آشپزی خانگی سنتی است که از مواد ساده اما خوش طعمی مانند روغن زیتون، گوجه فرنگی، سیر و ریحان استفاده می‌کند. روغن زیتون ازجمله صادرات مهم این کشور است.

۱. فرانسه

فرانسه در صدر فهرست کشورهای با بهترین کیفیت غذا در جهان قرار دارد. این کشور دارای بیشترین رستوران‌های ستاره‌دار میشلن در جهان است که نشان‌دهنده تمرکز این کشور بر رستوران‌های با استاندارد بالا است. صدف و حلزون از بهترین غذاهای لذیذ فرانسوی به حساب می‌آیند. فرانسه با مصرف ۲۱.۶۷ کیلوگرم به ازای هر نفر، سومین مصرف‌کننده سرانه پنیر در سال در جهان است. هنر آشپزی فرانسوی یکی از مهم‌ترین‌ها در جهان است و نقش عمده‌ای در آکادمی‌های آشپزی مدرن دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند
  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • کاهش آلفرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • گنجینه ای از ویتامین ها و مواد معدنی
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • هشدار! این دارو معتادتان می‌کند
  • ۱۰ کشور با بهترین غذاها در جهان؛ کدام کشور بهترین کیفیت غذا را دارد؟ (+عکس)
  • مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!
  • ۱۰ کشور با بهترین غذا‌ها در جهان