Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@19:13:02 GMT

«سه نقطه» ۲۴ ویژه‌نامه استندآپ کمدی شد

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۳۰۱۹۵

«سه نقطه» ۲۴ ویژه‌نامه استندآپ کمدی شد

به گزارش خبرنگار مهر، شماره بیست‌وچهارم ماهنامه سه‌نقطه (مکتوب طنز [+ جد] فارسی) در قالب نخستین ویژه‌نامه استندآپ‌کمدی به زبان فارسی منتشر شد. محمود فرجامی استندآپ‌کمدین، نویسنده و مترجم ایرانی سردبیر مهمان پرونده این شماره تحت عنوان «استندآپ‌کمدی چیست؟ استندآپ‌کمدی چی نیست؟» بوده است.

آنچه در سه‌نقطه ۲۴ می‌خوانیم: در یادداشت «استندآپ‌کمدی، یک اتفاق نه‌چندان ساده» سید ابراهیم نبوی به تجربه‌های شخصی‌اش به‌عنوان طنزپردازی که پایگاه اصلی‌اش نوشتن بوده و سپس تجربه اجرا را آزموده می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن جلال سمیعی در یادداشت «ایستادن در مسیر خنده» ریشه‌های استندآپ‌کمدی امروزی را در برنامه‌های طنزمحور ایرانی چهار دهه اخیر بررسی می‌کند. رضا رفیع در یادداشتی با نام «راه رفتن روی ریسمان» از تجربه‌های خود در زمینه استندآپ‌کمدی و همچنین پیشینه بومی بعضی مؤلفه‌های آن در آثار فارسی و شخصیت‌های ایرانی می‌گوید. «وودویل، کاباره، استندآپ» نام مطلبی است که در آن نگارنده تاریخچه و برخی اصطلاحات استندآپ‌کمدی را شرح می‌دهد.

در فصل نقدها و نگاه‌ها، افشار مقدم در مطلبی با نام «این شغل گروه چهاری» به سراغ معضلاتی که کرونا برای استندآپ‌کمدین‌ها ایجاد کرده رفته است. بهمن مضراب در یادداشت اول خود «خشت کج» برنامه خندوانه و روند رواج استندآپ‌کمدی در آن را با لحن و زبانی صریح نقد می‌کند و در یادداشتی دیگر با نام «سرانجام آزادی» نگاهی به زندگی جرج کارلین استندآپ‌کمدین مشهور آمریکایی می‌اندازد. «یک شب مشهور بودن، یک عمر احمق بودن» عنوان مطلبی از علی خزاعی‌فر است که در آن به نقد و بررسی فیلم سلطان کمدی ساخته مارتین اسکورسیزی می‌پردازد.

«در خدمت و خیانت خندوانه» عنوان گفت‌وگویی است با رامبد جوان که در آن به نقش او در شکل‌دهی استندآپ‌کمدی امروزی در ایران پرداخته شده است. همچنین در این شماره گفت‌وگویی مفصل با دکتر الیور دابل، از پژوهشگران آکادمیک و به‌نام انگلیسی در حوزه استندآپ‌کمدی صورت گرفته است. ماز جبرانی استندآپ‌کمدین معروف ایرانی‌الاصل در این شماره پای میز گفت‌وگو با سه‌نقطه نشسته است که ماحصل آن مطلبی است با نام «روی پای خودت بایست و بخندان» و در پایان این مطلب چیزهایی درباره زندگی ماز می‌خوانیم که ویکی‌پدیا نمی‌داند. گت‌وگوی بعدی با شقایق دهقان اولین زن استندآپ‌کمدین ایرانی صورت گرفته است که مکتوب آن را در مطلبی با نام «هیس! دخترها استندآپ نمی‌کنند» می‌خوانید. در آخرین مطلب این فصل با نام «من و دلقک درونم» بابک رجبی در طی گفت‌وگویی با سه‌نقطه درباره پیوند موسیقی و استندآپ‌کمدی حرف می‌زند.

در نخستین مطلب فصل تجربه‌نگاری‌ها تحت عنوان «پنج فرمان کمدی»، نیلاب سرابی نخستین زن استندآپ‌کمدین افغانستانی از اولین استندآپش و تجربه‌های شخصی‌اش در این زمینه نوشته است. میثم درویشان‌پور نیز در «بالا آمدن با استعدادیابی» برایمان از روند مسابقات خنداننده شو در برنامه خندوانه و محاسن و معایب آن می‌گوید. محمدرضا شهبازی در «بالا رفتن از نردبان باسه هندوانه در بغل» روایتی شخصی از تجربیات خودش در حوزه‌ی استندآپ را بیان می‌کند. پس از او مجید مجیدی قصه استندآپ‌کمدین شدنش را در یادداشتی با عنوان «از جناب سرهنگ به آفتاب‌نشین‌ها» تعریف می‌کند. «استندآپ‌کمدی در اتاق شیمی‌درمانی» عنوان آخرین مطلب فصل تجربه‌نگاری‌هاست که شقایق رضایی در آن شغل خودش پرستاری را به استندآپ‌کمدین بودن پیوند می‌زند.

«در دفع یک مزاحم به‌نام مزه‌پران» نوشته محمود فرجامی آغازکننده فصل مقالات این شماره است. فرجامی سلسله یادداشت‌هایی آموزشی در زمینه استندآپ‌کمدی برای سه‌نقطه نوشته است که حالا به قسمت دوازدهم رسیده است و هرکدام حول یک یا دو موضو ع عملی می‌چرخند. در بخش دوم این یادداشت تحت عنوان راست‌ایستادگان، با معرفی کوتاهی از الن دی‌جنرس کمدین شهیر آمریکایی روبرو می‌شویم. مقاله بعدی نوشته لارنس ای‌مینتز استاد بازنشسته مطالعات آمریکایی در دانشگاه مریلند و برگردان فرزانه احمدی است که نگارنده در آن سویه‌های فرهنگی و اجتماعی استندآپ‌کمدی را برمی‌شمرد. در مقاله سوم تحت عنوان «من هم خنده دارم، مثل شما» باهار مؤمنی سویه‌های روان‌شناختی استندآپ‌کمدی و خودخنده‌زنی را مرور کرده است. و در آخرین مقاله این بخش، نوشته یان برودی و برگردان صادق یوسفی، در مطلبی مفصل مدخل استندآپ‌کمدی را از دانشنامه طنزپژوهی وام گرفته است.

تهرانشهر ۲۴ با مطلبی از ابراهیم افشار تحت عنوان «شیمبل‌های آلاگارسونی از حاج‌علی شکست خوردند» آغاز می‌شود که نگارنده در آن به سراغ طنازان شفاهی قدیم و متلک‌گویان رفته است. و با یادداشتی از محمدحسین افخمی با نام «لاله‌اش رفته و زارش مانده متأسفانه» پایان می‌یابد که در آن نسبت گفتمان و خیابان را واکاوی شده است.

ماهنامه سه‌نقطه با همکاری هنرمندان شیما جوهرچی، نفیسه رحمانی، حامد رضوی، فاطمه چاوشی، محمد رفیعی، حسین شمس، سید محمد صاحبی، محمد باقری، محمد صمدی، فاطمه فهیمی، سحر نحوی، طیبه دالایی و سایر دوستان و آشنایان، و به مدیرمسئولی امید مهدی‌نژاد تولید و منتشر می‌شود. بیست‌وچهارمین شماره سه‌نقطه، در ۲۱۲ صفحه و با قیمت ۵۰ هزار تومان در کتابفروشی‌ها و فروشگاه‌های آنلاین عرضه شده است. ‌

کد خبر 5258421 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: استنداپ کمدی مجله طنز سه نقطه امید مهدی نژاد محمود فرجامی معرفی نشریات دکه روزنامه ترجمه تازه های نشر موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تجدید چاپ ویروس کرونا انتشارات سروش ادبیات جهان کتاب و کتابخوانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انتشارات سوره مهر ایالات متحده امریکا روانشناسی فلسفه علوم انسانی استندآپ کمدین استندآپ کمدی تحت عنوان سه نقطه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۰۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی ژکان یک نمایش کمدی به صحنه می‌برد

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش «طاووس خانم و ازدواج‌هایش» به کارگردانی علی ژکان و تهیه‌کنندگی لیلا فریدنی از روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران تهران روی صحنه می‌رود.

فرهاد بشارتی، شقایق رهبری، لیلا فریدنی، شاپور کلهر، رضا امامی، محمدجواد اکبری، علی ابراهیمی و داریوش سلیمی از جمله بازیگرانی هستند که در نمایش «طاووس خانم و ازدواج‌هایش» به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: هوشنگ و طاهره سعی دارند با ازدواج دخترشان، بی‌پولی و بی‌درایتی خودشان را جبران کنند اما در این مسیر اتفاقاتی رخ می‌دهد.

نمایش «طاووس خانم و ازدواج‌هایش» تا آخر اردیبهشت ماه در سالن اصلی خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران، هر شب ساعت ۲۱ روی صحنه می‌رود. علاقه‌مندان به تماشای این اثر می‌توانند از سامانه تیوال اقدام به خرید بلیت کنند.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به امیر جاوید نیک مجری طرح، غلامحسین شاه‌علی مشاور پروژه، فرامرز بادرام‌پور طراح صحنه و لباس، وحید چهل امیرانی آهنگساز، محمد قومی طراح گریم، رضا سمیاری عکاس و حامد قریب مشاور رسانه اشاره کرد.

علی ژکان از کارگردان‌های سینما و تئاتر ایران است که کارگردانی فیلم هایی چون «مادیان»، «دخترک کنار مرداب»، «چهره به چهره»، «عیسی می‌آید»، «سایه به سایه» و «اولین امضا برای رعنا» را در کارنامه دارد.

کد خبر 6096299 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است
  • دشمن تلاش دارد اعتماد مردم به نهادهای دینی را مخدوش کند
  • نویسنده فیلم سینمایی فسیل : دستمزدم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • رونمایی از «رضای انقلاب» در حوزه هنری
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • یک جایزه دیگر برای مل بروکس/ پیبادی تجلیل می‌کند
  • دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان نبود!
  • دستمزدم برای «فسیل» به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • صدور هشدار نارنجی در سمنان/ احتمال سیلاب نقطه‌ای در منطقه
  • علی ژکان یک نمایش کمدی به صحنه می‌برد