Web Analytics Made Easy - Statcounter

یادداشت؛   دومین گروه کالایی ارزآور کشور در سال ۹۹ گروه کالایی صنایع معدنی بود. شرکت های صادرکننده بزرگ محصولات معدنی به عنوان بازوی کمکی ارز آور کشور در زمان تحریم‌ها بودند و علیرغم کاهش میزان صادرات نسبت به سال قبل توانستد بیش از ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص دهند.   این موضوع بیانگر این است که تحریم ها در بخش معدن سبب خودکفایی و حتی افزایش در تولید و صادرات در این حوزه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال شرایط تحریم و عدم تعهدات طرف های تجاری تامین کننده مواد اولیه ضروری سایر صنایع از جمله خودرو سازی، این صنایع را بر آن داشت تا مواد اولیه مورد نیاز خود را از داخل کشور تامین کنند. صنایع بزرگ معدنی نیز با تامین این مواد اولیه ضمن جلوگیری از خروج ارز و تعطیلی این صنایع، سبب افزایش تولیدات و به تبع آن افزایش صادرات و ارز آوری شدند؛ بنابراین با اجرای سیاست گذاری ها و سرعت گرفتن طرح‌های توسعه ای و تکمیلی در زنجیره تولید حوزه معدن و صنایع معدنی و افزایش تولیدات نهایی در این بخش می توانیم شاهد افزایش ارزش افزوده و در نهایت جهش صادرات و ارزآوری بیشتر در این صنعت باشیم.   در این میان صنایع فولادی به عنوان یکی از صنایع سنگین و استراتژیک برای هر کشوری بسیار حائز اهمیت است، زیرا یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی در کشورها بشمار می‌آید، بنابراین در این راستا و به منظور مقابله با شرایط تحریم و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، شرکت فولاد مبارکه با اجرای سیاست‌هایی همانند بومی سازی کلیه قطعات، مواد و تجهیزات، افزایش سطح اشتغال نیروهای بومی، استفاده از اعتبار اسنادی ریالی با همکاری نظام بانکی (به منظور کمک به صنایع پایین دستی خود)، استفاده از استانداردهای بین المللی در تولید، استفاده از توانمندی متخصصان داخلی و دستیابی به مهارت ها و تخصص های جدید، برنامه ریزی و زمان بندی دقیق و پیشرو بودن در امر تولید؛ توانسته هزینه ها را کاهش داده و با افزایش تولید و تامین مواد اولیه وارداتی سایر صنایع، باعث کاهش خروج ارز از کشور شود. این یعنی این شرکت در کنار گسترش بازارهای هدف خود سبب افزایش ارزآوری برای کشور شده است.   درخصوص نقش شرکت های بزرگ فولادی در شرایط تحریم و کمک به صنعت و اقتصاد کشور نیز باید گفت: شرکت های بزرگ فولادی ضمن تنوع تولیدات خود با صنایع بالادستی و پایین دستی بسیاری از جمله صنایع خودرو سازی، هواپیماسازی و ... در ارتباط هستند و در شرایط تحریم و کمبود منابع با حمایت از صنایع پایین دستی و با سرمایه گذاری سود انباشته شده خود در توسعه واحدهای میانی زنجیره تولید فولاد با هدف‌گذاری رونق تولید و افزایش صادرات آنها در مجموع سبب افزایش اشتغال و تولیدات صنعتی و ارزآوری شده اند.   از طرفی به دلیل اینکه این شرکت های بزرگ در زمینه سرمایه گذاری مورد توجه سرمایه گذاران خارجی هستند، بنابر این می‌توان گفت در شرایط تحریم، افزایش تولیدات و اشتغال صنایع مرتبط با این شرکت ها و جذب سرمایه گذاری خارجی توسط آنها در رونق اقتصادی کشور کاملا ملموس بوده است.    محمدعلی محمد میرزاییان- نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کرونای دلتا بحران آب طالبان موج پنجم کرونا ارزآوری صنایع فولادی تحریم فولاد مبارکه صنعت فولاد کرونای دلتا بحران آب طالبان موج پنجم کرونا شرایط تحریم شرایط تحریم افزایش تولید مواد اولیه شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۰۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: دو خوشه‌ پشتیبانی و تجهیزات صنایع مرتبط با فولاد، پتروشیمی و تجهیزات حفاری به منظور رونق کسب و کار صنایع وابسته به این دو صنعت، در استان ایجاد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان علی مهدی‌پور _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار کرد: شکل‌گیری خوشه‌های صنعتی اهمیت زیادی دارد و با ایجاد این خوشه‌های صنعتی چندین واحد صنعتی راکد نیز به چرخه تولید بازگشت.

وی افزود: دو خوشه پشتیبانی و تجهیزات صنایع مرتبط با فولاد، پتروشیمی و تجهیزات حفاری (تأمین و ساخت و تعمیر) به منظور رونق کسب و کار صنایع وابسته به این دو صنعت در استان ایجاد شد، با ایجاد این دو خوشه صنعتی دو قرارداد به مبالغ یک میلیون یورو و ۴۶۰ میلیارد ریال با صنایع بزرگ استان در راستای تولید و تأمین تجهیزات مورد نیاز آن‌ها منعقد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خاطرنشان کرد: افزایش گردش مالی، توسعه قراردادهای قبلی، سفارش‌گیری از صنایع بزرگ و جلوگیری از خروج سفارش‌ها در استان از مزیت‌های راه‌اندازی این خوشه‌ها است، همچنین راه‌اندازی این خوشه‌ها و شناسایی ظرفیت‌های فنی موجود در استان باید جلب رضایت شرکت‌های بزرگ صنعتی را به همراه داشته است.

مهدی‌پور با اشاره به نقش و جایگاه صنایع کوچک و متوسط، اضافه کرد: این صنایع عامل اصلی رشد و توسعه کارآفرینی و نوآوری است که در رفع بیکاری و محرومیت بسیار اثرگذار است و فرصت‌های جدیدی را برای جذب سرمایه گذار ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه استفاده از خوشه‌های صنعتی در توسعه صنایع کوچک و متوسط یکی از روش‌های مؤثر و کارآمد است، ادامه داد: یک خوشه موفق می‌تواند نیرویی جهت‌دهنده تلقی شود که توسعه یک حوزه صنعتی خاص یا یک اقتصاد منطقه‌ای را در بهترین شکل ممکن به وجود آورد.

کد خبر 748739

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • زلفی گل: افزایش ۳ برابری مبلغ قرارداد‌های استادان با صنایع/ میزان اختصاص گرنت به رساله‌های دکتری و طرح‌های تحقیقاتی اعلام شد 
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد
  • تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو