Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، پس از درج خبری پیرامون تخریب و فروش زمین اولین درمانگاه تاریخی زرند در روستای جرجافک ده بهرام خان محمداسلامی، رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زرند در پاسخ به خبرنگاران گفت: بدون فوت وقت پس از گزارش این خبر و تائید آن از سوی پایگاه حفاظتی میراث فرهنگی با طرح شکوائیه‌ای علیه وراث این مجموعه به دادستانی زرند، خواستار پیگیری این موضوع شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در ادامه مشخص شد این درمانگاه که به عنوان یکی از مهم ترین درمانگاه‌های تاریخی خیرساز برای خدمات عام المنفعه از سوی یکی از خیران  برای درمان روستاییان مجاور روستای جرجافک ساخته شده و مورد استفاده بود.

اسلامی ادامه داد:  بعد‌ها پس از ساخت درمانگاه دیگری در روستای جرجافک عملا این ساختمان قدیمی از مدار فعالیت‌های درمانی خارج شده بود؛ اما همچنان اهالی روستا به دلیل عبور آب از داخل این بنا، استفاده‌های متعددی از جمله نگهداری و خشک کردن سبزیجات محلی می‌کردند.

او  تصریح کرد: در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان زرند، نماینده‌ وراث از تخریب و فروش ملک اظهار بی اطلاعی و برای دوباره سازی این بنا براساس عکس‌هایی که از آن موجود است، اعلام آمادگی کرد.

رئیس میراث زرند در ادامه با اشاره به اینکه تخریب هر اثر تاریخی، مجازات‌های سنگینی به همراه دارد، تاکید کرد: تخریب آثار تاریخی در ردیف جرائم علیه امنیت ملی قلمداد می‌شود؛ بنابراین طرح شکایت میراث از عاملان این اقدام ضدفرهنگی از طریق دادسرای عمومی و انقلاب در حال پیگیری  است.

او با اعلام اینکه شهرستان زرند در طول تاریخ بسیاری از آثار تاریخیش مقهور بلایای طبیعی و در برهه‌ای هم مغضوب جهل مدیران و برخی سودجویان واقع شده است؛ اما همچنان به عنوان شهرستان هزار و یک جاذبه به دنبال معرفی شناسنامه‌های هویتی شهروندان هستیم و طی چند سال اخیر با نگرش مثبت و حمایت‌های ویژه‌ دستگاه قضایی، نگاه عمومی به حفظ این آثار تغییر کرده است. 

اسلامی تاکید کرد: شاید حساسیت عمومی اهالی جرجافک پس از نابودی این اثر، دلیل روشنی بر فرهنگ والای شهروندان برای حفظ آثار تاریخی محسوب می شود که نکته‌ بسیار مهمی است.

 طی شواهد و قرائن موجود متولی امر بهداشت شهرستان این ملک را به مزایده گذاشته است و هیچ کس از اهالی منطقه‌ جرجافک و حتی ورثه و مالکان این زمین هم در جریان این مزایده قرار نگرفته اند و البته میراث فرهنگی هم اکنون شاکی تخریب بنای این درمانگاه تاریخی است.

هم اکنون تنها از این بنای با ارزش یک زمین باقی مانده است. 

انتهای پیام/ م 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری مزایده و مناقصه آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۲۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود

 مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی کشور ضمن بازدید از محدوده عمارت خسروآباد سنندج اظهار کرد: اجرای ضوابط اختصاصی حریم بنا‌های تاریخی یکی از نکات حائز اهمیت در حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی است.

علیرضا ایزدی با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه شهرداری سنندج در خصوص بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج عنوان کرد: امیدواریم با اعمال اصلاحات و بازنگری، عرصه و حریم قانونی آثار حفظ شود.

عمارت قاجاری خسروآباد در سنندج که با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بنایی واجد ارزش‌های معمارانه است که به دلیل باغ و بنا در کنار هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود