تفاوت فرایند طراحی لباس سریالهای تاریخی و امروزی/ مُد باید از طریق سینما و تلویزیون به درون جامعه وارد شود
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۳۳۴۲۸
ژاله زکی زاده طراح لباس، در گفتوگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طراحی لباس در سریالهای تاریخی گفت: از آنجا که لباس شخصیت انسانها را نشان میدهد با مشاهده لباس فرد میتوانید به شخصیت، محل کارش و سیستمی که با آن کار میکند، پی ببرید. از این رو بحث لباسهای فرم مطرح میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتر بخوانید
ناگفتههای طراح لباس «ملک سلیمان» از سفر به اعماق تاریخ/ مخاطب قبل از هر چیز با لباس بازیگر ارتباط برقرار میکندوی افزود: ما همواره سعی میکنیم در طراحی لباس شخصیتهای فیلم به درونگرایی یا برونگرایی نقش توجه کنیم برای اینکه مردم حتی با دیدن تصویر بتوانند با شخصیت فیلم راحتتر ارتباط برقرار کنند و نقش آنها را درک کنند. برای طراحی لباس سریال «حضرت یوسف» به نقش و نگارههایی که از مصر قدیم باقی مانده است و منابعمان توجه کردیم. این مسئله کمک کرد آن دوران را در تصاویر نشان دهیم. البته طراحی ما در سریالهای تاریخی باید به گونهای باشد که با فرهنگ و قوانین کشورمان همسو باشد؛ از این رو لباس شخصیتهای سریال حضرت یوسف را یک مقدار پوشیدهتر طراحی کردیم.
این طراح لباس ادامه داد: در طراحی لباس شخصیتهای «حضرت یوسف» از یکسری زیورآلات هم برای معرفی شخصیتها استفاده کردیم. خوشبختانه تصاویری از فراعنه مصر هم اکنون وجود دارد. برخی افراد درخانه هایشان تابلوهایی دارند که روی پاپیروس تصویر فراعنه مصر کشیده شده است. اینها هم به ما در طراحی لباس شخصیتهای سریال «حضرت یوسف» کمک کرد. به طور کلی میتوان گفت برای طراحی لباس سریالهای تاریخی ابتدا داستان را مطالعه میکنیم؛ سپس تصاویر ترسیم شده به وسیله نویسنده را در ذهن تصویرسازی میکنیم و به عبارت دیگر ابتدا داستان را به صورت مصور در ذهنمان میبینیم. پس از اینکه خودمان توانستیم آن را درک کنیم، بفهمیم و بپذیریم در طراحی لباس هایمان زنده میکنیم. همین امر میتواند علت هم سویی مردم با طراح لباس هنگام مشاهده فیلم یا سریال باشد.
زکی زاده با اشاره به قوانینی که در طراحی لباس سریالهای تاریخی وجود دارد، بیان کرد: برخی قوانین در طراحی لباس سریالهای تاریخی وجود دارد. از جمله اینکه برای طراحی لباس افراد روحانی و مقدس از رنگهای روشن استفاده میشود. برای طراحی لباس پیامبران بیشتر از رنگ سفید استفاده میشود، چون نشانه پاکی است. حتی فرم شالی که استفاده میکنند به نشان دادن شخصیت پیامبران و بازی بازیگران در این نقشها در سریالها و فیلمها کمک میکند. طبیعتاً برای نقش فراعنه، پادشاه و درباریان از لباسهای تیره استفاده میشود.
وی اظهارکرد: خود من ابتدا به تصاویر داستان از منظر زیباشناسی نگاه میکنم؛ پس از آن مراحل طراحی و دوخت لباس انجام میشود و لباس در جلوی دوربین نشان داده میشود. گاهی فکر میکنم پرداختن به جزئیات باعث میشود مردم با لباس بازیگر عجین شوند. شاید مدتها به لباس نگاه نکنند، اما به جزئیات لباس بازیگران توجه میکنند. لباس میتواند به ما کمک کند و فرهنگی که میخواهیم به ما بدهد. نحوه لباس پوشیدن ماست که ما را از تاریخ جدا می کند. حتی در این چهاردهه اخیر میبینیم نوع پوشش دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰ با یکدیگر تفاوت دارد. از روی لباسها میتوان پی برد عکس به چه دههای باز میگردد.
این طراح لباس با اشاره به نقش مجید میرفخرایی در اهمیت دادنش به ریزه کاریهای طراحی لباس در زمان همکاری با وی در «روشنتر از خاموشی» ابراز کرد: ریزه کاری در طراحی لباس بیشتر به استفاده از جنس پارچه باز میگردد. یک دوره پارچهها بیشتر نخی بودند الان چنین چیزی نیست. ریزه کاریهای دیگر در این زمینه نقشهای روی لباس و استفاده از زیورآلات است. مخاطب امروز بسیار باهوش است متوجه میشود حتی تار و پود پارچهها را در سینماهای خانگی شان تشخیص میدهند. این امر کار طراحی لباس را نسبت به گذشته دشوارتر کرده است. مردم در خانه هایشان یک تارمو را به اندازه یک طناب میبینند. از این رو باید به طراحی لباس در سریالهای تلویزیونی توجه کرد.
زکی زاده افزود: طراحی لباس یک تخصص است برای همین باید افراد باتجربه و تحصیلکرده به طراحی لباس سریالهای تلویزیونی و فیلمهای سینمایی وارد شوند. یکی از دغدغه هایم این است که مد از طریق سینما و تلویزیون به درون جامعه وارد شود. مسئلهای که امروز برعکس آن رخ میدهد و شاهد ورود مد از جامعه به سینما و تلویزیون هستیم. طراحان لباس بسیار توانمند داریم که میتوانند در این زمینه فعالیت کنند. از آنجا که یکی از وظایف تلویزیون و سینما فرهنگسازی است باید درست پوشیدن، درست صحبت کردن و درست نشستن را به مخاطبان آموزش داد.
وی گفت: عوامل زیادی در طراحی خوب لباس سریالها و فیلمهای سینمایی تاثیر دارد. پول مهمترین دلیل آن است. در سریالهای روز از خانم یا آقای بازیگر میخواهند با لباس خود در سریال ظاهر شوند و برای آن هزینه نمیکنند، اما در سریالهای تاریخی برای طراحی لباس هزینه میشود. اما طراح وقتی با هزینه زیاد مواجه میشود خواسته هایش را از کارگردان به حداقل میرساند و به این اکتفا میکند که تصویر گویایی داشته باشد. در پروژه «جشن سربرون» که دو سال پیش کار آن آغاز شد بودجه طراحی لباس با متری ۲۵ هزار تومان پارچه مثقال بسته شد؛ اما در این مدت با افزایش قیمت پارچه روبروشدیم تا الان که به متری ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان هم رسیده است. درحالی که همین پارچه را سه سال پیش متری هفت هزار تومان تهیه میکردیم.
این طراح لباس با اشاره به ناتوانی سینما و تلویزیون در زمینه تزریق مد به جامعه امروز بیان کرد: لباسهای سریال «مستوران» که طراحی لباسش را انجام دادم میتواند در بین مردم استفاده شود. تفاوتی که در طراحی لباسهای یک سریال تاریخی مانند سریال «حضرت یوسف» میبینیم به نوع پوشش هر منطقه در آن دوران بازمی گردد. حالت پوشش در کنعان با مصر متفاوت بود. برای همین لباسهای عربی در کنعان پوشیده میشد و در مصر به گونه دیگری بود. فیلمنامه به طراح در زمینه طراحی لباس سریال و فیلم سینمایی کمک میکند.
وی با اشاره به اینکه نویسنده فیلمنامه و کارگردان اشراف بیشتری به محتوای سریال یا فیلم سینمایی دارند، گفت: از آنجا که در طراحی لباس سریالها یا فیلمهای سینمایی صد در صد حرف کارگردان اهمیت دارد، سعی میکنیم خواسته کارگردان را در این زمینه انجام دهیم. یکی از آرزوهایم این است که تهیه کنندهها به پوشاک نه نحوه پوشش اهمیت بدهند. چون از این سو پوشاک یک صنعت است و میتواند ما را از وابستگی به نفت دور کند و باعث شود تحریم نشویم. این کار را میتوان با جذب طراحان بسیار خوب انجام داد. از سوی دیگر به دلیل غنی بودن پوشاک ایران میتوانیم به کشوری تبدیل شویم که کشورهای دیگر از مد ما استفاده کنند و صادر کننده مد باشیم. کشورهای دیگر در طراحی لباس هایشان از ما الگو میگیرند، ولی ما این کار را نمیکنیم. با جذب طراحان خوب میتوان تحول عظیمی در پوشاک کشور ایجاد کرد.
این طراح لباس ادامه داد: در بیشتر از نصف طراحیهای طراحان لباس آمریکایی و اروپایی از پوشاک و فرش ایرانی الهام گرفته شده است. ما طراحان بسیار باسواد و خوبی در کشور داریم؛ نمیدانم چرا کسی ریسک نمیکند. در کشورمان طراحان لباس مستعدی داریم اگر یک دهم اهمیتی که به لباسهای چینی داده میشود به طراحان ما داده میشد صنعت پوشاک ما به شکوفایی میرسید و میتوانستیم علاوه بر حفظ مد و لباس ایرانی در کشورمان، صادر کننده آن باشیم.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: طراحی لباس ساخت سریال طراحی لباس سریال ها سینما و تلویزیون سریال های تاریخی برای طراحی لباس لباس شخصیت طراحی لباس طراح لباس سریال ها حضرت یوسف لباس ها فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۳۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هیئت انتخاب رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی مشخص شدند
اعضای هیئت انتخاب نخستین رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی با حکم محمدحسین ایمانی خوشخو منصوب شدند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، پوران درخشنده، مهدی سجادهچی، محمود اربابی، رضا حیدرنژاد، مهدی احمدی، هومان فاضل، علی مؤذنی، مصطفی رستگاری، محمدباقر قهرمانی و حجتالاسلام حسین رحیمزاده 10 نفر عضو هیئت انتخاب این رویداد استارت آپیاند که قرار است آثار منتخب آن را تعیین کنند.
در معرفی فعالیتهای هنری این افراد چنین آمده است:
پوران درخشنده:
فیلمساز، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ایرانی متولد کرمانشاه است که از سال 1365 فعالیت خود را آغاز نمود و در دانشگاه صداوسیما با گرایش کارگردانی تحصیل کرد. از نمونه آثار او میتوان به پرنده کوچک خوشبختی، زیر سقف دودی، بچههای ابدی و شمعی در باد اشاره کرد.
مهدی سجادهچی:
فیلمنامهنویسِ سینما و تلویزیون، متولد تهران در سال 1340 است. وی کار فیلمنامهنویسی در سینما را از سال 1368 با «پاتال و آرزوهای کوچک» با همکاری «مسعود کرامتی» آغاز کرد و در ادامه فیلمنامه آثار دیگری همچون سوفی و دیوانه، روز سوم، قاعده بازی و هفت سنگ را نیز نوشت. سجادهچی در حال حاضر رئیس کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران است.
مصوبات شورای هنر از زبان ایمانیخوشخو/سند سینما زودتر میرسدمحمود اربابی:
مدرس دانشگاه و نویسنده سینما و تلویزیون است. از مهمترین آثار او فیلم زندگی با چشمان بسته و فیلم حکایت عاشقی است.
رضا حیدرنژاد:
متولد تبریز در سال 1333 است و فعالیتهای سینمایی خود را از سال 1352 آغاز کرد. او فارغالتحصیل سینما از مجتمع دانشگاهی هنر و همچنین مدرس کارگردانی و فیلمنامهنویسی است. نویسندگی فیلم سینمایی روی خط مرگ برعهده او بوده است.
مهدی احمدی:
متولد آذر 1345 در تهران، سینما و تلویزیون است. او فارغالتحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر است. نقاشی را از سال 1363 شروع کرد و تاکنون در بیشتر از سی نمایشگاه نقاشی شرکت داشتهاست.
هومان فاضل:
فارغ التحصیل رشته تئاتر و نویسنده و کارگردان مجموعههای رنگین کمان، حرف آخر، ماجراهای قلقلی، ذره بین، جنگ کتاب و نویسنده فیلمنامه مجموعه «نامههای بالدار» است. یکی از مهمترین کارهای او فعالیت در سریال آسمان من به کارگردانی محمدرضا آهنج و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر سودابه بیضایی، الهام چرخنده، ویدا جوان و حمیدرضا عطایی است.
علی موذنی:
وی متولد تهران سال 1337 است. لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد و از جمله نویسندگانی است که کار نوشتن را به شکل حرفهای دنبال میکند. وی در عرصه داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه قلم میزند. در حوزه فیلمسازی نیز شش تلهفیلم برای تلویزیون ساخته است.
مصطفی رستگاری:
متولد 1357 تهران و دارای دکترای فلسفه هنر است. از جمله آثار او میتوان به نویسندگی فیلم سینمایی "چهل سالگی"، "لطفاً بدون گناه"، "به یاد بیاور" و آثار ویدئویی"ما هنوز زندهایم"، "بلند گریه کن"، "تنها خودت ماندهای"، "بالا بلند" و سریال "به دنیا بگویید بایستد" و "لیلی کجاست" اشاره کرد.
محمدباقر قهرمانی:
او متولد تهران و کارشناسی فیلمنامه نویسی رادیو تلویزیونی، کارشناسی ارشد رادیو و تلویزیون و دکترای تئاتر و فیلم است.
عضویت در گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای سیاستگذاری مرکز تئاتر مولوی، کمیته بررسی رشته تئاتر کودک و نوجوان، معاون روابط بین الملل دانشگاه تهران و سرپرست دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی از جمله سوابق علمی و اجرایی او است.
حسین رحیمزاده:
تحصیل در حوزه علمیه قم، مدرس علوم قرآنی و نهجالبلاغه، دارای سابقه مدیریت و مشاوره و کارشناسی گروههای برنامه ساز تلویزیونی و فیلم و سریال در صداوسیما و عضویت در شورای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سوابق حجتالاسلام حسین رحیمزاده است.
گفتنی است رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی با هدف کمک به ارتقای کمیو کیفی فیلمنامهنویسی، شناسایی و معرفی ایدههای خلاقانه در فیلمنامهنویسی، معرفی استعدادهای فیلمنامه نویسی در سطح کشور و زمینه سازی برای حضور و تبادل دانش و تجربه نیروهای خلاق و مستعد کشور خرداد ماه سال جاری در تهران و توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار میشود.
انتهای پیام/