Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس «کِن هافمن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای که برای روزنامه «واشنگتن پست» ارسال شده نوشته است، تحقیقات درباره جزئیات حادثه ترور «ژووِنل موئیز» همچنان ادامه دارد.

در این بیانیه آمده است، با این حال «بررسی پایگاه‌های داده مربوط به تعلیمات ما به‌عنوان بخشی از این تحقیقات، نشان می‌دهد که شمار معدودی از افراد کلمبیایی دستگیر شده، هنگامی که عضو فعال نیروی نظامی کلمبیا بوده‌اند، در تعلیمات نظامی و برنامه‌های آموزش گذشته در آمریکا شرکت کرده‌اند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهان در تیررس مزدوران کلمبیایی پلیس هائیتی: ۲۸ آمریکایی و کلمبیایی در ترور رئیس جمهور نقش داشتند

این اذعان پنتاگون در حالی صورت می‌گیرد که روز سه‌شنبه «خورخه رودریگز» رئیس مجمع ملی ونزوئلا در یک کنفرانس خبری گفت که «سی‌تی‌یو» شرکت امنیتی مستقر در آمریکا که در ترور موئیز مشارکت داشته، در توطئه علیه «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا ر سال ۲۰۱۸ هم دخیل بوده است.

وی افزود این شرکت امنیتی همچنین در عملیات «گیدئون» طرحی برای برکناری مادورو از قدرت که از سوی کاراکاس در سال ۲۰۲۰ خنثی شد، دخیل بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس هائیتی تاکنون ۱۸ کلمبیایی و سه هائیتی آمریکایی از جمله سانون را در ارتباط با این ترور بازداشت کرده است. 

پیشتر مسکو در واکنش به گزارش‌ها در خصوص تابعیت آمریکایی دستکم دو نفر از کسانی که در ارتباط با ترور رئیس‌جمهور هائیتی باداشت شده بودند، در این خصوص ابراز نگرانی کرد.

پلیس هائیتی روز یکشنبه اعلام کرد یک مظنون اصلی در ارتباط با ترور رئیس‌جمهور این کشور را بازداشت کرده که مسئول استخدام مزدوران کلمبیایی برای انجام عملیات ترور بوده است. 

به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، نام این فرد «کریسیتن امانوئل سانون» ۶۳ ساله است که به عنوان پزشک در فلوریدا کار کرده، او سومین مظنون متولد هائیتی است که ارتباطاتی با آمریکا دارد و بازداشت شده است.

«لئون چارلز» رئیس پلیس هائیتی در یک کنفرانس خبری گفت سانون در ماه ژوئن با یک هواپیمای شخصی با اهداف سیاسی وارد هائیتی شد و با یک شرکت امنیتی خصوصی به منظور استخدام افرادی که این اقدام را انجام دادند، تماس برقرار کرد. در گزارش نیویوکر تایمز گفته شده این شرکت با نام «سی‌تی‌یو» یک شرکت ونزوئلایی مستقر در آمریکاست.

از سوی دیگر وبگاه شبکه خبری «سی.ان.ان» به نقل از افراد مطلع به این پرونده نوشته دست‌کم یکی از افرادی که توسط پلیس هائیتی دستگیر شده قبلاً جزو مخبران «اداره مبارزه با مواد مخدر» آمریکا بوده است. این اداره در یک ارتباط ایمیلی با سی‌.ان.ان، مسئله مذکور را تأیید کرده است.

سی.ان.ان نوشته بسیاری از عاملان این ترور با واسطه یک شرکت امنیتی مستقر در ایالت فلوریدا از سوی کلمبیا اجیر شده بودند.

رئیس‌جمهور هائیتی چهارشنبه در منزلش هدف حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و ترور شد. دولت هائیتی گفته دست‌کم ۲۸ نفر در این عملیات ترور مشارکت داشته‌اند.

ژوونل موئیز بیست و چهارمین رئیس‌جمهور هائیتی بود که از سال ۲۰۱۷ قدرت را در دست داشت. او ۵۳ ساله بود.

کد خبر 614690 برچسب‌ها هائیتی آمریکا - پنتاگون

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هائیتی آمریکا پنتاگون رئیس جمهور هائیتی ترور رئیس جمهور پلیس هائیتی شرکت امنیتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۴۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد

در حالی که آشوب هائیتی را در خود غرق کرده است و باندهای خلافکار مسلح پایتخت این کشور پرتوپرنس را مورد حملات متعدد قرار داده‌اند، دولت انتقالی هائیتی روز پنجشنبه آغاز به کار کرد و به استعفای آریل هنری، نخست وزیر پیشین، رسمیت بخشید.   به گزارش «رویترز»، میشل پاتریک بوآور، وزیر دارایی دولت پیشین، رئیس موقت دولت خواهد بود تا زمانی که دولت انتقالی رئیس جدید دولت، کابینه، و یک شورای موقت انتخابات تعیین کند که راه را برای انتخابات نهایی هموار می‌کند.   رژینه ابراهیم، عضو دولت انتقالی، در این باره گفت: «ما شاهد فروپاشی کل نهادهای مملکت و سقوط دولت هستیم. ساکنان پورتوپرنس به معنای واقعی کلمه گروگان گرفته شده‌اند. این بحران بی‌سابقه مردم را متقاعد کرده که به یک دولت قوی نیاز هست. ما از این گرداب ناامیدی و نابودی خارج می‌شویم.»   همزمان با سوگند یاد کردن دولت انتقالی، رسانه‌های محلی گزارش دادند که خانه‌های مرکز شهر و منطقه فقیرنشین دلماس درگیر آتش‌سوزی و تیراندازی هستند.   رسانه‌ها تصاویر ستون‌های دود خاکستری که از خانه‌های بالا می‌رفتند را منتشر کردند، در حالی که مردم ساکن آن مناطق از محل فرار می‌کردند و هرچه را می‌توانستند با خودشان می‌بردند.   باندهای خلافکار مسلح که مجهز به سلاح‌های قاچاقی هستند که عمدتاً از ایالات متحده وارد شده‌اند، سال‌هاست پورتوپرنس را زیر ضرب حملات خود قرار داده و خواستار سرنگونی هنری بوده‌اند. با اعلام قصد نخست وزیر پیشین برای کناره‌گیری از مقام خود در ماه گذشته، این باندها حملات خود را افزایش داده و خواستار «انقلاب» در هائیتی شدند.   به گفته رویترز، اختیارات دولت انتقالی هائیتی در فوریه 2026 به آخر می‌رسد و تمدید نمی‌شود. در آن زمان قرار است انتخابات سراسری برای انتخاب دولت جدید برگزار شود. با این حال، هنوز هیچ تاریخی برای معرفی نخست وزیر جدید و رئیس دولت موقت تعیین نشده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد
  • آمریکا: پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده
  • اعتراف آمریکا به دست نداشتن پوتین در مرگ ناوالنی
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • بسته تسلیحاتی 6 میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • اعتراف معاون پنتاگون به شکست تسلیحات ارسال شده آمریکا به اوکراین 
  • دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد