Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل کاهش خرید تضمینی گندم اظهار کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش ۵۰ درصدی نزولات جوی در کل کشور، عملکرد تولید به شدت پایین آمد که این امر در کنار حذف ارز دولتی نهاده‌های کشاورزی همچون کودهای فسفاته، پتاسه، سموم و سایر اقلام وارداتی قیمت تمام شده را در حد ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش داد به طوری که برخی کشاورزان توانایی خرید نداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: با توجه به افزایش قیمت سموم و آفت کش، بسیاری از کشاورزان توانایی خرید برای مبارزه با آفات، امراض و علف‌های هرز را نداشتند که این امر عملکرد تولید را به شدت کاهش داد و از طرف دیگر در زمان کاشت، دولت قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۴ هزار تومان اعلام کرد که به دلیل عدم سنخیت با هزینه‌های تولید، سطح زیر کشت محصول کاهش یافت و کار را به جایی رساند که امسال در طول چند سال اخیر، کمترین میزان تولید و خرید تضمینی اتفاق افتاد.

ضرورت واردات ۸ میلیون تن گندم

ملک زاده ادامه داد: با توجه به کاهش بیش از ۲۰ درصدی میزان خرید نسبت به سال قبل پیش بینی می‌شود که با استمرار این روند حداکثر خرید تضمینی گندم ۴ میلیون و ۵۰۰ تا ۵ میلیون تن خواهد بود که مصرف سالیانه ۱۱ میلیون تن گندم و ۵ میلیون تن ذخایر استراتژیک رقمی بالغ بر ۷ تا ۸ میلیون تن گندم باید وارد شود تا مشکلی در تامین گندم مورد نیاز و امنیت غذایی کشور ایجاد نشود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی نسبت به احتمال آلودگی گندم‌های وارداتی هشدار داد و گفت: با توجه به اختلالات ارزی و محاسبه با ارز نیما، قیمت خرید گندم بیش از ۸ تا ۹ هزار تومان تمام می‌شود و موضوع دیگر بحث کیفیت گندم‌های وارداتی است که شاید نتوان انتظار داشت که گندم‌های وارداتی کیفیت گندم‌های داخل را داشته باشند که با این وجود احتمال آلودگی در گندم‌های وارداتی دور از انتظار نیست که مسئولان باید این موضوع را مد نظر قرار دهند.

او افزود: با توجه به آنکه گندم قوت اصلی مردم به حساب می‌رود، از این رو گندم‌ مناسب و با کیفیت و به دور از هر گونه آلودگی باید وارد شود‌.

ملک زاده با اشاره به راهکار دستیابی به خودکفایی مجدد گندم و بی نیازی از واردات بیان کرد: برای تحقق این سیاست در وهله اول شورای قیمت گذاری در نظر دارد که با مرکز پژوهش‌های وزارت جهاد و معاونت‌های تخصصی، قیمت واقعی و منطقی محصول را مشخص کند که کشاورزان نسبت به کشت این محصول استقبال داشته باشند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی با تاکید بر اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی تا پایان تیر بیان کرد: در جلسه کمیته تخصصی که برگزار شد، قیمت اکثر محصولات مشخص شده و تنها باید در شورای قیمت گذاری مصوب شود که در جلسات اخیر روی برخی محصولات به نتیجه نهایی نرسیدیم و قرار است تا پایان تیر طی جلسات فشرده، قیمت محصولات تعیین شود. چنانچه ظرف چند روز آینده مشکلی پیش نیاید، قیمت محصولات اساسی به ویژه گندم، جو، کلزا، چغندرقند و محصولات باغی و دامی مشخص و اعلام شود.

او با بیان اینکه قیمت ۵ هزار تومانی خرید تضمینی به ازای هر کیلو گندم‌ منطقی نیست، گفت: با توجه به مشکلات دولت، امسال حداقل قیمت اعلام شد، در حالی که با آنالیز هزینه‌های صورت گرفته قیمت منطقی هر کیلو گندم ۵ هزار و ۶۰۰ تا ۵ هزار و ۷۰۰ تومان بود.

ملک زاده در پایان تصریح کرد: با توجه به قیمت واقعی گندم در سال زراعی فعلی و میزان تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار، حداقل قیمت گندم برای سال زراعی آینده باید ۷ هزار تا ۷ هزار و ۳۰۰ تومان باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت گندم واردات گندم خرید تضمینی گندم گندم های وارداتی کیلو گندم خرید تضمینی میلیون تن ملک زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۶۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار سامانه جامع برای خرید تضمینی گندم

    به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ طا‌ها دلداده با اعلام خبر بارگذاری اطلاعات عملیات خرید تضمینی گندم در سامانه جامع اطلاعات این شرکت گفت: این اطلاعات توسط کاربران به صورت آنلاین قابل مشاهده و رصد است. دلداده با بیان اینکه در حال حاضر عملیات خرید تضمینی گندم در استان‌های کرمان، خوزستان، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان آغاز شده است، افزود: مدیران کل غله استان‌های مذکور برای راه‌اندازی و بارگذاری اطلاعات خرید در سامانه جامع فناوری، همکاری خوبی با این اداره کل و اداره کل خرید داخلی داشته‌اند.   وی با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی سامانه مذکور در معاونت برنامه‌ریزی شرکت بازرگانی دولتی ایران، کار کارشناسی و تلاش‌های بسیاری انجام شده است تا مأموریت تحویل گندم از کشاورزان گندمکار به خوبی به پیش برود، اظهار کرد: درج و بارگذاری اطلاعات خرید تضمینی در این سامانه، فرآیند تحویل گندم و پرداخت پول گندم را تسهیل کرده و با رصد آنلاین داده‌های خرید تضمینی گندم، می‌توان برای برنامه‌ریزی این عملیات بزرگ بازرگانی کشور از آن اطلاعات استفاده کرد.   مدیرکل فناوری اطلاعات شرکت بازرگانی دولتی ایران خاطرنشان کرد: این سامانه به کاربران اجازه می‌دهد تا میزان خرید تضمینی گندم و پرداخت میزان پول آن را به تفکیک استان، شهرستان و مرکز خرید به صورت آنلاین مشاهده کرده و از کم و کیف آن مطلع شوند.

دیگر خبرها

  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • آغاز به کار سامانه جامع خرید تضمینی گندم
  • آغاز به کار سامانه جامع برای خرید تضمینی گندم
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است