Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، نتایج مطالعه محققان دانشگاه تافتس نشان می‌دهد بزرگسالان میانسال تا مسنی که وعده‌های بیشتری از غلات کامل می‌خورند، در مقایسه با افرادی که کمتر غلات در وعده‌های غذایی شأن دارند، با افزایش سن، با احتمال کمتر افزایش در اندازه دور کمر، فشار خون و قند خون مواجه هستند. هر سه این موارد با افزایش خطر بیماری قلبی در ارتباط هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محققان در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه مصرف غلات کامل و تصفیه شده بر روی پنج عامل خطر بیماری قلبی تأثیر می‌گذارد: اندازه دور کمر، فشار خون، قند خون، تری گلیسیرید و کلسترول خوب HDL.

تیم تحقیقاتی تغییرات پنج فاکتور خطر را در فواصل چهار ساله در چهار دسته گزارش مصرف غلات کامل، از کمتر از نیم وعده در روز تا سه وعده یا بیشتر در روز مقایسه کردند.

طبق دستورالعمل‌های رژیم غذایی سال ۲۰۲۰-۲۰۲۵، مقدار توصیه شده غلات کامل سه وعده یا بیشتر در روز است. به عنوان نمونه یک وعده، یک تکه نان حاوی غلات کامل، نصف فنجان غلات بلغور جو دوسر یا نصف فنجان برنج قهوه‌ای است.

نتایج برای هر بازه چهارساله به شرح زیر است:

اندازه دور کمر به طور متوسط بیش از ۲.۵ سانتیمتر در شرکت کنندگان با مصرف کمتر غلات کامل افزایش یافت، در مقابل حدود ۱.۲۷ سانتیمتر در شرکت کنندگان با مصرف بیشتر غلات افزایش داشت.

حتی پس از محاسبه تغییرات در اندازه دور کمر، افزایش متوسط سطح قند خون و فشار خون سیستولیک در افراد کم مصرف در مقایسه با شرکت کنندگان با مصرف زیاد بیشتر بود.

محققان همچنین پنج عامل خطر را در چهار گروه مصرف غلات تصفیه شده مورد مطالعه قرار دادند، که از کمتر از دو وعده در روز تا بیش از چهار وعده در روز بود. نتایج نشان داد مصرف کمتر غلات تصفیه شده منجر به میانگین افزایش کمتر در اندازه دور کمر و میانگین کاهش بیشتر سطح تری گلیسیرید برای هر دوره چهار ساله شد.

«نیکولا مک کیون»، سرپرست تیم تحقیق در این باره می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که خوردن غذا‌های غلات کامل بعنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم علاوه بر اینکه به ما در کاهش یا حفظ وزن با افزایش سن کمک می‌کند، فواید سلامتی نیز دارد. در حقیقت، این داده‌ها نشان می‌دهد افرادی که غلات کامل بیشتری می‌خورند بهتر قادر به حفظ قند خون و فشار خون به مرور زمان هستند. مدیریت این عوامل خطر با افزایش سن می‌تواند به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی کمک کند.»

به گفته محققان، دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است غلات سبوس دار برای کمک به افراد در حفظ اندازه دور کمر و کاهش افزایش در سایر عوامل خطر مؤثر باشد. وجود فیبر غذایی در غلات کامل می‌تواند اثر سیرکنندگی داشته باشد، و منیزیم، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌ها ممکن است در کاهش فشار خون نقش داشته باشند. فیبر‌های محلول هم ممکن است تأثیر مفیدی در افزایش قند خون بعد از غذا داشته باشند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: غلات تغذیه فشار خون اندازه دور کمر مصرف غلات غلات کامل فشار خون قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۶۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال

ناصر عاشوری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری نمایشگاه نفت تصریح کرد: ما طی مدت ۴ روز برگزاری نمایشگاه ضمن مذاکره با شرکت‌های داخلی و خارجی از جمله سازندگان و شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها تعدادی از تفاهمنامه هایی را که سال‌های گذشته به امضا رسانده بودیم؛ به قرارداد تبدیل می‌شوند و چه بسا تفاهم نامه‌های جدیدی با بانک‌ها و بیمه به امضا برسانیم.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه ۳ پنل با موضوعات برنامه ریزی برای تولید با کیفیت، تأثیر کاهش منابع مالی در تکمیل پروژه و تهدید کاهش نیروی انسانی و نیروی متخصص برنامه ریزی کردیم.

یه گفته دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور در گذشته تنها متخصصان این حوزه مهاجرت می‌کردند و اکنون نیروی فنی در حال مهاجرت هستند که این مسأله تهدیدی برای ما است.

وی ادامه داد: حداقل پیشنهاد دستمزد خارج از مرزهای ما ۶۰۰ میلیون تومان است در حالی که در کشور ۵۰ میلیون تومان است.

عاشوری با اشاره به اینکه ناترازی یکی از مسائل است که در همه عرصه‌ها وجود دارد، اضافه کرد: برای ناترازی گازوئیل و بنزین دو نوع تفکر وجود دارد؛ یکی ظرفیت افزایش تولید و دیگری دوگانه سوز کردن خودروها و مصرف بهینه با همین میزان تولید ادامه دهیم.

وی ادامه داد: من با افزایش ظرفیت تولید مخالفتی ندارم اما با پالایشگاه‌های فعلی افزایش ظرفیت امکان پذیر نیست. چرا که اگر تحریم‌ها وجود نداشت و سرمایه‌گذاری کافی صورت می‌گرفت ساخت پالایشگاه مادر دست کم به ۶ سال زمان نیاز دارد.

عاشوری اضافه کرد: در ۱۵ سال اخیر مصوبات ساخت پالایشگاه‌هایی وجود دارد که هیچ کدام به ثمر نرسیدند.

دبیر کل انجمن پالایش نفت کشور تاکید کرد: با اطمینان خاطر می‌گویم ناترازی به علت مصرف بی‌رویه است. زیرا در مصرف رشدی داریم که نقشی در اقتصاد ما ندارد.

چی با اشاره به اینکه هدر رفت انرژی بسیار بالاست خاطر نشان کرد: متأسفانه خودروهایی استفاده می‌شود که تولید آنها مربوط به قبل از انقلاب است و آنطور که کارشناسان می‌گویند میزان هدر رفت بنزین در سال ۲۵ میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس باید به دنبال بهینه سازی سوخت و کنترل مصرف باشند، اضافه کرد: اگر دولت تدبیری در نظر نگیرد بدون شک تا دو سال آینده در همه حوزه‌های انرژی ناترازی خواهیم داشت اعم از آب، گاز و بنزین با مشکل روبرو خواهیم شد.

ادامه دارد

کد خبر 6097587 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • تاثیر استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • معادله تورمی بازدهی سهام
  • عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D
  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • بهترین زمان استفاده از ویتامین‌ها چه ساعتی است؟
  • ۹ راهکار موثر برای کاهش وزن در زنان بالای ۳۰ سال
  • علائم فشار خون بالا