زاکانی: در ادبیات سیاسی برخی عناصر رنگ عوض کرده و نان به نرخ روز خور شدهاند/ دیگر بیتدبیری در بدنه حاکمیت پذیرفتنی نیست
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۳۸۵۸۹
گروه استانها_ رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گفت: در ادبیات سیاسی برخی عناصر هستند که رنگ عوض کرده و نان به نرخ روز خور هستند؛ اما باید در دولت جدید دقت شود افرادی انتخاب شوند که هم کارنامه موفق و هم برنامه داشته باشند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، علیرضا زاکانی ظهر امروز در دومین روز از سومین همایش بانوان فعال در عرصه هیئت در سالن همایشهای مجتمع یاوران مهدی(عج) طی سخنانی با موضوع" روابط متقابل هیئت و دولت" اظهار داشت: بعد از 42 سال برای اولین بار باتدبیر مقام معظم رهبری و فراخوان مردم برای حضور در پای صندوقهای رأی دولت انقلابی شکلگرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: دیگرکسی از ما نمیپذیرد که بگوییم نگذاشتند و یا نتوانستیم، در اوج فشارهای اقتصادی، بیتدبیریهای دولت و مشکلات ناشی از کرونا مردم پای صندوق رأی آمدند و دیگر پذیرفته نیست که دولت، مجلس و نهادهای حاکمیتی خدمت شایسته را به مردم نکنند؛ بنابراین نیاز است این تهدیدات را بشناسیم.
نامه زاکانی به قالیباف درباره اقدام دولت در حذف سقف افزایش حقوق کارمندانگمانهزنی در مورد "زاکانی، مخبر و پیرهادی" به عنوان گزینههای شهرداری تهران و واکنش چمرانوی بابیان اینکه تهدیدات خارجی اندک بوده و دشمن هر چه تیر داشته شلیک کرده است، ادامه داد: دیگر دشمن نمیتواند فشار قابلتوجهی را به مردم و ملت وارد کند؛ راههای نرفته زیادی داریم که باید برویم حتی در منطقه هم هنوز در نقطه شایسته نایستادهایم و باید اثرگذاری خود را بالاتر ببریم.
زاکانی بر ناچیز بودن اثر تحریم آمریکا بر مردم تأکید و تصریح کرد: در داخل کشور وضعیت متفاوت بوده و تهدیدات جدی داریم ؛ این تهدیدات شامل از درون بچههای حزباللهی،از درون نهادهای حاکمیتی، درون دولت و متن جامعه میشود.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تهدیدات از درون بچههای حزباللهی را موردتوجه قرارداد و گفت: بچههای حزباللهی باید در عرصه بوده و تأثیرگذار باشند و نگویند که کار تمامشده و دیگر نیاز نیست درصحنه باشیم.
وی با اشاره به تهدیداتی که از درون نهادهای حاکمیتی باید موردتوجه قرار گیرد، تأکید کرد: اگر ما در این زمینه دقت نکنیم این موهبت الهی و یکدست شدن عناصر انقلابی با یکدیگر خود یک نوع تهدید خواهد شد.
زاکانی ابراز کرد: کسی که حفظ نظام را اوجب واجبات دید انقلابی است و در غیر این صورت به درد مسئول بودن نمیخورد و یا اگر نظر رهبری را واجب دانست و پیرو او بود به درد مردم میخورد در غیر این صورت نمیتوان او را مسئول جمهوری اسلامی دانست و به درد مسئولیتپذیری نمیخورد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر مسئول نظام جمهوری اسلامی انقلاب را مقدمه ظهور نداند به درد نظام اسلامی نمیخورد؛ درواقع مسئولی که درد نداشت و دغدغه مند نبود به درد کشور نمیخورد.
به گفته زاکانی اگر خواستار انسجام اجزای حکومت، پاسخگویی مسئولان در مقابل شعارها و اهداف انقلاب نشویم عملاً همین دولت و مجلس و عناصر مردم را زمین بزنند؛ خداوند یک فرصتی به ما داده که در زمانی در دنیا باشیم که مقدمهساز ظهور امام عصر(عج) باشیم و اگر اینگونه فکر نکنیم خطرناک است.
وی سومین تهدید و خطر انقلاب اسلامی از درون را خود دولت دانست و تصریح کرد: این وظیفه ما است که به کمک دولت آمده و آسیبها و فرصتها را مورد توجه قرار دهیم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیامدن 70 درصد مردم تهران پای صندوقهای رأی را مورد توجه قرار داد و گفت: این موضوع یک فاجعه بوده و پای انقلاب و نظام اسلامی نوشته میشود و کسی نمیگوید که مقصر این قضیه دولت است و نه نظام اسلامی.
زاکانی بیان کرد: قبل از انتخابات کار آسان بود اما بعد از انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری کار سختتر شده چراکه تازهکار شروعشده و اگر آرام بنشینیم ضرر کردهایم؛ امروز که به لطف خدا دست نیروهای انقلاب است دیگر قصور و کوتاهی مسئولان پذیرفتنی نیست.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بیکاری، تورم، مشکل ازدواج جوانان، پایین آمدن نرخ باروری و کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور ازجمله مشکلاتی هستند که علت بروز این مشکلات آن است که کسانی مسئول شدهاند که سر سفره انقلاب بنشینند مصرف کنند و خدمتی برای مردم ارائه ندهند.
وی اظهار کرد: در دوره دفاع مقدس سهم بانوان در خط مقدم سهم اصلی نبود؛ در پشت جبهه سهم اصلی را نداشتند اما در خط مقدم جنگ با دشمن اندک بود؛ امروز در دورهای که جنگ هشت سال در مقابل آن هیچ است سهم اصلی را بانوان بر عهده دارند و سهم آنان بهشدت ضریب گرفته و نقش محوری در خانواده به عهده دارند.
زاکانی هیأتی شدن بانوان را مورد توجه قرار داد و گفت: بانوان نمیتوانند مسئولیتهای خود در دوران دولت جدید را نپذیرند، باید بپذیریم که کار انقلابی و ادامه راه یک نوع تکلیف است و نباید با نتیجه کاری داشته باشیم؛ باید زحمت خود را بکشیم و در انجام تکلیف بانوان هم بایستی مسئولیت خود را برعهده داشته باشند و هم آقایان را به میدان عمل بیاورند؛ بنابراین نسبت به تهدیداتی که در جامعه انقلابی، متن جامعه، حاکمیت و دولت است باید حساس بوده و بار مسئولیت را برعهدهگرفته و ادامهدهنده مسیر باشیم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: در ادبیات سیاسی برخی عناصر هستند که رنگ عوض کرده و نان به نرخ روز خور هستند؛ اما باید در دولت جدید دقت شود که هم کارنامه موفق و هم برنامه داشته باشند؛ الحمدالله امروز ظرفیتهای مهمی در کشور وجود دارند که میتوان با کمک آنان دولت جوان انقلابی شکل بگیرد.
وی تأکید کرد: در شرایط کنونی باید برخی مسئولان ممنوعالخروج شوند و جوابگوی عملکرد خود در دولت قبل باشند؛ همچنین اگر یک نفر هم خائن به مردم و نظام بوده باید مجازات شود.
زاکانی در پایان خاطرنشان کرد: امروز دیگرکسی شعار از دولتمردان قبول نمیکند و باید عملگرا بود و فقط عمل و حضور درصحنه مدنظر است؛ ان شالله با حضور مردم و رهبری نظام این پرچم را به دستان صاحب حقیقیاش حضرت صاحبت عصر(عج) بسپاریم.
انتهای پیام/452/ش
منبع: تسنیم
کلیدواژه: نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۸۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معلمِ متفکر
۱۲ اردیبهشت ماه، سالگرد ترور آیتالله مرتضی مطهری، تئوریسین جمهوری اسلامی ایران است. شخصیت متفکر، محقق، عالم، نویسنده، مدرس و دانشمند اسلامشناسی که به گفته رهبر انقلاب «نظام جمهوری اسلامی، بر پایه آن تفکر و برداشتی از اسلام بنا شده که آقای مطهری آن را ارائه کرده است».
به گزارش خبرگزاری ایمنا، علامه شهید مرتضی مطهری (ره) از دو جهت در روند نهضت اسلامی مردم ایران که به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ انجامید، نقشی اساسی ایفا کرد؛ یکی از این جهت که وی در جایگاه نظریهپردازی و تولید فکر دینی قرار گرفت و توانست هم بسیاری از کنشگران سیاسی این نهضت را از فروغلتیدن در اندیشههای مارکسیستی و الحادی و التقاطی بازدارد و هم به اشکالات و شبهات نظری ساخته و پرداخته شده از سوی فعالان گفتمان مارکسیستی و التقاطی پاسخ متقن گوید؛ دیگر اینکه شهید مطهری از جهت تصمیمسازی سیاسی کلان و راهبردی، در مرتبه پس از امام خمینی (ره) قرار داشت؛ چراکه امام، اعتمادی وصفناپذیر به وی داشت. به سبب همین منزلت تئوریک و جایگاه سیاسی، میباید آرا و نظریات شهید مطهری را با حساسیت و دقتی وافر مطالعه کرد و اعتنا و اتکایی درخور، نسبت به آنها روا داشت.
مطهری در عین داشتن نگاههای نوآورانهای که از چهارچوب زمانه نیز فراتر بود، خطوط قرمز و اصول ثابتی داشت؛ بهگونهای که میتوان گفت ایدئولوژی مطهری به هیچ قیمتی خریدنی نبود؛ در خاطرات نزدیکان شهید آمده است: «نفر دوم انقلاب و تنها کسی که استدلالهای او را امام (ره) بدون بحث میپذیرفت، مرتضی مطهری بود».
مطهری نه صرفاً یک مبارز انقلابی و کنشگر مدنی بلکه یک نظریهپرداز جامعالکمالات و عقل و مغزِ متفکر انقلاب اسلامی بود؛ او فهمیده بود که مبارزات میدانی و عینی و عملگرایانه را بسیاری میتوانند انجام دهند، اما مواجه با افکار مارکسیستی و سکولاریستی کار هرکسی نیست؛ نظریهپرداز افق تاریخی خلق میکند و مطهری در زمانه پرتلاطم خود، تفکر دینی را از زوال و انحراف نجات داد و با سرآمدان جریانات الحادی دست به گریبان شد.
مبانی فکری و سیاسی جمهوری اسلامی مبتنی بر دیدگاههای اندیشمندانی همچون مطهری است؛ وی در باب مسئله اسلامیت و جمهوریت اینطور میگوید: «کلمه جمهوری (شکل) و اسلامی (محتوای) آن را مشخص می کند. جمهوری یعنی حکومتی که مردم حق انتخاب دارند، رئیس حکومت موقتی است و هرچند سال عوض می شود. اسلامی هم یعنی اداره حکومت با اصول و مقررات اسلامی و حرکت در مدار اصول اسلامی»؛ او حکومت اسلامی را ادامه حرکت انبیاء و اولیاء (ع) میداند.
استاد مطهری این اصل دموکراسی را هم که مردم باید بر حاکمان نظارت داشته باشند، می پذیرد و می گوید: «هر مقام غیر معصومی که در وضع غیر قابل انتقاد، قرار گیرد، هم برای خودش خطر است و هم برای اسلام».
مطهری طرح همبستگی دین و سیاست و آگاهی سیاسی را ضرورت شرعی اعلام می کند و جدایی دین و سیاست را طرح عاملان استعمار قلمداد میکند. به نظر وی، اسلام هنگامی قادر است در مقابل نظام های الحادی مقاومت کند که به صورت فلسفه زندگی حکومت کند و به گوشه مساجد و معابد محدود نباشد.
گروهک فرقان که به سرکردگی اکبر گودرزی مسئولیت به شهادت رساندن استاد مطهری را به عهده گرفت، در حالی یکی از علل واهی این ترور را چنین میخواند: «چون در منطقۀ قلهکِ تهران، خانه خریده است (مرتضی مطهری) و با اتومبیل شخصی رفتوآمد میکند، پس با اشرافیگری و سرمایهسالاری موافق است»، که خطابههای این علامه شهید در بهشت زهرا (س) و دقیقاً یک ماه قبل از شهادتش، شخصیت دیگری را به ما مینمایاند؛ وی گفته بود: «اگر واقعاً اذعان کردیم به اینکه انقلاب ما یک انقلاب ماهیتاً اسلامی بوده، یعنی عدالتخواهانه بوده ولی عدالت اسلامی! آینده این انقلاب آن وقت محفوظ خواهد بود و این انقلاب آن وقت تداوم پیدا خواهد کرد که اولاً مسیر عدالتخواهی را برای همیشه ادامه بدهد؛ یعنی دولتهای آینده واقعاً و عملاً در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند، برای پر کردن شکافهای طبقاتی اقدام کنند، تبعیضها را واقعاً از میان ببرند؛ جامعه توحیدی به مفهوم اسلامی، جامعه بیطبقه به مفهوم اسلامی نه جامعه بیطبقه به مفهومی که دیگران می گویند (اشاره به تفکرات مارکسیستی گروهک فرقان) _که میان اینها از زمین تا آسمان تفاوت است_ ایجاد کنند، دولتِ حال و آینده برای برقراری جامعه بی طبقه اسلامی کوشش کنند و الّا اگر عدالت فراموش شود انقلاب شکست می خورد چون اصلاً ماهیت این انقلاب ماهیت عدالتخواهانه بوده است.
یکی دیگر از سیبلهای حملات فکری استاد مطهری، تفکرات مارکسیستی بود؛ بهگونهای که مارکسیسم با هر حرکت سیاسی، مذهبی به شدت مخالفت میکرد و اساساً دین را افیون جامعه میپنداشت. آنان نه تنها معتقد به جدایی دین از سیاست بودند بلکه با همه توان مشتاق بودند تا دین را از اجتماع ریشهکن کنند.
مرتضی مطهری در یکی از سخنرانیهای کوبنده خود در اوایل انقلاب اینطور میگوید: «اینکه مادیون و ضدمذهبها میگویند دین تریاک جامعه است، تخدیر است، عامل رکود و توقف است، توجیهگر مظالم و تبعیضات است، نگهبان جهل است، افیون تودههاست، راست است اما درباره مذهب حاکم و مذهب شرک و مذهب تبعیض که سوار بر تاریخ بوده و دروغ است درباره مذهب راستین، مذهب توحید، مذهب محکومان و مستضعفان که همواره از صحنه زندگی و تاریخ بیرون رانده شده است».
استاد مطهری در رد تفکرات سکولاریستی نیز اینطور بیان میکند: «همبستگی دین و سیاست که امثال سید جمالالدین (اسدآبادی) مطرح میکردند به معنای این نبود که (حاکمان) با استبداد سیاسی به خود قداست دینی بدهند، بلکه برعکس به معنی این است که توده مسلمان دخالت در سرنوشت سیاسی خود را یک وظیفه و مسئولیت مهم دینی بشمارد. همبستگی دین و سیاست به معنی وابستگی دین به سیاست نیست بلکه به معنی وابستگی سیاست به دین است».
شهید مطهری از سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با احساس خطر نسبت به آثار مخرّب و مسموم تفاسیر التقاطی و مارکسیستی گودرزی به روشنگری در این زمینه پرداخت. حجتالاسلام ناطق نوری در مورد جدّیّت شهید مطهری در برخورد با انحرافات فکری اکبر گودرزی میگوید: اولین کتابی که از گروه فرقان به دستم رسید، جزوه تفسیر سوره فرقان بود. من این کتاب را نزد مرحوم مطهری بردم و ایشان هم به من فرمودند: «هرچه از اینها گیرتان آمد برای من بیاور.» روزی به ایشان گفتم: «حاجآقا شأن شما بالاتر از این حرفهاست که وقتتان را صرف لاطائلات (حرفهای باطل) این پسرک کنید». ایشان جواب بسیار جالبی داد و فرمود: «فلانی! جوانهایی که این کتابها را میخوانند، نمیدانند یک بچهای به نام اکبر گودرزی این را نوشته، آنها تحت تأثیر این ادبیات و تفسیرهای کذایی و پرجاذبه قرار میگیرند. بنابراین من باید پاسخ اینها را بدهم تا جوانها از انحراف مصون بمانند. شأن روحانیّت و ما در این است که جوانها را حفظ کنیم و جلوی هر چیزی را که موجب انحراف آنها میشود، بگیریم.»
ضاربان شهید مطهری در تماس با روزنامههای کثیرالانتشار خود را اعضای گروه فرقان معرفی کرده و از ترور چندین تن از شخصیتهای سیاسی و مذهبی در آینده خبر دادند. در اطلاعیهای دلایل فرقان برای ترور شهید مطهری اینگونه بیان شده بود: «۱- همکاری با رژیم طاغوتی قبلی ۲- همکاری با رژیم ضد توحیدی فعلی و طراحی سیاستهای دیکتاتوری آخوندیسم ۳- مفسد فیالارض ۴- بدعتگذاری در دین و جعل اصطلاح دروغین «ماتریالیسم منافق» ۵- کوشش برای بازسازی ارتش ضد ملی ۶- سکوت در برابر کشتار وحشیانه خلق مسلمان کرد، ترکمنصحرا و… توسط ارتش».
گروهک الحادی فرقان متفکری را به همکاری با رژیم ضد توحیدی و طراحی سیاستهای دیکتاتوری آخوندیسم متهم میکردند که آن شخصیت توأمان به آزادی اندیشهها و رشد اجتماعی مردم اعتقاد راسخ داشت؛ مرتضی مطهری در همین باب میگوید: «بسیاری از مسائل اجتماعی است که اگر سرپرستهای اجتماع افراد بشر را هدایت و سرپرستی نکنند، گمراه میشوند. اگر هم بخواهند ولو با حسن نیت به بهانه اینکه مردم قابل و لایق نیستند و خودشان نمیفهمند آزادی را از آنها بگیرند به حساب اینکه مردم خودشان لیاقت ندارند، این مردم تا ابد بیلیاقت باقی میمانند.
مثلاً انتخابی میخواهد صورت بگیرد، حالا یا انتخاب وکیل مجلس و یا انتخاب دیگری؛ ممکن است شما که در فوق این جمعیت قرار گرفتهاید واقعاً حسننیت هم داشته باشید و واقعاً تشخیص شما این باشد که خوب است این ملت فلان فرد را انتخاب بکند، و فرض میکنیم واقعاً هم آن فرد شایستهتر است، اما اگر شما بخواهید این را به مردم تحمیل بکنید و بگویید شما نمیفهمید و باید حتماً فلان شخص را انتخاب بکنید، اینها تا دامنه قیامت مردمی نخواهند شد که این رشد اجتماعی را پیدا کنند. اصلاً باید آزادشان گذاشت تا فکر کنند، تلاش کنند، آنکه میخواهد وکیل بشود تبلیغات کند، آن کسی هم که میخواهد انتخاب بکند مدتی مردد باشد که او را انتخاب بکنم یا دیگری را، او فلان خوبی را دارد، دیگری فلان بدی را دارد. یک دفعه انتخاب کند، بعد به اشتباه خودش را پی ببرد، باز دفعه دوم و سوم تا تجربیاتش کامل بشود و بعد به صورت ملتی در بیاید که رشد اجتماعی دارد. و الّا اگر به بهانه اینکه این ملت رشد ندارد باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیر رشید باقی میماند. رشدش به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتداً اشتباه هم بکند.»
در نهایت، بهانههای فرقان برای ترور شهید مطهری بدون داشتن هیچ مبنای شرعی، عقلی و قانونی و با کجفهمی و برداشتهای سلیقهای و خودسرانه گودرزی و همفکرانش، منجر به ریخته شدن خون پارهتن امام و امت اسلام شد.
کد خبر 749610